Οργισμένοι εμφανίζονται οι λογιστές απέναντι στην κυβέρνηση με επίκεντρο το «αλαλούμ» που επικρατεί τους τελευταίους μήνες με εσφαλμένες εγκυκλίους, δυσλειτουργίες στις πλατφόρμες, ασαφείς οδηγίες, γρίφους και παγίδες, που -οπως δηλώνουν οι ίδιοι- τους έχουν οδηγήσει στα όριά τους.

Ads

Αυτός είναι κι ο λόγος που η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) προκήρυξε για την Πέμπτη 24ωρη αποχή από κάθε είδους ηλεκτρονική υποβολή.

Στη σχετική ανακοίνωση τους οι εκπρόσωποι των φοροτεχνικών επισημαίνουν πως, παρότι ζητούσαν απεγνωσμένα να έχουν στοιχειωδώς έστω και μία απάντηση σε κάποιο από όλα τα παραπάνω έγγραφα, τα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ανάπτυξης και Επενδύσεων) αλλά και η ΑΑΔΕ αγνόησαν παντελώς όλα τα έγγραφά τους και άφησαν τον κλάδο απροστάτευτο από πρόνοια υγειονομικών μέτρων. Τον «άφησαν να χτυπιέται καθημερινά» και να αναζητεί και να «λύνει γρίφους και παγίδες», μαντεύοντας ποια είναι η βούληση του νομοθέτη και της διοίκησης, επισημαίνουν.

Προσθέτουν μάλιστα ότι «τις τελευταίες ημέρες ο κλάδος δέχεται ένα νέο ‘μπαράζ’ δηλωτικών υποχρεώσεων, που ναι μεν κινούνται στα μέτρα προστασίας της οικονομίας, αλλά είναι εξωπραγματικές και ανθρωπίνως αδύνατον να διεκπεραιωθούν, καθώς ορίζονται ασφυκτικές προθεσμίες, γεγονός που οδήγησε τον κλάδο σε εύλογη και αυτονόητη απόγνωση». Σύμφωνα με την ομοσπονδία, επιδεινώνεται η θέση του λογιστή – φοροτεχνικού διότι, έχοντας ταυτόχρονα να προετοιμάζει τις φορολογικές δηλώσεις φυσικών και νομικών προσώπων (σε ένα χρονοδιάγραμμα που δεν πρέπει να καθοριστεί αυθαίρετα), παράλληλα με τις ατελείωτες «πλατφόρμες», έχει να παλέψει και με την προβληματική λειτουργία του taxisnet, που καθημερινά «κρεμάει» τον τελευταίο μήνα.

Ads

«Έχουμε εξαντλήσει τα φυσικά μας όρια, από την περίοδο της καραντίνας μέχρι σήμερα»

Ανάλογη είναι η κατάσταση που αντιμετωπίζουν όσοι λογιστές εργάζονται ως μισθωτοί σε γραφεία φοροτεχνικών.

«Από την αρχή της καραντίνας έχει πέσει τόσο μεγάλο βάρος στις πλάτες, ώστε πλέον οι περισσότεροι από από εμάς έχουν εξαντλήσει και τα φυσικά τους όρια» σημειώνει μιλώντας στο tvxs η Ελένη Ράφτη, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Λογιστών Ελεγκτών Περιφέρειας Αττικής.

«Ούτως ή άλλως αυτή την περίοδο, όσοι δουλεύουμε σε λογιστικά γραφεία, έχουμε πολλή δουλειά, καθώς βρισκόμαστε σε περίοδο υποβολής φορολογικών δηλώσεων. Ούτως ή άλλως δηλαδή θα είχαμε τα γνωστά προβλήματα, καθώς πάντα το σύστημα, καθυστερεί να λειτουργήσει ή υπολειτουργεί με αποτέλεσμα να είμαστε αναγκασμένοι να εξαντλούμε κάθε χρονικό περιθώριο, ακόμη κι αργά το βράδυ» επισημαίνει και προσθέτει:

«Τώρα όμως σε όλο αυτό έρχεται να προστεθεί ό,τι μας άφησε η καραντίνα αλλά και το τέλος αυτής. Κι αυτό γιατί μέσα στην καραντίνα καμιά δημόσια υπηρεσία δε λειτουργούσε κανονικά. Ήταν πολύ δύσκολο να επικοινωνήσει μαζί τους κανείς, ήταν απίθανο να κλείσει κάποιο ραντεβού με φυσική παρουσία, όλα γίνονταν μέσω internet. Κάπως έτσι όλο το βάρος -είτε είχε να κάνει με επιχείρηση είτε με φυσικό πρόσωπο- έπεφτε πάνω στον λογιστή».

Η κυρία Ράφτη διευκρινίζει ότι «ακόμη και τώρα όμως που έχουν ανοίξει, λειτουργούν υπό συγκεκριμένους όρους. Από εφορία σε εφορία μπορείς να αντιμετωπίσεις διαφορετική κατάσταση ως προς την αντιμετώπιση του κοινού. Κατά συνέπεια, είναι ακόμη πολύ δύσκολο να επικοινωνήσει κανείς, προκειμένου αντιμετωπίσοει όσα ζητήματα έχουν αθροιστεί όλο το προηγούμενο διάστημα αλλά και ό,τι τρέχει τώρα. Τα περισσότερα έχουν ασφυκτικές ημερομηνίες που δεν αλλάζουν, παρά μόνο την τελευταία στιγμή. Αυτό σημαίνει πως ο λογιστής εξαντλεί κάθε δυνατότητα, χάνει όλη του την καθημερινότητα, πρέπει να προσαρμόσει όλο του το πρόγραμμα για να κλείσει κάθε εκκρεμότητα, με προτεραιότητα όμως τις προθεσμίες που λήγουν πρώτα κι όχι πώς θα οργανώσει σωστά τη δουλειά του».

«Η οποιαδήποτε παράταση δίνεται εκβιαστικά και την τελευταία στιγμή» αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Αλλεπάλληλες ΚΥΑ, ΠΝΠ με τα ίδια λάθη»

Σε ό,τι αφορά την στάση της κυβέρνησης το προηγούμενο διάστημα η κυρία Ράφτη είναι σαφής.

«Από την αρχή της καραντίνας έχουν βγει άπειρες καινούργιες διατυπώσεις, ΠΝΠ, ΚΥΑ, η μια καλύπτει την άλλη, κάποιες ισχύουν αναδρομικά. Υπάρχουν δηλαδή ημερομηνίες, που δεν πρέπει με τίποτα να χάσεις, καθώς είναι καταληκτικές κι αν τις χάσεις δεν μπορείς να γυρίσεις πίσω και να κάνεις διορθώσεις» τονίζει και προσθέτει:

«Αυτό είναι άκρως προβληματικό, καθώς όλα όσα βγήκαν το προηγούμενο διάστημα, που ήταν άπειρα, είχαν τα ίδια λάθη, τις ίδιες επικαλύψεις. Με αυτό τον τρόπο εμείς οι λογιστές και οι εργαζόμενοι γινόμασταν πειραματόζωα ώστε να δουν κάποιοι πώς θα εφαρμοστεί σε κάθε ΚΥΑ ή σε κάθε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, να φανούν τα προβλήματά της, για να την πάρει τελικά πίσω η κυβέρνηση, να εκδώσει μια άλλη, την οποία εμείς έπρεπε να διαβάσουμε από την αρχή, μπας και καταλάβουμε τι θα πρέπει να κάνουμε».

«Με αυτό τον τρόπο πολλές προθεσμίες μπορεί να χάθηκαν -καθώς το σύστημα δε δούλευε συχνά- με αποτέλεσμα πολλοί να μείνουν απ έξω χωρίς να φταίνε. Όλο αυτό δυσκόλεψε δυο φορές παραπάνω το έργο μας. Κι αυτό γιατί όταν κάποιος σου δίνει να εφαρμόσεις ένα νόμο, που δεν είναι σαφής κι έχει πάρα πολλά κενά, ουσιαστικά βάζει εσένα στη διαδικασία να του πεις τι φταίει, χωρίς όμως να σε βοηθάει τελικά να οργανώσεις τη δουλειά. Έτσι καταλήγεις να δουλεύεις ασταμάτητα, να διαβάζεις τόσα πράγματα και στο τέλος της ημέρας να μην ξέρεις αν αυτό που διάβασες θα ισχύει και αύριο, να μην ξέρεις αν έχει καταλάβει συνολικά τι γίνεται ή αν σου έχει ξεφύγει κάτι από τη συνολική εικόνα» συνεχίζει η κυρία Ράφτη.

«Πολλοί εργαζόμενοι έμειναν για καιρό χωρίς επίδομα»

Όπως επισημαίνει η ίδια, σε κάποιες περιπτώσεις, όπως αυτή της μετατροπής των συμβάσεων των εργαζομένων σε πολλές επιχειρήσεις σε εκ περιτροπής εργασία, το χρονοδιάγραμμα ήταν τόσο ασφυκτικό (στην ουσία δόθηκε μόνο μια διήμερη προθεσμία) που καθιστούσε στην ουσία αδύνατη την διεκπεραίωση της  διαδικασίας.

«Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που συνέβη με την εκ περιτροπής εργασία και την τηλεργασία στα φροντιστήρια» σημειώνει και προσθέτει: «Για τους εργαζόμενους σε αυτά μας κάλεσαν να στείλουμε τη μισθοδοσία, να τους βάλουμε σε αναστολή, ενώ κάποιους να τους κρατήσουμε σε εκ περιτροπής εργασία. Με δεδομένο όμως ότι τα φροντιστήρια ήταν τα πρώτα που έκλεισε  κυβέρνηση στην πανδημία, θα έπρεπε να είναι οι πρώτοι που θα ξεκινούσαν να παίρνουν το επίδομα. Αντί να συμβεί όμως κάτι τέτοιο, όλο αυτό το κομμάτι εργαζομένων, το οποίο είναι πολύ ευαίσθητο καθώς έχουμε να κάνουμε με πολλές περιπτώσεις ωρομισθίων, κατέληξε να πληρώνεται τελευταίο. Αυτό συνέβη γιατί η κυβέρνηση πήρε ξαφνικά όλες τις προβλέψεις για αυτούς πίσω την τελευταία στιγμή, υπό τον ισχυρισμό πως υπήρξε τηλεργασία, η οποία δεν δηλωνόταν. Ουσιαστικά έριξαν για μια ακόμη  φορά την ευθύνη στους εργαζόμενους και σε μας τους λογιστές. Έτσι τόσο οι ίδιοι όσο και εμείς έπρεπε να τραβηξουμε δεύτερη φορά τον ίδιο γολγοθά για να φέρουμε σε πέρας την ίδια διαδικασία».

Παράλληλα, όπως τονίζει τα καθήκοντα του κλάδου δείχνουν να έχουν διευρυνθεί μετά την πανδημία. «Πλέον ακόμη και οι υπηρεσίες των ΚΕΠ παραπέμπουν για πολύ απλές διαδικασίες τους πολίτες στους λογιστές τους. Ακόμη και και η συνταγογράφηση για τους γιατρούς γίνεται με κωδικούς taxisnet, με αποτέλεσμα αυτόματα πολλοί φορολογούμενοι, που είτε δεν χρησιμοποιούν internet είτε δεν έχουν κάνει χρήση του taxisnet να μας ζητάνε ακόμη και να τους κλείνουμε ραντεβού» σημειώνει.

Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την αποσυμφόρηση της κατάσταση η κυρία Ράφτη αναφέρει: «Σίγουρα θα βοηθούσε να μην υπάρχουν πρόστιμα, ιδιαίτερα όταν έχουμε να κάνουμε με τόσο “σφιχτές” προθεσμίες. Υπάρχουν πχ καταληκτικές ημερομηνίες που πέφτουν μέσα σε Σαββατοκύριακα, με αποτέλεσμα να μην έχεις καθόλου προσωπικό χρόνο. Εξίσου σημαντικό είναι να υπάρχουν σε κάθε κρίσιμη λειτουργία πιο σαφείς οδηγίες για το πώς θα πρέπει να κινηθούμε, όπως και να μην μετακυλίει η εφορία το βάρος στους λογιστές για διάφορα ζητήματα».