Τέσσερις βασικές παραμέτρους που έπαιξαν ρόλο στη διόγκωση της φαρμακευτικής δαπάνης αναφέρουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στο πόρισμά τους που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

Ads

Στο πόρισμα γίνεται λόγος για:

  • Απουσία μηχανισμού προετοιμασίας της τιμολόγησης νέων φαρμάκων και ανατιμολόγησης μέχρι την ψήφιση του Νόμου 4052/2012, ο οποίος με το άρθρο 16 αναθέτει στον ΕΟΦ « την αρμοδιότητα υποβολής πρότασης για τον καθορισμό τιμών φαρμάκων ανθρώπινης χρήσης».
  • υπερτιμολόγηση
  • Την προκλητή ζήτηση
  • Την υπερσυνταγογράφηση-κατευθυνόμενη συνταγογράφηση.

«Η τιμολόγηση των φαρμάκων πραγματοποιούνταν με υπουργικές αποφάσεις, των Υπουργείων Εμπορίου και Ανάπτυξης έως το 2011 και ακολούθως του Υπουργείου
Υγείας ( Νόμος 3918/2011 ). Ο μηχανισμός τιμολόγησης είχε ως βάση την εύρεση της μέσης τιμής των τριών χαμηλότερων τιμών μεταξύ των κρατών της Ε.Ε. Ωστόσο υπήρχαν σημαντικές στρεβλώσεις:

  • Ο εντοπισμός των τριών χωρών με τη χαμηλότερη τιμή δεν βασιζόταν σε κάποιο αυτοματοποιημένο, διαφανές και κυρίως προσβάσιμο σύστημα δεδομένων. Αυτό δημιουργεί βάσιμες υποψίες για την αξιοπιστία του προσδιορισμού αυτής της τιμής και καθιστά δυσχερή ή ακόμη και αδύνατο τον έλεγχο της εγκυρότητας και του αδιάβλητου της διαδικασίας.
  • Κατά την περίοδο 2005-2009 στη διαμόρφωση της μέσης χαμηλότερης τιμής υπολογιζόταν και η τιμή του φαρμάκου στην Ελβετία (!), ενώ δεν λαμβάνονταν υπόψη οι τιμές των φαρμάκων στις χώρες που εντάχθηκαν στην ΕΕ μετά το 2004.
  • Οι εταιρίες είχαν τη δυνατότητα να αποσύρουν κάποιο φάρμακο από κάποια χώρα, όταν διαπίστωναν ότι ο υπολογισμός της τιμής κυκλοφορίας του εκεί οδηγούσε σε χαμηλή διαμόρφωση της τιμής στην Ελλάδα. Εδώ πρέπει να ληφθεί υπόψη πως η Ελλάδα συμμετέχει στο Διεθνές Σύστημα Αξιολόγησης και η τιμή που διαμορφώνεται εδώ επηρεάζει την τιμή παγκοσμίως. Οπότε είναι κατανοητό με πόσο ζήλο οι φαρμακευτικές εταιρίες επεδίωκαν την υψηλότερη δυνατή τιμή στη χώρα μας».

Οι βουλευτές ζητούν περαιτέρω έρευνα από την δικαιοσύνη  όλων των υπουργών υγείας χωρίς να γίνεται όμως ονομαστική αναφορά, από το 2006 που άρχισε όπως αναφέρεται η εκτίναξη της φαρμακευτικής δαπάνης έως το 2014.

Ads

Στο 88 σελίδων πόρισμα γίνεται λόγος για «σκοτεινά σημεία» που πρέπει να ερευνηθούν εξονυχιστικά και για εκτίναξη της φαρμακευτικής δαπάνης την περίοδο 2006-2009. Όπως αναφέρουν από 1.278 εκατ. ευρώ το 2000, η εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη εκτοξεύεται στα 5.108 εκατ. ευρώ το 2009.

Ειδικότερα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν ότι πρέπει:

α) Να ερευνηθεί ο λόγος ή οι λόγοι για τους οποίους συγκεκριμένα πορίσματα διωκτικών και ερευνητικών Αρχών (ΣΕΥΠ,ΓΛΚ,ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ,ΟΡΚΩΤΟΙ κλπ) τα οποία αποκάλυπταν τέλεση συγκεκριμένων παράνομων πράξεων και παραλείψεων  με συνακόλουθή βλάβη του Δημοσίου μεγάλης αξίας δεν καταγγέλθηκαν από τους παραλήπτες τους Υπουργούς Υγείας στις αρμόδιες δικαστικές αρχές όπως ρητά επιτάσσει το άρθρο 37 Κ.Π.Δ

β) Να ερευνηθεί η περίπτωση της υπερβολικά υψηλής παραγγελίας αντιικών εμβολίων καθώς και οι αιτίες της μη αξιοποίησής τους.

γ) Να ερευνηθεί εάν αληθεύει ή όχι ότι συγκεκριμένος υψηλόβαθμος υπάλληλος του υπουργείου ήταν ο μόνος που κατείχε τον “κλειδάριθμο” με τον οποίο “ανοίγουν” οι τιμές των φαρμάκων  στις Ευρωπαϊκές Χώρες

δ) Για ποιο λόγο και με ποιες αιτιολογήσεις δεν ενεργοποιήθηκε η υφιστάμενη Επιτροπή διαπραγμάτευσης ειδικά για το διάστημα 2010-2014 οπότε είχαν επιβληθεί οι περιοριστικές πολιτικές στην φαρμακευτική δαπάνη.

Στα συμπεράσματα του πορίσματος αναφέρεται ότι η παραπομπή της υπόθεσης NOVARTIS στη Δικαιοσύνη μετά την  απόφαση της προκαταρκτικής Επιτροπής της Βουλής, είχε επίδραση στο μέγεθός των στοιχείων, στα οποία είχε πρόσβαση η εξεταστική επιτροπή και προσθέτουν ότι «έτσι το τμήμα  του Πορίσματός που αφορά στο φάρμακο είναι μια γενική προσέγγιση, βασισμένη εν τούτοις στέρεα σε σημαντικά ευρήματα (καταθέσεις μαρτύρων, εκθέσεις ελέγχου κλπ)».

Η εκτίμηση της συνολικής οικονομικής επιβάρυνσης για τη χώρα κατά το εξεταζόμενο διάστημα από τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στην υγεία και το φάρμακο, κατά την προσέγγιση αρκετών μαρτύρων και μελετητών των ζητημάτων της υγείας, αγγίζει τα 85 δισ. ευρώ – 23 δισ. περίπου στο φάρμακο (η συνολική δαπάνη υγείας υπολογίζεται στα 265 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική  φαρμακευτική δαπάνη – δημόσια και ιδιωτική – στο διάστημα που εξέτασε η επιτροπή (1997 – 2015) ανήλθε σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΦ στα 93 δισ. ευρώ περίπου.

Οι βουλευτές της πλειοψηφίας στο πόρισμα τους σημειώνουν ότι από το 2010 αρχίζει η μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης 4.522 εκατ. ευρώ το 2010, 3.750 το 2011, 2.880 το 2012, 2371 το 2013, 1.950 εκατ. ευρώ έκτοτε, λόγω της επιβληθείσας δημοσιονομικής προσαρμογής και των κλειστών προϋπολογισμών. «Αυτή η μείωση δαπανών μετά το 2011 δεν σημαίνει απαραίτητα εξυγίανση της φαρμακευτικής πολιτικής, καθώς επωφελήθηκαν συγκεκριμένες Εταιρείες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό – από υπερτιμολογήσεις συγκεκριμένων φαρμάκων και πολύ μεγάλο μέρος του κόστους το επωμίστηκαν οι ασφαλισμένοι», σημειώνουν.

Ειδική αναφορά γίνεται για το θέμα της προμήθειας αντιικών εμβολίων το 2006 από τον τότε υπουργό υγείας Δημήτρη Αβραμόπουλο ο οποίος είναι και ο μόνος πρώην υπουργός Υγείας που αναφέρεται συγκεκριμένα  στο πόρισμα. «Η συγκεκριμένη υπόθεση αποτελεί μια ξεκάθαρη περίπτωση κραυγαλέας και ύποπτης  κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος στον χώρο της υγείας», καθώς όπως αναφέρεται εγκρίθηκε δάνειο 233.000.000 ευρώ για αγορά 16.000.000 εμβολίων, τελικά αγοράστηκαν 3.637.000, ενώ ανάμεσα στα άλλα χάθηκαν και 7.500.000 ευρώ που είχαν δοθεί ως προκαταβολή στην εταιρία SANOFI διότι δεν δέχθηκε τον συμβιβασμό για την ακύρωσης της υπόλοιπης παραγγελίας παραγγελίας.

Σημειώνουν δε, ότι ξοδεύτηκαν 200.000 ευρώ προκειμένου τα ληγμένα εμβόλια να καταστραφούν μαζί με πλήθος άλλων φαρμάκων, σε υψικάμινο, σύμφωνα με τις υγειονομικές προδιαγραφές. 

Ολόκληρο το πόρισμα: