Οι φοιτητές της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης, κινδύνευσαν και κινδυνεύουν ακόμα να χάσουν τη χρονιά τους, γιατί δεν δέχτηκαν να παρακολουθήσουν το μάθημα του Γιάννη Λιγνάδη, εξαιτίας των δηλώσεών του κατά τη διάρκεια της δίκης του αδερφού του αλλά και της καταγγελίας που είχε δημοσιοποιηθεί εναντίον του, όπως αποκαλύπτουν στο tvxs φοιτητές.

Ads

Το αίτημα τους να απομακρυνθεί από τη Σχολή όσο διαρκεί η δίκη του αδερφού του, δεν έγινε δεκτό από τη διοίκηση και οι φοιτητές καταγγέλλουν απόπειρες τρομοκράτησης τόσο των ίδιων όσο και της διευθύντριάς τους Μάνιας Παπαδημητρίου.

Η υπόθεση Γιάννη Λιγνάδη όμως έγινε αφορμή να διαλυθεί το ΔΣ της Σχολής, αφού η Μάνια Παπαδημητρίου και ο Κωστής Καπελώνης πριν λίγες μέρες υπέβαλαν την παραίτησή τους και μένει να φανεί αν η γενική συνέλευση  πλέον θα κάνει δεκτά τα αιτήματα τους. Ο δε Γιάννης Λιγνάδης, που για μέρες έμπαινε σε άδεια αίθουσα σύμφωνα με τους φοιτητές, καταγγέλλει «δίωξη για πολιτικούς λόγους».

«Εφόσον δεν φεύγει εκείνος,  που δεν θέλουν τα παιδιά, φεύγω  εγώ,  με την ελπίδα να προχωρήσει η χρονιά. Είναι οξύμωρο και παράδοξο, αλλά ζούμε σε σκοτεινές εποχές» λέει η Μάνια Παπαδημητρίου στο tvxs υπογραμμίζοντας πως « …Τα εκπαιδευτικά ζητήματα δεν θα έπρεπε να εμπίπτουν στην περιοχή των πολιτικοκοινωνικών αντεκδικήσεων, δυστυχώς όμως κάποιες φορές, συμβαίνει και σ’ αυτές τις περιπτώσεις, κάποιος πρέπει να φύγει για να διευκολύνει τις διαδικασίες».

Ads

Οι φοιτητές, που εντέλει μπήκαν στην αίθουσα του μαθήματος του Γ. Λιγνάδη με μάσκες και σε σιωπή, προκειμένου να μην χάσουν τη χρονιά, περιγράφουν στο tvxs, όσα έζησαν, από την ημέρα που αιτήθηκαν την απομάκρυνσή του έως σήμερα και γιατί αποφάσισαν να μη δημοσιοποιήσουν νωρίτερα τις κινητοποιήσεις τους. Οι δύο φοιτητές που απαντούν στις ερωτήσεις του tvxs, επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους και εμφανίζονται ως Φ1 και Φ2. Τα ονόματά τους είναι στη διάθεση του site.

Πότε αιτηθήκατε την απομάκρυνση του κ. Λιγνάδη από τη σχολή;

Φ1: Το καλοκαίρι του 2022, το 1ο και 2ο έτος μαζί (το 3ο είχε αποφοιτήσει) συζητήσαμε και αποφασίσαμε ως σώμα, ότι δεν θέλουμε ο Γιάννης Λιγνάδης να είναι μέλος του καθηγητικού δυναμικού.

Για ποιον λόγο;

Φ2: Κατά τη διάρκεια της δίκης του αδερφού του, είχε κάνει κάποιες δηλώσεις που μας είχαν προβληματίσει. Δηλώσεις που έθιγαν τον κλάδο και άλλες με σαφή ομοφοβικά χαρακτηριστικά. Είχε υποστηρίξει ανοιχτά  τη φράση του κ. Κούγια για «επαγγελματίες ομοφυλόφυλους». Όμως αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στη Σχολή, όταν διαβάσαμε επώνυμη καταγγελία μίας κυρίας εναντίον του. Μάλιστα, αυτό που προτείναμε ήταν να απομακρυνθεί για όσο διαρκεί η δίκη. Γράφαμε στην επιστολή ότι δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε τον συγκεκριμένο άνθρωπο για κάτι, εμείς διαδικτυακά κάναμε μάθημα μαζί του, δεν είχαμε έρθει σε δια ζώσης επαφή, αλλά επιθυμούμε να απομακρυνθεί όσο κρατάει η δίκη για να υπάρχει ένα πλαίσιο ηρεμίας στη Σχολή.

Που απευθύνατε την επιστολή; στη διεύθυνση ή στο ΔΣ; Πήρατε απάντηση;

Φ1: Στείλαμε την επιστολή σε ένα μέιλ που δεν ξέρουμε ποιος το διαχειρίζεται ακριβώς. Το στείλαμε υπόψη της διοίκησης αλλά δυστυχώς κοινοποιήθηκε και στον ίδιο. Ήταν όμως καλοκαίρι και δεν μας απάντησε κανείς. Λάβαμε μετά από έναν μήνα απάντηση τον Σεπτέμβρη, που έλεγε ότι δεν υπάρχει κάποιος λόγος νομικός ώστε να απομακρύνουμε τον συγκεκριμένο καθηγητή και δεν μπορεί να πάρει θέση το Θέατρο Τέχνης για τα όσα αναφέραμε.

Φ2: Επίσης, επειδή υπογράφαμε ως σώμα χωρίς τα ονόματά μας, δεν δέχτηκε το ΔΣ να εξετάσει καν το αίτημά μας. Δεν είμαστε ούτε σύλλογος ούτε σωματείο, είμαστε η Γενική Συνέλευση. Εκεί πάτησαν και μας είπαν, ότι αν θέλουμε να λάβουν υπόψη το αίτημά μας πρέπει να υπογράψουμε ονομαστικά. Εκεί φοβηθήκαμε.

Τι φοβηθήκατε;

Φ1: Κάποιοι σπουδαστές φοβήθηκαν, ότι μπορεί να φτάσει στα χέρια του συγκεκριμένου καθηγητή το έγγραφο και να στοχοποιηθούν συγκεκριμένα άτομα. Υπάρχει ένα προηγούμενο στη σχολή. Μετά από κινητοποιήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας εκδιώχθηκαν από τη σχολή τρεις σπουδαστές, με το επιχείρημα της χαμηλής απόδοσης. Στην πραγματικότητα, ήταν τα παιδιά που έπαιξαν ρόλο στις κινητοποιήσεις. Έτσι όταν είδαμε αυτή την προϋπόθεση που έθεσαν, σκεφτήκαμε από τη μία ότι είναι ένα μέσο διάσπασης και από την άλλη, δεν σας κρύβουμε ότι κάποια παιδιά, είχαν φοβηθεί από τον τρόπο που κινήθηκε η οικογένεια και ο κ. Κούγιας στη δίκη και δεν ήθελαν να μπλέξουν.

Έγινε η συνάντηση;

Φ1: Ναι, πρώτα με τη διευθύντρια τη Μάνια Παπαδημητρίου που μας είδε μαζί με τη γραμματέα της σχολής, στις 28 Σεπτεμβρίου. Αργότερα κανονίσαμε εκ νέου συνάντηση με τις δυο τους και το ΔΣ, από το οποίο εμφανίστηκε μόνο ένα μέλος ενώ είχαμε ζητήσει να τους δούμε όλους.

Ποια είναι τα μέλη του ΔΣ;

Φ2: Δεν γνωρίζουμε. Δεν έχει αναρτηθεί πουθενά στο site. Στη συνάντηση ήρθε ένα μέλος, δικηγόρος στο επάγγελμα. Δεν τον είχαμε ξαναδεί ποτέ.

Φ1: Είναι ένα ΔΣ που αποφασίζει για τη σχολή και δεν το γνωρίζουμε, δεν τους έχουμε δει ποτέ. Ένας λόγος που θέλαμε να  συναντηθούμε από κοντά, είναι για να τους δούμε. Είχαμε στείλει Αύγουστο το μέιλ και η συνάντηση αυτή έγινε 5 Οκτωβρίου.

Όταν είδαν ότι υπάρχουν πρόσωπα πίσω από την επιστολή, εξέτασαν το αίτημά σας; Τι σας είπε το μέλος του ΔΣ;

Φ1: Ότι δεν υπάρχουν νομικά ερείσματα κι ότι αυτό που ζητάμε είναι να διώξουμε κάποιον για τις ιδέες του. Εμείς απαντήσαμε, ότι δεν διώκουμε κανέναν για την πολιτική του ιδεολογία, αλλά για τις απόψεις του που είναι αντιπαιδαγωγικές και προσβάλλουν ευαίσθητες ομάδες και τον κλάδο. Μιλήσαμε για ηθικό ζήτημα. Εκείνος είπε ότι δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από τα λεγόμενα του Γ. Λιγνάδη.

Φ2: Αναφέραμε επίσης στη συνάντηση, ότι κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος ο κ. Λιγνάδης μας είπε: Θα με χρειαστείτε αν θελήσετε να παίξετε στην Επίδαυρο. Ο δικηγόρος και μέλος του ΔΣ μας απάντησε, ότι αυτό μπορεί να το είπε επειδή ήθελε να μας βοηθήσει. Το θεώρησε καλοπροαίρετο σχόλιο. Άρα βρήκαμε τοίχο. Μας είπε βέβαια ότι θα μεταφέρει στο υπόλοιπο ΔΣ τη συζήτησή μας. Εντωμεταξύ όμως, είχαν αρχίσει τα μαθήματα του Γιάννη Λιγνάδη κι εμείς πήραμε την απόφαση, πάλι συλλογικά, ότι δεν θα μπούμε στην τάξη του. Και δεν μπήκαμε.

Για πόσο καιρό κάνατε αποχή από το μάθημά του;

Φ1: Να πούμε ότι η σύμβασή του είχε καθυστερήσει να ανανεωθεί και ήρθε στη σχολή Δεκέμβρη. Εντωμεταξύ, τον είχαμε δει να μπαίνει στο γραφείο και να μιλάει πολύ επιθετικά στη διευθύντρια, κατηγορώντας την ότι έχει ευθύνη η ίδια που δεν έχει ανανεωθεί ακόμα η σύμβασή του κι ότι για πολιτικούς λόγους ως ΣΥΡΙΖΑΙΑ μας υποκινεί. Κάτι που είναι ψέμα. Η κ. Παπαδημητρίου ενημερώθηκε για την απόφασή μας όταν ενημερώθηκαν κι όλοι οι υπόλοιποι. Επίσης δεν είναι πλέον στον ΣΥΡΙΖΑ, απ’ότι μάθαμε. Τι συνέβαινε όμως όπως μάθαμε αργότερα. Ο κ. Λιγνάδης, έμπαινε κανονικά στην άδεια αίθουσα, έμενε δυο ώρες, έβαζε απουσία σε όλους-ες μας κι έφευγε. Έτσι παίρναμε απουσίες για τις έξι ώρες του μαθήματος του εβδομαδιαία.

Η Σχολή σάς είχε αναφέρει τι συμβαίνει με τις απουσίες στην περίπτωση που απουσιάζει όλο το τμήμα;

Φ2: Όχι επίσημα. Είχαμε καταλάβει όμως από συζητήσεις με καθηγητές, ότι δεν νοείται μάθημα όταν απουσιάζουν όλοι. Πως μας ανακοίνωσαν ότι μπαίνουν απουσίες τώρα. Τοιχοκολλήθηκε στη σχολή το ΦΕΚ, το οποίο ορίζει τη λειτουργία των ανώτατων σχολών που εποπτεύονται από το υπ. Πολιτισμού. Αναφέρει το όριο των απουσιών, είναι υπογεγραμμένο μάλιστα από το μέλος του ΔΣ με το οποίο συναντηθήκαμε. Το ΦΕΚ γράφει, ότι η παρουσία είναι υποχρεωτική κι ότι εφόσον πραγματοποιείται το μάθημα, παίρνονται απουσίες. Τι σημαίνει όμως πραγματοποιείται το μάθημα στην περίπτωση μας; Τι μάθημα γίνεται όταν ο καθηγητής είναι μόνος σε μία αίθουσα για δύο ώρες;

Απευθύνατε στο υπουργείο το ερώτημα;

Φ1: Ναι. Στην προφορική συνομιλία με υπάλληλο του υπουργείου Πολιτισμού, μας είπαν ότι είναι στην ευχέρεια της σχολής η ερμηνεία. Όταν ζητήσαμε γραπτώς απάντηση, μας έστειλαν πάλι το ΦΕΚ που δεν διευκρινίζει ακριβώς τι σημαίνει «πραγματοποιείται μάθημα». Η σχολή μας δεν πήρε θέση, οπότε έμπαιναν οι απουσίες. Προφανώς έπαιξε ρόλο η στάση του κ. Λιγνάδη σε όλο αυτό. Μάθαμε αργότερα ότι απειλούσε να κινηθεί νομικά.

Αν κατάλαβα καλά, δεν μπήκατε στο μάθημα του και κινδυνεύετε να εξαντλήσετε το όριο των απουσιών σας, σωστά;

Φ2: Φτάσαμε στο σημείο να μην έχουμε άλλο περιθώριο. Λίγο πριν μείνουμε δηλαδή, από απουσίες. Μας ανακοίνωσε η σχολή ότι αν δεν μπούμε, εκτός από τον κίνδυνο των απουσιών,  θα κοπούμε λόγω επίδοσης γιατί δεν έχει εικόνα μας. Αυτό το είπε ο Λιγνάδης στη διοίκηση και η διοίκηση μας το μετέφερε. Καταλαβαίνετε ότι αν οι φοιτητές του 3ου έτους πάρουν μηδέν στο μάθημά του, δεν θα μπορούν να δώσουν διπλωματική στο τέλος. Εκεί ξανα μαζευτήκαμε όλοι μαζί και αποφασίζουμε ότι είμαστε αναγκασμένοι να μπούμε.

Φ1: 27 Ιανουαρίου αρχίζουμε ανά έτη να μπαίνουμε στο μάθημα. Μπαίνει πρώτα το 1ο έτος 24 Ιανουαρίου με ένα χαρτί στην έδρα που λέει ότι δεν θέλουμε να συνδιαλλαγούμε μαζί σας, οπότε επιλέγουμε τη σιωπή. Φορούσαν μάσκες και παρέμειναν σιωπηλοί. Οπότε σε κάθε νέο τμήμα που συναντούσε, τους έλεγε: φαντάζομαι θα είστε κι εσείς σιωπηλοί, οπότε θα ρωτάω και θα απαντάω εγώ.

Φ2: Ούτε μιλούσαμε, ούτε μας απηύθυνε τον λόγο. Ένα – δύο μαθήματα έγιναν. Μετά ήρθαν οι καταλήψεις για το Προεδρικό Διάταγμα.

Ήταν ομόφωνη η απόφαση για σιωπηρή συμμετοχή;

Φ2: Όχι, αλλά δεν θελήσαμε να διασπαστούμε. Και είχαν ήδη αρχίσει να «πιάνουν» παιδιά, κυρίως του 3ου έτους και να τους λένε πως θα χάσουν τη χρονιά ενώ πληρώνουν τη σχολή κλπ. Οπότε κάποιοι φοβήθηκαν και μετέδωσαν τον φόβο.

Φ1: Υπήρχε ένα κλίμα εκφοβισμού στη σχολή.

Γιατί δεν δημοσιοποιήσατε νωρίτερα το θέμα;

Φ1: Είχαμε γράψει ένα δύο κείμενα, αλλά την τελευταία στιγμή δεν τα δημοσιεύσαμε γιατί  προσπαθήσαμε να το λύσουμε εσωτερικά. Όμως μάθαμε πως προέκυψαν οι παραιτήσεις της διευθύντριας και του κ. Καπελώνη και πως το αίτημά μας να δώσουμε γραπτά εξετάσεις στο μάθημα του κ. Λιγνάδη κι όχι προφορικά, δεν έχει γίνει ακόμα δεκτό από τη διοίκηση. Υποστηρίζει ο Γ.Λιγνάδης, ότι δεν έχει εξετάσει ποτέ γραπτά, πέρα από μία χρονιά στο Εθνικό, ενώ πέρσυ γραπτώς είχαμε εξεταστεί. Έχουμε  τα σχετικά μέιλ που το αποδεικνύουν. Αισθανόμαστε, ότι πιέζει για να σταματήσουμε.

Πως αισθάνεστε απέναντι στη σχολή;

Φ1: Δύσκολα. Υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις καλών καθηγητών. Όσον αφορά τη διεύθυνση  όμως, υπάρχει πρόβλημα. Ο διευθυντής σπουδών είναι μια συμβολική φιγούρα. Αν συμφωνεί με το ΔΣ όλα καλά, αν δεν συμφωνεί υπάρχει κόντρα και θα αναγκαστεί να υποκύψει στις αποφάσεις του. Όχι τώρα, πάντα έτσι γινόταν όπως μαθαίνουμε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το κείμενο στήριξης στις καταλήψεις και τα αιτήματα των φοιτητών τώρα.

Δηλαδή;

Φ2: Θέλαμε να βγει από το Θέατρο Τέχνης ένα κείμενο υποστήριξης. Κάναμε κάλεσμα σε όλους τους καθηγητές να δούμε πως θα κινηθούμε τις επόμενες μέρες γενικά. Έφερε η κ. Μάνια Παπαδημητρίου, ένα κείμενο στήριξης στον αγώνα που είχε γράψει η ίδια. Το υπέγραψαν όλοι οι καθηγητές εκτός από δύο τρεις, αλλά εν τέλει αυτό το κείμενο δεν ανέβηκε ποτέ.

Γιατί;

Φ1: Γιατί είπαν ότι πρέπει να γίνει επίσημο συμβούλιο και βγήκε τελικά, ένα μετριοπαθές κείμενο. Καμία σχέση με το πρώτο. Εμείς δεν το αξιοποιήσαμε ποτέ. Οπότε αντιλαμβανόμαστε, πως αυτά που δεν ξέρουμε, που γίνονται κεκλεισμένων των θυρών, είναι συνεχείς πιέσεις.

Φ2: Επίσης κάποια μέλη του ΔΣ δεν έχουν σχέση με τη Δραματική. Δεν τους βλέπουμε, δεν έχουν σχέση με την τέχνη….Είναι μια αφανής διοίκηση.

Τι θα κάνετε από εδώ και πέρα;

Φ2: Συζητάμε να βγάλουμε ένα κείμενο υποστηρικτικό στη διευθύντρια και τον κ. Καπελώνη που παραιτήθηκαν αλλά υπάρχει ένας φόβος, είτε ότι θα κατηγορήσουν εκείνη ότι μας υποκινεί, είτε ότι θα στοχοποιήσουν κάποιους από εμάς και θα τους διώξουν.

Στο φοιτητικό – καλλιτεχνικό κίνημα θέσατε το θέμα; Το συντονιστικό του Τσίλερ έκανε διαμαρτυρία στο Τέχνης, όταν πήγε η κ. Μαρέβα.

Φ1: Ναι, για πρώτη φορά ακούστηκε δημόσια ότι διδάσκει εδώ αυτός ο άνθρωπος. Το Τέχνης είναι το μόνο ίδρυμα που τον έχει κρατήσει ενεργό. Στο Αρσάκειο νομίζω ότι πληρώνεται αλλά δεν διδάσκει.

Φ2: Κάθε φορά που έχουμε μάθημα μαζί του, μπαίνουμε στη θέση του θύματος γιατί αναγκαζόμαστε να είμαστε εκεί ενώ δεν θέλουμε. Αναγκαζόμαστε για να μην μας κόψουν.

Τι θα θέλατε να κάνει η Σχολή;

Σίγουρα μια πιο ανοιχτή επικοινωνία. Να μάθουμε ποιοι διοικούν, να τους δούμε να μιλήσουμε. Πιο εύκολα βρέθηκαν με τον πρωθυπουργό οι εκπρόσωποί μας παρά με τη διοίκησή μας εμείς. Στέλναμε μέιλ στη διοίκηση για να φτάσουν στους καθηγητές και δεν έφταναν ποτέ. Το πρόσωπο που έρχεται σε επαφή μαζί μας είναι μόνο η γραμματέας της σχολής. Είναι σαν να διοικεί αυτή.

Οι υπόλοιποι καθηγητές ποια θέση πήραν στο θέμα Λιγνάδη.

Κάποιοι άνοιξαν διάλογο και μας είπαν πως είναι αδερφός του ο Δημήτρης και είναι λογικό να τον υποστηρίζει. Υπήρξαν και καθηγητές όμως που δεν άνοιξαν καθόλου διάλογο. Για τα ομοφοβικά σχόλιά του, κάποιοι μας είπαν πως ήταν προσεκτικά διατυπωμένα και δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Άλλοι αναρωτιόντουσαν τι πρέπει να γίνει και συμφωνούσαν ότι πρέπει να πάρει μια θέση η σχολή.

Μάνια Παπαδημητρίου: Εφόσον δεν φεύγει εκείνος  που δεν θέλουν τα παιδιά, φεύγω  εγώ,  με την ελπίδα να προχωρήσει η χρονιά

Το tvxs, επικοινώνησε με  την κ. Μάνια Παπαδημητρίοy, η οποία επιβεβαίωσε, πως τόσο η ίδια όσο και ο κ. Καπελώνης, υπέβαλαν την παραίτησή τους. Ρωτήσαμε ποιοι ήταν οι λόγοι.

«Εχω θέσει προς τα μέλη του ΔΣ  κάποια ζητήματα που άπτονται της εκπαιδευτικής ηθικής σε σχέση με το χειρισμό ενός ζητήματος κεφαλαιώδους εκπαιδευτικής  σημασίας, το οποίο παραμένει άλυτο παρά τις συνεχείς προσπάθειές μου να λυθεί με τον τρόπο που μου προτάθηκε από το ΔΣ και είναι στη διακριτική ευχέρεια του ΔΣ να τα κάνει ή να μην τα κάνει δεκτά.

Ειναι βαθιά πεποίθησή μου ότι η εκπαιδευτική διαδικασία χρειάζεται την εμπιστοσύνη των παιδιών προς τον καθηγητή τους και άνευ αυτής, δεν είναι δυνατόν η σχέση αυτή να καρποφορήσει. Ακόμα και το ενδεχόμενο προφανές ίσως  λάθος των νέων ανθρώπων  πρέπει  να έχουμε την υπομονή και την μεγαλοθυμία να το δεχόμαστε αναμένοντας την κατάλληλη στιγμή για να τους αποκαλυφθεί. Αλλιώς επαναλαμβάνουμε τραυματικές πιέσεις και νουθεσίες ενός μοντέλου που τα παιδιά του σήμερα δεν ανέχονται. Επίσης οφείλουμε να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί στις δηλώσεις μας για το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό του φύλου για κάθε άνθρωπο την κάθε στιγμή γιατί αυτό είναι από τα βασικότερα ζητήματα που θεωρούν οι νέοι άνθρωποι ότι υπερασπίζονται με πάθος και καλά κάνουν.

Τα εκπαιδευτικά ζητήματα δεν θα έπρεπε να εμπίπτουν στην περιοχή των πολιτικοκοινωνικών αντεκδικήσεων, δυστυχώς όμως κάποιες φορές, συμβαίνει και σ’ αυτές τις περιπτώσεις, κάποιος πρέπει να φύγει για να διευκολύνει τις διαδικασίες. Εφόσον δεν φεύγει εκείνος  που δεν θέλουν τα παιδιά, φεύγω  εγώ,  με την ελπίδα να προχωρήσει η χρονιά. Είναι οξύμωρο και παράδοξο αλλά ζούμε σε σκοτεινές εποχές».

Μαριάννα Κάλμπαρη: Θα δοθεί άμεσα λύση

To tvxs, απευθύνθηκε με μέιλ στη σχολή, λόγω της κατάληψης ωστόσο, δεν ήταν εφικτή η επικοινωνία. Ανταποκρίθηκε ωστόσο η διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Κ. Κουν, Μαριάννα Κάλμπαρη στην οποία απευθύναμε τα ερωτήματα και απάντησε πως:

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ΔΣ για να σας απαντήσει μετά τις παραιτήσεις. Θα πάμε σε γενική συνέλευση για να λυθεί το ζήτημα. Θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό, προκειμένου να μην χάσουν τα παιδιά τη χρονιά. Θα βρεθεί λύση, αυτός είναι ο στόχος».