Ενάντια στα διόδια στρέφονται οι κάτοικοι της ΒΑ Αττικής, οι οποίοι βρέθηκαν ξαφνικά αναγκασμένοι να πληρώνουν υψηλότατα αντίτιμα καθημερινά για να εισέλθουν στην εθνική οδό και να φτάσουν στις δουλειές τους μια ώρα αρχύτερα. Τις κινητοποιήσεις των κατοίκων ενάντια στα παράνομα διόδια σχολιάζει στο tvxs η κα.Δέσποινα Τσαντέ, μέλος του συλλόγου «Αφίδνες 2000».

Ads

Μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη βρέθηκαν οι κάτοικοι των δήμων της ΒΑ Αττικής ήδη από προχθές, όταν τέθηκαν σε λειτουργία οι πλευρικοί σταθμοί διοδίων της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, οι οποίοι αφορούν την είσοδο από όμορους δήμους και κοινότητες της ΒΑ Αττικής, όπως το Καπανδρίτι, η Μαλακάσα, οι Αφίδνες και ο Άγιος Στέφανος. «Οι σταθμοί αυτοί υπήρχαν επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ, αλλά ήδη από την εποχή που ο κ.Λαλιώτης ήταν Υπουργός είχε αποδεχθεί ότι τα διόδια εισόδου ήταν παράνομα και τα έθεσε εκτός λειτουργίας», εξηγεί η κα.Τσαντέ.

«Τα διόδια είναι παράνομα»

Γιατί, όμως, είναι παράνομα τα διόδια; «Σύμφωνα με τους νόμους, για να θέσεις σε λειτουργία διόδια σημαίνει ότι υπάρχει κάποια ‘εναλλακτική οδός’, ότι δηλαδή οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν κάποιο άλλο οδικό δίκτυο και επιλέγουν ελεύθερα να χρησιμοποιήσουν την εθνική οδό και άρα να πληρώσουν», εξηγεί η κα.Τσαντέ. Μάλιστα – όπως τονίζει η κα.Τσαντέ – η ανάδοχος εταιρία ήταν υποχρεωμένη να ανακατασκευάσει τους παραδρόμους, ώστε να δίνει στους κατοίκους της περιοχής μια ελευθερία επιλογής μεταξύ δύο αξιοπρεπών οδικών δικτύων. «Η συμφωνία ήταν η εξής: θα μπουν τα διόδια, αν πρώτα φτιαχτούν οι παράδρομοι» εξηγεί η κα.Τσαντέ.

Ads

Έχουν, λοιπόν, οι κάτοικοι της ΒΑ Αττικής αυτή τη δυνατότητα επιλογής; «Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι!» απαντά η κα.Τσαντέ. «Διότι οι παράδρομοι που υφίστανται βρίσκονται σε τόσο κακή κατάσταση που είναι αδύνατον να χρησιμοποιηθούν. Κατά πρώτο λόγο είναι στενοί και δυσλειτουργικοί, με αποτέλεσμα να είναι διαρκώς μπλοκαρισμένοι και να καταλήγεις να κάνεις περισσότερο από 1.30 ώρα για να εισέλθεις στην πόλη», καταγγέλλει.

«Το σημαντικότερο πρόβλημα, ωστόσο, είναι η ασφάλεια», συνεχίζει η κα.Τσαντέ. «Οι συγκεκριμένοι παράδρομοι έχουν κατακλυσθεί από βαρέα οχήματα τα οποία – για να μην πληρώσουν τα διόδια – κυκλοφορούν με αργούς ρυθμούς καταλαμβάνοντας το ένα ρεύμα. Μποτιλιάρισμα και παράνομες προσπεράσεις συνθέτουν την καθημερινή εικόνα. Ως αποτέλεσμα, η τροχαία της περιοχής έχει καταγράψει τραγικά υψηλούς αριθμούς τροχαίων δυστυχημάτων! Μια ματιά θα σας πείσει για την αδιέξοδη κατάσταση που βιώνουμε», καταλήγει.

Αδιέξοδο και κινητοποιήσεις των πολιτών

Η νέα σύμβαση που υπέγραψε η εταιρία εκμετάλλευσης «Νέα Οδός Α.Ε.» με τον πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, κ.Σουφλιά, τους δίνει το δικαίωμα να βάζουν διόδια εισόδου, από τη Μεταμόρφωση, μέχρι τη Βαρυμπόμπη, τη Λυκόβρυση και τον Άγιο Στέφανο. «Πριν ακόμα φτιάξουν τους παραδρόμους, αποφάσισαν να εισπράξουν το αντίτιμο», καταγγέλλει η κα.Τσαντέ.

Ουρές χιλιομέτρων είναι η νέα εικόνα τόσο στους παραδρόμους όσο και στα σημεία εισόδου στην εθνική οδό. Οι κάτοικοι, ωστόσο, δεν ήταν διατεθειμένοι να παραμείνουν με σταυρωμένα χέρια. Οι αντιδράσεις στα διόδια ξεκίνησαν: από οδηγούς που αρνούνταν να πληρώσουν το αντίτιμο, μέχρι και πολίτες που διαπληκτίσθηκαν με τους εργαζομένους των διοδίων. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», η κατάσταση έφτασε σε τέτοιο οριακό σημείο, που ο κοινοτάρχης Μαλακάσας, κ.Κωνσταντίνος Λίτσας, ξήλωσε τις επιγραφές που πληροφορούν για το ύψος των διοδίων και δήλωσε αποφασισμένος: «Και θα πάω ξανά να τις ξηλώσω»!

«Θα κινηθούμε νομικά, με προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά και με κινητοποιήσεις σε πολιτικό επίπεδο! Είναι αδιανόητο να πληρώνουν οι κάτοικοι της ΒΑ Αττικής 35-40% παραπάνω από όλους τους άλλους χρήστες της Εθνικής Οδού», δηλώνει κατηγορηματικά η κα.Τσάντε. Πράγματι – όπως εξήγησε και στην «Καθημερινή» η κοινοτάρχης Καπανδριτίου, κ. Ευδοξία Γιαννακούλη – «η σύμβαση προβλέπει τη χρέωση της χρήσης της εθνικής οδού με βάση τη χιλιομετρική απόσταση (0,037 ευρώ ανά χιλιόμετρο) που διανύει ο οδηγός. Αν ίσχυε αυτό, εμείς θα έπρεπε από τη Μεταμόρφωση έως το Καπανδρίτι να πληρώνουμε για 7 χλμ., δηλαδή 0,25 ευρώ και όχι 1,85 ευρώ, που αντιστοιχεί σε 50 χλμ!»

Ευρωπαϊκά… τηλεδιόδια

Τη στιγμή που οι κάτοικοι της ΒΑ Αττικής αγωνίζονται ενάντια στα παράνομα διόδια της περιοχής τους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί την «τελευταία λέξη» στο θέμα των διοδίων στην Ευρώπη, την « Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Τηλεδιοδίων (ΕΥΤ)»! Πρόκειται για ένα ενιαίο σύστημα τηλεδιοδίων, το οποίο θα επιτρέπει στους Eυρωπαίους πολίτες να πληρώνουν ευκολότερα διόδια σε όλη την Ε.Ε.

Πώς θα γίνεται αυτό; Οι πολίτες θα υπογράφουν μια συνδρομητική σύμβαση με ένα παροχέα υπηρεσιών και θα εγκαθιστούν έναν ενιαίο τεχνικό εξοπλισμό στα οχήματα τους. Οι τοπικοί φορείς θα σημειώνουν το όχημα που πέρασε από τα διόδια και θα στέλνουν στη συνέχεια τα τιμολόγια στους παροχείς υπηρεσιών των οδηγών. Οι παροχείς μετά θα προωθούν τα τιμολόγια και θα τα εισπράττουν από τους οδηγούς. Σημειώνεται επίσης πως η τιμή των διοδίων για τις ΕΥΤ δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα εθνικά η τοπικά διόδια.