Παρουσιάστηκαν από τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου για της αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, το οποίο εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο. Προβλέπονται συγχωνεύσεις φορέων, μετατάξεις περίπου 1.500 υπαλλήλων και αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας κατά το πρότυπο του ΟΣΕ. Εν τω μεταξύ προς μετωπική σύγκρουση φαίνεται ότι οδεύουν υπουργείο και εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς με κύκλους του υπουργείου να προειδοποιούν για την επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων σε όσους συμμετέχουν στις απεργίες.

Ads

Σύμφωνα με τον υπουργό στόχος του νομοσχεδίου είναι η εξυγίανση και βελτίωση των οικονομικών, η οργάνωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών, ο εξορθολογισμός της κρατικής επιδότησης, η συνεχής παρακολούθηση και ο έλεγχος αποτελέσματος, η ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν το προσωπικό και η διασφάλιση της βιωσιμότητας των δημοσίων συγκοινωνιών.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι πέντε εταιρείες που λειτουργούν σήμερα υπό την ομπρέλα του ΟΑΣΑ συγχωνεύονται και δημιουργούνται δύο νέοι φορείς: η εταιρεία «Οδικές συγκοινωνίες ΑΕ» (ΟΣΥ), η οποία θα προκύψει από την απορρόφηση της ΗΛΠΑΠ από την ΕΘΕΛ και η εταιρεία «Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ» (ΣΤΑΣΥ), η οποία θα αποτελέσει το νέο φορέα μέσων σταθερής τροχιάς και θα προκύψει από την απορρόφηση των ΗΣΑΠ και ΤΡΑΜ από την ΑΜΕΛ. Ο ΟΑΣΑ, ως Μητροπολιτικός φορέας, θα είναι υπεύθυνος για το σχεδιασμό, προγραμματισμό, οργάνωση, συντονισμό και έλεγχο του συγκοινωνιακού έργου. Επιπλέον, θα καλύπτει όλη την «Καλλικρατική» Περιφέρεια Αττικής και θα μπορεί να συνάπτει συμβάσεις ή συμφωνίες με τα ΚΤΕΛ και τις δημοτικές συγκοινωνίες.

Για τον έλεγχο στα οικονομικά των εταιρειών θα συσταθεί ειδική μονάδα παρακολούθησης της υλοποίησης των επιχειρησιακών στοιχείων κάθε εταιρείας και σε περίπτωση που διαπιστωθεί απόκλιση πάνω από 10%, τότε θα λαμβάνονται επιπρόσθετα μέτρα. Η κρατική επιδότηση δεν θα μπορεί να ξεπεράσει το 40% του λειτουργικού κόστους του ομίλου.

Ads

Αναφορικά με το εργασιακό κομμάτι, προβλέπεται η μετάταξη περίπου 1.500 υπαλλήλων, από τους 11.850 εργαζόμενους που απασχολούνται σήμερα στις αστικές συγκοινωνίες. Θα καταγγελθούν δε οι υπάρχουσες συλλογικές συμβάσεις εργασίας και θα καταρτιστούν νέες κατά το πρότυπο του ΟΣΕ με τους νέους φορείς.

Ο κ. Ρέππας σημείωσε είπε ότι εκτός από τη σύσταση Ενιαίου Σώματος Ελεγκτών Κομίστρων, σύντομα θα εισαχθεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο, με στόχο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της εισητηριοδιαφυγής. Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα ανακηρυχθεί ο ανάδοχος, καθώς το σύστημα θα λειτουργήσει με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα).

Για τα διόδια

Σε ερώτηση για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με όσους πολίτες αρνούνται να πληρώσουν διόδια στους δρόμους, ο Δημήτρης Ρέππας δήλωσε ότι «με βάση τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί επί υπουργίας Σουφλιά είμαστε υποχρεωμένοι ως ελληνικό δημόσιο να διευκολύνουμε τους παραχωρησιούχους (τις κοινοπραξίες) ώστε να ασκούν έλεγχο και να εισπράττουν τα διόδια. Όταν μας στέλνουν αιτήματα και μας ζητούν στοιχεία για όσους οδηγούς σηκώνουν τις μπάρες είμαστε υποχρεωμένοι να τους τα δίνουμε».

Πάντως η Ν.Ε. Α΄Θεσσαλονίκης του ΠΑΣΟΚ, χαρακτηρίζει δικαιολογημένες τις αντιδράσεις των πολιτών για τα διόδια και ζητά τη μείωση των τιμών των διοδίων από την κυβέρνηση. Θέτει και το θέμα της άμεση επίλυσης των προβλημάτων, που εμφανίζονται, κατά καιρούς, εξαιτίας της έλλειψης παράπλευρων δρόμων, και κάλεσε την κυβέρνηση να μεριμνήσει για την κατασκευή παραδρομών και για τη χορήγηση καρτών ελεύθερης διέλευσης για τους κατοίκους των περιοχών, όπου βρίσκονται οι σταθμοί διοδίων. Τάσσεται δε υπέρ των πολιτών και χαρακτηρίζει «δικαιολογημένες» τις αντιδράσεις τους τονίζοντας ότι δεν στρέφονται κατά του κράτους, αλλά κατά των εταιρειών εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων που κερδοσκοπούν σε βάρος τους.

Κινητοποιήσεις εργαζομένων

Ερωτηθείς σχετικά με το ενδεχόμενο οι εργαζόμενοι να πραγματοποιήσουν την Πέμπτη την απεργία τους, ακόμη και στην περίπτωση που κηρυχθούν παράνομες από τη Δικαιοσύνη, ο Δημήτρης Ρέππας απάντησε ότι στην περίπτωση αυτή θα υποστούν τις πειθαρχικές και όποιες άλλες κυρώσεις προβλέπονται.

Πάντως, παράνομη έκρινε το δικαστήριο την 24ωρη απεργία της Πέμπτης σε Μετρό και Τρόλεϊ. Παράνομη κρίθηκε από το Μονομελές Πρωτοδικείο και η απεργιακή κινητοποίηση που είχαν προκηρύξει για την Πέμπτη οι εργαζόμενοι στην ΕΘΕΛ.

Συγκεκριμένα, το Πρωτοδικείο στο οποίο προσέφυγε η διοίκηση της ΑΜΕΛ (Μετρό), έκρινε παράνομη, τόσο τη στάση εργασίας από τις 9 το βράδυ απόψε μέχρι και τη λήξη της βάρδιας (24:00), όσο και την αυριανή 24ωρη απεργία. Ακόμη, το Μονομελές Πρωτοδικείο έκρινε παράνομες τις κινητοποιήσεις σε ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ, κάνοντας εν μέρει δεκτές τις προσφυγές των διοικήσεων, που ζητούσε να κηρυχθεί η απεργία παράνομη και καταχρηστική.

Η απόφαση για την 24ωρη απεργία της Πέμπτης στον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο αναμένεται να εκδοθεί αύριο από το Πρωτοδικείο του Πειραιά.

Εν τω μεταξύ, να αναστείλει την 24ωρη απεργία στον ΟΣΕ που είχε κηρυχθεί για την Πέμπτη αποφάσισε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ). Έτσι, τα δρομολόγια του σιδηροδρόμου και του Προαστιακού θα πραγματοποιηθούν κανονικά.