Νέα δεδομένα αναφορικά με τις έρευνες για το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου, και ειδικά όσον αφορά τους 9 Αιγύπτιους που έχουν συλληφθεί από τις ελληνικές αρχές ως “διακινητές”, έρχονται στην επιφάνεια.

Ads

Ειδικότερα, σε εκτενές ρεπορτάζ των Reporters United, Lighthouse Reports, Der Spiegel, SIRAJ και El Pais αποκαλύπτεται η σχέση των πραγματικών διακινητών πίσω από το ναυάγιο με τον Λίβυο στρατηγό Χαλίφα Χαφτάρ. Υπενθυμίζεται μέχρι πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση ανέπτυσσε στενές σχέσεις με τον Χαφτάρ, ποντάροντας σε αυτό προκειμένου να “κοπούν”οι γέφυρες Τουρκίας–Λιβύης στη Μεσόγειο.

Oι δημοσιογράφοι Ιωάννα Λουλούδη, Mohannad Najar, Lina Verschwele και Sara Creta μίλησαν με 17 επιζώντες και συγγενείς αγνοουμένων, με πέντε από τις εννέα οικογένειες των κατηγορούμενων, καθώς και ένα δίκτυο πηγών στη Λιβύη, προκειμένου να ερευνήσουν το δίκτυο λαθρεμπορίου πίσω από το ναυάγιο.

«Όλοι οι συγγενείς υποστηρίζουν ότι οι φερόμενοι ως διακινητές ήταν αποκλειστικά επιβάτες στο πλοίο. Τρεις από τις οικογένειες μάς παρείχαν στοιχεία τα οποία υποστηρίζουν πως αποδεικνύουν την αθωότητα των συγγενών τους αφού απ’ αυτά φαίνεται πως είχαν πληρώσει για το ταξίδι τους. Όπως ένα screenshot από συνομιλία στο WhatsApp στην οποία ένας από τους συλληφθέντες φαίνεται να λαμβάνει πληροφορίες από τον πραγματικό διακινητή για το κόστος του ταξιδιού» γράφει το δημοσίευμα.

Ads

Επίσης, πέντε από τους επιζώντες επιβεβαίωσαν πως η άφιξή τους στην ανατολική Λιβύη διευκολύνθηκε από άνδρες που ανήκουν στην ταξιαρχία Tariq bin Ziyad, η οποία βρίσκεται υπό τον έλεγχο του Σαντάμ Χαφτάρ, γιου του Χαλίφα.

Μάλιστα, πολλοί από τους επιζώντες «επέμειναν πως οι διακινητές που οργάνωσαν για εκείνους το μοιραίο ταξίδι του Adriana δεν επιβιβάστηκαν ποτέ στο πλοίο μαζί τους. Επεσήμαναν, όμως, πως ορισμένοι προέρχονταν από την Ανατολική Λιβύη με δεσμούς με τον Χαφτάρ».

Σύμφωνα με την έρευνα, οι άνδρες του Χαφτάρ φέρεται να μεσολάβησαν και για να παρακαμφθεί η ισχύουσα νυχτερινή απαγόρευση κυκλοφορίας και να μεταφερθούν οι μετανάστες στο πλοίο. «Ο Νταγιάν υποστηρίζει πως οι διακινητές είχαν πάρει άδεια από την πολιτοφυλακή του Χαφτάρ. “Τις επιχειρήσεις διακίνησης είτε τις διευθύνει ο ίδιος ο Σαντάμ Χαφτάρ, είτε τις αναθέτει σε κάποιο τάγμα Βατραχανθρώπων”, εξηγεί άλλη πηγή.

Το δημοσίευμα γράφει πως ο Μοχάμεντ Σαάντ Αλ-Κάχσι Αλ-Μνφι (Muhammad Saad Al-Kahshi Al-Mnfi), υποδείχτηκε από τρεις διαφορετικές πηγές ως έναν από τους βασικότερους παράγοντες στην επιχείρηση διακίνησης ανθρώπων προς την Ευρώπη. «Εργάζεται για μια μονάδα των ειδικών δυνάμεων του Ναυτικού της ανατολικής Λιβύης, που ονομάζεται “Frogmen”, την οποία διευθύνει ένας συγγενής του, ο Μπαχάρ Αλ-Ταουάτι Αλ Μνφι (Bahar Al-Tawati Al-Mnfi), υπό τις άμεσες διαταγές του Χαφτάρ. Κανένα πλοίο δεν εισέρχεται και δεν εξέρχεται από τα λιβυκά ύδατα χωρίς την έγκριση των “Βατραχανθρώπων” και του Ναυτικού».

«Αυτή τη θέση φέρεται να χρησιμοποίησε ο Αλ-Κάχσι για να εκδώσει, όπως επιβεβαιώνουν οι πηγές μας, την άδεια που επέτρεψε στο Adriana να περάσει στα λιβυκά ύδατα από την Αίγυπτο απ’ όπου ξεκίνησε. Ο ίδιος άνθρωπος επίσης φρόντισε να πληρωθεί η λιβυκή ακτοφυλακή ώστε να κλείσει τα θαλάσσια ραντάρ που ανιχνεύουν τις κινήσεις των πλοίων προκειμένου στις 9 Ιουνίου να επιτραπεί κατά τις πρώτες πρωινές ώρες ο απόπλους του μοιραίου σκάφους» αναφέρεται στο δημοσίευμα.