Να κατευνάσει τις σφοδρές αντιδράσεις των καλλιτεχνών επιχειρεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς το προεδρικό διάταγμα για την υποβάθμιση των πτυχίων τους, τον έχει φέρει αντιμέτωπο με το σύνολο των ανθρώπων του πολιτισμού.
Πανκαλλιτεχνικές κινητοποίησεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθημερινές δράσεις και παρεμβάσεις σε πολιτιστικούς χώρους και παραστάσεις, προειδοποιήσεις καθηγητών του Εθνικού Θεάτρου για παραιτήσεις, αποχή σπουδαστών από τα μαθήματά τους, έχουν δημιουργήσει ένα επιπλέον μέτωπο για την κυβέρνηση.
Δεδομένης της προεκλογικής περιόδου ο Κ. Μητσοτάκης σήμερα απαντά…Έως το 2025 η Ελλάδα θα αποκτήσει δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες, σύμφωνα με όσα αναφέρει σε ανάρτησή του στο Facebook, ενώ υποστηρίζει ότι το ΠΔ, που έχει προκαλέσει ανησυχία και αναστάτωση μεταξύ των καλλιτεχνών, «δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο».
Όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός δρομολογείται νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου.
«Για αυτό, προχωράμε άμεσα και σε μία ακόμα κίνηση: Ξεκαθαρίζουμε το μισθολογικό τοπίο για τους καλλιτέχνες ώστε να είναι σαφές σε όλους ότι εξαιρούνται από το ΑΣΕΠ και πληρώνονται με άλλον τρόπο. Προκειμένου λοιπόν να διορθωθούν αστοχίες και λάθη που παρατηρήθηκαν διαχρονικά σε ΟΤΑ, επεκτείνουμε νομοθετικά στους δήμους την υποχρέωση για τη χρήση ειδικού και όχι του ενιαίου μισθολογίου, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες μας να προσλαμβάνονται και να αμείβονται με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος», τονίζει ο κ. Μητσοτάκης.
Μάλιστα, η ανάρτηση/ανακοίνωση του κ. Μηστοτάκη έγινε την ώρα που δινόταν σήμερα η συνέντευξη Τύπου των καλλιτεχνικών σωματείων, τα οποία έχουν προκηρύξει 48ωρη απεργία για την προσεχή Τετάρτη και Πέμπτη.
ΠΟΘΑ: Συνεχίζουμε δυναμικά τις κινητοποιήσεις μας
Σε ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος αναφέρει: «Μετά από σαράντα μέρες κινητοποιήσεων σύσσωμου του καλλιτεχνικού κόσμου και την ώρα που το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών έδινε συνέντευξη τύπου για το θέμα της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών και τις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγελθεί για την επόμενη εβδομάδα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επιχειρεί να δώσει λύση στο πρόβλημα «με εντολή Μαξίμου».
Παρά την μακροσκελή ανάρτηση (που περιλαμβάνει, μάλιστα, και ανακρίβειες πχ τη “διάκριση” μεταξύ διοικητικών και καλλιτεχνικών θέσεων), δεν μας λέει τίποτα περισσότερο από αυτά που οι υπουργοί του επαναλαμβάνουν συνεχώς στον δημόσιο διάλογο.
Ο πρωθυπουργός διατείνεται ότι δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην επόμενη κυβέρνηση. Την ίδια στιγμή, δεν εξαγγέλλει τίποτα πιο συγκεκριμένο από επιτροπές – φυσικά χωρίς την παρουσία των συλλογικών οργάνων των καλλιτεχνών, παρά μόνο σε “συμβουλευτικό” επίπεδο – που θα διαβουλευτούν ώστε να νομοθετήσουν το …2025. Θυμίζουμε πως τέτοιες επιτροπές έχουν δημιουργηθεί από πολλές προηγούμενες κυβερνήσεις, χωρίς όμως να καταφέρουν να παράξουν απτά αποτελέσματα. Θα θέλαμε πολύ να πιστέψουμε ότι αυτή η κυβέρνηση θα το καταφέρει, αλλά η μέχρι τώρα αντιμετώπισή της προς τον κλάδο μας, δεν μας αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, ειδικά όταν βρισκόμαστε στην καρδιά της προεκλογικής περιόδου.
Οπωσδήποτε είναι μία πρόοδος η παραδοχή ότι χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε να παρακαμφθούν τα προβλήματα που δημιουργεί το ΠΔ. Μέχρι τώρα ακούγαμε μονότονα ότι ένα τόσο σημαντικό, σύμφωνα με τον ίδιο τον κ. Βορίδη, νομοθέτημα, δεν θα φέρει καμία αλλαγή στο επαγγελματικό μας καθεστώς. Όμως για μία ακόμη φορά μένουμε με την απορία, γιατί ο κ. Μητσοτάκης υπόσχεται και αυτός περίπλοκες νομικές ακροβασίες που θα παρακάμπτουν το ΠΔ και δεν το τροποποιεί απλώς ώστε να εντάξει τις ειδικότητές μας στο ΤΕ; Τι ή ποιος τον εμποδίζει να κάνει αυτό το τόσο απλό, που θα είχε γλυτώσει και εκείνον και εμάς από πολλά προβλήματα;
Ας μην πελαγοδρομούμε. Αν ο κ. Μητσοτάκης θέλει να φέρει νομοθετικές ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του καλλιτεχνικού κλάδου, θα πρέπει να το κάνει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (ειδικά όταν η Βουλή φημολογείται πως θα κλείσει άμεσα). Πότε θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση; Σε ποια ΑΚΡΙΒΩΣ ημερομηνία; Και, το σημαντικότερο, με ΠΟΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ; Δεν θα δεχτούμε καμία λύση που να μπαλώνει απλώς τις τρύπες που άνοιξε το ΠΔ.
Είμαστε σίγουροι πως η σημερινή ανάρτηση έγινε με μόνο στόχο να κάμψει τη διαφαινόμενη ήδη μεγάλη συμμετοχή μας στην απεργία. Δεν υποχωρούμε, μέχρι τουλάχιστον να δούμε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ προτάσεις.
Συνεχίζουμε τον αγώνα μας την ερχόμενη εβδομάδα με την 48ωρη απεργία την Τετάρτη 1/2 και Πέμπτη 2/2 και την μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 2/2 στην πλατεία Συντάγματος».
ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Ο κ. Μητσοτάκης παίρνει πίσω το ΠΔ για τους καλλιτέχνες, προδίδοντας τον προεκλογικό πανικό του
«Ο κ. Μητσοτάκης παίρνει πίσω το ΠΔ για τους καλλιτέχνες, προδίδοντας τον προεκλογικό πανικό του», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σχολιάζοντας την σημερινή δήλωση του πρωθυπουργού για την τροποποίηση της ρύθμισης των θεμάτων του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022 που αφορά τα δικαιώματα των αποφοίτων των σχολών παραστατικών τεχνών.
Συγκεκριμένα στην δήλωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει: «Εδώ και ένα μήνα ο κ. Μητσοτάκης με τις ιδεοληψίες και την ανικανότητά του έχει κάνει άνω κάτω τον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας. Με ένα Προεδρικό Διάταγμα – ντροπή υποβάθμισε τα πτυχία των καλλιτεχνών όλων των κλάδων, έφερε σε δύσκολη θέση την Πρόεδρο της Δημοκρατίας και προκάλεσε με τη στάση του κινητοποιήσεις.
Ύστερα ακολούθησε η δυναμική προειδοποίηση των καθηγητών της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, πως είναι έτοιμοι να παραιτηθούν αν η κυβέρνηση επέμενε στη στάση της.
Ο κ. Μητσοτάκης αφού πρώτα εξευτέλισε και τους ίδιους του τους υπουργούς, οι οποίοι εμφανίζονταν κατ’ εντολή του ανένδοτοι στην ανοησία που υπέγραψαν, σήμερα έρχεται να τα πάρει όλα πίσω εν όψει των εκλογών. Είναι γνωστή η άποψη του κ. Μητσοτάκη απέναντι στους ανθρώπους της Τέχνης. Επί τριάμισι χρόνια δεν κάνει τίποτε άλλο από το να τους υποβιβάζει και να τους λοιδορεί».
Για «παραπλάνηση» και «εμπαιγμό» κατηγορεί τον πρωθυπουργό η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σία Αναγνωστοπούλου.
Όπως υπογραμμίζει: «Η μόνη λύση που όλες και όλοι απαιτούν είναι να κατατεθεί άμεσα νομοθετική ρύθμιση που θα αποσύρει το ΔΕ του Προεδρικού Διατάγματος και θα κατοχυρώνει τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα και δικαιώματα των καλλιτεχνών και δημιουργών στο επίπεδο ΤΕ. Οτιδήποτε άλλο θα είναι ωμή παραπλάνηση και εμπαιγμός , αυτό που ο λαός αποκαλεί “κοροϊδία”».
«Ψηφίστε με και μετά τις εκλογές θα τα κάνουμε όλα!» Αυτό λέτε κύριε Πρωθυπουργέ στον καλλιτεχνικό κόσμο;» επισημαίνει μεταξύ άλλων.
Ακολουθεί ολόκληρη η ανάρτηση του πρωθυπουργού:
«Στη χώρα μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: Ενώ είμαστε υπερήφανοι για την σπουδαία και μακραίωνη ιστορία μας στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική, εδώ, στη γη των Μουσών, δεν έχουμε, δεν είχαμε ποτέ, σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες.
Η Ελλάδα διαθέτει βέβαια υψηλού επιπέδου κρατικές σχολές, τις Δραματικές Σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, τη Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Διαθέτει επίσης ιστορικές, υψηλού επιπέδου, ιδιωτικές σχολές όπως για παράδειγμα το Ωδείον Αθηνών, η Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και πολλές άλλες.
Όμως, μέχρι σήμερα, οι σπουδές στις παραστατικές τέχνες υπήρξαν ασύνδετες από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Υπάρχουν βέβαια πανεπιστημιακά τμήματα Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών, αλλά έχουν διαφορετική κατεύθυνση.
Αυτή η απουσία σύνδεσης προκάλεσε μέσα στα χρόνια στρεβλώσεις και αβεβαιότητα στους σπουδαστές, αποφοίτους και επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών ως προς τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους δικαιώματα και αποτελούν πηγή των αντιδράσεων πολλών καλλιτεχνών με αφορμή και το πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 που ρυθμίζει τα προσόντα όλων των κλάδων για προσλήψεις σε θέσεις διοικητικού -και όχι καλλιτεχνικού- χαρακτήρα στο δημόσιο.
Ακούσαμε τις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνών με προσοχή, συνομιλήσαμε, διαβουλευτήκαμε. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Το ΠΔ 85/2022 δεν προκάλεσε αυτή τη διαχρονική παθογένεια, επανέφερε όμως με ένταση το θέμα στον δημόσιο διάλογο.
Αυτή η Κυβέρνηση, όπως εξάλλου έπραξε και σε πολλά άλλα θέματα, δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην επόμενη. Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε καθαρές λύσεις και απαντήσεις έτσι ώστε η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα τις παραστατικές τέχνες.
Το Υπουργείο Πολιτισμού είχε ήδη από το 2021 ξεκινήσει, σε συνεργασία με της κρατικές μας σχολές, την απαραίτητη προεργασία. Και σήμερα κάνουμε το επόμενο βήμα, ικανοποιώντας ένα δίκαιο αίτημα δεκαετιών:
Σχεδιάζουμε άμεσα τον οδικό χάρτη με τον οποίο η χώρα μας θα αποκτήσει ως το 2025 δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες. Επίσης προχωράμε με τη διαβάθμιση της ωδειακής εκπαίδευσης, της ραχοκοκαλιάς της μουσικής παιδείας της Ελλάδα, καθώς η ωδειακή παιδεία στη χώρα μας διέπεται ακόμα από Βασιλικό Διάταγμα του 1957.
Δημιουργούμε τρεις διυπουργικές Ομάδες Εργασίας, μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική, με τη συμμετοχή μεταξύ άλλων των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού, φορέων όπως η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, των διευθυντών των κρατικών σχολών μας, με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών και από τις τρεις μορφές παραστατικών τεχνών, και φυσικά, σε εκτενή και τακτική διαβούλευση με τα αντιπροσωπευτικά κλαδικά και σπουδαστικά σωματεία.
Είναι η πρώτη φορά που μία Κυβέρνηση προχωρά σε μία τέτοια κίνηση, αποδεικνύοντας με πράξεις, και όχι με ευχολόγια την αποφασιστικότητά μας να βρεθεί λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών.
Ως προς το Προεδρικό Διάταγμα που έχει προκαλέσει ανησυχία και αναστάτωση μεταξύ των καλλιτεχνών, θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι το ΠΔ δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο. Η Κυβέρνηση δεσμεύεται ότι το ΠΔ δεν θίγει ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, ούτε επιφέρει οποιαδήποτε μεταβολή στη νομική και οικονομική αντιμετώπισή τους. Κάνουμε όμως ένα βήμα παραπάνω για να λήξει αυτή η παρεξήγηση. Δρομολογούμε νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις μας είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου.
Για αυτό, προχωράμε άμεσα και σε μία ακόμα κίνηση: Ξεκαθαρίζουμε το μισθολογικό τοπίο για τους καλλιτέχνες ώστε να είναι σαφές σε όλους ότι εξαιρούνται από το ΑΣΕΠ και πληρώνονται με άλλον τρόπο. Προκειμένου λοιπόν να διορθωθούν αστοχίες και λάθη που παρατηρήθηκαν διαχρονικά σε ΟΤΑ, επεκτείνουμε νομοθετικά στους δήμους την υποχρέωση για τη χρήση ειδικού και όχι του ενιαίου μισθολογίου, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες μας να προσλαμβάνονται και να αμείβονται με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος.
Αυτή είναι η δέσμευση της Κυβέρνησης μας:
1) Δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025
2) Άμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο
3) Προστασία και διασφάλιση ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών
Είναι ένα σύνθετο έργο που θα αναβαθμίσει και θα μεταρρυθμίσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και τον πολιτιστικό κλάδο. Είναι ένα έργο που ξεκινάει σήμερα και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη τετραετία της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας”.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >