Συσκέψεις προκειμένου να βρεθεί λύση στο θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης θα πραγματοποιηθούν σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, με την αντιπολίτευση να καταγγέλλει μεγάλη καθυστέρηση στην αντίδραση της κυβέρνησης και το Μέγαρο Μαξίμου με non paper που διένειμε επιχειρεί να επιρρίψει τις ευθύνες στη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να είχε γίνει εκβάθυνση του λιμανιού της Καμαριώτισσας. Μάλιστα, μετά την κριτική για το γεγονός ότι στην κυβερνητική σύσκεψη που ανακοινώθηκε χθες για σήμερα, δεν είχαν κληθεί οι τοπικοί φορείς πέραν του περιφερειάρχη Αν. Μακεδονίας και Θράκης, η κυβέρνηση έκανε πίσω ολοταχώς και συγκάλεσε δεύτερη σύσκεψη στην οποία θα συμμετάσχουν και παράγοντες του νησιού. Την ίδια στιγμή, η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) «δείχνει» την αποτυχία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην ακτοπλοΐα.

Ads

Πίσω ολοταχώς

Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη κυβερνητική σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί το μεσημέρι με τη συμμετοχή των υπουργών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη, Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου, του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ, αρμόδιου για το συντονισμού του κυβερνητικού έργου, ‘Ακη Σκέρτσου, του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα, και του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστου Μέτιου.

Θα ακολουθήσει σύσκεψη το απόγευμα στις 17:00 σύσκεψη με τη συμμετοχή των τοπικών φορέων στο Μέγαρο Μαξίμου, επίσης υπό τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη. Η σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα του πρωθυπουργού, Γρηγόρη Δημητριάδη, του υφυπουργού Παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιου για το συντονισμού του Κυβερνητικού έργου, ‘Ακη Σκέρτσου, του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα, των βουλευτών Έβρου, Αναστάσιου Δημοσχάκη, Χρήστου Δερμεντζόπουλου, Σταύρου Κελέτση, του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστου Μέτιου, του απερχόμενου δημάρχου Σαμοθράκης, Αθανάσιου Βίτσα και του νέου δημάρχου Σαμοθράκης, Νικόλαου Γαλατούμου.

Ads

Σχολιάζοντας την εκ των υστέρων σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, ο ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός δήλωσε χαρακτηριστικά στο Κόκκινο πως «Η κυβέρνηση είναι σε διακοπές κι όταν επιστρέψει θα κάνει σύσκεψη και θα πάρει μέτρα για την Σαμοθράκη. Αυτό δεν είναι επιτελικό κράτος. Η ανικανότητά τους είναι προφανής, γιατί δεν κατάφεραν να εκτιμήσουν τις συνθήκες που έστελναν ένα πλοίο, και γιατί αποφάσισαν να κάνουν σύσκεψη δεκαπέντε ημέρες αφότου εμφανίσθηκε το πρόβλημα κι αφού η χώρα έγινε ρεζίλι». Κάλεσε επίσης την κυβέρνηση να αξιοποιήσει τις μελέτες εφαρμογών που έγιναν από τον ΣΥΡΙΖΑ για να δημοπρατήσει τουλάχιστον το έργο επέκτασης του λιμανιού της Σαμοθράκης.

Μια απάντηση για την Καμαριώτισσα

Ο Αθανάσιος Βίτσας, με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα, έδωσε απαντήσεις για την εκβάθυνση του λιμένα του νησιού, σημειώνοντας ότι τα προβλήματα του λιμανιού είναι περισσότερα και πιο σύνθετα, ενώ σημειώνει ότι οι λύσεις έχουν δρομολογηθεί ήδη από το master plan που έχει εκπονηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και οι παρεμβάσεις διαθέτουν μελετητική ωριμότητα. Με λίγα λόγια, η «δύσκολη δουλειά» έχει ήδη γίνει και πλέον οι αναγκαίες δράσεις μπορούν να ενταχθούν για χρηματοδότηση και να υλοποιηθούν, στο προσεχές μέλλον.

Αναλυτικά η ανάρτηση του απερχόμενου δημάρχου Σαμοθράκης:

«ΛΙΜΑΝΙ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ – ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ – ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΤΟ Π.Ε.Α.Λ (MASTER PLAN) (Εκκρεμούν οι εγκρίσεις των ήδη έτοιμων μελετών και χρηματοδότηση του έργου)

Σήμερα στη δημοσιότητα έχουν γραφεί πολλά σχετικά με το λιμάνι της Σαμοθράκης, τα οποία είναι άστοχα και ανακριβή.
Ποια είναι αλήθεια;

Το πρόβλημα του λιμανιού της Σαμοθράκης δεν είναι μόνο ο καθαρισμός και η εκβάθυνση του αλλά περισσότερα προβλήματα και πιο σύνθετα.
Πρέπει να ξεπεραστούν πλήθος προβλημάτων που οδηγούν σε αδιέξοδο (ανάγκη νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών, έκδοσης νέων περιβαλλοντικών όρων, επαναχάραξης γραμμών αιγιαλού – παραλίας, τροποποίησης της οριοθετημένης γραμμής χερσαίας ζώνης κ.α.) περιορισμένες δυνατότητες κύκλου ελιγμών κι ακόμα πιο περιορισμένες δυνατότητες ελλιμενισμού πλοίου. Δηλαδή ειδικές συνθήκες, ξεπερασμένων προδιαγραφών με μη εφικτή τη λειτουργία των κανόνων της αγοράς.

Διέξοδος στην άρση των ανωτέρω προβλημάτων δόθηκε με το Ν.4150/2013, με τον οποίο οι φορείς διοίκησης και εκμετάλλευσης των λιμένων μείζονος ενδιαφέροντος (όπως και του λιμένα Καμαριώτισσας), υποχρεώθηκαν να προβούν σε σύνταξη Αναπτυξιακού Προγράμματος (Master Plan), υπό τη μορφή «Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ)».

Περιλαμβάνει μία σειρά μελετών, όπως τοπογραφικές, γεωτεχνικές, ακτομηχανική, έργων παράκτιας προστασίας, Η/Μ εγκαταστάσεων και Μ.Π.Ε. και φυσικά επέκταση.

Ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης δεν διέθετε τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους και εισηγήθηκε στο δήμο (υπάρχει το σχετικό υπόμνημα) την αναζήτηση χρηματοδότησης (προεδρεία Σταυράκογλου) Η αρχική δέσμευση χρημάτων για την εκπόνηση των μελετών έγινε κατόπιν αιτήματός μας για το στρατηγικό για το νησί έργο τον Ιανουάριο του 2015 από το Υπουργείο Υποδομών (Υπουργός Μ. Χρυσοχοίδης) αργότερα το καλοκαίρι του 2015 παρά τα προβλήματα της χώρας η χρηματοδότηση αξιολογήθηκε ως προτεραιότητας και παρέμεινε στο Π.Δ.Ε (Υπουργός Χ. Σπίρτζης, Γεν. Γραμ. Γ. Δέδες)

Αναθέτουσα αρχή ορίστηκε η Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών (Δ20) και προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός. Η Σύμβαση υπογράφηκε στις 13.10.2016 και σήμερα οι αναγκαίες μελέτες έχουν ολοκληρωθεί. έχουν υποβληθεί για έγκριση στην Ε.Σ.Α.Λ και συγχρόνως η Περιβαλλοντική Μελέτη (Μ.Π.Ε) προς έγκριση στην Υπηρεσία Περιβάλλοντος.

Αυτό το οποίο πρέπει στη συνέχεια να γίνει είναι οι εγκρίσεις των μελετών και η χρηματοδότηση του έργου.».

Η αποτυχία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην ακτοπλοΐα

Η απαλλαγή των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών από τα ιδιωτικά εφοπλιστικά συμφέροντα και η δημιουργία ενός δημοσίου φορέα και αντίστοιχης ναυτιλιακής ακτοπλοϊκής εταιρίας η οποία θα υπηρετεί στα πλαίσια ενός δημοσίου σχεδιασμού είναι η ριζική λύση των προβλημάτων των νησιωτών, σημειώνει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) σε ανακοίνωσή της για τον δεκαήμερο αποκλεισμό της Σαμοθράκης.

Συγκεκριμένα η ΠΕΝΕΝ στην ανακοίνωσή της αναφέρει:

Σχετικά με το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης διαπιστώθηκε για πολλοστή φορά το σαθρό οικοδόμημα πάνω στο οποίο στηρίζεται το μοντέλο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες.

Το ίδιο πρόβλημα βίωσαν τα προηγούμενα χρόνια οι νησιώτες σε Λήμνο, Ικαρία, Σάμο, Μυτιλήνη, Κύθηρα και πολλά ακόμη νησιά στα οποία παρά τις γενναίες και παχυλές κρατικές επιδοτήσεις στους εφοπλιστές, τα προβληματικά πλοία τους που εξυπηρετούν τα λεγόμενα άγονα νησιά εξακολουθούν να αποτελούν μόνιμη πληγή η οποία δεν πρόκειται να ξεπεραστεί στο πλαίσιο των ασκουμένων πολιτικών στη νησιωτική και ναυτιλιακή πολιτική.

Στη πραγματικότητα το θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας είναι κομμένο και ραμμένο να υπηρετεί όχι τις ανάγκες των νησιωτών αλλά την ανταγωνιστικότητα και τη κερδοφορία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Η ΣΑΟΣ συνιστά τη κορυφή του παγόβουνου και αποδείχνει ότι οι συγκοινωνιακές ανάγκες, η ανάπτυξη, ιδιαίτερα των μικρών και απομακρυσμένων νησιών μας, δεν αποτελούν προτεραιότητες των πρώην και των τωρινών κυβερνητικών πολιτικών.

Εξάλλου αυτό αποδείχνεται και στο πεδίο των ναυτεργατικών και εργασιακών προβλημάτων όπου η συγκεκριμένη όπως και άλλες ακτοπλοϊκές εταιρίες  απολαμβάνουν μιας ιδιότυπης ασυλίας με αποτέλεσμα να ποδοπατούνται ασύστολα τα δικαιώματα των Ναυτεργατών.

Είναι πρωτοφανές να σημειώνεται πολυήμερος αποκλεισμός ενός νησιού και οι αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές αρχές να αδρανούν με αυτόν τον τρόπο, εάν όμως επρόκειτο περί απεργίας των Ναυτεργατών θα είχε ξεσηκωθεί τεράστιος κουρνιαχτός και προφανώς η επέμβαση των αρμοδίων αρχών θα ήταν άμεση και καταλυτική….

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι εστί ΣΑΟΣ είναι η σκανδαλώδης επάνδρωση την οποία καταγγείλαμε ως ΠΕΝΕΝ, και πιο πρόσφατα ο έλεγχος στην εφαρμογή της ΣΣΕ όπου διαπιστώθηκαν πλήθος καταστρατηγήσεων με ευθύνη του ΥΕΝ και των τοπικών λιμενικών αρχών!!!

Ριζική λύση στα προβλήματα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και των νησιωτών είναι μόνο η απαλλαγή τους από τα ιδιωτικά εφοπλιστικά συμφέροντα και η δημιουργία δημοσίου φορέα και αντίστοιχης ναυτιλιακής ακτοπλοϊκής εταιρίας η οποία θα υπηρετεί, στα πλαίσια ενός δημοσίου σχεδιασμού, τα  πραγματικά συμφέροντα όλου του νησιωτικού συμπλέγματος.

Σε αυτή τη κατεύθυνση κινούνται οι θέσεις της ΠΕΝΕΝ και όλη η αγωνιστική της παρουσία και δράση στο χώρο της ακτοπλοΐας.