Μετά τις οργανωμένες αντιδράσεις των μαθητών, την αντίθεση της στις αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που προωθεί η υπουργός Παιδείας εκφράζει και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, μέσα από το tvxs.gr. Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θεόδωρος Τσούχλος προσάπτει στη Νίκη Κεραμέως παντελή έλλειψη διαλόγου με τους εκπαιδευτικούς και επιλογές που θα οδηγήσουν σε αδικίες εις βάρος μαθητών αλλά και κλείσιμο περιφερειακών πανεπιστημιακών τμημάτων.
 
«Κάθε αλλαγή στις πανελλαδικές εξετάσεις, πρέπει να περνά από τη βάσανο του διαλόγου. Τώρα εν μέσω πανδημίας, με τα σχολεία κλειστά, τους μαθητές σε εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς να προσπαθούν να την παράσχουν όσο πιο αξιοπρεπώς γίνεται και την κοινωνία αναγκαστικά κλεισμένη μέσα στα σπίτια, η κα. υπουργός παρουσίασε ένα σχέδιο για τις πανελλαδικές εξετάσεις έτοιμο προς ψήφιση», τονίζει ο κ. Τσούχλος και συμπληρώνει πως η κα. Κεραμέως δεν έχει συναντήσει εκπροσώπους της ΟΛΜΕ από τις αρχές Οκτώβρη.
 
«Η βάση θα οδηγήσει σε κλείσιμο τμημάτων»
 
Βασικός άξονας των αλλαγών που προωθεί η υπουργός είναι η εισαγωγή της λεγόμενης «κλιμακωτής βάσης». Σε αντίθεση με την οριζόντια «βάση του 10» που είχε εισάγει η Μαριέττα Γιαννάκου το 2005, η βάση αυτή θα διαμορφώνεται από το μέσο όρο της πανελλαδικής επίδοσης όλων των υποψηφίων για τα ανώτατα Ιδρύματα. Σε αυτή τη βάση κάθε πανεπιστήμιο, σχολή ή ακόμα και τμήμα θα έχει δικαίωμα να ορίσει ένα συντελεστή, μικρότερο της μονάδας αν επιχειρείται προσέλκυση φοιτητών ή μεγαλύτερο αν επιχειρείται μείωση του αριθμού των εισακτέων. Έτσι η βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή και τμήμα δε θα είναι ενιαία, αλλά ούτε και η ίδια κάθε χρονιά.
 
«Κάποια παιδιά θα έχουν απορριφθεί από την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ αμέσως αφού τελειώσουν οι εξετάσεις. Ακόμα και αν επιθυμούν να σπουδάσουν, αυτή η βάση μπορεί να τους φράξει το δρόμο. Και σίγουρα θα προκύψει μείωση του αριθμού των εισακτέων που με τη σειρά της θα οδηγήσει σε κλείσιμο περιφερειακών τμημάτων», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ.
 
«Υποψήφιοι που ενδεχομένως θα ήθελαν να πάνε σε κάποιες σχολές δε θα έχουν το δικαίωμα αν έχουν γράψει κάτω από τη βάση. Αν οι αλλαγές ισχύσουν από φέτος, θα δείτε ότι σε κάποια περιφερειακά τμήματα θα προσφέρονται θέσεις αλλά δε θα υπάρχουν φοιτητές να τις καλύψουν. Κι την πρώτη χρονιά μείνουν κενές θέσεις, την επόμενη θα τεθεί ζήτημα κλεισίματος του τμήματος», υποστηρίζει και συμπληρώνει: «Για κάθε κλείσιμο πανεπιστημιακού τμήματος στην περιφέρεια μπορεί να βλέπουμε ένα νέο ιδιωτικό κολλέγιο σε κάποιο μεγάλο αστικό κέντρο».
 
Ο κ. Τσούχλος εντοπίζει μάλιστα αντίφαση ανάμεσα σε αυτή την πρόθεση του υπουργείου και στην ψήφιση της εξίσωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων ΑΕΙ με τους αποφοίτους ιδιωτικών κολλεγίων συγκεκριμένων ειδικοτήτων. «Αφού η κα. Κεραμέως κόπτεται για την αριστεία και σε αυτό το πνεύμα επαναφέρει τις βάσεις εισαγωγής ας μας απαντήσει στο εξής ερώτημα: Γιατί εξασφαλίζει ίσα επαγγελματικά δικαιώματα σε αποφοίτους ΑΕΙ και ιδιωτικών κολλεγίων την ώρα που ο απόφοιτος ΑΕΙ θα πρέπει να έχει πιάσει τη βάση για να μπει στο πανεπιστήμιο ενώ ο απόφοιτος κολλεγίου μπορεί να έχει μπει σε αυτό αφού έχει γράψει άσχημα στις πανελλαδικές; Είναι σαν να λέει ότι όποιος έχει την οικονομική δυνατότητα ξαφνικά μπορεί να γίνει άριστος».
 
«Λοταρία το μηχανογραφικό με όριο επιλογών»
 
Δεύτερο σημείο των αλλαγών είναι η εισαγωγή ορίου (γίνεται λόγος για 10 ή 15) στον αριθμό των τμημάτων που μπορεί κάθε υποψήφιος να δηλώσει στο μηχανογραφικό δελτίο. Ο κ. Τσούχλος επισημαίνει δύο στρεβλώσεις που μπορούν να προκύψουν από την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου.
 
«Ο περιορισμός των επιλογών στο μηχανογραφικό θα μετατρέψει την εισαγωγή σε λοταρία. Υπάρχουν πεδία όπως για παράδειγμα οι φιλοσοφικές σχολές για τις οποίες ο αριθμός των δέκα τμημάτων εξαντλείται στις επιλογές δύο πόλεων. Αυτό θα φέρει τρομακτικό άγχος και αγωνία στα παιδιά και σίγουρα θα ενισχύσει την παραπαιδεία», σημειώνει. «Μαθητές με καλό βαθμό, αν σταθούν άτυχοι και όλες τους οι επιλογές ανέβουν αρκετά εκείνη τη χρονιά, θα μείνουν εκτός τριτοβάθμιας».
 
Ο κ. Τσούχλος θέτει ένα ακόμα πρόβλημα. «Σκεφτείτε δύο υποψηφίους με διαφορετικό σκεπτικό στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Ο πρώτος, ενώ έχει γράψει σχετικά καλά στις εξετάσεις, επιλέγει κυρίως τμήματα με πολύ χαμηλή βάση, φοβούμενος ότι δε θα περάσει πουθενά. Ο δεύτερος έχει μικρότερη επίδοση στις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά ρισκάροντας να μην περάσει πουθενά, αποφασίζει να δηλώσει σχολές με μεγαλύτερη ζήτηση και τελικά περνάει. Σε αυτή την περίπτωση δε θα έχει αδικηθεί ο πρώτος μαθητής του παραδείγματος;»
 
«Απολύτως ανεπίκαιρο»
 
Πέρα όμως από την ουσία των αλλαγών που προωθεί η υπουργός Παιδείας, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ στέκεται ιδιαίτερα τόσο στην έλλειψη διαλόγου, όσο και στην χρονική περίοδο που επιλέγεται να δημοσιοποιηθούν αυτές οι αλλαγές. «Θα είναι αντιεκπαιδευτικό και αντιπαιδαγωγικό να περάσουν τέτοιες αλλαγές Ιανουάριο ή Φεβρουάριο και να εφαρμοστούν από τις εξετάσεις αυτού του έτους. Η χρονιά ξεκίνησε με μάσκες και αντισηπτικά και χωρίς μειωμένο αριθμό παιδιών στην τάξη, όπως ζητούσαμε. Γι’ αυτούς τους λόγους οι μαθητές πολλών σχολείων προχώρησαν σε κατάληψη κι έτσι πέρασε ο μισός Οκτώβριος. Ύστερα τμήματα ή και ολόκληρα σχολεία έκλεισαν λόγω κρουσμάτων. Και απο τις 7 Νοεμβρίου είμαστε σε εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση». Ο κ. Τσούχλος τονίζει πως οι όποιες αλλαγές δε νοείται να ισχύσουν, το νωρίτερο, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
 
«Στερούμε από τα παιδιά το δικαίωμα στη μόρφωση και τη γνώση. Ένα παιδί μπορεί να έχει χαμηλούς βαθμούς στο σχολείο αλλά να αριστεύσει στο πανεπιστήμιο και τούμπαλιν» υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ. «Σίγουρα χρειάζεται επανασχεδιασμός σε κάποια θέματα. Κανείς δεν είναι ευτυχής με τη σημερινή πραγματικότητα. Όμως οι αλλαγές πρέπει να γίνονται μετά από εξουθενωτικό διάλογο στον οποίο να συμμετέχουν όλοι οι φορείς. Δυστυχώς η κα. υπουργός έκανε την επιλογή να μη συμμετέχει κανείς».