Ως «μια εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, ευτελούς περιεχομένου, που απέχει παρασάγγας από τα ιστορικά γεγονότα» χαρακτήρισε τη σειρά του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Προέδρου της Νίκης, Δημητρίου Νατσιού.

Ads

Η σειρά, κατά την υπουργό, «δεν εξυπηρετεί την ιστορική αλήθεια».

«Βρίθει ιστορικών ανακριβειών και παρουσιάζει σκηνοθετική προχειρότητα και σκηνογραφική πενία. Επιδιώκει τον εύκολο εντυπωσιασμό για να κερδίσει θεατές χρησιμοποιώντας τον κακόβουλο σχολιασμό, ως δήθεν γεγονότα. Η πλατφόρμα χαρακτηρίζει τη σειρά ως ντοκιμαντέρ, με σκηνές μυθοπλασίας. Στην ουσία, πρόκειται για μια εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, ευτελούς περιεχομένου, που απέχει παρασάγγας από τα ιστορικά γεγονότα, έτσι όπως καταγράφονται στις αρχαίες γραπτές πηγές και τεκμηριώνονται από την αρχαιολογική έρευνα».

Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος του κόμματος «Νίκη». κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στην υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ζητώντας της να προβεί «στις δέουσες ενέργειες κατά των ιδιοκτητών της εταιρίας NETFLIX για την σκόπιμη παραποίηση ιστορικών στοιχείων της προσωπικότητας του Μεγάλου Αλεξάνδρου».

Ads

Αναφέρεται στη σκηνή του πρώτου επεισοδίου της σειράς, στην οποία ο Μέγας Αλέξανδρος, μετά από μία πάλη με τον Ηφαιστίωνα, τον φιλάει στο στόμα και στο σώμα και στη συνέχεια ανταλλάσσουν μερικά τρυφερά χάδια.

Το ντοκιμαντέρ έχει προκαλέσει για τον ίδιο λόγο έντονες αντιδράσεις ακροδεξιών και ομοφοβικών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με πολλούς να καλούν σε «μποϊκοτάζ» της πλατφόρμας.

«Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία στην τέχνη»(;)

Εντύπωση προκαλεί, πάντως, η αναφορά της κυρίας υπουργού στην λογοκρισία.

«Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία στην τέχνη. Δεν προβαίνει σε πράξεις που έχουν ως αποτέλεσμα τη δίωξη ή την απαγόρευσή της. Δεν χειραγωγεί, δεν περιορίζει, δεν ελέγχει τη διάδοση πληροφοριών και ιδεών, ούτε προληπτικά ούτε κατασταλτικά.

Η λογοκρισία καταλύει τη δημιουργία θέτοντας ζητήματα περιεχομένου και ουσίας. Η λογοκρισία αποτελεί ίδιον αυταρχικών καθεστώτων.

Στην Ελλάδα, η ελευθερία της τέχνης κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα του 1925, πολύ πρώιμα. Έκτοτε, όλες οι αναθεωρήσεις κατοχυρώνουν την ελευθερία της τέχνης.

Επιπλέον, σε διεθνές επίπεδο, η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που δεν βλέπει γύρω της. Σε διεθνές επίπεδο, η ελευθερία της έκφρασης προστατεύεται απολύτως. Σας παραπέμπω στο Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα, στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η έμπνευση των καλλιτεχνών, η προσωπική πρόσληψη, η κρίση των ανθρώπων δεν δύναται προφανώς να τεθεί υπό κανονιστικό καθεστώς και έλεγχο.

Δεν δύναται να ρυθμίζεται στα δικαστήρια ή να σύρεται στα δικαστήρια. Αξιολογείται και κρίνεται από τον καθένα μας, κι από τη διεθνή κοινότητα. Έτσι αξιολογείται και το Netflix.».

Να υπενθυμίσουμε, ότι τον Φεβρουάριο του 2022, η ίδια υπουργός Πολιτισμού αποφάσισε την ακύρωση της προβολής της «Λίμνης των Κύκνων» του Τσαϊκόφσκι που θα μεταδιδόταν ζωντανά από τη Μόσχα στο Μέγαρο Μουσικής, δίνοντας εντολή να ανασταλεί οποιαδήποτε υλοποίηση, συνεργασία, προγραμματισμός ή συζήτηση εκδηλώσεων με ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς, με πρόσχημα την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Διαβάστε επίσης: Μενδώνη και Τσαϊκόφσκι 

Εκείνη η απαγόρευση είχε προκαλέσει οργισμένες, αλλά και ειρωνικές αντιδράσεις, με πολύ κόσμο να αναρωτιέται με ποιον τρόπο ο Τσαϊκόφσκι υποστηρίζει τον πόλεμο του Πούτιν στην Ουκρανία.

Ρητορικό ερώτημα, δεδομένου ότι ήταν σαφές, ότι επρόκειτο για «καραμπινάτη» λογοκρισία και μάλιστα με κριτήριο την καταγωγή του απαγορευμένου δημιουργού.