Τη δράση των κυκλωμάτων έκδοσης αδειών οδήγησης, τον παράνομο τζίρο τους και τη διαφθορά που επικρατεί στον χώρο των εξετάσεων οδήγησης επιβεβαιώνει μελέτη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και οι πρόσφατες αποκαλύψεις στην επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής.

Ads

Κάθε μήνα διενεργούνται κατά μέσον όρο 200 εξετάσεις την ημέρα με 400 εξεταστές και εκδίδονται περίπου 400.000 διπλώματα οδήγησης ετησίως.

Οπως επισημαίνεται στη μελέτη κι εξηγεί και το ρεπορτάζ της Μαρίνας Ζιώζιου στο Έθνος «ετησίως εκδίδονται περίπου 400.000 διπλώματα οδήγησης και ο τζίρος του κυκλώματος υπερβαίνει τα 120 εκατ. ευρώ. Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό επιτυχίας στις ήδη μηχανογραφημένες θεωρητικές εξετάσεις είναι περίπου 50%, στις πρακτικές φτάνει το 75% για την Αθήνα και σκαρφαλώνει έως το 95% (!) σε ορισμένες επαρχιακές πόλεις».

Ο αριθμός των εξεταστών σε όλη την Ελλάδα ανέρχεται σε 1.150, ενώ κάθε μήνα συστήνονται 4.000 επιτροπές και διενεργούνται κατά μέσον όρο 200 εξετάσεις την ημέρα με 400 εξεταστές.

Ads

Μάλιστα, στη συνέχεια της σχετικής μελέτης υπάρχει η παραδοχή ότι «το θέμα της αδιαφάνειας και διαφθοράς έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις. Ο χρηματισμός θεωρείται αυτονόητος».

Τα παραπάνω έχει καταδείξει επανειλημμένως σε όλες τις κυβερνήσεις, αλλά και στην επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής και ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, αλλά και αρκετοί ειδικοί επιστήμονες και εξειδικευμένοι φορείς που γνωρίζουν πολύ καλά την κατάσταση που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους.

«Οι περισσότεροι σημερινοί υπάλληλοι-εξεταστές της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών όλων των κατηγοριών άδειας οδήγησης δεν έχουν καμία απολύτως γνώση σε σχέση με την εκπαίδευση και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών αντικειμένων», υπογραμμίζει ο Α. Ζωγράφος.

«Το υπουργείο, προσπαθεί με μέτρα που θυμίζουν ασύμμετρους αριθμούς να έχει και τον σκύλο χορτάτο και την πίτα ολόκληρη. Κανείς δυστυχώς δεν τα βάζει με τους δημοσίους υπαλλήλους γιατί είναι μια σταθερή εκλογική πελατεία».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου, οι σχολές οδήγησης εδώ και πολλά χρόνια εκπαιδεύουν μόνο οδηγούς μηχανοκινήτων οχημάτων σε οδηγητικές δεξιότητες που είναι παρωχημένες, τις έχει ξεπεράσει η ίδια η αυτοκίνηση και εκπορεύονται από ένα μνημόνιο αξιολόγησης που είχε παραχθεί το 1980! Το παρκάρισμα, η οπισθοπορεία με στροφή, το ξεκίνημα στον ανήφορο δεν αντανακλούν σε καμιά περίπτωση την επάρκεια κάποιου οδηγού.

Είναι εντυπωσιακό ότι σε σχετικό ερώτημα της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «Διεθνής Διαφάνεια» από έρευνα του 2009, το 97% δήλωσε ότι θα έδιναν χρήματα για να περάσουν τις εξετάσεις οδήγησης.

«Αυτό τι λέει; Οτι όλοι σχεδόν γνωρίζουν πως μια δεξιότητα δεν χρειάζεται να την αποκτήσεις, αλλά απλά να την αγοράσεις… Και έτσι δυστυχώς συμβαίνει. Η εκπαίδευση οδηγών γίνεται από ιδιωτικές σχολές οδήγησης, πολλές από τις οποίες είναι αμφίβολης ή παρωχημένης για τις ανάγκες της εποχής επάρκειας. Η εξέταση από κρατικούς υπαλλήλους με προσόντα ξένα και αδιάφορα με την πιστοποίηση δεξιοτήτων.

Το κόστος ενός διπλώματος Β’ Κατηγορίας, σύμφωνα με τη μελέτη κόστους του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας, είναι περίπου 873 ευρώ. Μιλάμε μόνο για το κόστος… Ητοι, 138 ευρώ παράβολα και γιατροί, 210 ευρώ τα 21 θεωρητικά μαθήματα και 525 ευρώ τα 25 πρακτικά μαθήματα, προσθέτοντας τον ΦΠΑ και ένα ελάχιστο κέρδος, ένα δίπλωμα οδήγησης δεν μπορεί να στοιχίζει κάτω από 1.200 ευρώ.

Σήμερα, όμως τον μεγαλύτερο όγκο μαθητών, πάνω από το 80%, τον έχουν σχολές οδηγών χαμηλού κόστους με τιμές 150 έως 400 ευρώ.

Είναι άξιο απορίας πώς αυτές οι σχολές επιβιώνουν, επιδοτώντας το δίπλωμα, εφόσον από τη νομοθεσία πρέπει να πραγματοποιήσουν τουλάχιστον 21 θεωρητικά μαθήματα και τουλάχιστον 25 πρακτικά μαθήματα με το παραπάνω κόστος…

Οι παραπάνω παράμετροι πλαισιώνονται από ένα ασαφές νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο έχει δημιουργηθεί από τους κρατικούς υπαλλήλους-εξεταστές και λειτουργεί ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ για τους εμπλεκομένους. Το σημερινό σύστημα επιβραβεύει τους διαπλεκόμενους με τις υπηρεσίες, τις σχολές χαμηλού κόστους και μηδενικής εκπαίδευσης, ενώ τιμωρεί παραδειγματικά τους αξιοπρεπείς εκπαιδευτές που προσπαθούν να κάνουν το αυτονόητο, να εκπαιδεύσουν», αποκαλύπτει ο πρόεδρος.

Ως Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής έχουν αναλύσει στη γ.γ. Μεταφορών, την κ. Πέρκα, και στον σημερινό υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Μαυραγάνη ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης, αξιολόγησης και διά βίου μάθησης που καταργεί κάθε διαπλοκή.