Θολή και γενικόλογη χαρακτηρίζεται από ανθρώπους της αγοράς η εξαγγελία του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνη Γεωργιάδη για επιτάχυνση εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων επιχειρηματικών σχεδίων με τη βοήθεια outsourcing, δηλαδή ανάθεσης σε ιδιώτες έργου/εργασιών αρμοδιότητας των δημόσιων υπηρεσιών.

Ads

Σύμφωνα με τα όσα είπε στη Βουλή, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, τον επόμενο μήνα κατατίθεται σχέδιο νόμου το οποίο, όπως υποσχέθηκε, θα επιταχύνει κάθε μορφή αδειοδότησης, ελέγχου φακέλων που λιμνάζουν στο υπουργείο, όπως την ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο ή σε άλλα επενδυτικά εργαλεία.

Ο υπουργός έγινε ακόμα πιο σαφής τονίζοντας: «Θα χρησιμοποιήσουμε και θα νομοθετήσουμε για το outsourcing, δηλαδή τις υπηρεσίες ιδιωτικής αγοράς, όσο περισσότερο μπορούμε, για να τρέχουμε με μεγάλη ταχύτητα και να μη μένει τίποτα κολλημένο στην ελληνική γραφειοκρατία. Αρα, λοιπόν, με το νομοσχέδιο θα πάμε πάρα πολύ γρήγορα στη χρήση των ιδιωτικών υπηρεσιών για να κάνουμε σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτικού τομέα, να μη λιμνάζουν οι φάκελοι, να μη λιμνάζουν οι επενδύσεις, να τρέξουμε όσο μπορούμε γρηγορότερα».

Ρυθμιστές οι ελεγκτικές

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών, η γενικόλογη εξαγγελία που θα δώσει… πνοή στο επενδυτικό κλίμα δημιουργεί έντονο προβληματισμό, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος έναντι αδράς αμοιβής 4-5 μεγάλες εταιρείες παροχής ελεγκτικών, φορολογικών και… συμβουλευτικών υπηρεσιών, εκτός από δουλειές, να πάρουν και εξουσία. Και αυτό τη στιγμή που έχουν ξεπεραστεί μια σειρά από προβλήματα-αγκάθια ώστε να ξεκολλήσει το σύστημα.

Ads

Η αγορά αλλά και υπηρεσιακοί παράγοντες κρατούν στάση αναμονής. «Να δούμε πρώτα το σχέδιο νόμου και τις σχετικές διατάξεις», σημειώνουν τονίζοντας παράλληλα ότι εκτός από θέματα διαφάνειας, ενδεχομένως να προκύπτουν και νομικά κωλύματα σε ό,τι αφορά την εκχώρηση αρμοδιοτήτων του κράτους σε ιδιώτες.

Σε ό,τι αφορά τον αναπτυξιακό νόμο του 2016, πράγματι υπήρξαν σοβαρές καθυστερήσεις, καθώς το ιδιαίτερα σύνθετο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) μπήκε σε λειτουργία ενάμιση χρόνο αργότερα, με αποτέλεσμα να συσσωρευτεί μεγάλος όγκος αιτήσεων.

Σήμερα, από τις περίπου 2.000 αιτήσεις υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στον Αναπτυξιακό έχουν εγκριθεί περίπου οι μισές και από τις άλλες μισές κάποιες έχουν απορριφθεί και κάποιες άλλες βρίσκονται σε φάση αξιολόγησης, ανάλογα με το πότε κατατέθηκαν, βάσει ποιου κύκλου και καθεστώτος κ.λπ. Συνεπώς, από τη στιγμή που είναι πλήρως λειτουργικό το ΠΣΚΕ ένα βασικό πρόβλημα επιλύεται.

Ελεγχος υλοποίησης

Αφού λοιπόν το επενδυτικό σχέδιο πάρει το πράσινο φως από την αρμόδια επιτροπή, εντάσσεται στον Αναπτυξιακό και λαμβάνει επιδότηση με βάση τον βαθμό υλοποίησης της επένδυσης.

Ειδικότερα:

  • Μόλις υλοποιηθεί το 25% της επένδυσης μπορεί να λάβει το 25% της επιχορήγησης, χωρίς έλεγχο, με την κατάθεση μέσω του ΠΣΚΕ των σχετικών παραστατικών.
  • Ο πρώτος έλεγχος γίνεται όταν η υλοποίηση της επένδυσης βρίσκεται στο 50%. Πραγματοποιείται από τον ίδιο τον επενδυτή (αυτεπιστασία, αυτοέλεγχος), ο οποίος έχει ποινικές ευθύνες σε περίπτωση ανακριβούς ελέγχου. Τότε χορηγείται το 50% της επιδότησης. Μέσω του αυτοελέγχου επιταχύνεται η πορεία υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων.
  • Ο δεύτερος έλεγχος γίνεται όταν ολοκληρωθεί η επένδυση (100%) ώστε να χορηγηθεί το σύνολο της επιχορήγησης. Ο τελικός έλεγχος γίνεται από ελεγκτές που είναι πιστοποιημένοι και εγγεγραμμένοι στο σχετικό Μητρώο του υπουργείου και αναλαμβάνουν τον έλεγχο μετά από κλήρωση. Οι ελεγκτές βάσει του ελέγχου στέλνουν εισήγηση στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου το οποίο έχει την τελική ευθύνη έγκρισης/υπογραφής.

Πρόκειται για 300 ελεγκτές ιδιώτες (έναντι 150 που ήταν επί Ν.Δ – κυβέρνηση Σαμαρά) οι οποίοι έχουν δώσει εξετάσεις και πέρασαν από εκπαίδευση.

Η αμοιβή τους ήταν πολύ χαμηλή και οριζόντια, ήτοι 30 ευρώ ανά επένδυση και δεκαπλασιάστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή διαμορφώθηκε στα 300 ευρώ. Ωστόσο, επειδή υπήρξαν καθυστερήσεις στις πληρωμές από πλευράς υπουργείου, παρατηρήθηκαν και καθυστερήσεις στους ελέγχους.

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών