Προβληματική έως και προσβλητική συμπεριφορά εκ μέρους των καθηγητών, αλλά και παραβιάσεις «ψηφιακών» δικαιωμάτων την περίοδο της τηλεκπαίδευσης καταγγέλουν φοιτητές.

Ads

Μιλώντας στο news247.gr φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Πάτρας καταγγέλουν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν ότι μερίδα καθηγητών τους αντιμετώπιζαν ως εν δυνάμει αντιγραφείς. Εγινε πολύ μεγάλη κουβέντα για το πως θα διασφαλιστεί το αδιάβλητο της εξ’ αποστάσεως εξέτασης και αυτό οδήγησε σε υπερβολές.

Οι καταγγέλοντες αναφέρουν ότι σε πολλά μαθήματα τα θέματα που επιλέχθηκαν για τις τελικές εξετάσεις ήταν πολύ δύσκολα ενώ ο χρόνος για την ανάπτυξή τους ήταν λιγότερος σε σχέση με την παραδοσιακή μορφή των εξετάσεων.

Προέκυψαν και διαδικαστικά προβλήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα με το οποίο ήρθαν αντιμέτωποι ουκ ολίγοι φοιτητές: Τι κάνουμε αν πέσει το internet κατά τη διάρκεια της εξέτασης; Όπως χαρακτηριστικά τονίστηκε από μερίδα καθηγητών, «σ’ αυτήν την περίπτωση παιδιά, είναι σαν να χάνετε το λεωφορείο και να μην παρουσιάζεστε καθόλου στην εξέταση». Δηλαδήν δεν υπήρχε καμία μέριμνα για την επανεξέταση φοιτητών οι οποίοι δεν κατάφεραν να δώσουν το μάθημα για αντικειμενικούς λόγους.

Ads

Επίσης, κατά τη διάρκεια της εξέτασης καθηγητές – επιτηρητές εξαντλούσαν την αυστηρότητά τους σε θέματα όπως η παρουσία τρίτων στο χώρο από τον οποίο ο φοιτητής έγραφε. Ωστόσο, οι φοιτητές έγραφαν από τις μόνιμες κατοικίες τους, αφού είχαν ξενοικιάσει τα σπίτια τους στην Πάτρα και είχαν επιστρέψει στον τόπο καταγωγής τους. Συνεπώς, ήταν πρακτικά αδύνατον να είναι συνεχώς μόνοι τους στον χώρο.

Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, η απαίτηση αυτή, εκτός από παράλογη είναι και αντικανονική. Η εισαγωγή και η επιβολή μέτρων που επεμβαίνουν στην ιδιωτικότητα οφείλει να λαμβάνει υπόψη της τις συνθήκες. Αν είχε πραγματοποιηθεί Εκτίμηση Αντικτύπου Προστασίας Δεδομένων, θα είχε λάβει υπόψη της την ιδιαιτερότητα της μετακίνησης των φοιτητών στην οικογενειακή εστία και θα είχε προσαρμόσει τα μέτρα ανάλογα. Το στοιχείο αυτό είναι ένδειξη ότι δεν πραγματοποιήθηκε ΕΑΠΔ.

Διπλές κάμερες και προσωπικές μέθοδοι που δεν προβλέπονται

Πολλές φορές παρατηρήθηκε και το φαινόμενο της διπλής κάμερας. Εκτός δηλαδή από την κάμερα του υπολογιστή που «φωτίζει» το χώρο πίσω από το διαγωνιζόμενο φοιτητή, δεν ήταν λίγοι οι επιτηρητές που απαιτούσαν να μπαίνει και δεύτερη κάμερα προς τα πλάγια έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι ο φοιτητής δεν αντιγράφει από σημειώσεις ή βιβλίο δίπλα του. Απαίτηση επίσης προβληματική, αφού άπτεται ευρύτερων δικαιωμάτων ιδιωτικότητας.

Οι καταγγέλοντες επίσης αναφέρουν ότι σε πολλά μαθήματα πολλών τμημάτων ο ακριβής τρόπος εξέτασης γινόταν γνωστός την τελευταία ημέρα πριν τη διαδικασία, γεγονός που προκαλούσε σύγχυση αλλά και εκνευρισμό στους φοιτητές οι οποίοι με άλλο τρόπο προετοιμάζονταν και με άλλη μέθοδο τελικά διαγωνίζονταν στο μάθημα.

Οι σημειώσεις, παράλληλα, πολύ συχνά δεν ανέβαιναν στις σχετικές πλατφόρμες, επικρατούσε ένα σχετικό μπάχαλο και τα μαθήματα γίνονταν μάλλον αποσπασματικά με ότι αυτό συνεπάγεται για την ετοιμότητα των φοιτητών στην εξεταστική περίοδο.

Εκτός όλων αυτών συγκεκριμένοι καθηγητές εφάρμοζαν τις απολύτως προσωπικές τους μεθόδους κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.

Παράδειγμα: Καθηγητής του Φυσικού υπέβαλλε αρχικά τους φοιτητές του σε ερωτήματα πολλαπλής επιλογής και μόνο αν περνούσαν από αυτό το τεστ είχαν το δικαίωμα να λάβουν μέρος αμέσως μετά στην κανονική εξέταση!

Αλλος ζητούσε από τους φοιτητές να «κατεβάσουν» συγκεκριμένο λογισμικό, έκανε το μάθημα μέσα σ’ αυτό και εν συνεχεία στην εξεταστική «έκοβε» σωρηδόν κατηγορώντας την ίδια ώρα τους φοιτητές για μαζικές αντιγραφές.

Άλλωστε, σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων, οι Υπεύθυνοι επεξεργασίας έχουν υποχρέωση να ενημερώνουν τα υποκείμενα των δεδομένων για τα δικαιώματά τους και να τα διευκολύνουν να τα ασκήσουν. Όχι μόνο δε συνέβαινε αυτό αλλά ακόμη και για τεχνικά θέματα που μπορεί να αντιμετώπιζαν οι φοιτητές δεν υπήρχε πρόνοια αλλά αντιμετωπίζονταν οι ίδιοι οι φοιτητές ως υπεύθυνοι για αυτά.

Οι φοιτητές είχαν εγκαίρως προειδοποιήσει

Να σημειωθεί ότι οι φοιτητές είχαν προειδοποιήσει εγκαίρως για τα παραπάνω προβλήματα. Ηδη από τις 14 Ιουνίου του 2020 είχε καταγγελθεί δημοσίως η στάση του Μαθηματικού Τμήματος με ανακοίνωση στην οποία οι φοιτητές έκαναν λόγο για ασφυκτικά deadlines και για συνθήκες οι οποίες δεν προστατεύουν τα δικαιώματά τους.

Ο φοιτητικός σύλλογος του Φυσικού του Πανεπιστημίου Πάτρας είχε από την πλευρά του προχωρήσει σε συγκεκριμένη καταγγελία κατά του καθηγητή Στέλιου Κουρή ο οποίος κατηγορήθηκε για αντιεκπαιδευτική συμπεριφορά, ακόμα και για σεξιστικά σχόλια απέναντι σε φοιτήτριες. Ο κ. Κουρής έδωσε μία αναλυτική απάντηση. Για τον εν λόγω καθηγητή επίσης είχαν συλλεχθεί υπογραφές στο avaaz.org οι οποίες ξεπέρασαν τις 400.