Άγνοια για τα περί ελληνικού διαβήματος προς τη χώρα του για το «Αντόνοφ» δήλωσε ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσις.

Ads

Ερωτηθείς σχετικά με την διαρροή της ελληνικής κυβέρνησης την Δευτέρα περί διαβήματος προς την Σερβία για την μη ενημέρωση σε σχέση με τα ακριβή χαρακτηριστικά του φορτίου του «Αντόνοφ» που συνετρίβη στην Καβάλα, ο Σέρβος πρόεδρος απάντησε, επίσης την Δευτέρα, ότι «δεν έχω γνώση για το διάβημα του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, δεν καταλαβαίνω τον λόγο γιατί θα έπρατταν κάτι τέτοιο, αφού η Σερβία τήρησε όλες τις διαδικασίες. Όλα ήταν καθαρά σαν το δάκρυ».

«Οι σερβικές Αρχές θα περιμένουν να δουν τι γράφει η ελληνική διακοίνωση για να μπορέσουν να πάρουν θέση», πρόσθεσε.

Πάντως την Τρίτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου επανέλαβε ότι «χτες ύστερα από εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι πραγματοποίησε διάβημα σχετικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από τη σερβική για τη φύση του φορτίου του αεροσκάφους. Παράλληλα, ο ΓΓ κ. Δεμίρης πραγματοποίησε διάβημα για το ίδιο θέμα στον Ουκρανό πρέσβη στην Αθήνα».

Ads

Στο μεταξύ, τα σερβικά ΜΜΕ διατυπώνουν σημαντικές αμφιβολίες για την επίσημη περιγραφή της υπόθεσης συντριβής του ουκρανικού «Antonov 12BK» στην περιοχή της Καβάλας, ειδικά όσον αφορά το τι μετέφερε.

Όπως σημειώνεται η Σερβία για περισσότερα από 20 χρόνια εξάγει όπλα και πυρομαχικά στο Μπαγκλαντές και ήταν σύνηθες η μεταφορά τους να γίνεται μέσω θαλάσσης, με πλοίο. Ιδιαίτερα όταν επρόκειτο για εκπαιδευτικά βλήματα τα οποία είναι έως και τέσσερεις φορές φθηνότερα από τα κανονικά πάντα επιλέγονταν η μεταφορά τους με πλοίο διότι η αερομεταφορά, εξαιτίας του υψηλού κόστους, ήταν ασύμφορη.

Το ερώτημα που τίθεται, όπως αναφέρει σε σχετικό θέμα του το Αθηναϊκό Πρακτορείο, είναι «Γιατί τώρα η ιδιωτική εταιρία Valir που φέρεται ως εξαγωγέας επέλεξε μια ασύμφορη οικονομικά οδό για την μεταφορά των εκπαιδευτικών βλημάτων;».

Σε καραντίνα 800-1.000 στρέμματα γύρω από το σημείο της συντριβής

Την ίδια στιγμή, την μεγάλη αγωνία για την ζημιά στην παραγωγή και την απειλή για το εισόδημά των αγροτών και κτηνοτρόφων της περιοχής του Δήμου Παγγαίου όπου συνεντρίβη το Antonov 12ΒΚ περιέγραψε μιλώντας στην κρατική τηλεόραση ο δημοτικός σύμβουλος, μέλος της αγροτικής επιτροπής του Δήμου Παγγαίου και κάτοικος Παλαιοχωρίου Μίμης Παπαθανασίου.

Όπως είπε, σήμερα κάποια συνεργεία έχουν αρχίσει να αποχωρούν από την περιοχή της συντριβής, ενώ παραμένει η ομάδα των πυροτεχνουργών του Στρατού (από το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς). Όπως εκτιμάται, θα παραμείνουν εκεί «γύρω στον ένα με ενάμιση μήνα».

Η περιοχή φρουρείται από την Αστυνομία και «έχουν βάλει όριο 500 μ., κάτι που συνεπάγεται μία έκταση γύρω στα 800-1.000 στρέμματα παραγωγικών χωραφιών. Δεν μπαίνει κανείς, απαγορεύεται αυστηρά», είπε ο κ. Παπαθανασίου. «Σε αυτά τα χωράφια δεν μπαίνει κανείς μέχρι να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες ενέργειες … δυστυχώς οι αγρότες δεν μπορούν να καλλιεργήσουν, δεν ποτίζουν», προσέθεσε σε άλλο σημείο.

Περιέγραψε ότι «οι παραγωγοί εδώ, ο αγροτικός κόσμος και οι κτηνοτρόφοι ανησυχούν. Έχουν κυκλοφορήσει διάφορες φήμες που δεν βοηθούν, όταν αιωρούνται σκέψεις ότι υπάρχει ενδεχόμενη επιβάρυνση με ραδιενεργά, χημικά ή άλλες ουσίες. Έχει ξεκαθαρίσει το θέμα, ειδική μονάδα από την Αθήνα διασταύρωσε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, κατ’ αρχήν για τους πολίτες. Από το Γενικό Χημείο του Κράτους περιμένουμε τα τελικά πορίσματα, εγγράφως, έχει ζητηθεί από το Δήμο».

Στο θέμα της αποζημίωσης των πληγέντων παραγωγών αναφέρθηκε, μιλώντας στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο και ο δήμαρχος Παγγαίου Φίλιππος Αναστασιάδης.

«Δυστυχώς όλες αυτές οι σοδειές έχουν καταστραφεί, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Εξάλλου, από όπου περνάνε οι ομάδες των πυροτεχνουργών είναι λογικό ότι καταστρέφουν τις σοδειές προκειμένου να ερευνήσουν το έδαφος. Οπότε, το μεγάλο ερώτημα που ανακύπτει είναι από ποιον φορέα και πώς θα αποζημιωθούν οι παραγωγοί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορούν να αποζημιωθούν από τον ΕΛΓΑ. Οπότε από μέρους του δήμου θα προσφέρουμε κάθε δυνατή βοήθεια και θα κινήσουμε εκείνες τις διαδικασίες προκειμένου να μπορέσουν οι αγρότες της περιοχής να αποζημιωθούν το συντομότερο δυνατόν από τον φορέα που θα αποφασιστεί από τις εμπλεκόμενες αρχές».

Αίνιγμα με το φορτίο και τις πτήσεις στην Κρήτη

Παράλληλα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με τη συνδρομητική βάση δεδομένων flightradar24.com, το εν λόγω αεροσκάφος είχε προσγειωθεί δύο φορές τον τελευταίο μήνα σε ελληνικό αεροδρόμιο, συγκεκριμένα του Ηρακλείου στην Κρήτη.

Όπως αναφέρεται μάλιστα σε ρεπορτάζ του News247 και του Κώστα Κουκουμάκη, ο λόγος της παρουσίας του Antonov στην Κρήτη παραμένει άγνωστος, το ίδιο και το φορτίο του. Και τις δύο φορές παρέμεινε για περίπου μία ώρα στο Ηράκλειο, το οποίο φαίνεται πως ήταν τράνζιτ σταθμός του ταξιδιού του. Ωστόσο, και τις δύο φορές το στίγμα της πτήσης χάνεται, με αποτέλεσμα να μην είναι σαφής η διαδρομή του, πριν και μετά το πέρασμα από την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το flightradar24, το ουκρανικό αεροσκάφος προσγειώθηκε στο Ηράκλειο στις 7.06 πμ. της 7 Ιουνίου 2022. Πριν από αυτό, εμφανίζεται να πετά πάνω από τα σύνορα Αλγερίας – Τυνησίας, χωρίς να προκύπτει το αεροδρόμιο από το οποίο είχε ξεκινήσει. Το Antonov παράμεινε στην Κρήτη για περίπου μία ώρα.

Απογειώθηκε στις 8.01 πμ. και προσγειώθηκε στις 10.07 πμ. στο Τελ Αβίβ, που ήταν ο τελικός προορισμός της πτήσης με κωδικό MEM3077.

image

image

Η δεύτερη φορά που το Antonov βρέθηκε στην Ελλάδα ήταν στις 17 Ιουνίου 2022. Προκύπτει ότι απογειώθηκε στις 5.02 μμ. από το Παρίσι κι έφτασε στο Ηράκλειο στις 10.22 μμ, ως ενδιάμεσο σταθμό της πτήσης ΜΕΜ5001. Μία ώρα μετά, στις 11.18 μμ. βρίσκεται ξανά στον αέρα. Πετά νοτιοανατολικά, όμως το τελευταίο στίγμα του είναι πάνω από το Λιβυκό πέλαγος, κάπου μεταξύ της Κρήτης και των ακτών της Βόρειας Αφρικής.

image

image

Ποια είναι η εταιρεία MERIDIAN

Η εταιρεία MERIDIAN, σύμφωνα με όσα αναφέρει στην ιστοσελίδα της, ιδρύθηκε το 2003. Διαχειρίζεται μόνο αεροσκάφη τύπου Antonov-12 και κάνει πτήσεις τσάρτερ σε όλον τον κόσμο, συνεργαζόμενη με κρατικές αρχές και ΜΚΟ για τη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας.

Η εταιρεία δηλώνει, επίσης, ότι συνεργάζεται στενά με τον ΟΗΕ και το ΝΑΤΟ για επείγουσες παραδόσεις φορτίων, μεταξύ αυτών στρατιωτικού υλικού. Ωστόσο, σύμφωνα με παλιότερο δημοσίευμα της σελίδας ch-aviation.com, τα αεροσκάφη δεν ανήκουν στη MERIDIAN, αντίθετα η ουκρανική εταιρεία φέρεται να τα διαχειρίζεται με μακροχρόνια μίσθωση από την κυπριακή DS Air Cyprus.