Σφοδρή αντιπαράθεση έχει ξεσπάει ανάμεσα στον πρώην Ευρωβουλευτή, Νότη Μαριά και την ευρωομάδα του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή άρθρο του πρώτου στον 902 που, σύμφωνα με το ΣΥΡΙΖΑ, απηχεί τις θέσεις του ΚΚΕ, εναντίον των ευρωβουλευτών της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, και της Πλεύσης, καθώς ισχυρίζεται ότι με τη στάση τους σε μια ψηφοφορία, συμφώνησαν με την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης στα 74 χρόνια.
Με τίτλο «ντράπηκαν και τα fake news» η ευρωομάδα του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει παραπλανητικό το άρθρο, το οποίο χρησιμοποιεί αποσπασματικά ένα τμήμα μιας παλιάς ανακοίνωσης, για τις ψηφιακές δεξιότητες, που δεν έχει καμία σχέση με το ψήφισμα που υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της περασμένης εβδομάδας. «Κάποιοι επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν το άρθρο, για να δημιουργήσουν πολιτικές εντυπώσεις κυρίως σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ» επισημαίνει η ευρωομάδα του ΣΥΡΙΖΑ και παράλληλα υπενθυμίζει με αρκετή δόση ειρωνείας, ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν έχει καν την αρμοδιότητα να παρέμβει στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, κάτι που θα έπρεπε να γνωρίζει ως πρώην Ευρωβουλευτής.
Από την πλευρά του ο Νότης Μαριάς αναφέρει ότι «Οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι τίποτε δεν γράφεται τυχαία είτε στις Ανακοινώσεις της Κομισιόν είτε στις Εκθέσεις πρωτοβουλίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθώς και στα Ψηφίσματα που τις υιοθετούν αφού τα κείμενα αυτά παρά τον μη δεσμευτικό τους χαρακτήρα στην ουσία μέσω πολιτικών συναινέσεων δημιουργούν το αναγκαίο πολιτικό κεκτημένο που εν συνεχεία μετουσιώνεται και σε αντεργατική νομοθεσία».
Ο πρώην ευρωβουλευτής τονίζει ότι «Έτσι η κυβέρνηση της ΝΔ χρησιμοποιώντας την Ανακοίνωση της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2021 που πέραν των άλλων τονίζει “ότι τουλάχιστον το 80% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών θα πρέπει να έχουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες, απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη και συμμετοχή στην αγορά εργασίας και την κοινωνία σε μια ψηφιακά μετασχηματισμένη Ευρώπη” πέρασε τελικά το άρθρο 61 του νόμου 5045/2023 που προβλέπει ότι με υπουργική απόφαση είναι δυνατή η ένταξη σε προγράμματα κατάρτισης της ΔΥΠΑ ανέργων “ηλικίας άνω των εξήντα επτά (67) και έως εβδομήντα τεσσάρων (74) ετών, που δεν έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο συντάξιμο χρόνο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος”, άρθρο στο οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ στην Ελληνική Βουλή ψήφισε “ΠΑΡΩΝ”».
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ
«Σε άρθρο του Ν. Μαριά, πρώην Ευρωβουλευτή των ΑΝΕΛ, που φιλοξενείται στον 902gr και διακινείται τις τελευταίες ώρες στα κοινωνικά δίκτυα, ο συντάκτης ισχυρίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μεταξύ άλλων πολιτικών δυνάμεων, υπερψήφισε στην πρόσφατη Ολομέλεια ψηφισμα που “ανοίγει το δρόμο για δουλειά μέχρι τα 74 χρόνια”. Πρόκειται καταφανώς για ψεύδος που βασίζεται σε ένα αδιανόητο λογικό άλμα, που δεν προκύπτει από κανένα σημείο του ψηφίσματος αλλά από μια αυθαίρετη ερμηνεία κάποιας παραπομπής…
Στο ψήφισμα δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά σε συνταξιοδοτικά όρια, ούτε αναφορά σε συγκεκριμένη ηλικία. Ο συντάκτης ισχυρίζεται ότι αυτό συνάγεται από μια εκ των εισαγωγικών παραπομπτών “Έχοντας υπόψιν… ” που αναφέρεται σε ανακοίνωση της Επιτροπής του 2021 σχετικά με τον Ευρωπαιϊκό Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων και, ακόμη παραπέρα, ότι σε αυτή την ανακοίνωση περιγράφεται ότι “τουλάχιστον το 80% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών θα πρέπει να έχουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες, απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη και συμμετοχή στην αγορά εργασίας και την κοινωνία σε μια ψηφιακά μετασχηματισμένη Ευρώπη’.
Παράλληλα αποκρύπτει επιλεκτικά στοιχεία καθώς η παραίνεση -και όχι πρόβλεψη- αφορά συνολικά στους πολίτες και τις ψηφιακές δεξιότητες και όχι ειδικά την αγορά εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, κάθε ψήφισμα δεσμεύει αυτούς που το ψηφίζουν με βάση το περιεχόμενό του και όχι με βάση μια αυθαίρετη, επιλεκτική και, τελικά, παραπλανητική ερμηνεία ενός τρίτου για ένα άλλο κείμενο του 2021. Το οποίο, επίσης δεν είναι δεσμευτικό όπως και ο Πυλώνας δεν έχει νομοθετική ισχύ !
Οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τοποθετήθηκαν απολύτως συνειδητά μαζί με το σύνολο της πολιτικής ομάδας της The Left, εκφράζοντας τις πάγιες θέσεις της Αριστεράς και των εργατικών κινημάτων και αφού, το ίδιο ψήφισμα, έχει ενσωματώσει -μεταξύ άλλων- αιτήματα για αύξηση του Προϋπολογισμού του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, αντιμετώπιση του κόστους ζωής και της στεγαστικής κρίσης, καταπολέμηση των διαρθρωτικών αιτιών των ανισοτήτων, μετριασμό των κινδύνων της ανεργίας, εξάλειψη της παιδικής φτώχιας κ.α.
Ενδεχομένως ο κύριος Μαριάς θα ήταν ικανοποιημένος αν είχαμε καταψηφίσει όλα αυτά τα θετικά μέτρα, σε βάρος των εργαζομένων και των ευάλωτων στρωμάτων, με την υπόνοια ότι κάποιος κακοπροαίρετος θα είχε ανατρέξει σε μια παραπομπή για να την ερμηνεύσει αποσπασματικά.
Τα πονηρά λογικά άλματα δεν συνιστούν πολιτική αλλά παραπλάνηση. Πολύ περισσότερο γιατί θα έπρεπε να γνωρίζει, και ως πρώην Ευρωβουλευτής, ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν είναι αρμόδιο για να αυξομειώσει τα όρια ηλικίας. Άλλωστε, η πρώτη παραπομπή του ψηφίσματος -αφού τις μελετά όλες- είναι η Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την οποία θα έπρεπε να έχει διαβάσει πριν γράψει το άρθρο.
Τέλος, παραθέτουν το ψήφισμα, όπως υπερψηφίστηκε στην τελευταία Ολομέλεια:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-10-2025-0027_EL.html
Αναλυτικά η απάντηση του Νότη Μαριά
Mε ανακοίνωσή της η ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα με κατηγορεί για δήθεν fake news και ψεύδη με αφορμή το άρθρο μου «Και με τη…..βούλα ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ-Πλεύσης Ελευθερίας το Ψήφισμα της Ευρωβουλής που ανοίγει το δρόμο για δουλειά μέχρι τα 74 έτη» .
Οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι τίποτε δεν γράφεται τυχαία είτε στις Ανακοινώσεις της Κομισιόν είτε στις Εκθέσεις πρωτοβουλίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθώς και στα Ψηφίσματα που τις υιοθετούν αφού τα κείμενα αυτά παρά τον μη δεσμευτικό τους χαρακτήρα στην ουσία μέσω πολιτικών συναινέσεων δημιουργούν το αναγκαίο πολιτικό κεκτημένο που εν συνεχεία μετουσιώνεται και σε αντεργατική νομοθεσία. Αυτή άλλωστε είναι γνωστή τακτική από πλευράς ΕΕ και όχι μόνο.
Έτσι η κυβέρνηση της ΝΔ χρησιμοποιώντας την Ανακοίνωση της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2021 που πέραν των άλλων τονίζει «ότι τουλάχιστον το 80% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών θα πρέπει να έχουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες, απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη και συμμετοχή στην αγορά εργασίας και την κοινωνία σε μια ψηφιακά μετασχηματισμένη Ευρώπη» πέρασε τελικά το άρθρο 61 του νόμου 5045/2023 που προβλέπει ότι με υπουργική απόφαση είναι δυνατή η ένταξη σε προγράμματα κατάρτισης της ΔΥΠΑ ανέργων «ηλικίας άνω των εξήντα επτά (67) και έως εβδομήντα τεσσάρων (74) ετών, που δεν έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο συντάξιμο χρόνο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος», άρθρο στο οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ στην Ελληνική Βουλή ψήφισε «ΠΑΡΩΝ».
Από τα παραπάνω αποδεικνύεται με ποιόν τρόπο τελικά η Ανακοίνωση της Επιτροπής του 2021 μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο μέλλον για την υιοθέτηση αντεργατικών νομοθετικών ρυθμίσεων που άπτονται της διάρκειας του εργασιακού βίου και των συνακόλουθων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων. Αυτό άλλωστε είχα τονίσει έγκαιρα το 2023 στο άρθρο μου «Σύνταξη στα 74! Έρχεται κι αυτό….» με αφορμή την υπερψήφιση του άρθρου 61 ν. 5045//2023 και τη σχέση του με την Ανακοίνωση της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2021 (www.militaire.gr 1/8/2023).
Να λοιπόν πως μια δήθεν μη δεσμευτική Ανακοίνωση της Κομισιόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ανοίξει ο δρόμος για την κατεδάφιση των εργασιακών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.
Σε σχέση λοιπόν με το δήθεν fake news και τα ψεύδη για τα οποία με κατηγορεί η ανακοίνωση της ευρωκοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ ρωτάμε:
1.Είναι άραγε fake news και ψεύδη ότι το Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 11ης Μαρτίου 2025 το οποίο υπεψήφισαν και οι 7 ευρωβουλευτές της ΝΔ, και οι 3 ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ καθώς και 3 από τους 4 ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας κάνει μνεία στα «έχοντας υπόψη» τόσο στην παραπάνω «Ανακοίνωση της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2021 με τίτλο Σχέδιο δράσης για τον Ευρωπαϊκό Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων και τους προτεινόμενους πρωταρχικούς στόχους του για το 2030 σχετικά με την απασχόληση, την κατάρτιση και τη μείωση της φτώχειας» όσο και στη «Δήλωση της La Hulpe σχετικά με το Μέλλον του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων που υπογράφτηκε από το Κοινοβούλιο, την Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και το Συμβούλιο στις 16 Απριλίου 2024»;
2.Είναι άραγε fake news και ψεύδη ότι η Ανακοίνωση της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2021 (COM/2021/102 final) στη σελ. 8 τονίζει επί λέξει «ότι τουλάχιστον το 80% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών θα πρέπει να έχουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες, απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη και συμμετοχή στην αγορά εργασίας και την κοινωνία σε μια ψηφιακά μετασχηματισμένη Ευρώπη»; (https://eur-lex.europa.eu. Document 52021DC0102).
Και αφού δήθεν η εν λόγω «παραίνεση» όπως ισχυρίζεται η ανακοίνωση της ευρωκοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ αφορά δήθεν συνολικά στους πολίτες και στις ψηφιακές δεξιότητες και όχι ειδικά στην αγορά εργασίας γιατί η Ανακοίνωση της Κομισιόν αναφέρεται ρητά σε «ένταξη και συμμετοχή στην αγορά εργασίας»;
3.Είναι άραγε fake news και ψεύδη ότι η Δήλωση της La Hulpe του 2024 κάνει μνεία στη σελ. 3 στη Διακήρυξη του Πόρτο της 8ης Μαΐου 2021 η οποία αναφέρεται ρητά στην παραπάνω επίμαχη Ανακοίνωση της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2021;
4.Είναι άραγε fake news και ψεύδη ότι η Διακήρυξη του Πόρτο της 8ης Μαΐου 2021 αναφέρεται στην κοινωνική σύνοδο του Πόρτο που υιοθέτησε την Κοινωνική Δέσμευση που τονίζει πως «στηρίζει την προώθηση της πρόσβασης σε βασικές ψηφιακές δεξιότητες για τουλάχιστον το 80% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών, ενισχύοντας έτσι τις δεξιότητες, την εκ νέου απόκτηση δεξιοτήτων, την απασχολησιμότητα και την καινοτομία»; (https://wayback.archive-it.org 7/5/2021).
Τυχαίο και αυτό; Τυχαία ξανά και η αναφορά στην «απασχολησιμότητα»;
Τουλάχιστον εγώ από τη δική μου πλευρά είχα τοποθετηθεί ξεκάθαρα καταγγέλλοντας το ζήτημα αυτό με το άρθρο μου «Εργασία μέχρι τα 74 αποφάσισαν οι Ευρωπαίοι ηγέτες στο Πόρτο» (www.militaire.gr 10/5/2021).
5.Είναι άραγε fake news και ψεύδη ότι η σχετική Έκθεση που οδήγησε και στην υιοθέτηση του εν λόγω Ψηφίσματος της 11ης Μαρτίου 2025 είχε κατατεθεί στις 24/10/2024 από την Ολλανδή σοσιαλίστρια Marit Maji (A10-0014/2025) οπότε υπήρχε αρκετός χρόνος άνω των 4 μηνών μέχρι την ψήφισή της Έκθεσης στις 11/3/2025 προκειμένου να μπορέσει κανείς να ανιχνεύσει «τα ψιλά γράμματα» και τις παγίδες που έκρυβε η Έκθεση με τα επίμαχα «έχοντας υπόψη» σε σχέση με το ζήτημα της παράτασης του εργασιακού βίου στα 74;
6.Είναι άραγε fake news και ψεύδη ότι οι επίμαχες αναφορές στα «έχοντας υπόψη» της Έκθεσης Marit Maji (A10-0014/2025) θα μπορούσαν να απαλειφθούν με την κατάθεση τροπολογιών η προθεσμία των οποίων έληξε στις 19/11/2024; Και τι έπραξε εν προκειμένω η ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ;
7.Είναι άραγε fake news και ψεύδη ότι ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ που συμμετείχε στην σχετική ψηφοφορία που έγινε επί της Έκθεσης Marit Maji (A10-0014/2025) στην Επιτροπή Απασχόλησης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 19/2/2025 και ενώ υπήρχαν οι επίμαχες αναφορές στα «έχοντας υπόψη» τελικά ψήφισε υπέρ της Έκθεσης;
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >