Μπαλάκι ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και στους εργολάβους έχουν γίνει οι ευθύνες για τη φονική κατολίσθηση, ενώ το «καυτό» ερώτημα αποτελεί το ποιος είναι ο υπεύθυνος να καταβάλει τα υπέρογκα χρηματικά ποσά που απαιτούνται για την πραγματοποίηση των έργων επαναφοράς του δικτύου στην αρχική του κατάσταση – γεγονός που θα ολοκληρωθεί, όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση, μέχρι τα τέλη Μαρτίου.

Ads

Ενόψει των αντιπαραθέσεων, βρίσκεται σε εξέλιξη μια έντονη διαμάχη για το θέμα των ευθυνών, με τον υπουργό Υποδομών, κ.Ρέππα, να έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι η ευθύνη ανήκει στους αναδόχους των έργων, καθώς στις συμβάσεις ορίζεται ότι τους ανήκει η ευθύνη της συντήρησης, λειτουργίας, ασφάλειας και εκμετάλλευσης του τμήματος της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από τις Ράχες Μαλιακού ως το Κλειδί Ημαθίας. Ο υπουργός προσέθεσε ότι υπάρχει διαφωνία ανάμεσα στους εργολάβους και το Δημόσιο για τα αίτια της κατολίσθησης και αυτή θα λυθεί με παραπομπή του θέματος στη διαιτησία.

Από την άλλη, οι εργολάβοι, με έγγραφό τους προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου στις 21 Δεκεμβρίου, χαρακτηρίζουν την κατολίσθηση «αιφνίδιο και ακραίο γεωλογικό φαινόμενο». Αντιθέτως, η διοίκηση της Εγνατίας Α.Ε., που ασκεί την επίβλεψη των έργων για λογαριασμό του Δημοσίου, στις 28/12/2009 απάντησε κατηγορηματικά πως «δεν αναγνωρίζει γεγονός ανωτέρας βίας», επιρρίπτοντας ευθύνες στους κατασκευαστές.

Έτσι, σύμφωνα με όσα ορίζονται στη σύμβαση του 2007, η διαφωνία θα λυθεί με παραπομπή σε ειδική διαιτησία, για την οποία κάθε πλευρά ορίζει από έναν πραγματογνώμονα, ενώ ο τρίτος είναι κοινής αποδοχής. Σε περίπτωση που δεν συμφωνήσουν οι δύο πλευρές, το τρίτο μέλος θα οριστεί από το ICC, το διεθνές γραφείο διαιτησίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ως τώρα, ανάλογες διαδικασίες (Αττική Οδός κ.λπ.) δεν έχουν δικαιώσει το Δημόσιο.

Ο μεγάλος χαμένος και ο μεγάλος κερδισμένος

Οι μεγάλοι χαμένοι της όλης κατάστασης ανακηρύσσονται τα ΚΤΕΛ, καθώς οι επιβάτες εγκαταλείπουν τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ για τα ταξίδια από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη που διαρκούν πλέον οκτώ ώρες. Μπροστά στη ζημιά που έχουν ήδη υποστεί, οι διοικήσεις των ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης μειώνουν από αύριο, Σάββατο, στο μισό τις τιμές των εισιτηρίων, προκειμένου να προσελκύσουν όσο γίνεται περισσότερους επιβάτες.

Ads

Με τον τρόπο αυτό τα εισιτήρια των λεωφορείων προσεγγίζουν αυτά των τρένων, τα οποία αρχίζουν από τα 15 ευρώ και φθάνουν ως τα 63 ευρώ για την πρώτη θέση. Αξίζει να σημειωθεί, άλλωστε, ότι ο μεγάλος «κερδισμένος» της τραγικής κατάστασης είναι αναμφισβήτητα ο ΟΣΕ, καθώς οι πολίτες επιλέγουν όλο και περισσότερο το τρένο, που δεν επηρεάζεται από τα προβλήματα του οδικού δικτύου.

Την ίδια στιγμή, τον κώδωνα του κινδύνου κρούει ο νομάρχης Λάρισας, Λ.Kατσαρός, ο οποίος καταγγέλλει την έλλειψη ασφάλειας του επαρχιακού οδικού δικτύου εξαιτίας των βαρέων οχημάτων που δε συμμορφώνονται με τους περιορισμούς που έχει θέσει η Τροχαία – η οποία άλλωστε δε διενεργεί καν τους αναγκαίους ελέγχους. Συγκεκριμένα, ο νομάρχης κατήγγειλε ότι οχήματα βαριά και υπερφορτωμένα ακολουθούν την επαρχιακή οδό Γόννων -Kαλλιπεύκης – Παλαιού Παντελεήμονα, ή τον δρόμο Pοδιάς – Συκαμινέας – Kαρυάς – Λεπτοκαρυάς, προκαλώντας κινδύνους για την ασφάλεια των ιδιωτών.

Ο Νομάρχης καλεί τόσο το υπουργείο όσο και την Τροχαία να επιβλέψουν με περισσότερη αυστηρότητα την κυκλοφορία των φορτηγών και να διασφαλίσουν ότι αυτά δε θα διέρχονται από άλλες παρακάμψεις, πλην μέσω Eλασσόνας και Kοζάνης, Σήμερα το πρωί, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε σχετική σύσκεψη στη νομαρχία με τη συμμετοχή των δημάρχων παραλιακών δήμων που δέχονται πλέον τον κύριο όγκο των IX αυτοκινήτων που κινούνται από Aθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.