«Η μέση ανά κεφαλή ετήσια κατανάλωση αναψυκτικών και χυμών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 20 λίτρα», τονίζει ο βρετανικός οίκος Euromonitor International. Ομολογουμένως στην Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος του εμπορίου αποτελείται από εισαγόμενα προϊόντα λόγω τιμής, ποικιλίας και διάθεσης, καθώς ο Έλληνας καταναλωτής πολλές φορές τα προτιμά σε σχέση με αυτά που έχει να του προσφέρει η εγχώρια αγορά. Ωστόσο, στο χώρο των χυμών και των αεριούχων ποτών (αναψυκτικών), οι ελληνικές προτάσεις δεν έχουν σε τίποτα να ζηλέψουν τις ξένες, τόσον από άποψη ποιότητας όσο και ποσότητας! Ο χώρος των ελληνικών χυμών δεν θα μπορούσε να είναι πιο ευρύς. Της Χαράς Φρουδαράκη.
Επίσης, αν σκεφτεί κανείς το πόσες και πόσες γενεές Ελλήνων ανα-τράφηκαν σε χρόνια που οι πολυεθνικές εταιρείες άρχισαν να ανθίζουν στη χώρα (κυρίως κατά τη δεκαετία του ’60) και το μάρκετινγκ αυτή τη στιγμή έχει γίνει πιο επιθετικό από ποτέ, οι ελληνικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να αντιστέκονται και να αναπτύσσουν ένα σθεναρό ανταγωνισμό. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια και οι ίδιοι οι καταναλωτές έχουν δείξει μια τάση προτίμησης για τα εγχώρια προϊόντα.
ΚΛΙΑΦΑ
Το 1926 ο Θεόδωρος Κλιάφας ιδρύει στα Τρίκαλα την ομώνυμη εταιρία παράγοντας αρχικά ψυκτικούς θαλάμους και…πάγο! Ένα χρόνο αργότερα ο Κλιάφας κάνει μια πρώτη κίνηση στον χώρο των αναψυκτικών, εγκαθιστώντας μια μικρή μονάδα εμφιάλωσης αναψυκτικών, που είχε τότε τη δυνατότητα να παράγει 120 φιάλες την ώρα.
Χαράσσοντας την επιχειρηματική του πορεία, το 1933 ο Κλιάφας φέρνει στην Ελλάδα το πώμα crown (μεταλλικό πώμα) και μόλις το 1945 ανανεώνει το μηχανολογικό εξοπλισμό του εργοστασίου.
Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας δεν θα εκσυγχρονιστούν πριν το 1961, οπότε και ξεκινά η παραγωγή μικρών γυάλινων φιαλών βυσσινάδας και σόδας, μαζί με τα γνωστά ως τότε προϊόντα.
Το 1970 το εργοστάσιο μεταφέρεται σε νέο ιδιόκτητο χώρο 35 στρεμμάτων επί της οδού Λαρίσης, με εξοπλισμό από μηχανήματα νέας τεχνολογίας. Τη δεκαετία 1980-1989 ο ΚΛΙΑΦΑΣ εγκαθιστά νέα γραμμή παραγωγής με βιολογικό καθαρισμό και το 1987 βραβεύεται με το International Food Award στο Dusseldorf της Γερμανίας για την ποιότητα των προϊόντων της, αλλά και για το μηχανολογικό εξοπλισμό της.
Τη δεκαετία του 1990 η εταιρία συνεχίζει την οικογενειακή της παράδοση, υπό τη διεύθυνση του Θοδωρή και του Γιάννη Κλιάφα, ενώ εγκαθίσταται σε χώρο 40 στρεμμάτων με νέους αποθηκευτικούς χώρους. Παράλληλα, προσθέτει μια σειρά από νέα προϊόντα (Smile, 100% φυσικό χυμό πορτοκάλι, νέκταρ ροδάκινο και νέκταρ πορτοκάλι-βερίκοκο-μήλο).
Σήμερα, η ΚΛΙΑΦΑ έχει μετατρέψει το σύνολο των παλιών της εγκαταστάσεων στο κέντρο των Τρικάλων σε ένα πολυδύναμο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού και αναλαμβάνει τη λειτουργία του.
ΛΟΥΞ
Για την ΛΟΥΞ όλα ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1950, όταν στη συμβολή των οδών Παντοκράτορος και Ηλείας, πίσω από τον ομώνυμο ιστορικό ναό, που υπάρχει ακόμα σήμερα στο κέντρο της παλιάς πόλης της Πάτρας, ο Παναγιώτης Μαρλαφέκας ιδρύει μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση που αρχικά παράγει πορτοκαλάδα, λεμονάδα και γκαζόζα.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο Παναγιώτης Μαρλαφέκας, αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο σε ιδιόκτητες, μεγαλύτερες και πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις. Ένα από τα ενδιαφέροντα κομμάτια της ιστορίας της εταιρίας ΛΟΥΞ, είναι ―τι άλλο― το όνομα της!
Για την περίοδο εκείνη προφανώς, δεν ήταν και τόσο διαδεδομένη η «πατέντα» των ξένων ή ξενόφερτων ονομάτων. Ο Παναγιώτης Μαρλαφέκας τότε είχε προσεγγίσει έναν ταλαντούχο ντόπιο συνθέτη τραγουδιών να του δώσει μια λίστα με πιθανά ονόματα για τη νέα επιχείρηση. Μεταξύ των δέκα που προτάθηκαν, ήταν και το «λουξ». Είναι η εποχή που στη μεταπολεμική Ελλάδα η λέξη «λουξ» έχει αρχίσει να γίνεται συνώνυμο της πολυτέλειας, της ξεχωριστής φροντίδας και της ανώτερης ποιότητας.
Παράλληλα, η εταιρία το 1987 πρωτοπορεί σημαντικά, καθώς λανσάρει στην αγορά τη Loux Cola, μεγάλη επιχειρηματική κίνηση για την μεταπολιτευτική Ελλάδα, ενώ συνεχίζει την πρωτότυπη πορεία της, όταν το 2004 επανασυστήνει στον Έλληνα καταναλωτή την βυσσινάδα! Το 2006 τα αναψυκτικά ΛΟΥΞ επιλέγονται από τον Ελληνικό Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών για να σερβίρονται μέσα από την πρωτοβουλία «Kerasma» σε όλο το κόσμο σε Road shows και σε ελληνικά εστιατόρια για την προώθηση των ελληνικών γεύσεων.
Το 2007 τα αναψυκτικά ΛΟΥΞ είναι τα πρώτα ελληνικά αναψυκτικά που λαμβάνουν από το Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων την επίσημη έγκριση, ώστε στις συσκευασίες τους να φέρουν το ειδικό σήμα «Wonderful Greece».
Από το 2008 τα προϊόντα ΛΟΥΞ συμπληρώνουν οι 100% φυσικοί χυμοί. Το 2008 η ΛΟΥΞ παίρνει το βραβείο «DIAMONDS» και χαρακτηρίζεται ως ένα από τα «Διαμάντια» της Ελληνικής Βιομηχανίας στον πίνακα της Stat Bank με τις 100 ταχύτερα και υγιώς αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
Το 2010 εντάσσεται στην κατηγορία «Strongest Companies in Greece» της ICAP Group και το 2011 κερδίζει εκ νέου το βραβείο «Diamonds» από την τράπεζα πληροφοριών Stat Bank, αφού πληροί τα 10 πιο σημαντικά οικονομικά κριτήρια που είχαν τεθεί ανάμεσα σε 3.500 εταιρείες στην Ελλάδα.
Το 2012 η ΛΟΥΞ βραβεύεται για τα 60 χρόνια πορείας της στην ελληνική αγορά τροφίμων και ποτών, στο πλαίσιο του Συμποσίου «100 Χρόνια Ιστορίας της Ελληνικής Αγοράς Τροφίμων και Ποτών» υπό την αιγίδα του ΣΕΒΤ.
Το 2013 η εταιρία αποσπά εκ νέου ένα από τα βραβεία στα «Διαμάντια της Ελληνικής Οικονομίας» που διοργάνωσε η Statbank , ως μια από τις δυναμικότερες εταιρίεςστην Ελλάδα.
Φέτος η ΛΟΥΞ βραβεύτηκε για άλλη μια φορά ως «Επιχειρηματικό Διαμάντι» στο πλαίσιο των βραβείων «Diamonds of the Greek Economy 2015» τα οποία οργανώθηκαν από την Active Business.
Σήμερα η ΛΟΥΞ είναι η μόνη ελληνική εταιρεία αναψυκτικών και χυμών με πλήρως καθετοποιημένη διαδικασία παραγωγής. Αυτό σημαίνει ολικός και απόλυτος έλεγχος της ποιότητας: από τη συγκομιδή και τη διαλογή της πρώτης ύλης, μέχρι την εμφιάλωση και την τοποθέτηση στο σημείο πώλησης.
Διαθέτει τρεις ιδιόκτητες υπερσύγχρονες μονάδες, παραγωγής, εμφιάλωσης και διανομής, που εκτείνονται σε συνολική έκταση 33.000 τμ, από τα οποία τα 7.800 τμ. είναι στεγασμένοι χώροι.
Η ΛΟΥΞ διαθέτει τρεις μονάδες παραγωγής, με την πρώτη να βρίσκεται στο Κεφαλόβρυσο, τη δεύτερη, που είναι το κέντρο διανομής, στην περιοχή Σαραβάλι της Πάτρας και την τρίτη μονάδας παραγωγής συσκευασιών να είναι τοποθετημένη στο Αίγιο.
Κάτω από τρία εμπορικά σήματα, λουξ, λουξ Mix και Loux Cola, η ΛΟΥΞ παράγει μία ολοκληρωμένη γκάμα αναψυκτικών, Πορτοκαλάδα, Λεμονάδα, Βυσσινάδα, λουξ Mix (μείγμα τριών εσπεριδοειδών Πορτοκάλι- Λεμόνι – Μανταρίνι), Σόδα, Γκαζόζα παραδοσιακή, Loux Cola και Tonic.
ΛΑΚΩΝΙΑ
Από το 1965 ξεκινά η δράση του Αγροτικού Συνεταιρισμού Επεξεργασίας Εσπεριδοειδών Αμυκλών Σπάρτης ΛΑΚΩΝΙΑ στο χώρο παραγωγής νωπών εσπεριδοειδών, χυμών και υποπροϊόντων επεξεργασίας αυτών. Το βιομηχανικό συγκρότημα ΛΑΚΩΝΙΑ βρίσκεται στην περιοχή των Αμυκλών, στους πρόποδες του Ταϋγέτου, σε ιδιόκτητο χώρο 95.000 τ.μ.
Το 2003 πιστοποιείται για το συμπυκνωμένο χυμό και από το 2004 για την παραγωγή χυμών Tetrapak, ενώ το 2008 η ομάδα παραγωγών του Α.Σ.Ε.Ε. Αμυκλών Σπάρτης ΛΑΚΩΝΙΑ πιστοποιήθηκε για το σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης που εφαρμόζει σύμφωνα με το εθνικό πρότυπο AGRO 2.1 & 2.2, καθώς και το διεθνές πρότυπο GLOBALGAP. Τα πιστοποιητικά αυτά ανανεώνονται σε ετήσια βάση.
Το 2009 το σύστημα διαχείρισης ποιότητας – ασφάλειας τροφίμων πιστοποιείται από τον γερμανικό φορέα πιστοποίησης TÜV SÜD Management Service GmbH για την παραγωγή συμπυκνωμένου χυμού εσπεριδοειδών, την παραγωγή χυμών φρούτων και Ice Tea σε ασηπτική συσκευασία.
Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Επεξεργασίας Εσπεριδοειδών Αμυκλών Σπάρτης “ΛΑΚΩΝΙΑ” βρίσκεται στο 40 χλμ Σπάρτης – Γυθείου, στην περιοχή Αμύκλες.
Green Cola
Έκπληξη έχει προκαλέσει στον επιχειρηματικό – εμπορικό κλάδο η Green Cola, η οποία παράγεται από την Ένωση Παρασκευαστών Αεριούχων Ποτών (ΕΠΑΠ) στην ακριτική Ορεστιάδα του Έβρου κι ενώ στη γεύση δεν διαφέρει πολύ από την γνωστή μας Coca Cola, η γεύση της Green Cola επετεύχθη μετά από πολλές δοκιμές σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Ωστόσο, η βασική διαφορά έγκειται στη «συνταγή» της, με χρήση φυσικής καφεΐνης και η αποφυγή της ζάχαρης, της ασπαρτάμης, του φωσφορικού οξέως και των άλλων συντηρητικών, προκαλώντας πράσινη επανάσταση στον χώρο των αναψυκτικών παγκοσμίως.
Stevia Instead Of Sugar? Indeed! Αν μπορούσαμε να στοιχηματίσουμε για το λόγο που η Green Cola δεν έμεινε καθόλου απαρατήρητη, εκτός φυσικά του ονόματος της και της παραπομπής του, είναι φυσικά η στέβια (stevia rebaudiana).
Σύμφωνα και με τον co-founder της Green Cola (ΕΠΑΠ), Περικλή Βενιέρη, το brand του κατάφερε να δημιουργήσει μια νέα κατηγορία προϊόντων… cola. «Για να βγει το προϊόν στο ράφι χρειάσθηκε μακροχρόνια και εμπεριστατωμένη έρευνα και αρκετές δοκιμές», αναφέρει ο Βενιέρης.
Η πρόταση της προσθήκης του γλυκαντικού στέβια στη σύσταση της GC αναμφισβήτητα τράβηξε την προσοχή του ελληνικού κοινού, και λόγω της πρωτοτυπίας της ίδιας της ιδέας, (“τύπου Cola”), άρα κάτι πιο εναλλακτικό του αμερικάνικου αναψυκτικού, αλλά και διότι η στέβια είναι η μοναδική φυσική γλυκαντική ουσία με μηδέν θερμίδες!
Επίσης, μεγάλο selling point για την GC αποτελεί το γεγονός ότι δεν υπάρχει, εκτός από ζάχαρη, ούτε φυσική καφεΐνη και φυσικά αρωματικά, ενώ έχει αφαιρεθεί το φωσφορικό οξύ, η ασπαρτάμη και η ακεσουλφάμη.
Η στέβια πήρε το όνομα της από τον Ισπανό βοτανολόγο και γιατρό Petrus Jacobus Stevus, ο οποίος και την ανακάλυψε. Περιέχει στεβιόζη ή στεβιόλη, καθόλου υδατάνθρακες, μηδέν γλυκαιμικό δείκτη και καθόλου γλυκαιμικό φορτίο, έτσι μπορεί να λειτουργεί και ως υποκατάστατο των προστιθέμενων σακχάρων.
Μάλιστα το 2008 ο αμερικάνικος οργανισμός τροφίμων και φαρμάκων (U.S. Food and Drug Administration) πιστοποίησε την ασφάλεια της στέβια, αναγνωρίζοντας την ως Generally Recognized as Safe και μόλις το 2011 ενέκρινε τη χρήση των γλυκοζιτών στεβιόλης ως γλυκαντικό σε τρόφιμα και ροφήματα.
Το νέο αυτό brand, έκανε την είσοδό του στην αγορά το 2011 και πάει κόντρα στο γνωστό κολοσσό από την Αμερική. Μόλις τον Ιούνιου του τρέχοντος έτους, ο γνωστός επιχειρηματίας, Γιάννης Χήτος εισήλθε στην Green Cola Hellas, αποκτώντας το 25% της εταιρείας μέσω της αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου και αναλαμβάνοντας παράλληλα τη θέση του εκτελεστικού προέδρου της εταιρείας στο νέο επταμελές διοικητικό συμβούλιο που θα δημιουργηθεί.
Η εμπλοκή του Χήτου στην Green Cola Hellas ανοίγει το δρόμο πιθανώς σε μελλοντικές συνέργειες τόσο με τη «Χήτος ΑΒΕΕ», που δραστηριοποιείται στην εμφιάλωση νερού (Ζαγόρι), όσο και με τη νέα «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» του ομίλου Carlsberg. Ήδη η Green Cola παράγει για λογαριασμό της Carlsberg μέρος της σόδας και του νερού τόνικ Tuborg.
Σημειώνεται ότι η Green Cola από το 2014 έχει συνάψει συμφωνία παραχώρησης άδειας εμφιάλωσης των αναψυκτικών της με την ΕΑΣ Αργολίδας.
ΓΕΡΑΝΙ
Πίσω από κάθε μεγάλο άντρα κρύβεται και μια γυναίκα, λένε, ωστόσο η αλήθεια αυτής της φράσης εντοπίζεται και για την εταιρία παραγωγής και εμφιάλωσης αναψυκτικών «ΓΕΡΑΝΙ Α.Ε.», που στην πραγματικότητα είναι η εξέλιξη της ομώνυμης οικογενειακής επιχείρησης που λειτουργεί εδώ και τρεις γενιές.
Ο λόγος για τον Σοφοκλή Αναγνωστάκη, ο οποίος επιστρέφοντας από την Αμερική, καταγόμενος από το Γεράνι Κυδωνίας, (εξ ου και το όνομα), δημιούργησε το 1928 στην αυλή του σπιτιού του ένα αυτοσχέδιο εργαστήριο παραγωγής αναψυκτικών, με χειροκίνητα μηχανήματα.
Συγκεκριμένα όμως ένα ήταν το ποτό που καθιέρωσε το Γεράνι ιστορικά και ποιοτικά, η γνωστή σε όλους μας γκαζόζα! Όντας αναψυκτικό πολυτελείας εκείνα τα χρόνια, αλλά και φάρμακο, ο Σ. Αναγνωστάκης σύστησε κάτι που δεν μπορούσε κανείς τότε να ανταγωνιστεί στην Ελλάδα με τη διανομή του να γίνεται με…γαιδουράκι!
Όλα ξεκίνησαν όταν το 1903 ο Σοφοκλής Αναγνωστάκης μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1903, μια περίοδο που για την Ελλάδα η Coca-Cola ήταν ανύπαρκτη παρότι σάρωνε στην Αμερική, και οι πολυεθνικές εταιρείες φάνταζαν αποκύημα φαντασίας.
Ο ίδιος επέστρεψε στα Χανιά το 1926 ενώ το 1928, άρχισε να παράγει γκαζόζα. Στην πίσω αυλή του οικογενειακού καφενείου, στο Γεράνι της επαρχίας Κυδωνίας, με το μπρίκι έμπαινε σε ένα ένα μπουκάλι ο χυμός μαζί με νερό και ζάχαρη και με μια χειροκίνητη αρχικά και ποδοκίνητη στη συνέχεια αντλία γινόταν η γέμιση της φιάλης με ανθρακούχο, άρχισε να παράγει γκαζόζα για να την πουλάει στους πελάτες του και λίγο αργότερα να τη διακινεί με τον γάιδαρο στα γύρω χωριά. Έτσι άρχισε σιγά σιγά το Γεράνι να δημιουργεί τον δικό του μύθο.
Όλα έμελλε να αλλάξουν όμως την περίοδο της κατοχή το ’40, καθώς Γερμανοί επέταξαν το σπίτι του Σοφοκλή Αναγνωστάκη, μετατρέποντας το σε αρχηγείο της περιοχής. Παράλληλα ο Σοφοκλής Αναγνωστάκης μετοίκησε σε ένα γειτονικό χωριό, το Ποκλεμάρχι, ενώ μετά την κατοχή, ο Σοφοκλής μαζί με τον γιο του Μανώλη Αναγνωστάκη, συνεχίζουν από εκεί που στμάτησαν.
Μόλις το 1955 η οικοτεχνία του Μανώλη Αναγνωστάκη απέκτησε φορτηγό για τη διανομή των αναψυκτικών της. Και στα μέσα της δεκαετίας του 1960 ο χώρος παραγωγής αλλάζει και από το καφενείο στο Γεράνι μεταφέρεται στην περιοχή του Αγίου Λουκά, στην άκρη της πόλης των Χανίων, σε νέες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 245 τ.μ. και η παραγωγική δραστηριότητα της οικογένειας Αναγνωστάκη περνά στη βιοτεχνία.
Μέσα στη δεκαετία του 1980 η οποία υπήρξε μαύρη για τις τοπικές βιοτεχνίες παραγωγής και εμφιάλωσης αναψυκτικών, το Γεράνι μετακομίζει σε νέες εγκαταστάσεις, οι οποίες βρίσκονται κοντά στο λιμάνι της Σούδας, όπου παραμένουν μέχρι και σήμερα, ενώ το νέο εργοστάσιο έχει εμβαδόν 3.800 τ.μ.
ΦΗΜΗ
Στον κλάδο των οικογενειακών επιχειρήσεων στην παραγωγή αναψυκτικών εξέχουσα θέση και φήμη ειδικά στην Κρήτη, κατέχει η Σητειακή «Φήμη», η οποία ξεκίνησε πριν από 90 χρόνια και καλά κρατεί.
Όλα ξεκίνησαν το 1925 όταν ο Βασίλης Ζηδιανάκης κάνει την πρώτη χειροκίνητη εμφιάλωση σε πορσελάνινο μπουκάλι στο επονομαζόμενο «Υποδηματοποιείον» που βρίσκεται στο ισόγειο του σπιτιού στις Αγιές Παρασκιές του νομού Ηρακλείου. Με μέσα μεταφοράς τα γαϊδουράκια η Φήμη εξαπλώνεται από χωριό σε χωριό .
Ο Βαγγέλης Ζηδιανάκης, ο εγγονός του Β. Ζηδιανάκη, το 1962, διατηρώντας τον οικογενειακό χαρακτήρα της επιχείρησης, προχωρά σε εκσυγχρονισμό του παραγωγικού εξοπλισμού, ακολουθώντας τις επιταγές της αναπτυσσόμενης τεχνολογία της εποχής.
Ο Βασίλης Ζηδιανάκης, εγγονός του ιδρυτή, οδήγησε τη «Φήμη» στη νέα χιλιετία και έφερε τη «Φήμη» σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και της Κύπρου.
Μόλις το 1981 η Φήμη καταφέρνει να μεταστεγαστεί σε εργοστάσιο στις Αγιές Παρασκιές, όπου εκσυγχρονίζεται και αναβαθμίζει τις μονάδες παραγωγής της.
Με τη σειρά της, φέτος η Φήμη Ζηδιανάκης Α.Ε. κατάφερε να αποσπάσει κι εκείνη με τη σειρά της τη διάκριση «Διεθνούς Ανώτερης Γεύσης iTQi» που απονέμεται από το Ινστιτούτο Γεύσης και Ποιότητας iTQi των Βρυξελών, για τα παραδοσιακά αναψυκτικά Πορτοκάλι και Λεμόνι.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >