Την αποκάλυψη ότι το ελικοδρόμιο στον Γαλατά λειτουργεί χωρίς άδεια από την ΥΠΑ, έκανε ο αντιδήμαρχος Πόρου, Γιώργος Κουτουζής, μετά τη μοιραία πτώση του ελικοπτέρου το μεσημέρι της Τρίτης.

Ads

«Υπάρχει ένας χώρος στην περιοχή Γαλατά, ο οποίος χωρίς να έχει άδεια απογειώνονται και προσγειώνονται ελικόπτερα, δεν υπάρχει όμως εγκεκριμένο ελικοδρόμιο», δήλωσε ο αντιδήμαρχος Πόρου, μιλώντας στην ΕΡΤ για την πτώση του ιδιωτικού ελικοπτέρου στη θαλάσσια περιοχή νότια της εισόδου στο λιμάνι του Πόρου, με τραγικό απολογισμό τρεις νεκρούς, τον Έλληνα πιλότο και 2 Ρώσους επιβαίνοντες.

Όπως επισήμανε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Κουτουζής, «με δική τους ευθύνη οι ιδιωτικές εταιρείες και χωρίς να υπάρχει αδειοδοτούμενο ελικοδρόμιο ανεβοκατεβάζουν ελικόπτερα. Το γεγονός έχει γίνει γνωστό και έχει καταγγελθεί στις αρμόδιες Αρχές, από τις δημοτικές Αρχές του νησιού, ωστόσο δεν άλλαξε κάτι».

Για δυστύχημα που «ήταν στον προθάλαμο» και «απλά περιμέναμε πότε θα συμβεί στον Γαλατά», έκανε λόγο στον ΣΚΑΪ ο πρόεδρος των χειριστών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Ο δήμαρχος Τροιζηνίας, Κωνσταντίνος Καραγιάννης, μιλώντας επίσης στον ΣΚΑΪ για την τραγωδία με τους τρεις νεκρούς αποκάλυψε ότι το ελικοδρόμιο κατασκευάστηκε το 1987 από το πρώην Λιμενικό Ταμείο Πόρου, το οποίο περιήλθε μετά στον δήμο Τροιζήνας με τη μεταρρύθμιση «Καποδίστριας». Ο δήμος, ανέφερε, ουδέποτε ασχολήθηκε και οι εταιρείες χρησιμοποιούσαν τον χώρο με δική τους ευθύνη. 

Ads

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, στην ευρεία περιοχή έπνεαν ισχυροί ριπαίοι άνεμοι βορείων διευθύνσεων, που θα μπορούσαν να ξεπερνούν και τους 25 κόμβους. Στην περιοχή ανάμεσα στον Γαλατά και στον Πόρο, 300 μέτρα περίπου ανατολικότερα από το σημείο απογείωσης του ελικοπτέρου περνά τριπλή γραμμή καλωδίων πιθανότερα υψηλής τάσης που ηλεκτροδοτεί το νησί. Πιλότοι εκτιμούν πως το ελικόπτερο επειχείρησε να απογειωθεί με βόρεια-βόρειο ανατολική κατεύθυνση ώστε να περάσει τα καλώδια σχεδόν κάθετα. Δεν τα κατάφερε όμως…

Να σημειωθεί ότι τα καλώδια που μεταφέρουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας που τροφοδοτεί το νησί βρίσκονται σε ύψος 80-90 μέτρων από τη θάλασσα, συνθήκη ιδιαίτερα επικίνδυνη για πτήσεις. Σε αυτά τα καλώδια, τα οποία δεν έχουν κάποια ειδική σήμανση προκειμένου να είναι απολύτως ορατά από τους πιλότους, ακούμπησε το ιδιωτικό ελικόπτερο, με αποτέλεσμα να προκληθεί έκρηξη στη δεξαμενή των καυσίμων και να συντριβεί στη θάλασσα. H Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων ισχυρίζεται πως είχε σταλεί επιστολή για το πρόβλημα με τα καλώδια προς το ΔΕΔΔΗΕ, που όμως από την πλευρά του αναφέρει πως δεν υπάρχει τέτοια επιστολή στο πρωτόκολλο. Σύμφωνα με την ΕΡΤ, πηγές από τον ΔΕΔΔΗΕ υπογραμμίζουν πως δεν γνωρίζουν καν τον τρόπο με τον οποίο εστάλη το εν λόγω αίτημα, ενώ επισημαίνουν πως σε κάθε περίπτωση αν το ελικοδρόμιο είχε άδεια τα καλώδια θα είχαν μεταφερθεί, όπως προβλέπεται από το νόμο. 

Η στιγμή της πτώσης:

Ανθρώπινο λάθος ή μηχανική βλάβη;

Οι εμπειρογνώμονες διερευνούν τώρα αν το τραγικό δυστύχημα οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος ή μηχανική βλάβη. Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες το ελικόπτερο προσπάθησε να απογειωθεί πάνω από μία φορά, ενώ όταν τα κατέφερε και πήρε λίγο ύψος, εξερράγη. Άλλη μαρτυρία αναφέρει ότι το ελικόπτερο επιχείρησε να επιστρέψει στο ελικοδρόμιο και τότε έπεσε πάνω στα καλώδια της ΔΕΗ, με συνέπεια να συντριβεί. Πρόκειται για μαρτυρίες που συγκλίνουν στο σενάριο της μηχανικής βλάβης.

Φως στην υπόθεση θα ρίξουν τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξάγει η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, τα οποία θα μεταβιβαστούν προς εκτίμηση και αξιολόγηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας.

Το απόγευμα της Τρίτης, βατραχάνθρωποι της Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών ανέσυραν τις σορούς των δύο Ρώσων επιβατών αλλά και του Έλληνα χειριστή του ελικοπτέρου. Η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή που οι δύτες του Λιμενικού εντόπισαν μια «τσαλακωμένη» καμπίνα και τους έλικες του ελικοπτέρου. Αξίζει να σημειωθεί πως ο άτυχος πιλότος του ελικοπτέρου ήταν απόστρατος της πολεμικής αεροπορίας.

Το ελικόπτερο ανήκει στην εταιρεία ifly, που εδρεύει στην Πάχη Μεγάρων κι εκτελούσε πτήση αεροταξί. Είχε  απογειωθεί από το Κρανίδι και θα παραλάμβανε τους Ρώσους επιβάτες από τον Γαλατά με κατεύθυνση το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Μπλακάουτ στο νησί

Στο μεταξύ χωρίς ρεύμα έμεινε ο Πόρος από χθες το απόγευμα. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ, οι ζημιές είναι εκτεταμένες με αποτέλεσμα η επαναφορά της ηλεκτροδότησης να πραγματοποιηθεί σταδιακά σήμερα. Στο νησί μεταφέρθηκαν επίσης επτά γεννήτριες πολύ μεγάλης ισχύος και συγκεκριμένα δύο του ΔΕΔΔΗΕ, δύο του Στρατού, δύο της ΕΥΔΑΠ και μία παραχωρεί ιδιωτική εταιρεία.