To φως της δημοσιότητας θα δουν τα ονόματα όσων χρωστούν στο δημόσιο περισσότερα από 150.000 ευρώ σύμφωνα με την απόφαση της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Ads

 
Με γνωμοδότησή της η Αρχή έκρινε πως είναι συνταγματικώς ανεκτό το συγκεκριμένο μέτρο, το οποίο επέλεξε ο Έλληνας νομοθέτης «ως καταρχήν πρόσφορο για την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών προς το Κράτος, σε εποχή ιδιαίτερα δυσμενούς πορείας των δημοσίων οικονομικών».

Όπως τονίζουν στη γνωμοδότηση τα μέλη της Αρχής, η μη καταβολή των φόρων παραβιάζει πολλαπλώς το Σύνταγμα και τις επιταγές του και «αποτελεί μία συμπεριφορά με ιδιαίτερη συνταγματική απαξία». Συγκεκριμένα, η μη εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση, παραβιάζει ην αρχή της καθολικότητας του φόρου αλλά και την αρχή της ισότητας, ενώ αντίκειται και στην αρχή του κράτους δικαίου, αφού στερεί από το κράτος μεγάλο μέρος εσόδων που προορίζονται για την υλοποίηση δημοσίων αναγκών. Επίσης, προσκρούει στο άρθρο 25 του Συντάγματος το οποίο καθιερώνει την αρχή της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης γιατί διαρρηγνύει την ελάχιστη κοινωνική και εθνική συνοχή που διασφαλίζεται μέσα από την εκπλήρωση των συνταγματικών καθηκόντων.

Η Αρχή αν και απάντησε θετικά στο σχετικό ερώτημα του υπουργείου Οικονομικών με την ίδια γνωμοδότησή της θέτει και συγκεκριμένους περιορισμούς- κόκκινες γραμμές. Συγκεκριμένα θέτει τους εξής όρους:

Ads
  • Θα πρέπει να υπάρχει οριστικοποίηση της φορολογικής ενοχής ,η οποία επέρχεται είτε με την παρέλευση άπρακτης της προθεσμίας για την άσκηση προσφυγής κατά της πράξης καταλογισμού φόρου, είτε με την έκδοση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης σχετικά με την ύπαρξη και το ύψος της οφειλής.
  • Θα πρέπει να υπάρχει προηγούμενη έγκαιρη έγγραφη ενημέρωση του εκάστοτε ενδιαφερόμενου οφειλέτη για την επικείμενη δημοσιοποίηση και να του χορηγηθεί προθεσμία, τουλάχιστον 15 ημερών, για να προβεί στην τακτοποίηση της οφειλής τους.
  • Θα πρέπει να ταυτοποιείται επαρκώς ο αναφερόμενος οφειλέτης, με τη δημοσιοποίηση του επωνύμου του, του ονόματός του, του ΑΦΜ του και του ονόματος του πατέρα του, αποκλειόμενης της χρήσης άλλου προσδιοριστικού της ταυτότητάς του στοιχείο.

 

Αντίθετα, η Αρχή έκρινε ότι δεν πρέπει να δημοσιεύονται ονόματα οφειλετών χρεών που είναι ανεπίδεκτα είσπραξης, στοιχεία ανηλίκων οφειλετών και στοιχεία αποβιωσάντων οφειλετών.