Δημοσιεύτηκε την Τετάρτη η περίληψη της 6/2022 Απόφασης της Επιτροπής Αναστολών της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που απορρίπτει την αίτηση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και άλλων φορέων για την αναστολή της απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων στον σταθμό «Βενιζέλος» του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ads

Ειδικότερα, η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ έκρινε ότι «η βασιμότητα των λόγων ακυρώσεως ούτε αποκλείεται, ώστε η αίτηση να απορριφθεί γι’ αυτόν τον λόγο, ούτε όμως είναι προφανής, ώστε να διαταχθεί η αναστολή για τον ίδιο λόγο». 

Επίσης, αφού «εξέτασε τους ισχυρισμούς περί ανεπανόρθωτης βλάβης των αρχαιοτήτων, χωρίς, δηλαδή, αυτή να συναρτάται με τη βασιμότητα της αιτήσεως ακυρώσεως», το ΣτΕ έκρινε «ότι η βλάβη αυτή δεν πιθανολογείται, ακριβώς διότι η σχετική μελέτη έχει ήδη τροποποιηθεί όπως υπέδειξαν οι αρχαιολογικές υπηρεσίες, πριν από τη σχετική θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, εξειδικεύεται συνεχώς σε επίπεδο κάθε αρχαιολογικής ενότητας ξεχωριστά, προβλέπεται δε η σύνταξη και συμπληρωματικών μελετών για την έδραση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, πριν από την επανατοποθέτησή τους στον σταθμό, μετά την κατασκευή του.».

Ολόκληρη η περίληψη Απόφασης της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ:

Ads

«ΣτΕ ΕΑ Ολ 6/2022

Πρόεδρος: Δ. Σκαλτσούνης, Πρόεδρος ΣτΕ

Εισηγητής: Χ. Ντουχάνης, Σύμβουλος Επικρατείας

Επιτρεπτή η συνέχιση της προσωρινής απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης.

Με την 6/2022 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας απορρίφθηκε αίτηση, με την οποία είχε ζητηθεί η αναστολή της απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων που έχουν έλθει στο φως λόγω των εργασιών κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης. Με σχετική υπουργική απόφαση έχει αποφασιστεί, ακόμη, η διατήρηση των αρχαιοτήτων σε άλλο χώρο μέχρι την κατασκευή του σταθμού, οπότε και θα επανατοποθετηθούν εκεί.

Με το κύριο ένδικο βοήθημα, η απόφαση επί του οποίου αναμένεται, οι ενδιαφερόμενοι αμφισβητούν τη νομιμότητα της υπουργικής απόφασης που ενέκρινε τη σχετική μελέτη, υποστηρίζοντας ότι αυτή μη νομίμως εκπονήθηκε από ιδιωτικό μελετητικό σχήμα χωρίς να τηρηθούν οι, κατά τους ίδιους, εφαρμοστέες σχετικές διατάξεις, καθώς και ότι η μελέτη που εγκρίθηκε με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, δεν αποτελεί “οριστική μελέτη εφαρμογής”, όπως ορίζει, μεταξύ άλλων, προηγούμενη απόφαση της ίδιας υπουργού. Υποστηρίζουν, ειδικότερα, οι ενδιαφερόμενοι ότι η μη οριστικότητα της μελέτης αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η εγκριτική υπουργική απόφαση εκδόθηκε υπό πλήθος όρων, που αναφέρονται, μεταξύ άλλων, και στην εκπόνηση συμπληρωματικών μελετών, καθώς και από το ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου εγκρίνουν, τελικά, επιμέρους μελέτες για κάθε αρχαιολογική ενότητα ξεχωριστά, πριν αυτή απομακρυνθεί.

Η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ έκρινε ότι η βασιμότητα των λόγων ακυρώσεως ούτε αποκλείεται, ώστε η αίτηση να απορριφθεί γι’ αυτόν τον λόγο, ούτε όμως είναι προφανής, ώστε να διαταχθεί η αναστολή για τον ίδιο λόγο. 

Κατόπιν τούτου, εξέτασε τους ισχυρισμούς περί ανεπανόρθωτης βλάβης των αρχαιοτήτων, χωρίς, δηλαδή, αυτή να συναρτάται με τη βασιμότητα της αιτήσεως ακυρώσεως. Έκρινε δε ότι η βλάβη αυτή δεν πιθανολογείται, ακριβώς διότι η σχετική μελέτη έχει ήδη τροποποιηθεί όπως υπέδειξαν οι αρχαιολογικές υπηρεσίες, πριν από τη σχετική θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, εξειδικεύεται συνεχώς σε επίπεδο κάθε αρχαιολογικής ενότητας ξεχωριστά, προβλέπεται δε η σύνταξη και συμπληρωματικών μελετών για την έδραση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, πριν από την επανατοποθέτησή τους στον σταθμό, μετά την κατασκευή του.

Σημειώνεται, τέλος, ότι, όπως προκύπτει από την απόφαση, ανάλογες μεταφορές έχουν γίνει και κατά το παρελθόν, όπως αυτή που αφορά σε τμήμα των ίδιων αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου, που έχει ήδη μεταφερθεί κατ’ εφαρμογή  υπουργικής απόφασης του έτους 2017, η νομιμότητα της οποίας δεν έχει αμφισβητηθεί.».

Σχολιάζοντας την απόφαση, η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα, σημείωσε ότι «η απόφαση δεν κρίνει δεν αποτελεί κρίση επί της αίτησης ακύρωσης, όπως η ίδια η απόφαση αναφέρει, πρόκειται για την απόφαση που αφήνει το περιθώριο στην Αττικό Μετρό, το Υπουργείο Πολιτισμού και την ΑΚΤΩΡ – Κορρές να συνεχίσουν την καταστροφή των αρχαιοτήτων την οποία άλλωστε ξεκίνησαν με την δημοσίευση των προηγούμενων αποφάσεων του ΣτΕ τον Ιούλιο 2021.».

Προσθέτει, μεταξύ άλλων, ότι «εδώ που βρίσκεται το έργο σήμερα, όποιος ενδιαφέρεται για να πάψει η ταλαιπωρία των πολιτών της Θεσσαλονίκης και να μην εκτροχιαστεί το έργο του Μετρό, ένα πράγμα μπορεί να ζητήσει: να σταματήσουν τώρα όλες οι εργασίες καταστροφής των αρχαιοτήτων και να καταργηθεί ο Σταθμός Βενιζέλου ως επιβατικός σταθμός, ώστε να παραδοθεί όλη η βασική γραμμή του Μετρό σε 12 μήνες από σήμερα.».

Ολόκληρη η ανάρτηση της Δέσποινας Κουτσούμπα:

«Για το Σταθμό Βενιζέλου/Μετρό Θεσσαλονίκης

Δημοσιεύτηκε χτες η περίληψη της 6/2022 Απόφασης της Επιτροπής Αναστολών της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που απορρίπτει την αίτηση του ΣΕΑ και άλλων φορέων για την αναστολή της απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων που έχουν έλθει στο φως λόγω των εργασιών κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Παρότι δεν αποτελεί κρίση επί της αίτησης ακύρωσης, όπως η ίδια η απόφαση αναφέρει, πρόκειται για την απόφαση που αφήνει το περιθώριο στην Αττικό Μετρό, το Υπουργείο Πολιτισμού και την ΑΚΤΩΡ-Κορρές να συνεχίσουν την καταστροφή των αρχαιοτήτων την οποία άλλωστε ξεκίνησαν με την δημοσίευση των προηγούμενων αποφάσεων του ΣτΕ τον Ιούλιο 2021.

Στο εγγύς μέλλον, όταν και οι αρχαιότητες θα έχουν καταστραφεί και ο Σταθμός Βενιζέλου δεν θα έχει ολοκληρωθεί, θα γραφεί η ιστορία τόσο των παραπλανητικών και ψεύτικων επιχειρημάτων που προέβαλαν η Αττικό Μετρό και η Υπουργός Πολιτισμού στο ΣτΕ, αλλά και το ιστορικό αυτών των αποφάσεων του ΣτΕ, που διαψεύδονται ταυτόχρονα σχεδόν με την έκδοσή τους.

Στους (εκ νέου) θριαμβολογούντες για την απόφαση θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι από τον Ιούλιο 2021 η ανάδοχος Κοινοπραξία έχει ξεκινήσει το καταστροφικό της έργο, χωρίς κανένα δικαστήριο να την έχει σταματήσει. Κι όμως, όπως επακριβώς είχε προβλέψει ο ΣΕΑ, η απόσπαση δεν κράτησε “4 μήνες” όπως ψευδώς ισχυριζόταν ο Ταχιάος, ούτε “5,5 μήνες” όπως ψευδώς ισχυριζόταν η Μελέτη Κορρέ: 7 μήνες μετά η απόσπαση δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ ακολουθεί ανασκαφή σε 1200 τ.μ. υποκείμενων αρχαιοτήτων.

Η ολοκλήρωση του Σταθμού Βενιζέλου, που δεν είναι ακόμη κατασκευασμένος, χρειάζεται ακόμη 15 μήνες αρχαιολογικού έργου (χωρίς να υπολογίζουμε την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, που δεν πρόκειται να γίνει πριν τη λειτουργία του Μετρό) και 24 μήνες κατασκευαστικού έργου πριν από τις δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών.

Στους (εκ νέου) θριαμβολογούντες για την απόφαση, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι θριαμβολογούν για την καταστροφή ολόκληρου του έργου της βασικής γραμμής του Μετρό, και της γραμμής της Καλαμαριάς, που μεταφέρονται για το 2025!

Στους (εκ νέου) θριαμβολογούντες για την απόφαση, επισημαίνουμε ότι θριαμβολογούν για το ότι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται χωρίς μετρό για 4 ακόμη χρόνια, ενώ οι 12 σταθμοί της βασικής γραμμής είναι σχεδόν έτοιμοι, αλλά δεν παραδίδονται. Θριαμβολογούν για το ότι το σύνολο του έργου του Μετρό θα πάρει εκ νέου παράταση και μετά την 31/12/2023 θα πληρώνεται από εθνικούς πόρους. Θριαμβολογούν για το ότι η Ανάδοχος Κοινοπραξία εισπράττει παχυλές αποζημιώσεις με την προκλητική (και ερευνητέα) συναίνεση της Αττικό Μετρό.

Εδώ που βρίσκεται το έργο σήμερα, όποιος ενδιαφέρεται για να πάψει η ταλαιπωρία των πολιτών της Θεσσαλονίκης και να μην εκτροχιαστεί το έργο του Μετρό, ένα πράγμα μπορεί να ζητήσει: να σταματήσουν τώρα όλες οι εργασίες καταστροφής των αρχαιοτήτων και να καταργηθεί ο Σταθμός Βενιζέλου ως επιβατικός σταθμός, ώστε να παραδοθεί όλη η βασική γραμμή του Μετρό σε 12 μήνες από σήμερα.

Κάθε άλλη στάση από δημόσια πρόσωπα ελέγχεται για τη σκοπιμότητά της, καθώς τα εκατομμύρια ευρώ των αποζημιώσεων προστίθενται κάθε μήνα.».