Συνεχείς προειδοποιήσεις ότι ήταν θέμα χρόνου να συμβεί μια σοβαρή βραχόπτωση στη νέα εθνική οδών (ΠΑΘΕ) στα Τέμπη, εάν δεν λαμβάνονταν πρόσθετα μέτρα προστασίας, είχαν οι εμπλεκόμενες πλευρές (κατασκευαστές, δημόσια εποπτεύουσα αρχή και υπουργείο) από τις 10 Νοεμβρίου 2009, δηλαδή σαράντα περίπου ημέρες πριν την κατάπτωση βράχων που στοίχισε τη ζωή σε ένα άτομο. Τα παραπάνω προκύπτουν από σειρά εγγράφων που δημοσιεύει η εφημερίδα «Ελευθερία» της Λάρισας.

Ads

Υπενθυμίζεται ότι στις 16-17 Δεκεμβρίου του 2009 μεγάλοι βράχοι κατέπεσαν στο δρόμο, με αποτέλεσμα να βρει ακαριαίο θάνατο το στέλεχος της εταιρίας «Parsons» Σέρτζιο Σιάνι, που πραγματοποιούσε επιθεώρηση στην Κοιλάδα, που είχε κλείσει λίγες ώρες νωρίτερα, εξαιτίας των βραχοπτώσεων. Η «Parsons» είχε οριστεί ως «ανεξάρτητος μηχανικός» για το τμήμα «Μαλιακός – Κλειδί». Τα έγγραφα που δημοσιεύει η εφημερίδα προέρχονται από την «επίσημη» αλληλογραφία μεταξύ της εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», της «Εγνατίας Οδού» που είναι η εποπτεύουσα δομή, για λογαριασμό του Δημοσίου καθώς και της εταιρίας «Parsons».

Από τις επιστολές προκύπτει ότι από τις αρχές Νοεμβρίου του 2009 και πιο συγκεκριμένα σαράντα μέρες πριν τη φονική κατάπτωση, η «Parsons» καλούσε την εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» να λάβει «τα κατάλληλα μέτρα προστασίας το ταχύτερο δυνατό», σε σημεία εντός της Κοιλάδας, τουλάχιστον σε τμήμα 150 μέτρων που χαρακτηριζόταν ιδιαίτερα επικίνδυνο καθώς είχαν προηγηθεί μικρότερες σε μέγεθος πτώσεις βράχων. Η εταιρία υποστηρίζει ότι τα μέτρα αυτά θα πρέπει να ληφθούν άμεσα και όχι μετά την παράδοση στην κυκλοφορία του κύριου άξονα, όπως είχαν συμφωνήσει εταιρίες και υπουργείο.

Στις 20 Νοεμβρίου, η εκπροσωπούσα το Ελληνικό Δημόσιο «Εγνατία Οδός», αποστέλλει έγγραφο με το οποίο υιοθετεί τις εκτιμήσεις της «Parsons», τονίζοντας ότι «η αστάθεια των πρανών στην περιοχή των Τεμπών (…) είναι άκρως επικίνδυνη για την ασφάλεια των χρηστών, της εθνικής οδού και της ευρύτερης περιοχής». Το έγγραφο καταλήγει, αναφερόμενο στην παραχωρησιούχο: «…εντέλλεται (…) να εξασφαλίσει την ασφάλεια χρηστών, εργαζομένων και τρίτων άμεσα και πάντως όχι αργότερα από 15 εργάσιμες ημέρες από τη λήψη της παρούσας, αλλιώς το Δημόσιο επιφυλάσσεται όλων των συναφών δικαιωμάτων του από τη Σύμβαση Παραχώρησης».

Ads

Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» απαντά στις 30 Νοεμβρίου στην «Εγνατία» και στον «ανεξάρτητο μηχανικό» εκφράζοντας τη διαφωνία της και υποστηρίζοντας για το επίμαχο θέμα ότι «κανένας άμεσος και σοβαρός κίνδυνος δεν υφίσταται για την ασφάλεια των χρηστών…».

Η «Parsons» επιμένει και με νέο έγγραφό της, στις 9 Δεκεμβρίου του 2009, αφού είχε δηλώσει ότι δεν μπορούσε να υποδείξει συγκεκριμένα μέτρα, απευθύνεται εγγράφως στην κοινοπραξία, ζητώντας το ταχύτερο δυνατό, τον έλεγχο της κατάστασης από ειδικούς (expert) διεθνούς οίκου καθώς και την άμεση κατασκευή έργων προστασίας τουλάχιστον στη χαρακτηρισμένη ως επικίνδυνη περιοχή.

Τα μέτρα δε λήφθηκαν και τα αποτελέσματα είναι γνωστά. Υπενθυμίζεται τέλος η εκτίμηση που εξέφρασε με ανακοίνωσή της η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», τρεις περίπου εβδομάδες μετά το τραγικό συμβάν, ότι η φονική βραχόπτωση ήταν ένα «αιφνίδιο και ακραίο γεωλογικό φαινόμενο…».