Η Visa, ο μεγαλύτερος χορηγός της FIFA, ανακοίνωσε πως σκέφτεται να διακόψει τις χορηγίες προς την Παγκόσμια Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία, αν αυτή δεν λάβει γρήγορα μέτρα για την αποκατάσταση της φήμης των αγώνων μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου διαφθοράς, με συλλήψεις υψηλόβαθμων στελεχών για εκβιασμό, δωροδοκία και ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

Ads

Η VISA, που συνεργάζεται με τη FIFA από το 2007 και πέρυσι ανανέωσε τη χορηγία της μέχρι το 2022, αναφέρει σε ανακοίνωσή της:  «Η απογοήτευση και η ανησυχία μας σχετικά με την FIFA στον απόηχο των σημερινών εξελίξεων είναι βαθύτατη. Ως χορηγός, αναμένουμε η FIFA να λάβει άμεσα μέτρα για να αντιμετωπίσει τα ζητήματα αυτά στους κόλπους της. Αυτό ξεκινά χτίζοντας ξανά μία κουλτούρα με ισχυρές, ηθικές πρακτικές. Αν η FIFA αποτύχει να το πράξει, τους έχουμε ενημερώσει ότι θα αξιολογήσουμε εκ νέου τη συμφωνία για χορηγίες μας».

Σημειώνεται πως οι αμερικανοί εισαγγελείς, όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική σε δημοσίευμά της, απήγγειλαν κατηγορίες, εκτός από τους αξιωματούχους της FIFA, και σε βάρος στελεχών εταιρειών μάρκετινγκ από τις ΗΠΑ και τη Νότια Αμερική που κατηγορούνται ότι, σε διάστημα 24 ετών πλήρωσαν περισσότερα από 150 εκατομμύρια δολάρια σε μίζες, με αντάλλαγμα συμφωνίες με μέσα ενημέρωσης σε σχέση με μεγάλες ποδοσφαιρικές διοργανώσεις.

Στο κατηγορητήριο, σύμφωνα με την ίδια πηγή, αναφέρεται ακόμη ότι το 1996, μία παγκόσμια αθλητική εταιρεία, η οποία δεν κατονομάζεται στα δικαστικά έγγραφα, συμφώνησε να καταβάλει 160 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε δέκα χρόνια ώστε να γίνει ο αποκλειστικός προμηθευτής αθλητικών παπουτσιών, στολών, αξεσουάρ και εξοπλισμού της ομάδας της Βραζιλίας. Η αναφορά συνδέθηκε με τη Nike, χορηγό της Εθνικής Ομάδας της Βραζιλίας.

Ads

Όπως γράφει η Ναυτεμπορική, η Nike απάντησε ότι συνεργάζεται με τις αρχές. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, η εταιρεία συμφώνησε σε οικονομικούς όρους που δεν υπήρχαν στο αρχικό συμβόλαιο, οι οποίοι περιελάμβαναν την καταβολή επιπλέον 40 εκατομμυρίων δολαρίων σε «αμοιβές για υπηρεσίες μάρκετινγκ» σε μία θυγατρική της εταιρείας που είχε αναλάβει το μάρκετινγκ της ομάδας και διέθετε λογαριασμό σε ελβετική τράπεζα.
Η εισαγγελέας Νέας Υόρκης Λορέτα Λιντς αρνήθηκε να σχολιάσει αν υπάρχουν ευθύνες για τις εταιρείες που είχαν εξασφαλίσει δικαιώματα μάρκετινγκ και αν αυτές ήταν αντικείμενο ερευνών. Είπε όμως ότι «η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και καλύπτει όλες τις πτυχές» αλλά, ερωτηθείσα σχετικά, αρνήθηκε να σχολιάσει αν μία από αυτές τις εταιρείες είναι η Nike.

Η εταιρεία, αργότερα, εξέδωσε ανακοίνωση για το σκάνδαλο της FIFA: «Όπως οι απανταχού οπαδοί, ενδιαφερόμαστε παθιασμένα για τους αγώνες και προβληματιζόμαστε από τις πολύ σοβαρές κατηγορίες. Η Nike πιστεύει στο ”δίκαιο και ηθικό παιχνίδι” τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στον αθλητισμό και αντιτίθεται σφοδρά σε κάθε μορφή αλχημείας ή χρηματισμού. Συνεργαζόμαστε και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τις αρχές».

Ανακοινώσεις, όπως γράφει η αθλητική ιστοσελίδα contra.gr, εξέδωσε και η Adidas η οποία προειδοποιεί πως περιμένει από τους συνέταιρους της, συμμόρφωση και την απαραίτητη δεοντολογία, προσδοκώντας η FIFA να λύσει το εν λόγω ζήτημα και να συνεχίσει το έργο της. Η Hyundai εκφράζει την σοβαρή ανησυχία της για τα νομικά θέματα που προέκυψαν με την παγκόσμια ομοσπονδία και θα βολιδοσκοπεί την κατάσταση.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η McDonald’s η οποία θα περιμένει την εξέλιξη της υπόθεσης. Τέλος η Coca-Cola αναφέρει πως «θα αμαυρωθεί» το επερχόμενο Mundial του 2018, σε περίπτωση που δεν υπάρξει άμεση αναδιάρθρωση του σώματος της FIFA, προκειμένου να μην παρατηρηθούν ξανά τέτοια φαινόμενα διαφθοράς και πως οφείλει να συμμορφωθεί με τους κανόνες.

Σημειώνεται πως από τα συνολικά έσοδα της Παγκόσμιας ομοσπονδίας, ένα συντριπτικό ποσοστό της τάξης του 90%, προέρχεται από τις χορηγίες για τα παγκόσμια κύπελλα. Συνεπώς, σε περίπτωση που κάποιοι από τους προαναφερθέντες σπόνσορες διακόψουν τις συνεργασίες τους, τότε η FIFA θα αποδυναμωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.