Χωρίς ανοιχτό διαγωνισμό και με διαδικασίες που ξεκίνησαν τον Οκτώβρη και ολοκληρώθηκαν στις 20 Δεκεμβρίου υπό τα πυρά της αντιπολίτευσης, ενέκρινε η οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής κονδύλι ύψους 18.950.000,00 ευρώ, για εργασίες αποκατάστασης ζημιών που προκλήθηκαν από τα ακραία πλημμυρικά φαινόμενα της 24-25/11/2019 στην Κινέτα. Ωστόσο αν και δόθηκε το έργο σε συγκεκριμένη εταιρεία, έχει μπλοκάρει. Αιτία η δικαστική διαμάχη που προέκυψε εξαιτίας συμμετοχής απρόσκλητης εταιρείας στη διαπραγμάτευση.

Ads

Η οικονομική επιτροπή της περιφέρειας Αττικής, έδωσε το πράσινο φως για προσφυγή σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με συγκεκριμένες εταιρείες εργολάβων, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών, και υπηρεσιών, με την αιτιολογία της κατεπείγουσας ανάγκης ολοκλήρωσης του έργου.

«Αφενός δεν δικαιολογείται δύο χρόνια μετά η διαδικασία του κατεπείγοντος και αφετέρου το δημόσιο χάνει τουλάχιστον 5 εκ. ευρώ από την παράνομη αυτή τακτική του κύριου Πατούλη, που έχει παγιωθεί. Ζούμε τον απόλυτο Τραμπισμό στην Περιφέρεια» λέει στο tvxs.gr ο Δημήτρης Κατσικάρης, περιφερειακός σύμβουλος στην παράταξη «Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση Αττικής» του Δ. Σγουρού. Η «Δύναμη Ζωής» μίλησε για μη νόμιμη δημοπράτηση και σε βάρος του Δημοσίου Συμφέροντος και η «Λαϊκή Συσπείρωση» για 5 εκ. μποναμά στον εργολάβο.

Ο κος Κατσικάρης εξηγεί ότι οι μελέτες ήταν έτοιμες τον Μάρτιο του 2020 και έπρεπε το έργο να δημοπρατηθεί τότε, για να τελειώσει εγκαίρως η δημοπράτηση και η επιλογή εργολάβου μέχρι το φθινόπωρο του 2020. «Τότε ναι, θα μπορούσε να γίνει με τη μέθοδο της πρόσκλησης ολίγων εταιρειών, λόγω του κατεπείγοντος…Τελικά οδηγηθήκαμε κακώς, σε κατεπείγουσα δημοπράτηση με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, με εφτά μήνες καθυστέρηση από τον Μάρτιο, την ώρα που είχε χαθεί το κατεπείγον με ευθύνη Πατούλη. Ο τρόπος που λειτούργησε η διοίκηση της Περιφέρειας στο κρίσιμο αυτό θέμα, καταδεικνύει συνειδητή επιλογή καθυστέρησης και επικίνδυνης για τους πολίτες κωλυσιεργίας, με προφανή στόχο στην προσφυγή σε μια διαδικασία που δεν τιμά κανέναν. Ακόμα και η βασική χρηματοδότηση έγινε στις 29 Ιουλίου, αλλά και πάλι το αίτημα για την προσφυγή σε απευθείας διαπραγμάτευση έγινε στις 21 Οκτωβρίου, με αποτέλεσμα να χαθεί περαιτέρω πολύτιμος χρόνος αδικαιολόγητα» σημειώνει ο Δ. Κατσικάρης.

Ads

Η απρόσκλητη εταιρεία, η αδιαφάνεια κι ένα έργο στον πάγο

Οι εταιρείες ΑΑΓΗΣ Α.Ε. ΑΡΧΙΚΟΝ Α.Ε. ΙΛΙΟΝ ΕΛΛΚΑΤ ΑΤΕ, ΕΡΓΟΡΟΗ ΑΤΕ, ΛΑΤΟΜΙΚΗ ΑΤΕ, ΦΡΑΤΕΚ Α.Ε κλήθηκαν η καθεμία ξεχωριστά, σε προφορική διαπραγμάτευση με την Περιφέρεια Αττικής προκειμένου να επιλεγεί ποια θα αναλάβει το έργο. «Με τη μέθοδο της πρόσκλησης σε μικρό αριθμό αρεστών εργολάβων, δεν προστατεύτηκε το δημόσιο συμφέρον, αφού ο ανταγωνισμός ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτος και φιλικός. Η πρόσκληση των συγκεκριμένων εταιρειών, δεν έγινε βάσει συγκεκριμένων προϋποθέσεων και κριτηρίων, αλλά αποτέλεσε κλειστή επιλογή με ταυτόχρονο αποκλεισμό πολλών και σημαντικών εταιρειών από τη διαδικασία» λέει ο Δ. Κατσικάρης.

Το έργο σύμφωνα με τα λεγόμενά του, δόθηκε στην εταιρεία Ίλιον ΕΛΛΚΑΤ ΑΤΕ, όμως δεν προχωρά γιατί μια έβδομη εταιρεία, η οποία δεν είχε προσκληθεί, έστειλε φάκελο στην Περιφέρεια ο οποίος ανοίχθηκε από λάθος, επομένως η εταιρεία είχε κάθε δικαίωμα να προσφύγει στο ΣτΕ. «Αυτή τη στιγμή -λόγω της διάτρητης αυτής επιλογής του κ. Πατούλη να κάνει κλειστό διαγωνισμό εκλεκτών του – το κρίσιμο αυτό αντιπλημμυρικό έργο έχει μπλοκάρει μετά από προσφυγή εργολάβου που δεν είχε προσκληθεί (είχε αποκλειστεί) στο Συμβούλιο της Επικρατείας! Εν κατακλείδι πρόκειται για μια παράνομη πρακτική Πατούλη, επαναλαμβανόμενη που καταστρατηγεί την έννοια του κατεπείγοντος και την εργαλειοποιεί κατά το δοκούν…» σημειώνει ο κ. Κατσικάρης.

Πυρά και από τις υπόλοιπες παρατάξεις της αντιπολίτευσης

Για μη νόμιμη δημοπράτηση και σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, με ευθύνη της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής κάνει λόγο η «Δύναμη Ζωής».

«Ψηφίζουμε ΚΑΤΑ, διότι θεωρούμε ότι γίνεται κατάχρηση της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης, η οποία σύμφωνα με τον Νόμο πρέπει να εφαρμόζεται μόνον σε εξαιρετικές περιστάσεις» δήλωσαν τα τακτικά μέλη της Οικονομικής Επιτροπής κ.κ. Καραμάνος Χρήστος και Μπαλάφας Γεώργιος του συνδυασμού Δύναμη Ζωής της Ρ. Δούρου.

«Ενώ το έργο θα μπορούσε να δημοπρατηθεί το αργότερο περί τα μέσα Μαϊου 2020, φθάνει να δημοπρατείται 5,5 και πλέον μήνες μετά. Κατά συνέπεια, δεν είναι νόμιμη η εφαρμογή της διαδικασίας για διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση, καθώς ο χρόνος που κερδίζεται μέσω αυτής σε σχέση με τον Ανοιχτό διαγωνισμό δεν είναι μεγαλύτερος των 3 μηνών, ενώ εδώ με ευθύνη της Αναθέτουσας Αρχής (και συγκεκριμένα της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής), η καθυστέρηση που υπάρχει στην δημοπράτηση είναι μεγαλύτερη των 5,5 μηνών. Επισημαίνουμε ότι ο Νόμος απαγορεύει την προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση, όταν το κατεπείγον προκύπτει με ευθύνη της αναθέτουσας Αρχής.

Σημειώνουμε δε, ότι αν το έργο είχε δημοπρατηθεί τον Μάιο του 2020, θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί η υπογραφή της Σύμβασης εντός 5 μηνών και να έχει εκτελεσθεί το τμήμα του έργου που αφορά εργασίες επικίνδυνες για την ασφάλεια των πολιτών (καθαρισμοί ρεμάτων, τεχνικών κλπ) εντός το πολύ 2 μηνών (τόσος είναι ο χρόνος που απαιτήθηκε για τους καθαρισμούς στην Μάνδρα).

Πρόκειται για ακόμη μία παράβαση του Νόμου, ο οποίος ορίζει ότι στις κατεπείγουσες διαδικασίες δημοπράτησης πρέπει να εντάσσονται μόνον οι κατεπείγουσες εργασίες.

Επισημαίνουμε επιπροσθέτως ότι η προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης έγινε, σύμφωνα με την Εισήγηση, με έγγραφο του τοπικού Αντιπεριφερειάρχη και όχι με πρωτοβουλία της αρμόδιας Υπηρεσίας. Συμπερασματικά, για όλους τους ανωτέρω λόγους, η διαδικασία δημοπράτησης που ακολουθείται, έναν χρόνο μετά τα πλημμυρικά φαινόμενα μάλιστα, είναι απολύτως λανθασμένη, μη νόμιμη και σε βάρος του Δημοσίου Συμφέροντος, με ευθύνη της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής».

Λαϊκή Συσπείρωση: 5 εκ. μποναμάς για τον εργολάβο

Η παράταξη ψήφισε λευκό στην πρώτη συνεδρίαση και καταψήφισε στη δεύτερη. Η Ν. Χρονοπούλου αναφέρει μεταξύ άλλων: «Μετά από μια τεράστια όσο και απαράδεκτη καθυστέρηση για το ξεκίνημα των εργασιών στην Κινέτα, που θα έπρεπε και θα μπορούσε να έχουν ήδη ξεκινήσει εδώ και μήνες αφού η περιοχή χτυπήθηκε το Νοέμβρη του 2019, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα ακόμη απαράδεκτο φαινόμενο, τη σπατάλη δημόσιου χρήματος για έργα που έχει ανάγκη η λαϊκή οικογένεια.

Προτείνεται, πράγματι, η κατακύρωση του έργου σε προσωρινό μειοδότη με έκπτωση μόλις 26,23%, τη στιγμή που οι συνήθεις εκπτώσεις που δίνονται σε τέτοια και συναφή άλλα έργα της Περιφέρειας με τακτικό, δημόσιο διαγωνισμό κυμαίνονται περί το 55%. Που σημαίνει, στην προκείμενη περίπτωση, ότι ο εργολάβος όταν και εφόσον (Ελεγκτικού Συνεδρίου επιτρέποντος) κληθεί να υπογράψει το εργολαβικό συμφωνητικό θα έχει λαμβάνειν περίπου 5 εκ. € «μποναμά», που θα εισπράττει σταδιακά μέσω των εκάστοτε λογαριασμών, έναντι του συμβατικού ανταλλάγματος που θα προέκυπτε μέσω ενός κανονικού διαγωνισμού.

Και αυτό, κατά την πάγια τακτική και αυτής της διοίκησης, όπως άλλωστε και των προκατόχων της, καμία διαπραγμάτευση δεν γίνεται, ούτε στην προκειμένη περίπτωση έχει προηγηθεί, για τη βελτίωση της προσφοράς και δη της οικονομικής».