Έναν χρόνο μετά το σιδηροδρομικό έγκλημα των Τεμπών, τα τρένα εξακολουθούν να κυκλοφορούν στα «τυφλά», με την ασφάλεια να επαφίεται αποκλειστικά στον ανθρώπινο παράγοντα.

Ads

Όπως αποκαλύπτει δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του Reporters United, που επικαλείται εσωτερική αλληλογραφία της ΕΡΓΟΣΕ,
δεν υπάρχουν φανάρια ακόμη και σε τμήμα της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη που δεν πλημμύρισε από την κακοκαιρία Daniel και στο οποίο η σηματοδότηση θα μπορούσε εύκολα να αποκατασταθεί.

Στο τμήμα Λιανοκλάδι – Λάρισα, μήκους 120 χιλιομέτρων, τα τρένα κυκλοφορούν «με όλα τα συστήματα ασφάλειας σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης απενεργοποιημένα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Στο τμήμα αυτό περιλαμβάνεται η δεύτερη μεγαλύτερη σήραγγα της χώρας, η σήραγγα Οθρυος, μήκους 6 χιλιομέτρων.

Ads

Ωστόσο, μιλώντας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής την 1η Φεβρουαρίου ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, δήλωσε ότι όλα λειτουργούν «κανονικότατα».

https://youtu.be/1q1wOgmiOEs?feature=shared

Το δημοσίευμα υπενθυμίζει ότι πριν από πέντε μήνες ορμητικά νερά εισέβαλαν στα υπόγεια του σταθμού του Δομοκού αχρηστεύοντας τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό που ρύθμιζε τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση όχι μόνο στο πλημμυρισμένο τμήμα της γραμμής (Δομοκός-Λάρισα), αλλά και στο «στεγνό» τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός.

Κι όμως, καταθέτοντας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη ο κ. Τερεζάκης δήλωσε το αντίθετο: «Αυτή τη στιγμή -πλην του κομματιού από Δομοκό μέχρι Λάρισα που καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel- από το Μενίδι μέχρι τη Θεσσαλονίκη και από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τον Στρυμόνα και τον Προμαχώνα η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση λειτουργούν κανονικά. Κανονικότατα».

Πρόσθεσε μάλιστα ότι τη λειτουργία των συστημάτων τη διαπίστωσε με τα μάτια του. «Την περασμένη εβδομάδα ήμουν πάνω στο τρένο σε πορεία, για να ελέγξω ο ίδιος. Λειτουργούσε κανονικά η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση. Τι άλλο να πω. Δεν έχουν αποκατασταθεί στο κομμάτι από Δομοκό μέχρι Λάρισα, εκεί δεν λειτουργεί η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, έχουμε μονή γραμμή και η κυκλοφορία γίνεται βάσει γενικού κανονισμού κυκλοφορίας».

Τρεις σιδηροδρομικοί που σχετίζονται με το συγκεκριμένο κομμάτι της γραμμής διαψεύδουν στο Reporters United τους ισχυρισμούς του προέδρου του ΟΣΕ και επιβεβαιώνουν ότι η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση στο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός μετά τις πλημμύρες δεν λειτουργούν.

Ο κ. Τερεζάκης ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους της έρευνας για ποιο λόγο δήλωσε ότι τα συστήματα λειτουργούν ενώ δεν λειτουργούν και η απάντηση ήταν η εξής:

«Από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λιανοκλαδίου μέχρι και τη νότια είσοδο της σήραγγας της Οθρυος οι συρμοί κινούνται με ενδείξεις σηματοδότησης από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Λιανοκλαδίου».

Επέμεινε δηλαδή ότι τουλάχιστον τα φανάρια εξόδου του σταθμού του Λιανοκλαδίου λειτουργούν.

Όμως, όπως τονίζεται στο δημοσίευμα, οποιοσδήποτε σταθεί στην αποβάθρα του Λιανοκλαδίου εύκολα διαπιστώνει ότι αυτό δεν ισχύει.

Ως προς τις ζημιές της πλημμύρας στο Δομοκό, ανέφερε ότι καταστράφηκε η τηλεδιοίκηση, ενώ στην πραγματικότητα έχει καταστραφεί και η σηματοδότηση που αποτελεί τη βάση όλων των υπόλοιπων συστημάτων ασφαλείας.

Υπάρχει εφικτή λύση

Η εσωτερική συζήτηση, όπως προκύπτει από επίσημα έγγραφα, είναι φυσικά εντελώς διαφορετική και δεν αφορά το αν λειτουργούν ή όχι τα συστήματα, αλλά το πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν.

Συντάκτης της επιστολής στην οποία είχαν πρόσβαση οι δημοσιογράφοι είναι ο ειδικός στα συστήματα σηματοδότησης Χρήστος Κατσιούλης, ο διπλωματούχος ηλεκτρολόγος μηχανικός της ΕΡΓΟΣΕ που επί σειρά ετών επισήμαινε τις αδικαιολόγητες και ύποπτες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων με σειρά εσωτερικών εγγράφων πριν από την τραγωδία των Τεμπών.

Η αντιπολίτευση έχει ζητήσει κατ’ επανάληψη να καταθέσει ο Χρήστος Κατσιούλης στην Εξεταστική της Βουλής, αλλά η Νέα Δημοκρατία (της οποίας παρεμπιπτόντως ο κ. Κατσιούλης είναι μέλος) αρνείται.

Σήμερα ο κ. Κατσιούλης είναι επικεφαλής της σηματοδότησης της Σύμβασης 635, που περιλαμβάνει το εν λόγω τμήμα. Είναι επίσης μέλος της επιτροπής βλαβών που συστήθηκε για να εκτιμήσει τις βλάβες από την κακοκαιρία Daniel. Αποδέκτης του email του είναι ο κ. Δημήτρης Τσοτσορός, διευθυντής έργων της ΕΡΓΟΣΕ.

Ο Κατσιούλης ενημερώνει γραπτώς στις 16 Ιανουαρίου 2024 τον Τσοτσορό ότι τα φανάρια και η τηλεδιοίκηση στο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός μπορούν να επαναλειτουργήσουν σύντομα, αρκεί οι λειτουργίες των υπολογιστών του Δομοκού, που έχουν αχρηστευτεί, να μεταβιβαστούν στους υπολογιστές του Λιανοκλαδίου ή του Αγίου Στεφάνου Φθιώτιδας.

Ο Τσοτσορός απαντά απορριπτικά, υποστηρίζοντας ότι ο Κατσιούλης δεν έχει δικαίωμα να του απευθύνεται. «Είναι προφανές ότι βρίσκεστε σε σύγχυση για τον ακριβή ρόλο, τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες σας στην επιτροπή Διαπίστωσης Βλαβών, της οποίας έχετε ορισθεί μέλος». «Ολα όσα αναφέρετε αποτελούν εκ του νόμου περιεχόμενο πρωτοκόλλου και όχι ενός εγγράφου που αποστέλλετε μεμονωμένα, παρασιωπώντας την ιδιότητά σας ως μέλους συλλογικού οργάνου, όπως είναι η Επιτροπή».

Ο Κατσιούλης επανέρχεται με νέα επιστολή, η οποία δημοσιεύεται.

Τόσο η απορριπτική απάντηση Τσοτσορού όσο και η δεύτερη επιστολή Κατσιούλη έχουν λάβει αριθμό πρωτοκόλλου στην ΕΡΓΟΣΕ.

Μεταξύ άλλων αναφέρει: «Κε Τσοτσορέ, η κυκλοφορία των τρένων γίνεται σήμερα με όλα τα συστήματα ασφαλείας σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης απενεργοποιημένα όχι μόνο στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα, το οποίο επλήγη από την κακοκαιρία Daniel, αλλά και στο γειτονικό τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός, δηλαδή σε ολόκληρο το τμήμα Λιανοκλάδι – Λάρισα μήκους 120 km γραμμής, συμπεριλαμβανομένης της 2ης μεγαλύτερης σήραγγας της Ελλάδος (σήραγγα Όθρυος) μήκους 6 km με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων. Στα εν λόγω τμήματα είσαστε διευθύνουσα υπηρεσία από το 2018 (σύμβαση 635 και σύμβαση 717)».

«Προσπαθώ κε Τσοτσορέ, πέντε μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel, απεγνωσμένα και με κάθε τρόπο να σας αφυπνίσω προφορικά και γραπτά, εξηγώντας σας ότι πρέπει να βρούμε άμεσα τρόπο να επαναλειτουργήσουν τα τμήματα που δεν έχουν πληγεί από την κακοκαιρία Daniel με σηματοδότηση / τηλεδιοίκηση το συντομότερο δυνατόν, όπως το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός (μη περιλαμβανομένου) ώστε να αποφύγουμε τυχόν ανθρώπινα λάθη και δυσάρεστα συμβάντα, μεγιστοποιώντας την ασφάλεια κυκλοφορίας τρένων στο τμήμα αυτό και εντός της σήραγγας της Όθρυος, μήκους 6 km».

 

 

Το δημοσίευμα σχολιάζει, ότι πέραν της επιστολής, εκπρόσωποι εταιρείας με υψηλή τεχνογνωσία στα θέματα σηματοδότησης φέρονται να επιβεβαιώνουν ότι η λύση Κατσιούλη είναι απολύτως εφικτή και προτίθενται να προχωρήσουν σε παρόμοια εισήγηση.