Toν Ιούλιο που πέρασε, δεκάδες δημοσιογράφοι και άλλοι εργαζόμενοι στο κορυφαίο ειδησεογραφικό site της Ουγγαρίας index.hu παραιτήθηκαν αμέσως μετά την απόλυση του αρχισυντάκτη Szabolcs Dull,  κατηγορώντας την κυβέρνηση για ωμή απόπειρα χειραγώγησης. Είχε προηγηθεί η εξαγορά του site από επιχειρηματικά συμφέροντα που στηρίζουν το καθεστώς Όρμπαν, με αποτέλεσμα ένα από τα τελευταία ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης, ουσιαστικά να «φιμωθεί».

Ads

Οι δημοσιογράφοι δημιούργησαν τον ειδησεογραφικό ιστότοπο telex.hu με σκοπό να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους και να συνεχίσουν να παρέχουν αξιόπιστη ενημέρωση σε μια χώρα με σοβαρά προβλήματα ελευθερίας του τύπου, ανάλογα με αυτά στην Ελλάδα. Για το εγχείρημα, που στηρίχθηκε στις συνδρομές του αναγνωστικού κοινού μίλησε στο Tvxs.gr η αρχισυντάκτρια  Veronika Munk.

«Παραιτηθήκαμε 70 άτομα  καθώς η ανεξάρτητη δημοσιογραφία δεν ήταν πλέον εγγυημένη λόγω της αυξανόμενης επιρροής των κυβερνητικών κύκλων στην ιδιοκτησία και τη διεύθυνση. Η μαζική παραίτηση των δημοσιογράφων είχε άμεσο αντίκτυπο : χιλιάδες άνθρωποι συμμετείχαν σε μια διαδήλωση στη Βουδαπέστη, για να εκφράσουν την αλληλεγγύη στους δημοσιογράφους και να υποστηρίξουν την ελευθερία του Τύπου.  Η κυβερνητική παρέμβαση απασχόλησε και πολλά διεθνή ΜΜΕ».

Εννέα εβδομάδες μετά τη διαδήλωση, το Telex.hu ξεκίνησε τη λειτουργία του, αρχικά με δωρεές. Συγκεντρώθηκαν περίπου 1 εκατ ευρώ τον πρώτο μήνα.  Όπως αναφέρει η Munk «κανένας άλλος  δεν έχει ξεκινήσει ποτέ ένα ειδησεογραφικό ιστότοπο ειδήσεων από το μηδέν με τόσο  προσωπικό, που  βασίζεται αποκλειστικά στην οικονομική υποστήριξη των αναγνωστών του. Η στήριξη του κοινού ήταν η  απόδειξη ότι οι Ούγγροι “καταναλωτές ειδήσεων” χρειάζονται  ανεξάρτητα, αξιόπιστα και βασισμένα στα πραγματικά γεγονότα ΜΜΕ».

Ads

image

Η κυβέρνηση ελέγχει την κρατική διαφήμιση

«Το Telex λειτουργεί κυρίως με βάση τα έσοδα που προέρχονται από συνδρομές και δωρεές, αλλά και διαφήμιση. Ωστόσο, η διαφημιστική αγορά στην Ουγγαρία είναι πολιτικά παραμορφωμένη. Το Κέντρο Πλουραλισμού και Ελευθερίας των ΜΜΕ του European University Institute χαρακτήρισε την Ουγγαρία ως χώρα όπου “δεν υπάρχουν σαφή και δίκαια κριτήρια σχετικά με τη διανομή της κρατικής διαφήμισης στα μέσα ενημέρωσης”. Η εμπειρία δείχνει ότι και οι εταιρείες συχνά φοβούνται να τοποθετήσουν διαφημίσεις σε ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης, καθώς ανησυχούν για τις εχθρικές αντιδράσεις της κυβέρνησης».

Ευάλωτη η ανεξαρτησία των ΜΜΕ: «Πήραμε το μάθημά μας»

Σύμφωνα με τη Veronika Munk, «ένα μέσο επικοινωνίας που ανήκει σε λίγους μεγάλους εξωτερικούς επενδυτές και εξαρτάται πλήρως από τα διαφημιστικά έσοδα, είναι ευάλωτο. Επομένως, το σχέδιο της συντακτικής επιτροπής είναι να παραμείνει ο πλειοψηφικός μέτοχος της εκδοτικής εταιρείας του Telex και να στηριχθεί  στο συνδρομητικό μοντέλο.

..Αν θα υπάρξουν επενδυτές στην εταιρία που κατέχει το Telex.hu, τότε πρέπει να δώσουν εγγυήσεις ότι δεν θα επηρεάζουν το περιεχόμενο της δημοσίευσης, ούτε τη δομή της συντακτικής ομάδας Οι περισσότεροι μέτοχοι της εκδοτικής εταιρείας Telex θα είναι οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι και οι συντάκτες. Η ακεραιότητά τους θα είναι η εγγύηση ότι ο ιστότοπος θα παραμείνει ελεύθερος και ανεξάρτητος. Η λειτουργία του ιστοτόπου βρίσκεται στα χέρια του αναγνωστικού κοινού και εξαρτάται από αυτούς. Γι ‘αυτό ζητάμε από όλους όσους  θέλουν και μπορούν να πληρώσουν, να το κάνουν…Η διαφάνεια είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της λειτουργίας του ιστοτόπου: «Δημοσιεύσαμε τον πρώτο προϋπολογισμό, το πρόγραμμα δράσης και την έκθεση διαφάνειας με τη συμπλήρωση ενός μήνα από την έναρξη λειτουργίας».

Η τρέχουσα κατάσταση με τον ειδησεογραφικό ιστοτόπο telex.hu:

Σύμφωνα με τη Veronika Munk, το Telex λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, δημοσιεύει περίπου 80 άρθρα,  κάποια βίντεο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και περίπου 45 θέματα το Σάββατο και την Κυριακή. «Ως μιντιακή πλατφόρμα, το Telex.hu όχι μόνο καλύπτει τα δημόσια πράγματα αλλά προσφέρει ένα ευρύ φάσμα περιεχομένου από ειδήσεις σχετικά με την οικονομία, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, επιστημονικές ανακαλύψεις έως και συναρπαστικές, διασκεδαστικές, αμερόληπτες, σημαντικές ιστορίες για εκδηλώσεις στην Ουγγαρία και σε όλο τον κόσμο. Είναι γρήγορο, ακριβές, διορατικό, αστείο και ανεξάρτητο.»

Το Telex προσεγγίζει ήδη ένα μεγάλο κοινό τόσο στην ιστοσελίδα του όσο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με μεγάλη επίδραση στην ουγγρική κοινωνία. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της υπηρεσίας DKT-Gemius, το Telex είχε περίπου 390.000-620.000 αναγνώστες ανά ημέρα τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο 2020 (ο πληθυσμός της Ουγγαρίας αγγίζει τα 10 εκατομμύρια) μια σελίδα στο Facebook με 387.000 ακόλουθους ένα κανάλι YouTube με 66.000 ακόλουθους καθώς και έναν λογαριασμό Instagram με 40.000 ακόλουθους.

«Μια λειτουργική δημοκρατία χρειάζεται ένα διαφορετικό και πλουραλιστικό τοπίο των μέσων ενημέρωσης», καταλήγει η  Veronika Munk. 

image