Ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα και το νέο πλαίσιο για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, φέρνει το υπουργείο Περιβάλλοντος την επόμενη βδομάδα στο υπουργικό Συμβούλιο προς έγκριση. Στην συνέχεια θα κατατεθούν προς ψήφιση στη Βουλή.

Ads

Όπως ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, η ρύθμιση για τα αυθαίρετα θα έχει τη λογική του περιβαλλοντικού ισοδύναμου. Θα εξαιρεί κτίσματα σε ευαίσθητες περιοχές, σε δασικές και αναδασωτέες περιοχές και σε αιγιαλούς. Η ρύθμιση, θα επιτρέπει τη μεταβίβαση κτισμάτων που μέχρι τώρα θεωρούνταν αυθαίρετα, αφού πρώτα έχει πληρωθεί όλο το πρόστιμο που θα προβλέπει ο νόμος.

Επιπλέον, θα ενδυναμωθεί η διαδικασία για τις κατεδαφίσεις όλων των αυθαιρέτων που θα μείνουν εκτός ρύθμισης.

Η δεύτερη ρύθμιση προβλέπει διαδικασίες-εξπρές για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και θα κατατεθεί για έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο την ερχόμενη εβδομάδα ενώ το νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το Σεπτέμβριο.

Ads

Το υπουργείο σημειώνει ότι κάθε χρόνο ο αριθμός των φακέλων περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ξεπερνά τις 21.500, όταν στη Γαλλία ο μέσος όρος είναι 3.867 ετησίως. Το νομοσχέδιο φιλοδοξεί να ρίξει τον αριθμό των μελετών κάτω από τις 2.000.

Το νομοσχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την απαλλαγή από τη διαδικασία των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των έργων και δραστηριοτήτων που έχουν τοπικές μόνο επιπτώσεις στο περιβάλλον. Ως τέτοιες αναφέρονται οι μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, οι βιοτεχνίες και βιομηχανίες χαμηλής όχλησης (επαγγελματικά εργαστήρια εντός πόλης, μικρά εργοστάσια σε βιομηχανικές περιοχές, κλπ.).

Σε αντικατάσταση της διαδικασίας της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, οι δραστηριότητες αυτές θα λαμβάνουν πρότυπους περιβαλλοντικούς όρους, οι οποίοι χορηγούνται αυτόματα.

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα περιορίσει τον αριθμό των φακέλων κατά 13.300 ετησίως.

Για τα έργα και τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε περιοχές Natura θα υπάρχει διενέργεια ειδικής οικολογικής μελέτης για τα έργα και αυτοψία κατά την αδειοδότηση. Η σύνταξη της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων θα είναι υποχρεωτική, ανεξαρτήτως του αν έχουν γνωμοδοτήσει όλοι οι συναρμόδιοι φορείς.

Η μελέτη θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά. Κάθε έργο θα λαμβάνει αυτόματα έναν μοναδικό χαρακτηριστικό αριθμό που καλείται «Περιβαλλοντική Ταυτότητα», η οποία το συνοδεύει σε όλη τη διάρκεια ζωής του. Σε αυτήν συμπεριλαμβάνονται όλες οι πληροφορίες που αφορούν τις περιβαλλοντικές «επιδόσεις» του και στο ηλεκτρονικό αυτό σύστημα θα έχει ελεύθερη πρόσβαση το κοινό.

Η διάρκεια ισχύος των περιβαλλοντικών όρων αυξάνεται στα δέκα έτη και υπό προϋποθέσεις θα μπορεί να φτάνει και τα δεκατέσσερα έτη. Συγκροτείται, τέλος, Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, το οποίο είναι γνωμοδοτικό όργανο προς τον υπουργό ΠΕΚΑ για έργα που αδειοδοτούνται από το υπουργείο, στην περίπτωση που λείπουν ουσιώδεις γνωμοδοτήσεις ή είναι αντικρουόμενες.

Τα μεγάλα έργα υποδομών, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, θα ελέγχονται στη φάση της κατασκευής όπου εντοπίζονται οι σημαντικότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Παράλληλα, θα ελέγχονται στοχευμένα και κατά τη λειτουργία τους ως προς συγκεκριμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως ο θόρυβος στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου. Οι βιομηχανικές δραστηριότητες θα ελέγχονται υποχρεωτικά, ανά τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη λειτουργία τους.

Οι τακτικοί περιοδικοί έλεγχοι ανατίθενται σε ιδιώτες ελεγκτές και η επιλογή τους θα γίνεται με ηλεκτρονική κλήρωση. Αυτοί θα διενεργούν τις τακτικές περιβαλλοντικές επιθεωρήσεις και το κόστος της περιβαλλοντικής επιθεώρησης θα καλύπτεται υποχρεωτικά από τον φορέα του έργου.