Προβλήματα στις προϋποθέσεις και τη διαδικασία χορήγησης της ειδικής άδειας-παροχής για την προστασία της μητρότητας επισημαίνει σε ειδική έκθεσή του ο Συνήγορος του Πολίτη και τα οποία διαπιστώθηκαν από τον έλεγχο των διοικητικών διαδικασιών χορήγησης της παροχής από τον ΟΑΕΔ και την εξαίρεση ορισμένων κατηγοριών εργαζόμενων μητέρων από τις δικαιούχους, βάσει ερμηνειών και νομοθετικών κενών στη σχετική διάταξη και ρύθμιση.

Ads

Η νομοθεσία (άρθρο 142 του ν. 3655/2008) αναγνωρίζει ειδική άδεια προστασίας μητρότητας διαρκείας έξι μηνών, μετά τη λήξη της άδειας λοχείας και της ισόχρονης προς το μειωμένο ωράριο άδειας, που προβλέπεται από το άρθρο 9 της ΕΓΣΣΕ των ετών 2004-2005. Κατά τη διάρκεια της άδειας, η εργαζόμενη λαμβάνει από τον ΟΑΕΔ μικτό μηνιαίο ποσό ίσο με τον κατώτατο μισθό (ειδική παροχή). Την παροχή αυτή δικαιούται η μητέρα που είναι ασφαλισμένη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και εργάζεται σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις. Το Σεπτέμβριο του 2009 με υπουργική απόφαση επεκτάθηκε η ειδική παροχή και στις ασφαλισμένες στο πρώην Ταμείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων, σε συνέχεια παρέμβασης του Συνηγόρου του Πολίτη. Ωστόσο, μια σειρά ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα καθώς απαιτούνται νομοθετικές παρεμβάσεις και επανεξέταση των θέσεων και των νομικών ερμηνειών που υιοθέτησε η διοίκηση με τις σχετικές εγκυκλίους.

Στο πλαίσιο αυτό ο Συνήγορος προχώρησε στη σύνταξη ειδικής έκθεσης που απέστειλε προ διμηνίας στον πρόεδρο της Βουλής, στο γραφείο του πρωθυπουργού και στους καθ΄ ύλην αρμόδιους υπουργούς.

Οι κύριες προτάσεις που περιλαμβάνονται στην ειδική έκθεση είναι:

Ads
  • Τροποποίηση της σχετικής υπουργικής απόφασης, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων για τη λήψη της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας δύο μήνες πριν από τη λήξη των προβλεπόμενων αδειών (λοχείας-ισόχρονης του μειωμένου ωραρίου).
  • Επανεξέταση της εξαίρεσης από τη χορήγηση της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας των εργαζόμενων μητέρων που εργάζονται σε επιχειρήσεις συγγενικών προσώπων και υπάγονται σε κλαδικές ή επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ευνοϊκότερες διατάξεις από αυτές της ΕΓΣΣΕ 2004-2005 ως προς το θέμα του μειωμένου ωραρίου
  • Επανεξέταση του αποκλεισμού από τις ρυθμίσεις των εργαζόμενων μητέρων σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και των εργαζόμενων μητέρων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου στο δημόσιο, τους ΟΤΑ και τα ΝΠΔΔ.
  • Προώθηση νομοθετικής ρύθμισης που θα προβλέπει τον τρόπο ασφάλισης στον κλάδο ασθένειας των ασφαλισμένων στο ΙΚΑ μητέρων, οι οποίες κάνουν χρήση της ειδικής άδειας προστασίας μητρότητας και σήμερα αποκλείονται από τις παροχές του κλάδου αυτού.

Σχετικά με το τελευταίο, ο Συνήγορος του Πολίτη σχολιάζει θετικά το γεγονός ότι το 2010 ρυθμίστηκε από τον ΟΑΕΔ αντίστοιχο έλλειμμα στην ασφάλιση στον κλάδο ανεργίας, για το διάστημα που η εργαζόμενη τελεί σε εξάμηνη άδεια προστασίας μητρότητας.