«Τα voucher και η γονεϊκή επιλογή σχολικής μονάδας που έχει στο προεκλογικό της πρόγραμμα η ΝΔ, θα είναι η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι και θα αλλοιώσει εντελώς τον δημόσιο χαρακτήρα της Εκπαίδευσης, όπως έγινε στη Βρετανία στη Σουηδία  και σε αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ. Η ΟΛΜΕ σύντομα θα τοποθετηθεί σχετικά» λέει στο tvxs o Ειδικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ, Θόδωρος Μαλαγάρης.

Ads

Σε συνέχεια προηγούμενου ρεπορτάζ μας μέσα από το οποίο το tvxs ανέδειξε το θέμα, του απευθύναμε τα ερωτήματα σχετικά με το θέμα που έχει αναστατώσει την εκπαιδευτική κοινότητα και γονείς.

«Η ΝΔ ήδη έχει δημιουργήσει αδιέξοδα στην Εκπαίδευση με το νεοφιλελεύθερο πρόγραμμά της και έχει θέσει τις βάσεις για την αλλοίωση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης τα χρόνια που κυβερνά, καθώς προς αυτή την κατεύθυνση ήταν και οι αξιολογήσεις των σχολικών μονάδων. Τώρα με την ελεύθερη γονεϊκή επιλογή και τα voucher, απλά κινείται ολοταχώς προς την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης στο σύνολό της. Θα έρθει πιο γρήγορα η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων σε «καλές» (αυτές που θα επιλέγουν οι γονείς) μέτριες και κακές, γιατί μία μεγάλη μερίδα μονάδων θα βρεθούν υποχρηματοδοτούμενες. Οι δύο τελευταίες κατηγορίες σχολικών μονάδων  δηλαδή, θα εξαθλιώνονται μέχρι να κλείσουν. Ποιες θα είναι αυτές; Εκείνες που έχουν φτωχά παιδιά και παιδιά μεταναστών» λέει ο Θ. Μαλαγάρης και επισημαίνει ότι:

«Εντωμεταξύ όλοι γνωρίζουμε, πως όλα αυτά θα γίνονται χωρίς αντικειμενικά κριτήρια. Ποιος κρίνει αν ένα σχολείο είναι καλό ή κακό; Υπάρχει ο κίνδυνος με ανυπόστατες φήμες και κριτήρια, να συσσωρεύονται μαθητές σε μια μονάδα να ερημώνονται άλλα, με ό,τι σημαίνει αυτό για τη γειτονιά και την κοινωνία. Επιπλέον, όπου έχει εφαρμοστεί αυτό, το κράτος δίνει voucher και για ιδιωτικά σχολεία. Θα πει στους γονείς, δεν χώρεσε το παιδί στο «καλό» σχολείο της γειτονιάς; Πάρε ένα βοήθημα να το πας στο ιδιωτικό. Άρα με δημόσιο χρήμα θα αιμοδοτούνται ιδιωτικές επιχειρήσεις και τα δημόσια σχολεία σιγά σιγά θα περνούν σε χορηγούς για να αντέξουν».

Ads

Ο εκπαιδευτικός θα είναι χειραγωγήσιμος

Ο ειδικός γραμματέας της ΟΛΜΕ συμπληρώνει, πως το μέτρο θα επηρεάσει την ποιότητα της εκπαίδευσης και το έργο των εκπαιδευτικών.

«Υποβαθμίζει το έργο του συλλόγου διδασκόντων, υπό την έννοια ότι σήμερα όλοι οι σύλλογοι προσπαθούν να προσφέρουν γνώση και διαπαιδαγώγηση, ο εκπαιδευτικός δημιουργεί σχέση με κάθε παιδί και δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ ενός σχολείου και άλλου ούτε διακρίσεις ανάμεσα σε ένα παιδί κι ένα άλλο. Θέλουν να καταργήσουν την παιδαγωγική ελευθερία των εκπαιδευτικών που κερδήθηκε με κόπο και αγώνες. Πως θα διατηρήσουμε την άμεση επικοινωνία μαθητών – εκπαιδευτικών χωρίς διαμεσολάβηση, αν ο γονέας αρχίσει να επιλέγει σχολικές μονάδες και μαθήματα; Πως θα βγαίνουν τα παιδιά με γενική μόρφωση αν καθιερωθεί η ευελιξία προγραμμάτων σπουδών; Και τελικά πόσο αποτελεσματικοί θα είμαστε αν λειτουργούμε ως επιχείρηση και αντιμετωπίζουμε τα παιδιά ως πελάτες;»

Ποια είναι η απάντηση στην πολιτική αυτή;

«Το ζητούμενο είναι να ενισχύσουμε τη δημόσια εκπαίδευση ώστε  παράγεται το ίδιο καλό εκπαιδευτικό έργο από άκρη σε άκρη της Ελλάδας. Από την πρωτεύουσα ως το τελευταίο χωριό της χώρας. Έχουμε τις χαμηλότερες χρηματοδοτήσεις για την παιδεία στην Ελλάδα. Χρειαζόμαστε ενίσχυση και επιμόρφωση εκπαιδευτικού προσωπικού – ουσιαστική επιμόρφωση όχι αυτήν που προτείνει η κυβέρνηση- κι όχι κυνηγητό και δυσφήμιση. Ετήσια επιμόρφωση, όλων των εκπαιδευτικών με την ευθύνη η των πανεπιστημίων, ώστε να ενημερώνονται για τα νέα δεδομένα της επιστήμης τους και τις νέες παιδαγωγικές μεθόδους. Η αξιολόγηση σήμερα γίνεται με καθαρά πολιτικά κριτήρια. Ας μας πουν ποιο σύστημα αξιολόγησης μπορεί να σταθεί που με ποσοτικούς δείκτες κρίνουν τους ποιοτικούς δείκτες!

Εδώ από το ένα τμήμα στο άλλο, της ίδιας τάξης, δεν “περνάνε” οι ίδιες μέθοδοι, γιατί είναι άλλη η ανθρωπογεωγραφία των μαθητών. Και αυτοί μας δίνουν μία μέθοδο για όλους. Άρα η απάντηση στην ελεύθερη γονεϊκή επιλογή και τα βάουτσερ, είναι η ενίσχυση του δημόσιου δωρεάν σχολείου παντού. Για όλα τα παιδιά ανεξαρτήτου χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής τάξης, οικονομικής δύναμης. Να συνεχίσει να  αναγνωρίζεται το αγαθό της μόρφωσης ως παγκόσμιο αγαθό. Γιατί με αυτές τις πολιτικές, αυτό διακυβεύεται» καταλήγει ο Ειδικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ.