Την ώρα που οι τιμές των καυσίμων παρουσιάζουν εκ νέου εκτόξευση, οδηγώντας σε απόγνωση εκατομμύρια καταναλωτές, μεγάλος προβληματισμός επικρατεί στο κυβερνητικό επιτελείο με φόντο την απόφαση για διακοπή της επιδότησης των 0,15 ευρώ στην αντλία για το diesel κίνησης.

Ads

Κι αυτό γιατί μετά από την εν λόγω πρωτοβουλία το πετρέλαιο κίνησης μέσα σε λίγες ημέρες όχι μόνο έσπασε το φράγμα των 2 ευρώ αλλά ξεπέρασε και την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.

Ειδικότερα, η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης βρίσκεται στα 2,053 ευρώ/λίτρο ενώ στα νησιά έχει ξεπεράσει τα 2,3 ευρώ το λίτρο.

Κάτι τέτοιο εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε νέες μεγάλες ανατιμήσεις σε πολλά προϊόντα λόγω της μεγάλης αύξησης το μεταφορικού κόστους χιλιάδων επαγγελματιών, καθώς τα περισσότερα επαγγελματικά αυτοκίνητα κινούνται με πετρέλαιο κίνησης.

Ads

Τι εξετάζει η κυβέρνηση

Υπό το βάρος των νέων δεδομένων το κυβερνητικό επιτελείο φέρεται να εξετάζει την επαναφορά της επιδότησης, αναμένοντας πάντως και τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Υπό αυτό το πρίσμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι αποφάσεις των υπουργών  Ενέργειας στην Πράγα ενώ στις 20-21 Οκτωβρίου  θα υπάρξει  νέα Συνοδός Κορυφής των ηγετών της ΕΕ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της κυβέρνησης, τυχόν εξεύρεση κοινής ευρωπαϊκής λύσης θα μπορούσε να απελευθερώσει κρατικούς πόρους ώστε να διοχετευθούν προς την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης.

Σε δεύτερο επίπεδο εξετάζονται και τρόποι εφαρμογής ενός τέτοιου σχεδίου, με το οικονομικό επιτελείο να φέρεται να μελετά προτάσεις  για φορολόγηση των υπερκερδών και των διυλιστηρίων κατά 33%. Με βάση αρκετές εκτιμήσεις μέσω του μηχανισμού της έκτακτης φορολόγησης, η κυβέρνηση θα μπορέσει να βρει τα κονδύλια αυτά ώστε να μπορέσει να επιδοτεί τόσο το diesel κίνησης όσο και το θέρμανσης, χωρίς να  χρειάζεται μάλιστα να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και χωρίς να περιμένει ευρωπαϊκές αποφάσεις.

Τι συμβαίνει με την επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης

Την ίδια στιγμή, «φαινομενική» δείχνει να είναι και η στήριξη στα νοικοκυριά για το πετρέλαιο θέρμανσης, σύμφωνα με όσους παρακολουθούν από κοντά την κατάσταση, αφού η πλατφόρμα για την επιδότηση θα ανοίξει δύο εβδομάδες αργότερα, κι έτσι η καταβολή των χρημάτων θα πραγματοποιηθεί μήνες μετά.

Κάπως έτσι, αβεβαιότητα εξακολουθεί να επικρατεί σε εκατομμύρια καταναλωτές, οι οποίοι αναζητούν εναγωνίως τον πιο φθηνό τρόπο θέρμανσης ενόψει του χειμώνα, καθώς το φυσικό αέριο δείχνει να βρίσκεται και πάλι σε χαμηλότερη τιμή. Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν καλοριφέρ με πετρέλαιο.

Η διάθεσή του ξεκινά την Παρασκευή με τιμή εκκίνησης πάνω από το 1,50 ευρώ/λίτρο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς.

Με τα υπάρχοντα δεδομένα λοιπόν ένα ενδεικτικό παράδειγμα για την επιβάρυνση των καταναλωτών έχει ως εξής:

  • ‘Ενα μέσο διαμέρισμα 80 τ.μ., το κόστος θέρμανσης με πετρέλαιο για την χειμερινή περίοδο είναι περίπου στα 840 ευρώ.
  • Αντίστοιχα, ένα μέσο διαμέρισμα 80 τ.μ. θα χρειαστεί για θέρμανση με φυσικό αέριο 1.288 ευρώ. Με την επιδότηση στα 90 ευρώ/MWh το κόστος μετά την επιδότηση ανέρχεται στα 784 ευρώ.