Το προσχέδιο του προϋπολογισμού και η αναδιάρθωση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας θα βρεθούν στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου. Το προσχέδιο του προϋπολογισμού, το οποίο προβλέπει την εξοικονόμηση κονδυλίων ύψους 3,16 δισ. ευρώ, κατατίθεται σήμερα στη Βουλή.

Ads

Το προσχέδιο του κρατικού Προϋπολογισμού για το 2011, το οποίο έχει ως στόχο την μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος στα επίπεδα του 7% του ΑΕΠ, και το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ θα εγκρίνει σήμερα το υπουργικό συμβούλιο, που θα συνεδριάσει στη Βουλή υπό την προεδρία του πρωθυπουργού. Στόχος είναι μέχρι τέλος του έτους να έχουν πληρωθεί όλες οι δεσμεύσεις του Μνημονίου. Μετά το τέλος της συνεδρίασης, ο Έλληνας πρωθυπουργός θα μεταβεί στις Βρυξέλλες για να λάβει μέρος στη Σύνοδο Κορυφής Ευρώπης-Ασίας.

Στο υπουργικό συμβούλιο, αν υπάρξει χρόνος αναμένεται να συζητηθούν ακόμη η αναδιοργάνωση και θεσμική θωράκιση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, η ηλεκτρονική καταχώρηση και εκτέλεση συνταγών και η σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας.

Προσχέδιο προϋπολογισμού

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2011 εμπεριέχονται οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Ελλάδα έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας. Υπνεθυμίζεται ότι μετά από τις αναθεωρήσεις που έγιναν κατά την τελευταία επίσκεψη της τρόικας στην Αθήνα, ο αρχικός στόχος για μείωση του ελλείμματος στο 7,6% του ΑΕΠ, αναπροσαρμόσθηκε στα επίπεδα του 7% (16,3 δισ. ευρώ περίπου).

Ads

Στην ταχύτερη δημοσιονομική προσαρμογή συμβάλει κυρίως το γεγονός ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί εφέτος στα 18,5 δισ. ευρώ ή στο 7,8% του ΑΕΠ έναντι αρχικού στόχου 8,1%, καθώς το ονομαστικό ΑΕΠ θα ανέλθει στα 236 δισ. ευρώ, έναντι προβλέψεως 231 δισ. ευρώ. Ακόμη, το 2011 αναμένεται μεγαλύτερη προσαρμογή από το σκέλος των εσόδων. Ενδεικτικά, ενώ το Μνημόνιο προέβλεπε για το 2011 έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους 53,4 δισ. ευρώ, το προσχέδιο Προϋπολογισμού 2011 προβλέπει έσοδα ύψους 54,8 δισ. ευρώ, τα οποία θα είναι αυξημένα κατά 4,5% σε σχέση με το 2010.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, οι πρωτογενείς δαπάνες θα μειωθούν οριακά κατά 1,6% το 2011 και θα διαμορφωθούν στα 52 δισ. ευρώ, έναντι 52,7 δισ. ευρώ, εφέτος. Αυξημένες θα είναι οι δαπάνες για τόκους, οι οποίες αναμένεται να κυμανθούν στα 15,7 δισ. ευρώ, έναντι 13,2 δισ. ευρώ εφέτος, ήτοι σε ετήσια βάση θα είναι αυξημένες κατά 19%. Σε επίπεδο μακροοικονομικών μεγεθών η συρρίκνωση του ΑΕΠ το 2011 θα είναι κοντά στο 2,5%, η ανεργία τοποθετείται στο 14%, ο πληθωρισμός στο 3%, το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών στο 8,2% του ΑΕΠ, το εμπορικό έλλειμμα στο 4% του ΑΕΠ και το ακαθάριστο δημόσιο χρέος στα επίπεδα του 145,2% του ΑΕΠ.

Τέλος, στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού θα εμπεριέχεται και Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο Στρατηγικής, το οποίο θα περιγράφει τους οικονομικούς στόχους για την επόμενη τριετία.

Οι αλλαγές στον ΟΣΕ

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται ο Τύπος, το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ έχει ολοκληρωθεί και θα κατατεθεί στην Βουλή εντός της εβδομάδας. Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ από τους 6.050 εργαζομένους σε περίπου 3.700 (μέσω συνταξιοδότησης 1.000 ατόμων και μετατάξεων άλλων 1.350), περικοπή των ζημιογόνων δρομολογίων, είσοδο στρατηγικού εταίρου στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ποσοστό 49% και παραχώρηση του μάνατζμεντ, απελευθέρωση των κομίστρων και αυξήσεις των εισιτηρίων από τον προσεχή Ιανουάριο. Για τα δρομολόγια που θα χαρακτηριστούν άγονα, προβλέπεται ετήσια επιδότηση ύψους 50 εκατ. ευρώ.