Συνεδρίασε σήμερα το άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο που έχει συγκαλέσει ο πρωθυπουργός Γ.Παπανδρέου με τον αναπτυξιακό νόμο, τα ζητήματα ανταγωνισμού και ελέγχου των τιμών να βρίσκονται στο επίκεντρο. Όπως δήλωσε μετά την ολοκλήρωσή του η υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη, «Το μήνυμα του σημερινού άτυπου υπουργικού συμβουλίου είναι ένα: η μάχη τώρα για τη στήριξη των επενδύσεων με ένα νέο αναπτυξιακό νόμο και απλούστευση όλων των διαδικασιών ίδρυσης, αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων». Η κ. Κατσέλη παρουσίασε τις βασικές αρχές του αναπτυξιακού νόμου, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου και να κατατεθεί στη Βουλή.

Ads

Η κ. Κατσέλη σημείωσε ότι υπάρχει και το μήνυμα της μάχης για τη μείωση των τιμών, έτσι ώστε κάθε μέρα να υπάρχει ένα ευρώ περίσσευμα στην τσέπη του κάθε καταναλωτή, μία μάχη σε δύο μέτωπα, που, όπως είπε η υπουργός, δίνουμε με όλους τους εταίρους μας και στην οποία βάζουμε πλάτη όλοι, ο καθένας ανάλογα με τις δυνάμεις του.

Απαντώντας σε ερώτηση γιατί δεν έχουν πέσει οι τιμές, παρά τις περί του αντιθέτου προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης, η Λούκα Κατσέλη είπε πως όταν αυξήθηκαν οι έμμεσοι φόροι κατά το ποσοστό που αυξήθηκαν, είναι φυσικό αυτό να φαίνεται στην αγορά, κυρίως στα πετρελαιοειδή με μία αύξηση που είχαμε πάνω από 40%. Αυτό που θέλω να τονίσω, συνέχισε η υπουργός, είναι ότι η αγορά απορρόφησε ένα μεγάλο μέρος αυτών των αυξήσεων και παρά την αύξηση των έμμεσων φόρων και του ΦΠΑ είχαμε σημαντικές μειώσεις σε πάρα πολλούς τομείς.

Σχετικά με το γιατί δεν προχωρά η ανάπτυξη, η κ. Κατσέλη είπε ότι αυτή δεν γίνεται με μαγικό ραβδί. Για να φαίνονταν σήμερα αποτελέσματα ανάπτυξης έπρεπε να είχαν ληφθεί μέτρα πριν από δύο χρόνια, είπε και τόνισε ότι από τον Οκτώβριο η κυβέρνηση χρησιμοποιεί όλα τα εργαλεία, δηλαδή το ΕΣΠΑ, τις ιδιωτικές επενδύσεις και τον αναπτυξιακό νόμο, ώστε να μπει ανάχωμα στην ύφεση και οι πολίτες να δουν φως στο βάθος του τούνελ σε ένα χρόνο.

Ads

Για μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα έκανε λόγο ο πρωθυπουργός, σημειώνοντας ότι «το ενδιαφέρον αυτό εκδηλώθηκε κυρίως μετά την ένταξη της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης και όπως φαίνεται αυτή η ένταξη έχει δημιουργήσει ένα αίσθημα σιγουριάς και σταθερότητας στους ενδιαφερόμενους επενδυτές, οι οποίοι θεωρούν ότι η χώρα μας είναι προστατευμένη, καθώς έχει τη στήριξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος της Ευρώπης».

«Η ευκαιρία που έχει η Ελλάδα αυτό το διάστημα πρέπει να αξιοποιηθεί με δύο τρόπους: Πρώτα πρέπει να διευκολυνθεί η επιχειρηματικότητα, με την κατάργηση όλων των γραφειοκρατικών διαδικασιών, όπως εκείνες που απαιτούνται για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων, ώστε να διευκολυνθούν οι επενδυτές. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να μπουν όροι που θα βοηθήσουν τη χώρα, ώστε να έρθουν οι επενδύσεις εκείνες που θα δώσουν μια άλλη αναπτυξιακή προοπτική και ένα άλλο πρότυπο ανάπτυξης»..

Ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε και στο πολυσυζητημένο θέμα της κοινωνικής δικαιοσύνης, το οποίο, όπως είπε, είναι πάντα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, η οποία θα κάνει κάθε τι ώστε να υποστηρίξει τα πιο αδύναμα στρώματα και γι΄αυτό θα εφαρμοστούν διάφορα προγράμματα και θα γίνουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις.

«Ο ελληνικός λαός θα βλέπει καθημερινά ότι η δικαιοσύνη υπάρχει και παίρνει σάρκα και οστά, σε ό,τι έχει σχέση με υποθέσεις διαφθοράς, οι οποίες, αντιμετωπίζονται πλέον με αποφασιστικό και αποτελεσματικό τρόπο» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος, παράλληλα, στις θεσμικές αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στο πολιτικό σύστημα, το οποίο, «τελεί σε αιχμαλωσία από κάποια συμφέροντα, τα οποία είναι πολλές φορές ισχυρά».

Υπενθυμίζεται ότι την ερχόμενη Τρίτη κατατίθεται στη βουλή το νομοσχέδιο για την ίδρυση μεγάλων επιχειρήσεων, ακολουθεί το fast track, αμφότερα αφορώντα τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ ως το Σεπτέμβριο θα έχει κατατεθεί το νομοσχέδιο για την απλούστευση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων που θα αφορά όλες τις επιχειρήσεις. Και στα τέλη Ιουνίου αναμένεται η κατάθεση του αναπτυξιακού νόμου.

Οι βασικές αρχές του αναπτυξιακού νόμου

Νέα κριτήρια αξιολόγησης

Ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος εισάγει νέα κριτήρια αξιολόγησης με τα οποία στηρίζονται επιχειρηματικές και επενδυτικές δραστηριότητες που συμβάλλουν στην:
Ανταγωνιστικότητα, ποιότητα και εξωστρέφεια
Πράσινη επιχειρηματικότητα
Αναδιάρθρωση, απασχόληση και ισόρροπη ανάπτυξη
Ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος αξιοποιεί το χάρτη κρατικών ενισχύσεων, ο οποίος προβλέπει 4 ζώνες κινήτρων (Α,Β,Γ και Δ) με ανώτατα ποσοστά ενίσχυσης 15%, 20%, 30% και 40%, αντίστοιχα. Επίσης, προβλέπεται η κατανομή του 15% των ετήσιων διαθέσιμων πόρων στους λιγότερο ανεπτυγμένους Νομούς της χώρας.

Μορφές ενίσχυσης

Οι βασικές μορφές ενίσχυσης που προβλέπονται από το νέο Αναπτυξιακό Νόμο είναι:
α) η επιχορήγηση κεφαλαίου,
β) οι φορολογικές απαλλαγές,
γ) η επιχορήγηση χρεολυσίων δανείου διάρκειας έως 10 έτη και
δ) η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης μηχανολογικού εξοπλισμού για συμβάσεις διάρκειας έως 7 έτη.

Για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ισχύουν όλες οι παραπάνω μορφές ενίσχυσης, ενώ για τις μεγάλες επιχειρήσεις ή τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια (άνω των 50 εκ. ευρώ) θα ισχύουν μόνο οι φορολογικές ελαφρύνσεις και οι αυξανόμενες αποσβέσεις.

Απλοποιημένη, γρήγορη και διαφανής διαδικασία υποβολής, αξιολόγησης και έγκρισης επενδυτικών σχεδίων

Προβλέπεται η προκήρυξη υποβολής επενδυτικών σχεδίων ανά 6μηνο, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων αξιολόγησης και με ανακοίνωση των συνολικών διαθέσιμων πόρων για επιχορηγήσεις.

Προκρίνεται η συγκριτική αξιολόγηση των επενδυτικών προτάσεων, οι οποίες θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά με αυτόματη απόρριψη ελλιπώς υποβαλλομένων φακέλων.

Η κατανομή των φακέλων, για λόγους διαφάνειας, θα γίνεται με τυχαίο τρόπο σε πιστοποιημένους αξιολογητές, ενώ κάθε επενδυτής θα μπορεί να παρακολουθεί την πορεία αξιολόγησης του φακέλου του μέσω του διαδικτύου, στο οποίο προβλέπεται να αναρτώνται τα εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια. Προβλέπεται επίσης διαδικασία παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων μετά την ολοκλήρωσή τους, ώστε να αποτιμάται το αναπτυξιακό αποτέλεσμα.

Αποτελέσματα εφαρμογής του ν. 3299/04

Οι αδυναμίες του προηγούμενου Αναπτυξιακού Νόμου (ν. 3299/04) εντοπίζονται στην έλλειψη αναπτυξιακής στόχευσης και στρατηγικής, την απουσία κινήτρων ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και τη μη συμβολή του στον τεχνολογικό και γνωστικό μετασχηματισμό του επιχειρηματικού τομέα.

Σε ό,τι αφορά τις θεσμικές δυσλειτουργίες που παρατηρήθηκαν στην εφαρμογή του Αναπτυξιακού Νόμου, αυτές εντοπίζονται:

Στην πολυπλοκότητα του θεσμικού πλαισίου και την ύπαρξη μεγάλου πλήθους ρυθμίσεων, ως προς το είδος και το εύρος των δραστηριοτήτων που ενισχύονται.

Στην έλλειψη σαφούς ετήσιου χρονοδιαγράμματος και προϋπολογισμού και την υπέρμετρη επιβάρυνση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων,

Στις καθυστερήσεις στην αξιολόγηση, τη χρηματοδότηση, την υλοποίηση και τους ελέγχους,

Στο πολύπλοκο σύστημα βαθμολογίας και το χαμηλό ελάχιστο αποδεκτό όριο βαθμολογίας, το οποίο οδήγησε σε έγκριση του 98% των υποβαλλόμενων σχεδίων.

Βάσει του ν. 3299/04, υποβλήθηκαν συνολικά 13.486 αιτήσεις ενίσχυσης αναπτυξιακών σχεδίων, ενώ οι υπαγωγές στο νόμο ανέρχονται μέχρι σήμερα σε 7.100. Ο συνολικός προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υποβληθεί ανήλθε σε 14 δις. ευρώ, ενώ το ποσό των εγκεκριμένων επιχορηγήσεων ανήλθε σε 5,8 δισ. ευρώ. Τα επενδυτικά σχέδια προέβλεπαν τη δημιουργία 32.707 νέων θέσεων εργασίας.

Από τις 7.100 συνολικές υπαγωγές στο Νόμο, ολοκληρώθηκαν τα 1.451 επενδυτικά σχέδια, δηλαδή ποσοστό 20,4% του συνόλου. Ο προϋπολογισμός των ολοκληρωμένων σχεδίων ανήλθε σε 2,1 δισ. ευρώ, οι εγκεκριμένες επιχορηγήσεις σε 1 δισ. ευρώ και οι συνολικές εκταμιεύσεις σε 1,6 δις. ευρώ.

Οι πληρωμές του 2010

Εντός του τρέχοντος έτους, για τη χρηματοδότηση επενδύσεων του ν. 3299/04 (παλαιός επενδυτικός νόμος):

Οι πληρωμές Ιανουαρίου – Απριλίου 2010 για ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων ανήλθαν σε 440 εκ. ευρώ, όταν για όλο το 2008 είχαν δοθεί μόλις 500 εκ. ευρώ.

Μέχρι το τέλος του 2010 (Απρίλιος – Δεκέμβριος) αναμένεται ότι θα εισρεύσουν προς επιχειρήσεις για εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια επιπλέον 700 εκ. ευρώ.

Τα εκκρεμεί προς αξιολόγηση επενδυτικά σχέδια είναι 3.438, έχουν συνολικό ύψος προϋπολογισμού 10,9 δις. ευρώ και το αναμενόμενο ύψος των ενισχύσεων ανέρχεται σε 4,1 δις. ευρώ.