Με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ οι αλλαγές που επιχειρούνται στην Διοίκηση όσο και η κατάργηση των Διευθύνσεων της Κεντρικής Υπηρεσίας, μετατρέπουν τον ΕΟΠΥΥ σε ΔΕΚΟ, θέτουν σε κίνδυνο τις θέσεις των εργαζομένων αλλά και διευκολύνουν τα σχέδια των Ιδιωτικών Ασφαλιστικών Εταιρειών, για σύμπραξη τύπου ΣΔΙΤ, προκειμένου να «βάλουν χέρι» στα οικονομικά του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας!

Ads

Ο ΕΟΠΥΥ όπως τον γνωρίζουν οι Έλληνες ασθενείς, μετά τον νόμο 4238/2014 σε σύντομο χρόνο θα πάψει να υπάρχει και να λειτουργεί με τον κοινωνικό του χαρακτήρα, ως Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, αφού η κυβέρνηση της ΝΔ τον μετατρέπει σε ΔΕΚΟ.

Σύμφωνα με νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί και συζητείται στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, καταργείται στην πραγματικότητα ο σκοπός του ΕΟΠΥΥ ως αγοραστής υπηρεσιών υγείας, αφού εκτός από την αλλαγή της διοικητικής του δομής, καταργούνται και όλες οι διευθύνσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας.

Επιπλέον, η επιλογή του νέου Διοικητή και Προέδρου του Οργανισμού, θα διενεργείται κατά το άρθρο 49Α του Κανονισμού της Βουλής από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας και Φορέων Γενικής Ασφάλισης και όχι από την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων όπως γινόταν μέχρι σήμερα, επειδή ο ΕΟΠΥΥ εποπτευόταν από το Υπουργείο Υγείας.

Ads

Στην θέση του (σημερινού) Προέδρου τοποθετείται ο Διοικητής (άρθρο 20Α στον νόμο 3918/2011) με εκτελεστικές αρμοδιότητες ενώ καταργείται εντελώς η θέση του Αντιπροέδρου και ο (νέος) Πρόεδρος του Οργανισμού μετατρέπεται απλώς σε «μαριονέτα» αφού χάνει τις εκτελεστικές του αρμοδιότητες και παραμένει μόνο για να προεδρεύει στο Δ.Σ. του Οργανισμού (αντικατάσταση του άρθρου 21 του ν. 3918/2011).

Αντίθετα, οι αρμοδιότητες του νέου Διοικητή είναι ενισχυμένες, αφού αυτός πλέον ουσιαστικά διοικεί τον οργανισμό και έτσι ο Οργανισμός  με την νέα μορφή διοίκησης, μοιάζει με ΔΕΚΟ.

Με ειδική διάταξη (άρθρο 22Α στον ν. 3918/2011 ) «συστήνεται επιτροπή ελέγχου που αποτελείται από τον Πρόεδρο και δύο εκτελεστικά μέλη του ΔΣ» αλλά οι λεπτομέρειες της λειτουργίας της θα καθορίζονται  στην απόφαση συγκρότησής της από τον Υπουργό Υγείας. Ωστόσο στο ν/σ αναφέρεται ως κύρια αρμοδιότητά της «η παρακολούθηση της διαδικασίας χρηματοοικονομικής πληροφόρησης […} αποτελεσματικότητας των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου […] του συστήματος διαχείρισης κινδύνων […] της λειτουργίας των υπηρεσιών εσωτερικού ελέγχου […] την πορεία εκτέλεσης χρηματοικονομικών καταστάσεων» και των παρεπόμενων διαδικασιών.

Παράλληλα με διάταξη του νέου νομοσχεδίου καταργείται η ενότητα Α της παραγράφου 1, του άρθρου 23 του νόμου 3918/2011 που ορίζει την Διοικητική οργάνωση του ΕΟΠΥΥ και συγκεκριμένα την διάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας (ΚΥ) που περιλαμβάνει τόσο τις δύο Γενικές Διευθύνσεις (Διαχείρισης-Αγοράς Υπηρεσιών Υγείας και Σχεδιασμού-Ανάπτυξης Υπηρεσιών Υγείας) με τις επιμέρους διευθύνσεις τους, όσο και την ΥΠΕΔΥΦΚΑ, την Επιθεώρηση Ελέγχου του ΕΟΠΥΥ που με τους ελέγχους που ως τώρα έχει διενεργήσει, έχει ενοχλήσει σημαντικά τους παραβάτες-παρόχους και από καιρό έχει τεθεί στο στόχαστρο των ενοχλημένων και φιλοκυβερνητικών παρόχων που για χρόνια τώρα ‘’διάγουν βίον ανθόσπαρτον’’ με τις αποζημιώσεις που ειπράττουν από τον ΕΟΠΥΥ.

Η κατάργηση άλλωστε και των δύο Γενικών Διευθύνσεων του ΕΟΠΥΥ και των εμπεριεχομένων σε αυτές, διευθύνσεων, θέτει σε κίνδυνο και τις θέσεις των εργαζομένων στον ΕΟΠΥΥ, για τις οποίες δεν υπάρχει καμία αναφορά ή πρόνοια στο συζητούμενο νομοσχέδιο.

Αντίθετα, κατά τα πρότυπα του επιτελικού κράτους της Νέας Δημοκρατίας και της σημερινής κυβέρνησης, υπάρχει ειδική πρόνοια α) για τους συνεργάτες του Διοικητή που διατηρούν τις προνομιακές αποζημιώσεις τους καθώς και β) για τις αποσπάσεις μόνιμων ή με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου, υπαλλήλων από άλλες υπηρεσίες ή φορείς του δημοσίου οι οποίοι και θα μπορούν να αναλαμβάνουν ακόμη και θέσεις ευθύνης στον ΕΟΠΥΥ κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων.

Από απλή και μόνο ανάγνωση του κειμένου του νέου ν/σ  της κυβέρνησης, για τον ΕΟΠΥΥ γίνεται φανερό πώς η Νέα Δημοκρατία επιχειρεί να τον απογυμνώσει από τον κοινωνικό του χαρακτήρα, δημιουργώντας ένα ακόμη κρατικό μόρφωμα στην υπηρεσία των Ιδιωτικών Ασφαλιστικών εταιρειών (και γενικότερα της λεγόμενης Αγοράς) που επιθυμούν διακαώς εδώ και χρόνια να συμπράξουν υπό μορφή ΣΔΙΤ με τον ΕΟΠΥΥ, όχι επειδή μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες πέραν όσων αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ και που προβλέπονται στον ΕΚΠΥ του 2018 που φέρει την υπογραφή των υπουργών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά επιθυμούν να «βάλουν χέρι» στην χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ, συμπράττοντας με τον Οργανισμό κι έτσι  να επιβαρύνουν τους ασθενείς για ιατρικές πράξεις και υπηρεσίες που σήμερα ο Οργανισμός, βάσει του ΕΚΠΥ, αποζημιώνει.

Αυτή η ενέργεια της Ν.Δ. έρχεται ως συνέχεια των οικονομικών διευκολύνσεων που παρείχε στους κλινικάρχες εν μέσω πανδημίας του κορωνοϊού, τόσο με την αύξηση κατά 100% της αποζημίωσης  για την νοσηλεία σε ιδιωτική ΜΕΘ, όσο και με την παροχή της δυνατότητας στα ιδιωτικά Θεραπευτήρια, να αυξήσουν ως και κατά 40% την δυναμικότητα των κλινών χωρίς να αυξήσουν το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό τους, όπως απαιτούν τα διεθνή standards, γεγονός που προϊδεάζει σε προ-συμφωνημένη διασφάλιση αποζημιώσεων (ίσως και με μη αναγκαίες, αλλά δηλούμενες νοσηλείες…) αφού, στην πραγματικότητα, ουδείς ελέγχει ουσιαστικά τις νοσηλείες στις ιδιωτικές κλινικές όπως και ουδείς γνωρίζει την σύνθεση του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού των ιδιωτικών ΜΕΘ, αφού κατά την αδειοδότησή τους, δηλώνεται μόνο ο επιστημονικά υπεύθυνος. 

Συνεπώς οι επιχειρούμενες αλλαγές στην Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ αλλά και στην διοικητική του διάρθρωση, «έρχονται γάντι» με την πολιτική της κυβέρνησης για οικονομική ενίσχυση με κάθε τρόπο (και πάσει θυσία;) του ιδιωτικού τομέα υγείας.

Παράλληλα αυτές οι αλλαγές, αποτελούν έγκλημα διαρκείας, αφού μετά τον Άδωνι Γεωργιάδη και τον Νόμο 4238/2014 που θεσμοθέτησε τον «ακρωτηριασμό» των Μονάδων Υγείας από τον ΕΟΠΥΥ και την απόλυση χιλιάδων γιατρών από το σύστημα, έρχεται πάλι τώρα η Νέα Δημοκρατία, με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου και αλλοιώνει τον χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ, με τις αλλαγές στο σχήμα Διοίκησης (τίθεται εκτός ΔΣ και ο εκπρόσωπος των εργαζομένων και οι εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων) αλλά και στην δομή των διοικητικών Διευθύνσεων, με αμφίβολη την θέση των εργαζομένων σε αυτές.

* Ο Τάκης Γεωργακόπουλος είναι γιατρός και πρώην αντιπρόεδρος του ΕΟΠΥΥ

Πηγή: Αυγή