Την παραίτησή της υπέβαλε η σύμβουλος παραγωγής της όπερας «Στρέλλα» που ετοιμάζει για τον Ιανουάριο η Εθνική Λυρική Σκηνή καθώς, δεν επελέγη τρανς γυναίκα για τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Ads

Με μία σύντομη ανάρτηση στη σελίδα της στο Facebook, η Ελληνοαμερικανίδα τρανς εκπαιδευτικός και συγγραφέας Καθρην Ράιλυ (Katherine Reilly) που είχε αναλάβει καθήκοντα Συμβούλου Παραγωγής για την όπερα, ανακοίνωσε ότι αποχωρεί:

«Δεν συνηθίζω να κάνω τέτοιου είδους αναρτήσεις, αλλά μόλις ήρθε στην αντίληψή μου ότι ο πρωταγωνιστικός ρόλος για την όπερα ‘Στρέλλα’ ΔΕΝ δόθηκε σε τρανς γυναίκα. Αποχωρώ και επίσημα από τον ρόλο του Συμβούλου Παραγωγής και λήγω την συνεργασία μου με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Ευχαριστώ όσους συνεργάτες έχουν πραγματικά στηρίξει την κοινότητα και εύχομαι στο μέλλον να υπάρξει μεγαλύτερη ορατότητα για όλα τα τρανς άτομα.»

Στην ακρόαση που είχε ανακοινώσει η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέφερε ότι αναζητούσε τρανς ερμηνεύτριες για τις ανάγκες της όπερας δωματίου «Στρέλλα», χωρίς να διευκρινίζει ότι δεν πρόκειται για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Στρέλλας.

Ads

«Η ακρόαση γίνεται για την επιλογή ρόλων διεμφυλικών γυναικών και απευθύνεται σε διεμφυλικές γυναίκες ερμηνεύτριες, οποιασδήποτε φωνητικής κατηγορίας –υψίφωνης ή βαρύτονης– με υποκριτικές και φωνητικές ικανότητες και προαιρετικά ανάγνωσης παρτιτούρας σε ερασιτεχνικό επίπεδο», ανέφερε η ανακοίνωση.

H ανακοίνωση της Λυρικής για την παραίτηση

«Αφουγκραζόμενοι τη συζήτηση που έχει ανοίξει στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα αναφορικά με τη συμπεριληπτικότητα και την τρανς ορατότητα –έννοιες οι οποίες βρίσκονται και στον πυρήνα της χειρονομίας της της ανάθεσης του τίτλου αυτού–, η ΕΛΣ ανακοινώνει ότι θα διευρύνει τις ακροάσεις και για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του έργου με στόχο να εξαντληθούν οι προσπάθειες –σε ελληνικό και διεθνές επίπεδο– προκειμένου να βρεθεί μια διεμφυλική γυναίκα ερμηνεύτρια η οποία να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του έργου», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Εθνική Λυρική Σκηνή. 

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Λυρικής: «Βάσει της πολιτικής των αναθέσεων νέων έργων σε Έλληνες συνθέτες η Εθνική Λυρική Σκηνή τηρεί απαρέγκλιτα τη βασική αρχή να μην παρεμβαίνει στο έργο τους, αφήνοντάς τους απόλυτη ελευθερία στην καλλιτεχνική και συνθετική τους προσέγγιση. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΛΣ, βάσει της παρτιτούρας του έργου, στήριξε την καλλιτεχνική ανάγκη να ερμηνευτεί ο ρόλος της Στρέλλας από επαγγελματία βαρύτονο, δεδομένων των υψηλών μουσικών και φωνητικών απαιτήσεων του ρόλου και του είδους. Παράλληλα υπήρξε και ο σχεδιασμός να αναλάβουν ρόλους του έργου διεμφυλικές γυναίκες, μέσω ακρόασης».

«Εντούτοις, αφουγκραζόμενοι τη συζήτηση που έχει ανοίξει στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα αναφορικά με τη συμπεριληπτικότητα και την τρανς ορατότητα –έννοιες οι οποίες βρίσκονται και στον πυρήνα της χειρονομίας της της ανάθεσης του τίτλου αυτού–, η ΕΛΣ ανακοινώνει ότι θα διευρύνει τις ακροάσεις και για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του έργου με στόχο να εξαντληθούν οι προσπάθειες –σε ελληνικό και διεθνές επίπεδο– προκειμένου να βρεθεί μια διεμφυλική γυναίκα ερμηνεύτρια η οποία να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του έργου. Οι λεπτομέρειες για τη νέα ακρόαση θα ανακοινωθούν σύντομα».

Το σχόλιο της ψυχολόγου και συνιδρύτριας του Οrlando LGBT+

Τις εξελίξεις σχολίασε σε δική της ανάρτηση και η ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Οrlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου: «Πριν από λίγο, η Katherine Reilly ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τον ρόλο του συμβούλου στην παραγωγή της Στρέλλας στην Εθνική Λυρική Σκηνή επειδή τον πρωταγωνιστικό ρόλο δεν θα τον παίξει τρανς ηθοποιός.

Με αφορμή την αποτυχία της ΕΛΣ να ανεβάσει την Στρέλλα όπως πρέπει, κάποια βασικά:

► Αν θέλουμε να ανεβάζουμε queer παραστάσεις και (για; ) να εξαργυρώνουμε πόντους προοδευτικότητας, καλό θα είναι να λειτουργούμε συμπεριληπτικά. Αυτό σημαίνει να δίνουμε ευκαιρίες στις αποκλεισμένες ομάδες από τις ιστορίες των οποίων βγάζουμε παραστάσεις. Κι αν σε μερικές μέρες οντισιόν δεν βρούμε τα κατάλληλα άτομα, συνεχίζουμε μέχρι να τα βρούμε. Κι αν πάλι δεν τα βρούμε, σκεφτόμαστε τι κάνουμε λάθος. Γιατί αν αναρωτιέστε αν υπάρχουν αρκετές ταλαντούχες τρανς γυναίκες για αυτόν τον ρόλο, η απάντηση είναι ξεκάθαρα ναι (αλλά έχει και ένα νόημα να σκεφτούμε γιατί το αμφισβητούμε).

► Είναι απαραίτητο να παίζουν τρανς άτομα τους ρόλους τρανς ατόμων. Γιατί συμπερίληψη, γιατί τρανσφοβία, γιατί οι αποκλεισμοί που βιώνουν τα τρανς άτομα είναι ήδη τεράστιοι. Γιατί θα συζητήσω το αν μπορεί να είναι εξίσου καλή στο ρόλο της Στρέλλας μία σις γυναίκα, όταν δε θα είναι θέμα το να παίζουν τρανς γυναίκες ηθοποιοί σις ρόλους. Σε ένα ουτοπικό μέλλον που θα έχει εξαλειφθεί η τρανσφοβία.

► Προσθέτω εδώ ότι τα παραπάνω τα γράφω έχοντας στο μυαλό μου ότι τον ρόλο θα παίξει μία σις γυναίκα. Γιατί αν βέβαια έχει επιλεγεί ένας σις άντρας, θα μιλάμε πια για ξεκάθαρη ακραία τρανσφοβική, ουσιοκρατική προσέγγιση, ότι δηλαδή θεωρούν τις τρανς γυναίκες άντρες που προσποιούνται τις γυναίκες.

Μέχρι τότε, οι ρόλοι τρανς ατόμων θα πρέπει τουλάχιστον να παίζονται από τρανς άτομα. Και αν δε βρίσκουν, να ψάξουν περισσότερο. Και να δημιουργήσουν τις συνθήκες για να έχουν περισσότερα τρανς άτομα πρόσβαση σε περισσότερες ευκαιρίες στο μέλλον. Μέχρι τότε, ας ανεβάσουν την Αλίκη στο Ναυτικό, γιατί σε αυτή την εποχή έχουν μείνει. Για την απόφαση της Katherine να αποχωρήσει μόνο σεβασμός».