Ως «συμφωνία καλής θέλησης» που αφορά στην πραγματικότητα «το καλάθι της φτώχειας» και απέχει κατά πολύ από τις ανάγκες των νοικοκυριών, βλέπουν οργανώσεις καταναλωτών την πρόταση της κυβέρνησης προς τα σούπερ μάρκετ για τα 50 προϊόντα στα οποία το επόμενο διάστημα θα γίνουν από μηδενικές έως πολύ μικρές αυξήσεις.

Ads

Μιλώντας στο tvxs.gr ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος επιβεβαίωσε ότι οι τιμές στο καλάθι που θα καταρτίσει το κάθε σούπερ μάρκετ θα ελέγχονται με αφετηρία τη δημοσίευση του κάθε καλαθιού και όχι τις σημερινές τιμές, πόσο μάλλον τις περσινές, αφήνοντας ορθάνοιχτο παράθυρο για περαιτέρω αυξήσεις. Ο κ. Αναγνωστόπουλος επισημαίνει ότι η αποτελεσματικότητα της πρωτοβουλίας αυτής έγκειται στον φόβο της αρνητικής φήμης για τα σούπερ μάρκετ.

ΙΝΚΑ: «Καλάθι της φτώχειας» αντί για διατίμηση

Την άποψη ότι «το καλάθι του νοικοκυριού» δε θα βοηθήσει τους καταναλωτές εκφράζει στο tvxs.gr ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης. «Η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ έχει ήδη τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα οποία μπορεί να προσφέρει χαμηλότερες τιμές. Εφόσον δεν υπάρχει κάποια υποχρεωτικότητα, δεν καταλαβαίνω τί έρχεται να κομίσει αυτό το καλάθι», προσθέτει ο ίδιος.

Ads

«Αντί η κυβέρνηση να προχωρήσει σε διατίμηση βασικών προϊόντων, να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα ή και τον ΦΠΑ στην ενέργεια, προτείνει στα σούπερ μάρκετ αυτό το καλάθι. Εμείς το λέμε ‘το καλάθι της φτώχειας’», τονίζει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.

Μάλιστα ο κ. Λεχουρίτης στέκεται ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η πρόταση αφορά μόνο στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, κίνηση που κατ’ εκείνον μπορεί να οδηγήσει σε αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων ή των μεμονωμένων καταστημάτων (φούρνων, κρεοπωλείων, ιχθυοπωλείων κτλ), μιας και στη λίστα των 31 κατηγοριών προϊόντων που έστειλε το υπουργείο περιλαμβάνονται ψωμί, κρέας και ψάρι.

Πάντως ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σουπερμάρκετ, Γιάννης Πηλίδης δεν θεωρεί ότι θίγονται οι μικρές επιχειρήσεις, παρόλο που ο σύλλογος που εκπροσωπεί δεν κλήθηκε από τον υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη στη συνάντηση της περασμένης εβδομάδας. «Θεωρούμε ότι είναι μια χρήσιμη πρωτοβουλία που ενεργοποιεί τον ανταγωνισμό. Θα προτείνουμε κι εμείς τα δικά μας καλάθια, βρισκόμαστε ήδη σε συζητήσεις με τους προμηθευτές μας. Οι μεμονωμένοι επιχειρηματίες πρέπει να καταλάβουν ότι στη σημερινή συγκυρία δεν μπορεί να αντέξει ο καθένας μόνος του. Η ισχύς εν τη ενώσει», είπε στο tvxs.gr.

ΕΚΠΟΙΖΩ: Κρατάμε «μικρό καλάθι»

«Έτσι όπως έχει παρουσιαστεί η πρωτοβουλία αυτή προκαλεί σύγχυση στους καταναλωτές. Τους προτρέπει σε μια συνεχή έρευνα για το πού θα βρουν τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν φθηνότερα», λέει η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ. «Είμαστε επιφυλακτικοί, περιμένοντας να δούμε πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη», προσθέτει.

Η κα. Καλαποθαράκου υπογραμμίζει πως πρόκειται για «μία συμφωνία καλής θέλησης», αντί για την λήψη δραστικότερων μέτρων. «Εμείς θα προτείναμε πάγωμα τιμών σε βασικά είδη ή πάγωμα του ΦΠΑ. Επίσης περιμένουμε από την κυβέρνηση να ελέγξει καλύτερα την αισχροκέρδεια. Οι έλεγχοι είναι λίγοι και όπου γίνονται και διαπιστώνονται παραβάσεις, δεν δημοσιοποιείται η ταυτότητα των παραβατών ώστε να τους τιμωρούν στη συνέχεια οι καταναλωτές», επισημαίνει η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ.

ΓΓ Εμπορίου στο tvxs.gr: Ας συγκεντρωθούν οι προσφορές στο καλάθι των 50 προϊόντων

Το σκεπτικό του υπουργείου Ανάπτυξης πίσω από «το καλάθι του νοικοκυριού», ανέπτυξε μιλώντας στο tvxs.gr ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. «Όλα τα σούπερ μάρκετ έχουν μια σειρά από προσφορές σε διάφορα προϊόντα. Η ιδέα είναι αυτές οι προσφορές να συγκεντρωθούν στα 50 προϊόντα του καλαθιού», εξηγεί.

Στην ερώτησή μας πώς θα ελέγχεται από το υπουργείο η εφαρμογή του μέτρου ο κ. Αναγνωστόπουλος απάντησε: «Το υπουργείο θα παρακολουθεί την πορεία των τιμών των προϊόντων που κάθε αλυσίδα θα έχει εντάξει στο καλάθι της, από την στιγμή της δημοσίευσης του καλαθιού. Ιδανικά θα θέλαμε οι τιμές να μείνουν αμετάβλητες ή αν αυξηθούν, η αύξηση να κινείται κατά μέγιστο στον επιμέρους πληθωρισμό της κατηγορίας προϊόντων στην οποία ανήκει το κάθε προϊόν».

Ο γ.γ Εμπορίου ξεκαθάρισε πως δεν τίθεται ζήτημα διοικητικών κυρώσεων. «Αν παρατηρήσουμε αδικαιολόγητη αύξηση, θα ζητήσουμε την απόσυρση του εν λόγω προϊόντος από το καλάθι. Σημαντικός εδώ θα είναι ο ρόλος των ΜΜΕ, που μπορούν να ελέγχουν την κίνηση των τιμών και να δίνουν στη δημοσιότητα αδικαιολόγητες αυξήσεις», είπε.

Ο κ. Αναγνωστόπουλος υποστηρίζει ότι περισσότερο από τα διοικητικά πρόστιμα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ φοβούνται την κακή φήμη που θα φέρει τυχόν μεγάλη αύξηση τιμών μέσα στο καλάθι. Παραπέμπει σε νομοθετική παρέμβαση που έχει κάνει η κυβέρνηση σύμφωνα με την οποία η ταυτότητα των παραβατών θα δίδεται στη δημοσιότητα εφόσον το πρόστιμο ξεπερνά τις 50.000 ευρώ ή αν πρόκειται για επανάληψη της παράβασης.

Πάντως από τα λεγόμενά του συνάγεται το συμπέρασμα ότι μέχρι τη δημοσίευση του «καλαθιού των 50 προϊόντων» από την κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, οι τελευταίες μπορεί να προχωρήσουν σε επιπλέον αυξήσεις, έτσι ώστε οι τιμές αφετηρίας του καλαθιού να είναι υψηλότερες. Επίσης γίνεται σαφές πως δεν υπάρχει καμία πρόθεση από την κυβέρνηση προσέγγισης των τιμών του 2021, αλλά στην καλύτερη περίπτωση επιχειρείται συγκράτηση στα σημερινά, ήδη πολύ αυξημένα, επίπεδα. «Δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε καμία επιχείρηση να δουλέψει με ζημία», τόνισε ο γ.γ Εμπορίου στο tvxs.gr.