«Προχωράει ο νόμος Βερναρδάκη που προβλέπει για πρώτη φορά αξιοκρατικά κριτήρια στις προσλήψεις στελεχών στο δημόσιο» γράφει ο τύπος. Είναι όμως αλήθεια;  Η περίπτωση μιας μειοψηφίας 28 προϊσταμένων – αρχαιολόγων οι οποίοι διαμαρτύρονται στο υπουργείο πολιτισμού πως πρέπει να λάβει υπόψη του και άλλα κριτήρια στην αξιολόγηση έχει μπλοκάρει το υπουργείο και δοκιμάζει τις αντοχές του νόμου και της κυβέρνησης καθώς αν γίνουν δεκτά τα αιτήματά τους υπάρχει ο κίνδυνος ο νόμος Βερναρδάκη να ερμηνεύεται κατά περίπτωση κάθε φορά και να γίνει λάστιχο προκειμένου είτε να παραμείνουν στις θέσεις τους κάποιοι είτε να προσληφθούν φωτογραφικά κάποιοι άλλοι.

Ads

Να θυμίσουμε ότι οι τελευταίες κρίσεις στην Αρχαιολογική Υπηρεσία έγιναν το 2010 ενώ πρέπει να γίνονται ανά τριετία. Ας δούμε όμως τι συμβαίνει στο ΥΠΠΟ. Το καλοκαίρι του 2018 βγήκε η προκήρυξη για την πλήρωση των θέσεων των Προϊσταμένων Διευθύνσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού σύμφωνα με το νόμο Βερναδάκη, Η προκήρυξη που αφορούσε τους Αρχαιολόγους, μετά τις διορθώσεις που ζητήθηκαν από τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, πήρε την υπογραφή της υπουργού τον Φλεβάρη του 2019 αλλά για κάποιο λόγο δεν δημοσιοποιήθηκε. Σύμφωνα με πληροφορίες του Tvxs.gr, στέλεχος του Υπουργείου Πολιτισμού φρέναρε τη δημοσιοποίηση στη διαύγεια μετά από πιέσεις που δέχτηκε από προϊστάμενους αρχαιολόγους.

Όταν γίνεται γνωστή η επιστολή των 28 προϊσταμένων αρχαιολόγων προς την υπουργό Μ. Ζορμπά οι αρχαιολόγοι αντιλαμβάνονται προς ποια κατεύθυνση ασκούνται οι πιέσεις. Οι 28  κάνουν λόγο για την ανάγκη θέσπισης «ειδικών» προσόντων για όσους έχουν στο βιογραφικό τους επιστασία από συγχρηματοδοτούμενα έργα. «Φωτογραφίζουν δηλαδή τους εαυτούς τους οι οποίοι προφανώς θέλουν να παραμείνουν στις θέσεις τους έστω κι αν κάποιοι συνάδελφοι τους έχουν περισσότερα τυπικά προσόντα από τους ίδιους όπως μεταπτυχιακά, διδακτορικά ή πτυχία ξένων γλωσσών» λέει στο Τvxs.gr αρχαιολόγος. Η Athens Voice γράφει σχετικά «Οι συγκριμένοι προϊστάμενοι “φωτογραφίζουν” τους εαυτούς τους ως διαχειριστές πολλών έργων (κυρίως ΕΣΠΑ) που εκτελούνται σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο της αυτεπιστασίας. Φαίνεται όμως ότι επιθυμούν το διοικητικό και διαχειριστικό έργο των υπηρεσιών να κεφαλαιοποιείται στο πρόσωπό τους και μόνο».

Τα ερωτήματα που θέτει σε ανακοίνωσή της η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Εργαζομένων (ΕΑΚ) στο υπουργείο πολιτισμού είναι σαφή και ζητούν απάντηση. «Ποια είναι όμως τα νέα ειδικά προσόντα και γνώσεις που προστέθηκαν πάλι, κρυφίως και εκ των υστέρων; Πρόκειται για κριτήρια που αφορούν όλους τους εργαζόμενους ή που φωτογραφίζουν συγκεκριμένους; Γιατί δεν ενημερώθηκε ο ΣΕΑ γι’ αυτή την αλλαγή ούτε από τους έχοντες την «ιδέα» ούτε από την διοικητική και πολιτική ιεραρχία, παρότι έχει ζητήσει να ενημερώνεται για την πορεία της προκήρυξης;»

Ads

Η ΕΑΚ επισημαίνει επίσης τον κίνδυνο οι κρίσεις να μην πραγματοποιηθούν μέχρι τις επόμενες εκλογές καθώς πρόκειται για χρονοβόρα διαδικασία και να πάει η ευκαιρία που δίνει ο νόμος χαμένη. «Εμείς ρωτάμε: ως πότε θα συνεχίζεται το μαγείρεμα της εν πολλοίς “καμμένης” πλέον – αφού είναι προφανές ότι δεν υπάρχουν τα χρονικά περιθώρια να ολοκληρωθεί πριν τις εκλογές – προκήρυξης; Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για τον εξευτελισμό κάθε διαδικασίας και τις μεθοδεύσεις εις βάρος ενός ολόκληρου κλάδου;».

Και κάπου εδώ η κυβέρνηση  έχει την υποχρέωση να απαντήσει ποιος έχει την ευθύνη όταν νόμοι που είναι σε καλή κατεύθυνση δεν εφαρμόζονται στην πράξη και ποιος θα λογοδοτήσει στους αρχαιολόγους που περίμεναν για πρώτη φορά μια αξιοκρατική αξιολόγηση και σήμερα αμφιβάλλουν αν θα δουν να συμβαίνει στην πράξη.