Τις προτάσεις του υπουργείου για την Παιδεία παρουσίασε η Άννα Διμαντοπούλου στη σύνοδος των πρυτάνεων, που πραγματοποιείται στο Ρέθυμνο, εγκαινιάζοντας ουσιαστικά την έναρξη του διαλόγου, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί “προσχηματικός” από την Σύγγλητο του ΕΜΠ, που δεν συμμετέχει καν στον διάλογο. Από τη διαδικασία απέχουν επίσης το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Έντονες είναι οι αντιδράσεις από τους φοιτητές, οι οποίοι διοργανώνουν αντισύνοδο, ενώ ο αριθμός των σχολών που τελούν υπό κατάληψη αυξάνεται διαρκώς. Με ιδιαίτερη επιφύλαξη αντιμετωπίζει η ακαδημαϊκή κοινότητα τις προτάσεις του υπουργείου σύμφωνα με ψήφισμα που εξέδωσε μετά τη συνάντηση.

Ads

“Το υπουργειο καταθέτει σε διάλογο ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό πλαίσιο προτάσεων για μια νέα ταυτότητα της δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης”,αναφέρει το υπουργείο και προσθέτει ότι πρόθεση είναιη δημιουργία “δημόσιου Πανεπιστημίου και ΤΕΙ, με κύρος και σεβασμό, αλλά και με νέα ηγεσία και νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία”.

“Στο μέλλον δεν μπορούμε να πάμε με ένα Πανεπιστήμιο που δεν ανταποκρίνεται στην εποχή, γιατί κάθε εποχή απαιτεί το Πανεπιστήμιο που θα την εκφράζει”, υποστηρίζει και σημειώνει πως “η νέα προοπτική της χώρας απαιτεί Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης εξωστρεφή, χωρίς εσωτερικά στεγανά και σε διαρκή αλληλεπίδραση με την κοινωνία και την οικονομία”.

Μεταξύ άλλων, προτείνει “ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των Πανεπιστημίων, με το Συμβούλιο Διοίκησης και τη Σύγκλητο κάθε Ιδρύματος να έχουν τον κεντρικό ρόλο”. “Δεν υπάρχει λόγος, το Υπουργείο ούτε να διαχειρίζεται τη μισθοδοσία, ούτε να εγκρίνει την κάθε νέα πίστωση ή διορισμό. Απεναντίας, κάθε Ίδρυμα οφείλει να είναι σε θέση να διαχειριστεί και να υποστηρίξει τις επιλογές του”, αναφέρεται στο κείμενο.

Ads

Ωστόσο, σύμφωνα με τις προτάσεις του υπουργείου το Συμβούλιο Διοίκησης θα αποτελείται από “άμεσα εκλεγμένα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, εξωτερικά μέλη, φοιτητές και εκπροσώπους του διοικητικού προσωπικού”. Μάλιστα, το υπουργείο σημειώνει ότι “τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου είναι σημαντικές προσωπικότητες που έχουν διακριθεί σε διάφορους τομείς της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών και της ευρύτερης κοινωνίας, τα οποία επιλέγονται ως άτομα και όχι ως ex οfficio εκπρόσωποι φορέων ή οργανισμών”.

Επίσης προτείνεται η χωροταξική αναδιάρθρωση ιδρυμάτων με συγχωνεύσεις και κλείσιμο τμημάτων, αλλά και ο περιορισμός του διδακτικού προσωπικού των πανεπιστημίων σε τρεις βαθμίδες, καθηγητές, αναπληρωτές καθηγητές και επίκουροι καθηγητές.

Η μονιμότητα διασφαλίζεται στη βαθμίδα του αναπληρωτή καθηγητή και καταργείται ο θεσμός του διδάσκοντα που αντικαθίσταται από το θεσμό του λέκτορα. Η θέση του λέκτορα δεν αποτελεί εξελίξιμη βαθμίδα.

Η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων θα γίνεται από “μία δημόσια ειδική υπηρεσία ή μία ανεξάρτητη αρχή”. Επιπλέον, προτείνει “θεσμικούς κανόνες με κίνητρα για χορηγίες ή δωρεές και αξιοποίηση της περιουσίας των Ιδρυμάτων”. Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ παραμένει κρατική αλλά θα εξαρτάται από την “βαθμολογία” του κάθε ΑΕΙ μέσω 15 κριτηρίων. Μεταξύ των αλλαγών προβλέπεται ότι η μονιμοποίηση θα ξεκινάει από τους αναπληρωτές καθηγητές κάτι που μέχρι τώρα ίσχυε και για τους επίκουρους.

Σχετικά με τα προγράμματα σπουδών, το υπουργείο υποστηρίζει ότι αυτά θα πρέπει να είναι “ευέλικτα” και την ευθύνη θα την έχει η σχολή, ενώ οι φοιτητές θα εισάγονται “σε Σχολές ή ανάλογα με τις συνθήκες σε Εκπαιδευτικά Ίδρυμα (Πανεπιστήμιο ή Τεχνολογικό ίδρυμα)” και “θα εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά από το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους”.

Επιπλέον, το διδακτικό προσωπικό θα αξιολογείται, ενώ “αναπροσδιορίζονται οι βαθμίδες του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού”. Παράλληλα “θεσμοθετείται η δυνατότητα ταυτόχρονης υπηρεσίας σε ελληνικό και ΑΕΙ άλλης χώρας”.

Τέλος, το υπουργείο σημειώνει ότι “τα πλήρως αυτοδιοικούμενα Ιδρύματα έχουν την ευθύνη για την οργάνωση των σπουδών και τη συνεχή βελτίωση της ποιότητάς τους”.

Διαβάστε εδώ όλοκληρο το κείμενο με τις προτάσεις του υπουργείου

«Οφείλουμε στα παιδιά μας, οφείλουμε στο μέλλον της Ελλάδας μια αλλαγή στη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση», δήλωσε η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, προσερχόμενη το απόγευμα στην 65η Σύνοδο των Πρυτάνεων στο Ρέθυμνο.

«Ξεκινάει ένας διάλογος με συγκεκριμένες φάσεις, με χρονοδιάγραμμα, ώστε η εθνική στρατηγική για την Παιδεία να μη γίνει αντικείμενο κομματικής αντιπαλότητας. Σε αυτό το μεγάλο έργο θα κριθούμε όλοι μας από τη συμμετοχή μας και όχι από την άρνησή μας», πρόσθεσε η υπουργός.

Με ιδιαίτερη επιφύλαξη αντιμετωπίζει η ακαδημαϊκή κοινότητα τις προτάσεις του υπουργείου. Σε ψήφισμα της Συνόδου των Πρυτάνεων σημειώνεται ότι «εγείρονται σοβαρά θέματα συνταγματικότητας σε προτεινόμενες θέσεις του υπουργείου».

Στο ψήφισμα αναφέρεται ακόμα ότι η Σύνοδος αποκρούει φαινόμενα συκοφάντησης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου που κλιμακώνονται καθημερινά και διαμορφώνουν συνθήκες απαξίωσής του.

Τέλος, η Σύνοδος δεσμεύεται «να επεξεργαστεί για να καταθέσει στο προσεχές διάστημα ολοκληρωμένη πρόταση που θα αφορά την ανασυγκρότηση του πανεπιστημίου με γνώμονα το συμφέρον της Παιδείας και της ελληνικής κοινωνίας».

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του νεόυ “νόμου πλαισίου για την Παιδεία” πραγματοποιήσαν έξω από το ξενοδοχείο που διεξάγεται η 65η Σύνοδος των Πρυτάνεων.

Το ξενοδοχείο φυλλάσονταν από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις. Σύντομα δημιουργήθηκε μικρή ένταση με τους διαδηλώτές να επιχειρούν να σπάσουν τονα στυνομικό κλοίο και τις δυνάμεις των ΜΑΤ να εκτοξεύουν δακρυγόνα. Σύμφωνα με πληροφορίες έγινα και τέσσερις προσαγωγές. Οι διαδηλωτές αποχώρησαν και κατευθύνθηκαν προς την πόλη του Ρεθύμνου.

Διαβάστε επίσης: Με λιτό προσχέδιο ξεκινά η σύνοδος πρυτάνεων για τον νέο νόμο-πλαίσιο