Έναν οδηγό καλής συμπεριφοράς στα σχολεία και για τους γονείς και τους μαθητές περιλαμβάνει μεταξύ άλλων η πρόταση της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία.

Ads

Βάσει του πορίσματος το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται έναν «Παιδαγωγικός Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού» που απευθύνεται κυρίως στους γονείς αλλά και στους μαθητές. Προτείνεται οι γονείς και αλλά και οι υποψήφιοι γονείς να ενημερώνονται από ειδικούς με τους οποίους έρχονται de facto σε επαφή (μαιευτήρες, παιδίατροι κλπ) ατομικά ή και σε ομάδες (σχολές γονέων) προκειμένου να εμπεδώσουν ορισμένες απλές αλλά καθοριστικές αρχές, τις οποίες θα μπορούσαν να διδάξουν στα παιδιά.

Οι αρχές αυτές, σύμφωνα με τον Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού, είναι οι εξής:

1. Το παιδί καθενός είναι μοναδικό και ξεχωριστό για τον ίδιο. Ωστόσο, είναι ένα παιδί ανθρώπων όπως κάθε παιδί ανθρώπων: Διαφορετικό αλλά ίσο με τα άλλα, και όχι πριγκίπισσα ή βασιλόπουλο.

Ads

2. Στο σχολείο (ο όρος περιλαμβάνει και την προσχολική αγωγή) πηγαίνουμε επειδή το σχολείο είναι σαν δεύτερο σπίτι μας. Εκεί συναντάμε πολλά άλλα παιδιά και μαθαίνουμε να ζούμε μαζί και να κάνουμε πράγματα μαζί που είναι ευχάριστα και χρήσιμα για όλους και δεν ενοχλούν κανέναν.

3. Στο σχολείο δεν πάμε για επίδειξη, αλλά για γνώση και χαρακτήρα. Για να μάθουμε πράγματα και τρόπους και να γίνουμε άνθρωποι καλοί κι αγαπητοί. Για να γίνει κάθε παιδί ένας ξεχωριστός άνθρωπος για τους άλλους.

4. Είναι ντροπή και γελοίο να κάνεις επίδειξη ότι έχεις χρήματα και πράγματα, όταν άλλα παιδάκια στερούνται και υποφέρουν. Και είναι τιμή και ωραίο να νοιάζεσαι για τον άλλον και να τον βοηθάς όπως μπορείς.

5. Το σχολείο είναι το δεύτερο σπίτι μας. Το αγαπάμε και το φροντίζουμε από κάθε άποψη

Τέλος, προτείνεται να υπάρξει ηθική υποστήριξη στις καλές πρακτικές. Προτείνεται η θέσπιση, σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες κάθε σχολικού χώρου, ηθικών ανταμοιβών για στάσεις και πράξεις (παιδιών και παιδαγωγών) που εικονογραφούν παραδειγματικά την τήρηση του Παιδαγωγικού Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού: Λεκτικός έπαινος στην τάξη ή στο σχολείο, αναγνώριση από και προβολή στην τοπική κοινωνία, ευρύτερη προβολή, ετήσια εθνικά βραβεία (όπως της Ακαδημίας…).  

Επίσης προτείνεται σε συμβολικό επίπεδο η θέσπιση ενός «συμβολαίου τιμής» για τους γονείς και τους μαθητές για τον σεβασμό του σχολείου, των δασκάλων και των συμμαθητών τους.

Όπως αναφέρεται ένα κείμενο θα μπορούσε να είναι σαν το ακόλουθο: «Δίνω τον λόγο της τιμής μου και υπόσχομαι ότι θα σέβομαι το σχολείο,  τους  δασκάλους και τους συμμαθητές μου, θα φέρομαι ιπποτικά σε όλους και ιδιαίτερα στους πιο αδύναμους, και δεν θα επιτεθώ ποτέ σε αδύναμο, αλλά θα τον υπερασπίσω από επιθέσεις. Θα θεωρώ σωστή μόνο την άμιλλα για τη διάκριση στη μάθηση, στον αθλητισμό, την καλή συμπεριφορά και τα καλά έργα.  Δεν θα κάνω ποτέ στον άλλον ό,τι δεν θέλω να κάνουν σε μένα. Και θα θεωρώ ντροπή κάθε παράβαση αυτής της υπόσχεσης που ελεύθερα δίνω σήμερα».