«Αν εγκριθεί ως έχει το νέο master plan του ΟΛΠ – Cosco, θα περάσει όλη η ναυπηγοεπισκευαστική του Περάματος στα χέρια της. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε 15 – 20 χιλιάδες ανέργους και σαν αντάλλαγμα θα μας δώσουν 15 θέσεις οδηγών» λέει στο tvxs.gr o Βασίλης Κανακάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας. Βρισκόμαστε μπροστά σε άλλη μια περίπτωση επενδυτή που τα θέλει όλα χωρίς να δώσει αυτά για τα οποία δεσμεύτηκε; Το νέο master plan του ΟΛΠ – Cosco, που ήρθε αιφνιδιαστικά μέσα στον Αύγουστο, αυτό αποδεικνύει σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς. Η μέχρι τώρα συμπεριφορά της εταιρείας δείχνει ότι αντιμετωπίζει την Ελλάδα ως χώρα – μπανανία αφού προσπαθεί να παραβιάσει τους όρους της σύμβασης κάθε λίγο. «Είναι μια εταιρεία με 900 δις κεφάλαιο που νομίζει ότι θα κάνει ό,τι θέλει. Μη μας θεωρήσει κανένας εύκολη λεία.» λέει ο Β. Κανακάκης. 

Ads

«Η Cosco, δεν έκανε τις επενδύσεις που την υποχρεώνει η σύμβαση, αντιθέτως διαλύει το Πέραμα. Τώρα στο νέο της σχέδιο μας λέει ότι θα πάρει τις μισές ναυπηγοεπισκευαστικές θέσεις, ενώ κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τη σύμβαση.» προσθέτει.

Μιλώντας μαζί του, καταλαβαίνουμε πως πίσω από τη γεμάτη ένταση συνεδρίαση της ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) το βράδυ της Τετάρτης  βρίσκεται η συνεχής προσπάθεια παραβίασης όπως μας εξηγεί από την πλευρά της Cosco, της αρχικής σύμβασης παραχώρησης του 2016.

Γι’ αυτό το λόγο κλείνει για δεύτερη φορά μετά την κινητοποίηση της περασμένης Τετάρτης, η πύλη του Περάματος την Παρασκευή το πρωί στις 9  σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Ads

Από τη μεριά του ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης, μας είπε χθες αργά το βράδυ, πως πήρε την πρωτοβουλία να καλέσει  όλους τους ενδιαφερόμενους εμπλεκόμενους φορείς, (περιφέρεια, σωματεία, δήμους κ.α.) τη Δευτέρα στις 12.00 για να συντονίσουν τη δράση τους σε σχέση  με την αρνητική αυτή εξέλιξη.

Οι Ναυπηγοεπισκευαστές διαφωνούν ριζικά και θέτουν κόκκινη γραμμή στην πρόταση της ΟΛΠ Α.Ε./COSCO να αλλάξει χρήση στο Νέο Μόλο Δραπετσώνας και στον Προβλήτα Ηρακλέους (Προβλήτας ΔΕΗ) από χώρους Ναυπηγοεπισκευαστικών Δραστηριοτήτων σε χώρους στάθμευσης και μεταφόρτωσης αυτοκινήτων (car terminal). Η αλλαγή αυτή χρήσης θα έχει βέβαιο αποτέλεσμα την καταστροφή 450 μικρομεσαίων ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων και 1.500 δορυφορικών επιχειρήσεων, με απώλεια 15.000 θέσεων εργασίας. Οι νέες θέσεις εργασίας, που θα δημιουργηθούν στο car terminal ως «δώρο» του επενδυτή εκτιμώνται λιγότερες των 20 εκτάκτων οδηγών! Τονίζουν δε με έμφαση πως πέρα από την καταστροφή του παραγωγικού ιστού του Πειραιά το σχέδιο υπόσχεται την περαιτέρω υποβάθμιση της ζωής τους.

Η Cosco προσπαθεί να παραβιάσει τη σύμβαση από την πρώτη μέρα

«Η σύμβαση παραχώρησης μας κατοχύρωνε. Ωστόσο από την πρώτη μέρα η Cosco, προσπαθεί να την παραβιάσει με χίλιους τρόπους. Ξεκίνησε θέλοντας να μετατρέψει το Πέραμα σε ναυπηγείο. Απερρίφθη από την Περιφέρεια η πρόταση τους. Προσέφυγαν σε μια επιτροπή Ενδικοφανή που συγκροτείται υπό το Υπ. Ανάπτυξης. Στην ηγεσία του υπουργείου ήταν τότε ο Δραγασάκης κι ο Πιτσιόρλας. Απερρίφθη κι από αυτούς πέρσι, τον Αύγουστο του ’18.  Μετά προσέφυγαν στο Συμβούλιο Της Επικράτειας κι έχει ορισθεί δικάσιμος για τις 4 Νοέμβρη του 2019.»

Η εταιρεία όμως δεν το έβαλε κάτω, κι έτσι το περασμένο καλοκαίρι φέρνει το νέο master plan που αφορά στην επόμενη 35ετία, σχεδόν εν κρυπτώ, χωρίς να προηγηθεί καμία διαβούλευση όπως προβλέπεται αυστηρά και χωρίς να δοθεί καμία δημοσιότητα. Μετά την προχθεσινή ταραχώδη συνεδρίαση της ΕΣΑΛ κατά την οποία αποχώρησαν αρκετοί εκπρόσωποι φορέων και δήμαρχοι, πάρθηκε η απόφαση να δοθεί περιθώριο 10 ημερών στην εταιρεία προκειμένου να καλέσει σε διαβούλευση τους αρμόδιους φορείς.

«Η Cosco δεν έχει κάνει τίποτα από αυτά που υποσχέθηκε. Απλά διαλύει το Πέραμα»

Ο κος Κανακάκης σημειώνει, πως η Cosco δεν έχει πραγματοποιήσει έως τώρα τις υποχρεωτικές επενδύσεις που όφειλε να πραγματοποιήσει σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης. «Θέλει να μας παρουσιάσει ότι στα τρία χρόνια τώρα που έχουν αναλάβει έχουν κάνει μια πλωτή δεξαμενή. Στην πραγματικότητα, έφεραν μια πλωτή δεξαμενή από την Κίνα που τη χρέωσαν στις υποχρεωτικές επενδύσεις με το ποσό των 29 δις ευρώ! Είναι αδύνατο να πιστέψει κανείς ότι κοστολογείται τόσο ακριβά η δεξαμενή.»

Σύμφωνα με τον κο Κανακάκη, η Cosco ξεκίνησε πριν δύο χρόνια τις εργασίες της πρώτης φάσης. «Διέλυσε τη ζώνη του Περάματος εσωτερικά. Έκανε ένα τούνελ, μια μικρή εγκατάσταση για να περάσουν καλώδια να υποδεχτεί τη δεξαμενή. Έκτοτε δεν έχει κάνει τίποτα. Έχει διαλύσει το Πέραμα, υποδομές δεν υπάρχουν, νερό δεν υπάρχει και άρα υπάρχει πλήρης υποβάθμιση της περιοχής. Η αντιστάθμιση είναι η πρόσληψη 15 θέσεων οδηγών. Η  Cosco έπρεπε να κάνει διαβούλευση, να συντάξει έκθεση που θα συνυπογράψουμε όλοι και να τη καταθέσει σε αυτό το όργανο προκειμένου να ξεκινήσει η συζήτηση με όλες τις παρατηρήσεις που αφορούν το σχέδιο.  Εμείς σαν ναυπηγοεπισκευαστές διαφωνούμε γιατί μας παίρνει τις μισές ναυπηγοεπισκευαστικές θέσεις . Αποτέλεσμα θα είναι η καταστροφή της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στον Πειραιά. Ο Πειραιάς δεν αντέχει τέτοιο πλήγμα. Γι’ αυτό κλείνουμε συμβολικά την πύλη εμείς οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που διαμαρτυρόμαστε. Δεν θα ακουμπήσουν ούτε ένα μέτρο ναυπηγοεπισκευαστικής γης».

Βάζουν το Πέραμα σε ένα κουτί

«Στο λιμάνι υπάρχει ήδη περιβαλλοντική επιβάρυνση και κυκλοφοριακό πρόβλημα. Χωρίς χωροταξική ενημέρωση αλλάζουν τα ύψη για παράδειγμα  πάλι αιφνιδιαστικά. Στο master plan ζητάνε αύξηση του ύψους. Φανταστείτε το Πέραμα με το όρος Αιγάλεω στο βορινό του τμήμα, στο νότιο έναν τοίχο από τεράστια κτίσματα που θα ξεπηδήσουν και το ανατολικό σημείο πάλι κλειστό καθώς εκεί φτιάχνουν τον χώρο όπου στοιβάζονται κοντέινερ το ένα πάνω στο άλλο.  Βάζουν δηλαδή το Πέραμα σε ένα κουτί, χώρια η φωτορύπανση και η ηχορύπανση.» λέει ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης.

«Επιφυλασσόμαστε να χρησιμοποιήσουμε κάθε ένδικο μέσο και καλούμε την κυβέρνηση μέσω των αρμόδιων υπουργείων να διασφαλίσει την τήρηση των δεσμευτικών όρων όπως αυτοί προκύπτουν από τη σύμβαση παραχώρησης για την προάσπιση των συμφερόντων των πολιτών» μας λέει ο δήμαρχος του Περάματος, ο οποίος μιλάει για αιφνιδιασμό και τετελεσμένο: «Το επιχειρησιακό Σχέδιο της ΟΛΠ Α.Ε, καθορίζει για τα επόμενα 35 χρόνια τους τρόπους ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά, γεγονός που σημαίνει ότι θα έχει άμεση θετική ή αρνητική επίδραση στη λειτουργία της πόλης του Περάματος, στην τοπική οικονομία, καθώς και στην ποιότητα ζωής των πολιτών.»  

Ερωτηματικά για τις προθέσεις της κυβέρνησης

Η ΡΑΛ (Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος) είναι υπεύθυνη για το αν τηρείται η σύμβαση. Υπάρχει όμως και η ΔΑΛ (Δημόσια Αρχή Λιμένος), επίσης ανεξάρτητη η οποία σύμφωνα με τον κο Κανακάκη έχει κάνει επίσης το καθήκον της ως αρχή έως τώρα.  Ελέγχει και εξετάζει κάθε καταγγελία για τη σύμβαση. Εκφράζει όμως την ανησυχία του καθώς όπως λέει: «Η ΝΔ είχε πει κάποια στιγμή ότι την θεωρεί περιττή και θα την καταργήσει».

Κινητοποιήσεις

Κινητοποιήσεις προετοιμάζονται από τον Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ. (Συνδέσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας) και άλλους επαγγελματικούς φορείς. Σοβαρές θα είναι οι αντιδράσεις των Εργατικών Eνώσεων και της Aυτοδιοίκησης.

Η  ανακοίνωση του Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ αναφέρει μεταξύ άλλων: Χωρίς ίχνος κοινωνικής ευαισθησίας και υποχρέωση για πραγματική ανάπτυξη, με μόνο κριτήριο τα κινέζικα κέρδη, η ΟΛΠ Α.Ε./COSCO επιχειρεί να βυθίσει στην ανεργία τον αποβιομηχανοποιημένο Πειραιά και να εξοστρακίσει από το πρώτο λιμάνι της Χώρας την Επιβατηγό Ναυτιλία της Νησιωτικής Ελλάδας και τα Μεσογειακά Πλοία Ελληνικών συμφερόντων, παραβιάζοντας τη Σύμβαση Παραχώρησης του Λιμένος και κάθε έννοια δικαίου.

Οι επιπτώσεις στη ζωή των κατοίκων σε λαϊκές περιοχές και ιδιαίτερα του Νέου Ικονίου Περάματος και του Αγίου Γεωργίου Κερατσινίου θα είναι δραματικές λόγω της 24ώρου ηχορύπανσης και φωτορύπανσης. Οι μάσκες έπεσαν! Η κοινωνική ευαισθησία, που θέλει να εμφανίζει  η ΟΛΠ Α.Ε./COSCO μοιράζοντας ψίχουλα ελεημοσύνης είναι στάχτη στα μάτια του κόσμου. Τα κίνητρα που οδηγούν το σχεδιασμό των δραστηριοτήτων της είναι μόνο τα υπερκέρδη σε όφελος των κινέζικων συμφερόντων.