Ερωτηματικά προκαλεί ο νόμος του υπουργείου Εσωτερικών για την “Ενίσχυση Διαφάνειας και Λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, αποκατάσταση της ακεραιότητας του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις”, που ψηφίστηκε μόλις πριν από έναν μήνα, αφαιρώντας την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως (ΥΣΜΑ) από το καθεστώς της εξαίρεσης των αποσπάσεων.

Ads

Ο νόμος υποχρεώνει τους εργαζόμενους της συγκεκριμένης υπηρεσίας του να επιστρέψουν στις οργανικές θέσεις τους μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου 2022. Δεδομένου ότι όλο το προσωπικό της ΥΣΜΑ είναι αποσπασμένο από άλλες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, όπως ορίζει το Προεδρικό Διάταγμα του 1999 με το οποίο δημιουργήθηκε, ουσιαστικά καταργείται η συγκεκριμένη υπηρεσία.

Προκαλούνται ερωτηματικά μήπως ευσχήμως ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση των εργασιών αναστήλωσης και συντήρησης στα μνημεία της Ακρόπολης από ιδιώτες εργολάβους και ιδρύματα και όχι από το εξειδικευμένο προσωπικό του υπουργείου Πολιτισμού.

Στο άρθρο 20 του Νόμου 4829/2021, η παράγραφος 6 αφαιρεί τεχνηέντως την ΥΣΜΑ, όπως και άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, από την εξαίρεση του γενικού κανόνα για τις αποσπάσεις. Παράλληλα η παράγραφος 10 του συγκεκριμένου άρθρου ορίζει ότι “σε περιπτώσεις που δεν προβλέπεται χρονικό διάστημα της απόσπασης, αυτή λήγει με τη συμπλήρωση ενός έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος”.

Ads

Στην περίπτωση της ΥΣΜΑ, όπως προβλέπει το άρθρο 7 του Π.Δ. 97/1999, “στα έργα της Ακρόπολης απασχολείται πλήρως και αποκλειστικά προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων, που αποσπάται στην ΥΣΜΑ”. Ο Νόμος 4829/2021, δηλαδή, απογυμνώνει την κομβική αυτή υπηρεσία για τη συντήρηση της Ακρόπολης από τους εργαζομένους της και εν τοις πράγμασι την καταργεί.

Ποιοί θα υλοποιήσουν τις αναστηλώσεις;

Μετά από αυτή την διευθέτηση ευλόγως προκύπτει το ερώτημα ποιοι θα υλοποιήσουν το αναστηλωτικό πρόγραμμα στον Βράχο. Ακόμη πιο εύλογα ερωτήματα δημιουργούνται την ώρα που έχει προβλεφθεί από το ταμείο ανάκαμψης κονδύλι 10 εκατομμυρίων ευρώ για τα έργα στην Ακρόπολη. Ποιοι θα υλοποιήσουν αυτά τα έργα από τον Σεπτέμβριο του 2022;

Μια πρώτη αλλά σαφής εικόνα των προθέσεων της κυβέρνησης έχει ήδη δοθεί. Τόσο οι νέες διαστρώσεις της Ακρόπολης, το κοινώς λεγόμενο “τσιμέντωμα”, όσο και ο νέος ανελκυστήρας πραγματοποιήθηκαν από ιδιώτες εργολάβους που υπέδειξε ο χορηγός των έργων, το  Ίδρυμα Ωνάση.

Επιπλέον δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για το εάν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα για τα οποία συστάθηκε η ΥΣΜΑ το 1999 και κατά συνέπεια η υπηρεσία πρέπει να πάψει ουσιαστικά να λειτουργεί. Μέχρι τώρα, όμως, υπάρχουν εξαγγελίες για μακρόπνοο σχέδιο παρεμβάσεων στην Ακρόπολη, το οποίο θα συζητηθεί στο συνέδριο που δρομολογείται για το επόμενο διάστημα (οι προσκλήσεις συμμετοχής έχουν αρχίσει, ήδη, να αποστέλλονται). Το συγκεκριμένο σχέδιο ξεπερνά κατά πολύ το χρονοδιάγραμμα του ενός έτους που θέτει ο Νόμος 4829/2021.

Ενδιαφέρον θα έχουν οι απαντήσεις του υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και του γενικού γραμματέα Πολιτισμού Γιώργου Διδασκάλου, που με βάση το Π.Δ. του 1999, αλλά και τον ισχύοντα Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ, είναι ο προϊστάμενος της ΥΣΜΑ.