Στη Βουλή εισήχθη σήμερα το σχέδιο νόμου με τίτλο «Κύρωση της από 11.12.2023 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Έκτακτα μέτρα απαγόρευσης διάθεσης εισιτηρίων και παρουσίας θεατών σε αγώνες ποδοσφαίρου για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας τάξης και ασφάλειας» (Α’ 203) – Λήψη μέτρων για την αποτροπή και αντιμετώπιση της βίας στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων και λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού», για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.

Ads

Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου έχει κατατεθεί για συζήτηση και ψήφιση η υπουργική τροπολογία με τις ρυθμίσεις για την αναστολή είσπραξης για τα έτη 2024 και 2025 των απλήρωτων οφειλών για αγροτικές χρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας των πληγέντων από τον Daniel που αφορούν καταναλώσεις μέχρι και την 30η Σεπτεμβρίου 2023. Διάταξη σχετικά με τον καθορισμό του κατώτατου μισθού για το έτος 2024. Ρύθμιση σχετικά με τις μετεγγραφές αθλητών σε περιπτώσεις ανάκλησης του σωματείου από το «Ηλεκτρονικό Μητρώο Ερασιτεχνικών Αθλητικών Σωματείων καθώς και ρύθμιση για την παράταση προθεσμίας έως την 29η Φεβρουαρίου 2024 για την έκδοση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας για την κατανομή των ποσοστών της εύλογης αμοιβής στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης.

Το νομοσχέδιο εισάγεται στην Ολομέλεια από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής μετά την κατά πλειοψηφία ψήφισή του. Ειδικότερα «υπέρ» του νομοσχεδίου τάχθηκε η ΝΔ, ενώ όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης – πλην του ΚΚΕ που το καταψήφισε- επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν σήμερα κατά την συζήτησή του στην Ολομέλεια.

Ο αναπληρωτής υπουργός Γιάννης Βρούτσης, σε νομοθετικές βελτιώσεις- προσθήκες που κατέθεσε κατά την β’ ανάγνωση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή, προβλέπεται ότι από την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2024 ανοίγουν για τους φιλάθλους και πάλι τα γήπεδα. Ημέρα όπου η Διαρκής Επιτροπή Αντιμετώπισης της Βίας θα έχει και τις νέες αρμοδιότητες για την εισήγηση και επιβολή των αυστηρών διοικητικών κυρώσεων στα γήπεδα όπου σημειώνονται φαινόμενα οπαδικής βίας. Από την Τετάρτη 6 Μαρτίου τίθεται σε ισχύει η λειτουργία των νέων καμερών εποπτείας σε όλα τα γήπεδα της Super League και του μπάσκετ. Από τnν Τρίτη 9 Απριλίου 2024 θα τεθεί σε λειτουργία το σύστημα της πλατφόρμας ταυτοποίησης μέσω κινητού τηλεφώνου των κατόχων αθλητικών εισιτηρίων κατά την είσοδό τους στο γήπεδο. Επίσης, με προσθήκη, ο αναπληρωτής υπουργός έκανε δεκτή την πρόταση να συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο η ανάπτυξη δράσεων ενημέρωσης για την αντιμετώπιση της αθλητικής βίας από την Εθνική Επιτροπή Συντονισμού που συστήνεται από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού στο πλαίσιο της συμφωνίας του Συμβουλίου της Ευρώπης που υπεγράφη στο Σαιν Ντενί (Saint-Denis) της Γαλλίας.

Ads

Διαφορετικές οι προσεγγίσεις για τις διατάξεις του νομοσχεδίου από τους εισηγητές της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ

Με κοινή συνισταμένη την ανάγκη αντιμετώπιση της οπαδικής βίας αλλά με διαφοροποιήσεις για την αποτελεσματικότητα των διατάξεων του νομοσχεδίου, οι τοποθετήσεις των εισηγητών της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου.

Ο εισηγητής της ΝΔ Ιάσων Φωτήλας ανέφερε ότι «η σημερινή νομοθετική πρωτοβουλία επικυρώνει την άμεση αντίδραση του πρωθυπουργού για την ανάγκη αυστηροποίησης των μέτρων ασφαλείας κατά τη διεξαγωγή αθλητικών συναντήσεων ύστερα από τα αποτρόπαια συμβάντα του Δεκέμβριου του 2023 που είχαν ως αποτέλεσμα να θρηνήσουμε μία ακόμα ζωή».

Τόνισε ότι «το φαινόμενο της οπαδικής βίας και η λήψη μέτρων για την αντιμετώπισή της βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα του κυβερνητικού έργου» και, απευθυνόμενος σε όλα τα κόμματα, υπογράμμισε πως «η πάταξη του φαινομένου της οπαδικής βίας απαιτεί δράσεις αντιμετώπισης που πρέπει να μας βρουν όλους ενωμένους».

Ο βουλευτής, αναλύοντας τις διατάξεις και τους κύριους άξονες του νομοσχεδίου, είπε ότι αυτό «έχει ρυθμίσεις τόσο για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας όσο και την ψηφιακή μετάβαση του αθλητισμού και την εν γένει αναμόρφωση του. Το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί αυτή τη στιγμή μια πολύ σημαντική προσθήκη στην αθλητική νομοθεσία της χώρας. Γιατί γίνεται μία οργανωμένη προσπάθεια, μέσα από την οποία αυστηροποιείται το πλαίσιο των αθλητικών συναντήσεων και συμπληρώνεται μία σειρά νομοθετικών κενών».

Ο Ι. Φωτήλας αναγνώρισε ότι «τα διοικητικά μέτρα και οι κυρώσεις που περιγράφονται στο νομοσχέδιο μπορεί να είναι αυστηρά. Είναι όμως δεδομένο ότι θα εφαρμοστούν στο ακέραιο. Παρόλα αυτά, η πραγματική επιτυχία στην αντιμετώπιση του φαινομένου της βίας και του χουλιγκανισμού θα έρθει μόνο αν όλοι μαζί συνεργαστούμε. Αν όλοι μαζί δείξουμε το πιο σκληρό μας πρόσωπο σε κάθε μειοψηφία που πιστεύει ότι το γήπεδο είναι πεδίο μάχης».

Ο μόνος στόχος του νομοσχεδίου, είπε «είναι στο να συμβάλλει ουσιαστικά στον εκσυγχρονισμό της αθλητικής μας νομοθεσίας. Την ίδια στιγμή αντιμετωπίζει με αυστηρότητα το φαινόμενο της οπαδικής βίας και προάγει το σύνολο του αθλητισμού με σημαντικές μεταρρυθμίσεις» και κατέληξε λέγοντας ότι «μπορούμε να πούμε ότι θέλουμε να αλλάξουμε τα πάντα χωρίς ωστόσο να αλλάξουμε στην πραγματικότητα τίποτα, χωρίς να κουνήσουμε ούτε πέτρα. Δεν είμαστε όμως για αυτό εδώ. Η δουλειά μας είναι να προσφέρουμε και εμείς έστω ένα “λιθαράκι” στο μονοπάτι της βελτίωσης της ζωής των συμπολιτών μας. Εάν εμείς εδώ μέσα βρούμε κοινό βήμα, θα καταφέρουμε πάντως περισσότερα. Η συνεργασία και η συντονισμένη δράση θα πρέπει να βρίσκονται στον πυρήνα της προσπάθειά μας για ένα ουσιαστικό αποτέλεσμα».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος ξεκίνησε την τοποθέτησή του θέτοντας, όπως είπε, «την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία βρίσκονται “όμηροι” εδώ και πολλά χρόνια δεκάδες ποδοσφαιριστές που περιμένουν πάνω από δέκα χρόνια να εισπράξουν τα δεδουλευμένα τους από την Πολιτεία ενώ στο μεταξύ έχουν χάσει σπίτια, περιουσίες και, δυστυχώς, ορισμένοι αποπειράθηκαν να αυτοκτονήσουν», και προανήγγελλε νομοθετική πρωτοβουλία που θα αναλάβει το κόμμα του.

Ο κ. Μεϊκόπουλος, αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου, υποστήριξε ότι είναι η πολλαπλή παρέμβαση της Κυβέρνησης για την οπαδική βία αλλά, όπως είπε, «πώς μπορεί να περιμένετε ότι θα έχετε ένα διαφορετικό αποτέλεσμα αφού χρησιμοποιείτε την ίδια συνταγή με το προηγούμενο. Μια συνταγή που περιέχει αρκετή επικοινωνία και ελάχιστη ουσία».

Ο βουλευτής υποστήριξε ότι «η χάραξη μακροπρόθεσμων και αποτελεσματικών πολιτικών προϋποθέτει τη σφαιρική κατανόηση του φαινόμενου του οπαδισμού και την παραδοχή της κοινωνικής προέλευσης της βίας. Προϋποθέτει τη θεσμοθέτηση και κυρίως την υλοποίηση μέτρων πρόληψης και κοινωνικών παρεμβάσεων. Κάτι που δεν υπάρχουν τίποτα από αυτά μέσα στο νομοσχέδιο».

Πρότεινε επίσης ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, όπως και «Χτίσιμο μιας υγιούς φίλαθλης κουλτούρας μέσω της εκπαίδευσης και της οικογένειας. Ενεργοποίηση φορέων και υπηρεσιών για εξωστρεφείς δράσεις, συνδρομή κοινωνικών λειτουργών, ανάδειξη των εναλλακτικών φωνών που υπάρχουν μέσα στον οπαδικό χώρο για τη δημιουργία ενός διαφορετικού πολιτισμού της εξέδρας. Τερματισμό της κατάληψης και της ομηρίας του οπαδικού χώρου από άτομα του οργανωμένου εγκλήματος».

Διαφώνησε «με το οριζόντιο, αυταρχικό και αναποτελεσματικό μέτρο διεξαγωγής των αγώνων ποδοσφαίρου κεκλεισμένων των θυρών, για να τα ανοίξετε στις 12 Φεβρουαρίου χωρίς ουσιαστικά να έχει αλλάξει τίποτα. Από Μάρτιο, Απρίλιο, και βλέπουμε». Ζήτησε τη σταδιακή απεμπλοκή της αστυνομίας από τη διεξαγωγή των αθλητικών συναντήσεων και τον περιορισμό της στον προκαθορισμένο και συντεταγμένο ρόλο της καθώς, όπως παρατήρησε, «σε όλες τις σοβαρές ευρωπαϊκές χώρες η ασφαλής διεξαγωγή αθλητικής αναμέτρησης υπόκειται στην ευθύνη των ομάδων, ενώ την περιφρούρησή της αναλαμβάνουν εταιρείες security που προσλαμβάνουν οι ανώνυμες αθλητικές εταιρείες».

Με το παρόν σχέδιο νόμου, όμως, συμπλήρωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, «όχι μόνο δεν αποφορτίζεται η Ελληνική Αστυνομία από ευθύνες και αρμοδιότητες, αλλά επιφορτίζεται επί της ουσίας με περαιτέρω έργο και μετατρέπει τους αστυνομικούς σε υπάλληλους των ΠΑΕ». Χαρακτήρισε «ακατανόητη την κατάργηση της παραγράφου 5 που προέβλεπε επιπλέον χρηματικές ποινές – πέραν των ποινικών που προβλέπονται – και η αμνήστευση εκδοτών, ιδιοκτητών και διαχειριστών ΜΜΕ όταν καλλιεργούν την οπαδική βία».

Για τις ρυθμίσεις σχετικά με τις λέσχες φιλάθλων, εκτίμησε ότι «το εγχείρημα θα καταλήξει σε αποτυχία εν τη γενέσει του». Χαρακτήρισε φωτογραφική τη διάταξη για την διεύρυνση χορήγησης διπλωμάτων προπονητών Α’ σε εκτός των αποφοίτων των ΤΕΦΑΑ. Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν την πρόσληψη συντονιστή διευθυντή-manager στο Καυτανζόγλειο στάδιο, ο κ. Μεϊκόπουλος είπε ότι «πολύ φοβάμαι – με δεδομένη την πολιτική και τα πεπραγμένα αυτής της κυβέρνησης στο ΟΑΚΑ – η θέση του συντονιστή διευθυντή δημιουργείται προφανώς για να διευκολυνθεί η παραχώρηση των αθλητικών χώρων σε ιδιώτες και, επί της ουσίας, στον αποκλεισμό της μαζικής άθλησης στους χώρους του σταδίου. Κάτι που θα μας βρει απέναντι».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, κλείνοντας, ανέφερε ότι «το παρόν νομοσχέδιο δεν αποτελεί προϊόν ουσιαστικής και συμπεριληπτικής διαβούλευσης, αλλά εξυπηρετεί λόγους επικαιρότητας. Δεν επικεντρώνεται στη ρίζα του προβλήματος και μεταθέτει, μετά βεβαιότητας, την αντιμετώπιση της βίας σε κάποιο άλλο νομοσχέδιο, από κάποιον άλλο Υυπουργό, στο κοντινό μέλλον».

Νικολαΐδης: Χρειάζονται μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό

«Το μείζον ζήτημα της αντιμετώπισης της οπαδικής βίας δεν είναι η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, αλλά η έλλειψη πολιτικής βούλησης για την εφαρμογή τους» ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ– ΚΙΝΑΛ Αναστάσιος Νικολαΐδης κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου.

Δήλωσε ότι « το ΠΑΣΟΚ, λειτουργώντας με υπεύθυνο τρόπο, θα υπερψηφίζουμε επί της Αρχής το νομοσχέδιο», ξεκαθαρίζοντας όμως ότι «η θετική μας ψήφος δεν είναι λευκή επιταγή». Επιθυμούμε, είπε ο κ. Νικολαΐδης, «αφενός να κινητοποιήσουμε την Κυβέρνηση προς την κατεύθυνση της εφαρμογής των μέτρων και αφετέρου στοχεύουμε στο να σας δώσουμε την απαραίτητη θεσμική ενίσχυση για να αντιμετωπίσετε όλες τις εστίες ανομίας εντός και εκτός αθλητικών χώρων».

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ επισήμανε πως «το ζήτημα της βίας στον αθλητισμό δεν αφήνει κανέναν πολίτη αδιάφορο». Επισήμανε ότι «μέσα σε δύο χρόνια, τρεις νέοι συνάνθρωποί μας βρέθηκαν στο λάθος σημείο, τη λάθος στιγμή, και το πλήρωσαν με την ίδια τους τη ζωή. Η πολιτεία δεν τους προστάτεψε ως όφειλε».

Σχετικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, ο κ. Νικολαΐδης υποστήριξε ότι «δεν υπάρχει όμως κάποια πρόβλεψη για την αντιμετώπιση της βίας εκτός γηπέδων, όταν και τα τρία πρόσφατα θύματα που είχαμε αυτά έχασαν τις ζωές τους εκτός γηπέδων». Ζήτησε την εκπόνηση ενός εθνικού σχεδίου δράσης μέσα από ευρεία διακομματική συναίνεση. «Λήψη πρωτοβουλιών που θα αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της βίας στις ρίζες του, μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αντιμετώπισης της οπαδικής βίας εντός και κυρίως εκτός γηπέδων, με βάση το τρίπτυχο πρόληψη-έλεγχος-τιμωρία και με απόλυτη έμφαση στο επίπεδο της πρόληψης».

Ο ειδικός αγορητής χαιρέτησε την αποδοχή της πρότασης του ΠΑΣΟΚ για την ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Εθνική Επιτροπή Συντονισμού για πραγματοποίηση δράσεων εκπαιδευτικού χαρακτήρα, με έμφαση στα σχολεία. Διαφώνησε με το κλείσιμο των γηπέδων, λέγοντας πως «είναι ένα αχρείαστο μέτρο, με οριζόντιο χαρακτήρα που τιμώρησε όλους τους φιλάθλους αντί για τους υπαίτιους των επεισοδίων».

Παρατήρησε πως «τα ηλεκτρονικά συστήματα και οι κάμερες θα εφαρμοστούν από τον Μάρτιο και η πλατφόρμα ταυτοποίησης των εισιτηρίων από τον Απρίλιο», υποστηρίζοντας πως με αυτά τα μέτρα η κυβέρνηση θέλει να κερδίσει χρόνο. Σε γενικές γραμμές, όπως είπε, συμφώνησε με τις ρυθμίσεις για τη ΔΕΑΒ, την Εθνική Επιτροπή Συντονισμού, για την ταυτοπροσωπία φιλάθλου και τη δημιουργία πλατφόρμας ταυτοποίησης, τα συστήματα παρακολούθησης με κάμερες, τις ποινές εφόσον υπάρξουν επεισόδια και για τις Λέσχες Φιλάθλων αλλά, όπως είπε, «έχουμε κάποιες επιφυλάξεις».

Χαρακτήρισε όμως «προβληματικές τις ευρύτερες ρυθμίσεις του Γ’ Μέρους του νομοσχεδίου», διαφωνώντας με τον διορισμό γενικού διευθυντή στο Καυτατζόγλειο, ο οποίος θα επιλέγεται μόνο με απόφαση υπουργού. Το ότι θα απαιτηθούν 24 αναφορές σε υπουργικές ή κοινές υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή των 26 άρθρων του νομοσχεδίου.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε και στο άρθρο 1 της υπουργικής τροπολογίας για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού για το 2024, λέγοντας ότι «πρόκειται για μια δυσάρεστη έκπληξη, καθώς σε ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο το οποίο απασχολεί έντονα την κοινωνία, η κυβέρνηση κατάφερε να βρει τρόπο να εισάγει και άσχετες διατάξεις με αυτό».

Συντυχάκης: Το φαινόμενο της οπαδικής βίας αντιμετωπίζεται μόνο σε σύγκρουση με τα επιχειρηματικά συμφέροντα

Στο επίκεντρο της τοποθέτησης του ειδικού αγορητή του ΚΚΕ Μανώλη Συντυχάκη βρέθηκε η τροπολογία με τα μέτρα για το αγροτικό ρεύμα και για τις διαδικασίες καθορισμού του κατώτατου μισθού για το 2024.

Ο κ. Συντυχάκης συμπαραστάθηκε στις αγροτικές κινητοποιήσεις καταγγέλλοντας την κυβέρνηση ότι «επιστρατεύει το ψέμα, τη συκοφαντία, τον κοινωνικό αυτοματισμό και την καταστολή για να αντιμετωπίσει τους μεγάλους αγώνες των αγροτών, στην προσπάθειά της να εφαρμόζει τη βάρβαρη πολιτική της». Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι «φορτώνει στον λαό νέα εξοπλιστικά πακέτα πολλών δισεκατομμυρίων χωρίς ίχνος ντροπής, προκαλεί τους φοιτητές λέγοντας πως είναι ληστές, ενώ για τους αγρότες ισχυρίζεται ότι αυτοί είναι που κερδοσκοπούν, κρύβοντας πως οι μεγαλοεπιχειρηματίες είναι αυτοί που τσεπώνουν τη διαφορά από το χωράφι στο ράφι, σε βάρος και των αγροτών και των καταναλωτών».

Ειδικότερα, σχετικά με τα μέτρα της τροπολογίας που αφορούν το αγροτικό ρεύμα στους πληγέντες της κακοκαιρίας Daniel, τα χαρακτήρισε «μούφα» υποστηρίζοντας ότι και αυτές οι ρυθμίσεις τις έφερε η κυβέρνηση «εξαιτίας της πίεσης που δέχθηκε η κυβέρνηση από τα αγροτικά μπλόκα σε όλη την Ελλάδα».

Ο κ. Συντυχάκης, επίσης, ανέφερε ότι το κόμμα του διαφωνεί και θα καταψηφίσει και την διάταξη της τροπολογίας για τον κατώτατο μισθό καθώς όπως είπε «η διαμόρφωση του ύψους του γίνεται με βάση τον αντεργατικό νόμο Βρούτση – Αχτσιόγλου».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ σχετικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας, δήλωσε ότι το κόμμα του το καταψηφίζει καθώς όπως είπε « τα μέτρα που φέρνει η κυβέρνηση και τα παρουσιάζει μάλιστα ως “ρηξικέλευθα” δεν θα τελεσφορήσουν, πρόκειται για μέτρα εντυπωσιασμού, χωρίς διάθεση να μπει το μαχαίρι στο κόκκαλο». Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι «προσπαθεί να διαχειριστεί τα συμπτώματα και όχι να θεραπεύσει την αρρώστια, γι’ αυτό και τα αντίστοιχα φαινόμενα θα πολλαπλασιάζονται».

Τάχθηκε κατά της άκρατης εμπορευματοποίησης του αθλητισμού, σημειώνοντας ότι «όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά, με διάφορα μέτρα και πρόστιμα, προσπαθούν να “μαζέψουν” τη σήψη και την ασυδοσία και τελικά τα αξιοποιούν για την περιστολή των λαϊκών ελευθεριών, ενώ κατά κόρον διαφημίζεται η συνεργασία του κράτους με τις ΠΑΕ». Ο κ. Συντυχάκης, υπογράμμισε πως «καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε να κόψει τον ομφάλιο λώρο με τα επιχειρηματικά συμφέροντα, με τις ΠΑΕ και τους οπαδικούς στρατούς που αξιοποιούνται για να ικανοποιούν τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων στον χώρο του αθλητισμού». Πρότεινε «την κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στον αθλητισμό» υποστηρίζοντας ότι «η αντιμετώπιση της βίας μπορεί να γίνει μόνο σε σύγκρουση με τα επιχειρηματικά συμφέροντα που θησαυρίζουν, σε σύγκρουση με την άκρατη εμπορευματοποίησή του».