Στο πόδι βρίσκονται εκπαιδευτικοί, γονείς αλλά και μαθητές ενάντια στο πολυνομοσχέδιο για πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο αναμένεται να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τις επόμενες εβδομάδες. 

Ads

Στο επίκεντρο της κριτικής βρίσκονται κατά κύριο λόγο οι διατάξεις που αφορούν τις αλλαγες σε γυμνάσια και λύκεια, οι οποίες από πολλές μεριές χαρακτηρίζονται ως «αντιεκπαιδευτικές» αλλά και «αναχρονιστικές». Ειδικότερα, έντονες είναι οι αντιδράσεις αναφορικά με την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, η οποία είχε εφαρμοστεί πρώτη επί υπουργίας της Άννας Διαμαντοπούλου την περίοδο 2012-2013 οδηγώντας σε πλήρες αδιέξοδο πολλούς μαθητές, με το ποσοστό εκείνων που έμειναν μετεξεταστέοι να εκτινάσσεται στο 30%. Παράλληλα, ο αριθμός όσων εγκατέλειψαν το σχολείο ανέβηκε από το 4% στο 23%.

Εξίσου μεγάλη ανησυχία, σε συνδυασμό με την επιστροφή της βάσης του 10, προκαλεί και η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, καθώς ουσιαστικά με τις νέες ρυθμίσεις εισάγεται η διεξαγωγή «μίνι πανελλαδικών» για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη. Παράλληλα, σε ό,τι έχει να κάνει με το Λύκειο, οι αλλαγές είναι ακόμη μεγαλύτερες, καθώς  αυξάνεται ο μέσος όρος προαγωγής/απόλυσης, μειώνονται οι ομάδες προσανατολισμού στη Γ’ Λυκείου ενώ θα επανέλθουν οι συντελεστές βαρύτητας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Τέλος αντιδράσεις έχει προκαλέσει και η πρόβλεψη για επαναφορά της διαγωγής στους τίτλους σπουδών αλλά και των πολυήμερων αποβολών για παραπτώματα των μαθητών, ενώ ερωτηματικά προκύπτουν αναφορικά με τους πραγματικούς όρους των ρυθμίσεων που αφορούν την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και την αξιολόγηση.

Από τη μεριά της η υπουργός Παιδείας, αντιλαμβανόμενη ότι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου της δέχονται ακόμη και «φίλια πυρά», αναγκάστηκε να κάνει εν μέρει πίσω. Έτσι όπως ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξή της, προχώρησε στην αφαίρεση σειράς διατάξεων που αφορούν στην επαγγελματική εκπαίδευση, τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία, αλλά και τα δημοτικά.

Ads

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα νέα στοιχεία, δεν θα γίνονται εισαγωγικές εξετάσεις για τους υποψηφίους των πρότυπων σχολείων από το γυμνάσιο στο λύκειο, αλλά μόνο από το δημοτικό στο γυμνάσιο. Επίσης, θα αφαιρεθεί η ρύθμιση που όριζε ότι τα πανεπιστημιακά πειραματικά σχολεία θα μετατρέπονταν σε πρότυπα. Αντίθετα, θα διατηρήσουν τον χαρακτήρα τους και θα δέχονται υποψηφίους με κλήρωση. Ακόμη, θα αφαιρεθεί η διάταξη που καθόριζε ότι ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις του δημοτικού από 22 θα ανέλθει στους 24 (και μαζί με την προσαύξηση του 10% σε 26), κάτι που άλλωστε είχε προκαλέσει σοβαρά ερωτηματικά δεδομένης και της σημερινής συγκυρίας της πανδημίας του κοροναϊού. Τέλος, στο νομοσχέδιο δεν θα συμπεριληφθούν ούτε οι αλλαγές που είχαν ανακοινωθεί σχετικά με τα Επαγγελματικά Λύκεια και το ηλικιακό όριο των 17 ετών κατ’ ανώτερο.

Παρά όμως την μερική υπαναχώρηση εκ μέρους της Νίκης Κεραμέως, οι βασικές ενστάσεις επί του νομοσχεδίου όχι απλά παραμένουν ενεργές αλλά δείχνουν να βρίσκουν ακόμη μεγαλύτερο ακροατήριο, καθώς όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι που δηλώνουν πως μόνη λύση είναι η οριστική και ολοκληρωτική απόσυρσή του.

«Μας οδηγούν σε πλήρη εξάντληση σε ένα “τιμωρητικό” σχολείο»

«Μας οδηγούν σε πλήρη εξάντληση με συνεχείς εξετάσεις» σημειώνουν μαθητές μιλώντας στο tvxs, οι οποίοι εκφράζουν παράλληλα μεγάλη ανησυχία και για την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων.

«Την προηγούμενη φορά της εφαρμογής της Τράπεζας είδαμε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των μαθητών να μένουν μετεξεταστέοι. Γιατί θέλουν επαναφέρουν μια τέτοια κατάσταση; Δεν υπολογίζουν το ψυχολογικό κόστος για εμάς και τις οικογένειές μας;» διερωτώνται και προσθέτουν: «Ο μόνος που θα επωφεληθεί από μια τέτοια εξέλιξη ιδιωτική εκπαίδευση. Κι αυτό γιατί προφανώς τα φροντιστήρια θα πρέπει να ξεκινούν νωρίτερα, και για όσους μπορούν να το αντέξουν. Όσοι δεν μπορούν πάλι θα μένουν επί της ουσίας εκτός εκπαίδευσης».

Ταυτόχρονα, δεν κρύβουν την οργή τους για την επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια αλλά και των πολυήμερων αποβολών. «Μιλάμε για τον απόλυτο αναχρονισμό. Θα μας πηγαίνουν δηλαδή από το αυτί στον διευθυντή; Ποια θα είναι το κριτήρια για την τιμωρία; Σε κάθε περίπτωση, δείχνει το στίγμα που θέλει να δοθεί. Δηλαδή ενός σχολείου τιμωρητικού, το οποίο δε θα βαθμολογεί επί της ουσίας αλλά αντίθετα θα αξιολογεί τη συμπεριφορά μας» σημειώνουν.

«Πολλά νοικοκυριά δεν θα αντέξουν το επιπλέον οικονομικό κόστος για φροντιστήρια»

Ανάλογες ενστάσεις διατυπώνει στο Tvxs.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Αμαρουσίου, Βασίλης Μπούρας. «Μιλάμε για μετατροπή του σχολείου σε εξεταστικό κέντρο με την αύξηση των μαθημάτων που θα δίνουν τα παιδιά, καθώς αυξάνονται κατά 75% τα εξεταζόμενα μαθήματα στα Γυμνάσια και περίπου κατά 20% στα Λύκεια» επισημαίνει χαρακτηριστικά.

Αναφορικά με την Τράπεζα Θεμάτων σημειώνει ότι «πρόκειται για μια αποδεδειγμένα αποτυχημένη διαδικασία από την πρώτη εφαρμογή της επί Διαμαντοπούλου» και προσθέτει: «Εννοείται ότι όλα αυτά θα ενισχύσουν τα φροντιστήρια, καθώς με το λεγόμενο Ενιαίο απολυτήριο, θα πρέπει τα μαθήματα να ξεκινάνε από τη Γ Γυμνασίου. Αυτό, εκτός της εξάντλησης των παιδιών, σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού, κάτι που δεν θα αντέξουν πολλά νοικοκυριά».

Επιπλέον, κάνει αναφορά σε μια πτυχή του νομοσχεδίου, η οποία δεν έχει αναδειχθεί επαρκώς μέχρι στιγμής.

«Εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι κατάργηση της δεύτερης εξεταστικής τον Ιούνιο» υπογραμμίζει ο κύριος Μπούρας και συνεχίζει: «Θυμίζω ότι σε προηγούμενες εποχές, όποιος έμενε στην πρώτη εξεταστική, περνούσε “μαύρο καλοκαίρι” περιμένοντας τον Σεπτέμβρη. Τα τελευταία χρόνια όμως είχε εισαχθεί μια δεύτερη εξεταστική τον Ιούνιο, περίπου 15 μέρες μετα το κλείσιμο των σχολείων, όπου προσέξτε τι γινόταν. Οι καθηγητές του σχολείου έκαναν ιδιαίτερα μαθήματα σε αυτά τα λίγα παιδιά επί περίπου δυο βδομάδες. Το μάθημα ήταν και έντονο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες των συγκεκριμένων παιδιών, δεν κόστιζε τίποτα στους γονείς τους, ενώ τα παιδιά σε ποσοστό 95% περνούσανε τελικά τα μαθήματα».

«Αυτή λοιπόν η δεύτερη εξεταστική του Ιουνίου εξαφανίζεται, με αποτέλεσμα τα παιδιά να πρέπει να διαβάζουν όλο το καλοκαίρι, να κάνουν μαθήματα -σε φροντιστήρια προφανώς, καθώς τα σχολεία δε δουλεύουν- για να δώσουν επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο» τονίζει  ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Αμαρουσίου.

Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με την αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια αλλά και τις πολυήμερες αποβολές αναφέρει ότι  «δημιουργούν ένα σχολείο με λογική “αστυνόμου”. Εμείς θεωρούμε ότι οι ποινές πρέπει να είναι κατά το δυνατόν ελαφριές και να μην οδηγούμαστε σε ακραία μέτρα. Ας έχουμε πάντα στο μυαλό μας πως μιλάμε για ανήλικα παιδιά. Προφανώς βέβαια θα υπάρξουν και εξαιρέσεις, αλλά δεν μπορεί να ισχύουν για την πλειονότητα των μαθητών τόσο αυστηρές ποινές».

«Φανταστείτε λοιπόν μετά από πολυήμερες αποβολές ένα παιδί να βρεθεί και με μειωμένη διαγωγή στο απολυτήριο. Θα το ακολουθεί για μια ζωή κάτι τέτοιο ως στίγμα παντού. Το απολυτήριο ξέρετε σε ακολουθεί όπου κι αν πας. Είτε στο πανεπιστήμιο, είτε σε δουλειά, το απολυτήριο και ζητάται πάντα αλλά και λαμβάνεται υπόψη η διαγωγή. Είναι λοιπόν εντελώς λάθος να στιγματίσεις έτσι ένα παιδί για όλη του τη ζωή» καταλήγει ο κύριος Μπούρας.

«Πλήρης απογοήτευση η κυρία Κεραμέως, έχει αποτύχει σε ό,τι έχει κάνει»

Την αποφασιστικότητα των εκπαιδευτικών προκειμένου να μην επιτρέψουν να περάσει το εν λόγω νομοσχέδιο επιβεβαιώνει στο Tvxs.gr ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θόδωρος Μαλαγάρης. «Το νομοσχέδιο αυτό είναι για εμάς άκρως αντιεκπαιδευτικό, άκρως αντιδραστικό αλλά και πλήρως αναχρονιστικό. Επί της ουσίας μιλάμε για ένα νομοσχέδιο νεοφιλελεύθερης κοπής» αναφέρει χαρακτηριστικά, ενώ παράλληλα προσθέτει: «Στην πραγματικότητα θα οδηγήσει σε πολύ μεγάλη αύξηση της μαθητικής διαρροής, με την επανακαθιέρωση της Τράπεζας Θεμάτων, παράλληλα με την αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Λύκειο».

Προχωρώντας, ένα βήμα παρακάτω ο κύριος Μαλαγάρης επισημαίνει: «Εννοείται ότι υπάρχει ταξικό πρόσημο στο νομοσχέδιο, καθώς εκείνοι που θα πληγούν κατά κύριο λόγο είναι οι μαθητές που προέρχονται από ασθενή οικονομικά στρώματα. Αυτοί λοιπόν δεν θα μπορέσουν να τύχουν της παράλληλης υποστήριξης σε αντίθεση με τους πιο εύρωστους συμμαθητές τους. Θα πρέπει να συμπληρώσουμε εδώ πως δεν υπάρχουν εκείνες οι απαραίτητες δημόσιες υποστηρικτικές δομές, που θα άμβλυναν κάπως την κατάσταση των κοινωνικών ανισοτήτων. Μιλάω για το γεγονός ότι δεν έχουμε πρόσθετη ενισχυτική διδασκαλία στο Λύκειο. Οι δομές που λειτούργησαν στο παρελθόν είναι πλέον τελείως αποδυναμωμένες, η μια στην πραγματικότητα έχει πλήρως καταργηθεί».

Εκτοξεύει μάλιστα έντονες βολές κατά της υπουργού Παιδείας σημειώνοντας ότι  «η κυρία Κεραμέως είναι για εμάς μια πάρα πολύ δυσάρεστη έκπληξη. Έχει αποτύχει πλήρως με ό,τι έχει κάνει τους τελευταίους μήνες. Εκτός των άλλων, έχει επιδείξει και αντιδημοκρατικές διαθέσεις. Δεν μπορείς για παράδειγμα να κατεβάζεις ένα τέτοιο νομοσχέδιο μέσα σε καταστάσεις καραντίνας. Δεν μπορείς να προβαίνει σε τέτοιες ρυθμίσεις για ζωντανή μετάδοση μαθημάτων, οι οποίες παραβιάζουν κάθε έννοια προσωπικών δεδομένων μαθητών εκπαιδευτικών κλπ. Προφανώς όλα αυτά δεν έχουν καμια σχέση με την αντίληψη για τη σύγχρονη εκπαίδευση».

Κλείνοντας, θέτει μια σειρά από καίρια ερωτήματα αναφορικά με τις πραγματικές στοχεύσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.

«Τι επιδιώκει μια δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση; Δεν πρέπει να επιδιώκει να μορφώσει τα παιδιά και να τα βοηθήσει να ενταχθούν ομαλά στο κοινωνικό τους περιβάλλον;  Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρχει η διαδικασία της διαπαιδαγώγησης παράλληλα με εκείνη της μάθησης. Αν εσύ όμως οδηγείς μαθητές εκτός σχολείου πώς θα πετύχεις αυτούς του στοιχειώδεις στόχους; Αν διώχνεις δηλαδή μαθητές και μάλιστα σε πρώιμη ηλικία, ακόμη κι από το γυμνάσιο ή το Λύκειο -μιλάμε για τα στοιχειώδη πράγματα δηλαδή- τι επιδιώκεις; Να δημιουργήσεις αρίστους; Τι επιδιώκεις άραγε με την επαναφορά της διαγωγής και των πολυήμερων αποβολών; Να στιγματίσεις παιδιά για μια ζωή;» διερωτάται ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ.