Ολοκληρώθηκε το Υπουργικό Συμβούλιο με την έγκριση του προσχεδίου για τον κρατικό προϋπολογισμού του 2012 και του μέτρου για το νέο καθεστώς εργασιακής εφεδρείας με βάση τα ηλικιακά κριτήρια.

Ads

 

Από την πολύωρη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου εγκρίθηκε το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού σύμφωνα με το οποίο το έλλειμμα του 2011 προσδιορίζεται σε 8,5% του ΑΕΠ, καταγράφοντας απόκλιση 0,7% έναντι του στόχου και επιπλέον ανακοινώθηκε πως μέχρι το τέλος του χρόνου περίπου 30.000 υπάλληλοι του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα “μπαίνουν” σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας.

Η έγκριση του προϋπολογισμού του 2012

 

Με ανακοίνωση του το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2012 που παρουσίασε ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Οικονομικών κ. Ευάγγελος Βενιζέλος. Το προσχέδιο θα κατατεθεί αύριο στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 79 του Συντάγματος.

Ads

 

Τα βασικά δημοσιονομικά μεγέθη του Προϋπολογισμού του 2012, όπως και το σημείο που θα κλείσει ο Προϋπολογισμός του 2011, συζητήθηκαν διεξοδικά με την Τρόικα, τόσο πριν όσο και μετά την άφιξή της στην Αθήνα.

 

Σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού, έναντι δημοσιονομικού στόχου του 2011 για έλλειμμα 17,1 δισ. ευρώ, δηλαδή 7,8% του σημερινού ΑΕΠ, το έλλειμμα του 2011 προσδιορίζεται σε 8,5% του ΑΕΠ (18,69 δισ. ευρώ), καταγράφεται δηλαδή μία απόκλιση 0,7% του ΑΕΠ, λόγω ύφεσης (-5,5%) πολύ βαθύτερης της προβλεφθείσας τον Μάιο (-3,8%), οπότε και καταρτίστηκε το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

 

Όπως έχει συμφωνηθεί με την Τρόικα, από την συνδυαστική προσέγγιση των στόχων του 2011 και του 2012, στο πλαίσιο του Μεσοπροθέσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής, διασφαλίζεται η επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου του 2012 (έλλειμμα 6,8% του ΑΕΠ ή 14,65 δισ. ευρώ). Αυτό το ύψος του συνολικού δημοσιονομικού ελλείμματος (συμπεριλαμβανομένου και του κόστους εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους) το 2012, επιτρέπει την παραγωγή πρωτογενούς πλεονάσματος 3,2 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ, που σηματοδοτεί την είσοδο της χώρας σε μία άλλη δημοσιονομική φάση.

 

Επειδή απομένουν τρεις κρίσιμοι μήνες για την ολοκλήρωση του οικονομικού έτους 2011, η τελική εκτίμηση για έλλειμμα 8,5% του ΑΕΠ μπορεί να επιτευχθεί, εφόσον υπάρξει ανάλογη ανταπόκριση τόσο του κρατικού μηχανισμού, όσο και των ίδιων των πολιτών, από την στάση των οποίων εξαρτάται το δημοσιονομικό, αναπτυξιακό και κοινωνικό μέλλον της χώρας. Με την εφαρμογή των μέτρων που έχουν ήδη αποφασιστεί διασφαλίζεται, ούτως ή άλλως, η επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου του 2012, καθώς και τα δύο έτη (2011/2012) αντιμετωπίζονται από κοινού.

 

Η δέσμη των πρόσθετων μέτρων που έχει αποφασιστεί και ανακοινωθεί για το 2011 και το 2012 είναι συνολικού ύψους 6,6 δισ. ευρώ. Για το 2012, στο ποσό αυτό προστίθενται λογιστικά και 280 εκατομμύρια ευρώ που είχαν επιδικαστεί και επρόκειτο να καταβληθούν αναδρομικά στους δικαστικούς λειτουργούς. Αυτά θα καταβληθούν αργότερα, μετά το τέλος του προγράμματος προσαρμογής, κατά τη διάρκεια του οποίου, όλοι οι Έλληνες και ιδίως οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι σηκώνουν τεράστια πρόσθετα βάρη. Επίσης, όπως έχει ανακοινωθεί, η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης, η οποία προβλέπεται ούτως ή άλλως στο ΜΠΔΣ, θα εφαρμοστεί από 15 Οκτωβρίου 2012.

 

Το σχέδιο της εργασιακής εφεδρείας

 

Μετά το πέρας της συνεδρίασης του Υπουργικού συμβουλίου, ο υπουργός Επικρατείας και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Ηλίας Μόσιαλος ανακοίνωσε πως «το Υπουργικό Συμβούλιο συζήτησε και ενέκρινε σήμερα την πρόταση για το νέο καθεστώς εργασιακής εφεδρείας που διαμορφώθηκε από την διυπουργική επιτροπή που έχει συγκροτηθεί για τον σκοπό αυτό και μετά από μακρές και δύσκολες διαπραγματεύσεις με την Τρόικα».

 

Σε σχετική ανακοίνωση τονίζεται πως το μέτρο είναι αποτέλεσμα πολύωρων συνεδριάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής και μακρών και δύσκολων διαπραγματεύσεων με την Τρόικα, η οποία επέμενε στην άποψη ότι η εργασιακή εφεδρεία έπρεπε να είναι προθάλαμος απολύσεων και όχι προσυνταξιοδοτικό καθεστώς. “Κατά τις συζητήσεις με τη Τρόικα παρουσιάστηκαν διάφορες πιθανές λύσεις μεταξύ των οποίων και η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, πρόταση που η Κυβέρνηση δήλωσε έτοιμη να αποδεχθεί σε περίπτωση συμφωνίας της Τρόικα”.

 

Το σχέδιο έτσι όπως διαμορφώθηκε χαρακτηρίζεται ως “η ηπιότερη δυνατή εκδοχή” ως προς τις κοινωνικές επιπτώσεις, ενώ παράλληλα τηρεί τις δεσμεύσεις του Μνημονίου: α) για ένταξη 30.000 εργαζομένων του δημόσιου τομέα, β) εξοικονόμηση, εντός του 2012, 300 εκ. Ευρώ, και γ) ολοκλήρωση της διαδικασίας έως τα τέλη του 2011.

 

Συγκεριμένα το σχέδιο  διαρθρώνεται σε δύο φάσεις και επτά διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές δράσεις:

 

Φάση Α΄(2011):

 

Δράση 1η: Όλοι οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, και σε ΝΠΔΔ και σε ΝΠΙΔ του δημόσιου τομέα, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε καθεστώς εφεδρείας. Μετά το τέλος της περιόδου εφεδρείας οι εργαζόμενοι συνταξιοδοτούνται με πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δε θίγεται από το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας.

 

Δράση 2η: Οι υπάλληλοι του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ με σχέση δημοσίου δικαίου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε προσυνταξιοδοτικό καθεστώς, αφού προηγουμένως τερματιστεί η υπαλληλική σχέση τους με κατάργηση των οργανικών θέσεων που κατέχουν. Μετά την ολοκλήρωση της προσυνταξιοδοτικής περιόδου, οι παραπάνω υπάλληλοι λαμβάνουν πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δεν θίγεται από τη περίοδο του προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος.

Από τις ανωτέρω δύο δράσεις εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός 18-20.000 εργαζομένων.

 

Δράση 3η: Οι εργαζόμενοι στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που καταργούνται, και μέρος των εργαζομένων των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ των φορέων που απορροφώνται, συγχωνεύονται ή περιορίζονται, τίθενται σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας. Η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι εργαζόμενοι που διαθέτουν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, επαναπροσλαμβάνονται το ταχύτερο δυνατόν με βάση τα όσα προβλέπονται στο σχετικό ΠΔ. Θα δημιουργηθούν ειδικά προγράμματα επανακατάρτισης, στο πλαίσιο του ΟΑΕΔ, για όσους εργαζόμενους παραμείνουν στο καθεστώς εφεδρείας.

Από τη δράση αυτή εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 1.000 εργαζομένων.

 

Δράση 4η: Τερματισμός του προνομιακού καθεστώτος που έχει δοθεί σε δημοσίους υπαλλήλους και λοιπούς εργαζομένους που έχουν ήδη δικαίωμα πλήρους σύνταξης να παραμείνουν στην ενεργό υπηρεσία, παρατείνοντας το ηλικιακό όριο υποχρεωτικής αποχώρησης (δε θα ενταχθούν σε εφεδρεία αλλά σε άμεση συνταξιοδότηση).

 

Δράση 5η: Προβλέπεται ταχεία διαδικασία εντοπισμού υπηρεσιακών μονάδων φορέων της κεντρικής κυβέρνησης που δεν έχουν λόγο ύπαρξης ή διαθέτουν πολύ μεγάλο ποσοστό πλεονάζοντος προσωπικού. Η αξιολόγηση θα γίνει υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, με νομοθετημένα αντικειμενικά κριτήρια που εφαρμόζονται αυτόματα. Από το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτές τις υπηρεσιακές μονάδες, θα ζητηθεί να αποδεχθεί μετάθεση σε άλλες υπηρεσίες ή, αλλιώς, να ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας λόγω κατάργησης της οργανικής θέσης του.

 

Δράση 6η: Συνεχίζεται με εντατικό ρυθμό η αναδιάρθρωση ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ που καταργούνται ή συγχωνεύονται. Για τους εργαζόμενους στους φορείς αυτούς θα ισχύσουν τα προβλεπόμενα στη δράση 3.

Από τις δράσεις 5 και 6 εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 6-7.000 εργαζομένων.

 

ΦΑΣΗ Β’ (2012-13):

 

Δράση 7η : Οργανώνεται διαδικασία αξιολόγησης της διάρθρωσης, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών, στο πλαίσιο των ευρημάτων της πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ για την ελληνική δημόσια διοίκηση, με στόχο τη μείωση των υφιστάμενων υπηρεσιακών μονάδων (όχι των θέσεων του υπηρετούντος προσωπικού) κατά περίπου 30%. Η αξιολόγηση θα γίνει με αξιοποίηση της Τεχνικής Βοήθειας της Ε.Ε., με τη συμμετοχή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και του ΟΟΣΑ. Ειδικά ως προς την αξιολόγηση του προσωπικού, η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Το πλεονάζον προσωπικό που θα προκύψει και δεν θα είναι δυνατόν να απορροφηθεί παραγωγικά σε άλλες θέσεις στο δημόσιο τομέα, θα ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας και σε προγράμματα επανακατάρτισης και εναλλακτικής κοινωνικής απασχόλησης.

 

Η κυβέρνηση στην ανακοίνωση της τονίζει πως “τα κύρια οφέλη από τις πιο πάνω δράσεις είναι ότι διασφαλίζονται άμεσα οργανωτικά, λειτουργικά και δημοσιονομικά αποτελέσματα προς τη κατεύθυνση του στρατηγικού στόχου που είναι ο περιορισμός του κράτους και η μείωση της δημόσιας δαπάνης, ενώ παράλληλα για το μεγαλύτερο αριθμό των υπαγομένων στο νέο καθεστώς, η εφεδρεία δεν οδηγεί στην αβεβαιότητα της ανεργίας αλλά στη σιγουριά της συνταξιοδότησης. Επίσης, οι δράσεις αυτές δεν προκαλούν εκτεταμένη αναστάτωση στο προσωπικό της Δημόσιας Διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα γιατί είναι εστιασμένες, κλιμακούμενες και εξελίσσονται κάτω από πολλαπλές εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας. Τέλος δεν απαιτεί (για τη συντριπτική πλειονότητα) καταβολή αποζημίωσης απόλυσης, που δημοσιονομικά θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενής. Είναι δε προφανές, ότι οι υπαγόμενοι σε καθεστώς εφεδρείας θα μπορούν να συμπληρώνουν το εισόδημά τους δραστηριοποιούμενοι στον ιδιωτικό τομέα.

Τέλος, η κυβέρνηση συγκρίνει το σχέδιο που εγκρίθηκε σε σχέση με την πρόταση της Ν.Δ. που όπως αναφέρεται “μελετήθηκε και συνεκτιμήθηκε”:

– αφορά εξαρχής το διπλάσιο τουλάχιστον αριθμό εργαζομένων (60.000 αντί για 30.000)

– θέτει τους εργαζόμενους σε μακροχρόνια εφεδρεία (που μπορεί να έχει και αόριστη διάρκεια), δηλαδή τους θέτει σε καθεστώς απαξίωσης και αβεβαιότητας

– εντάσσει σε καθεστώς εφεδρείας, και μάλιστα μαζικά, εργαζόμενους νέων και παραγωγικών ηλικιών

– στερεί τη δημόσια διοίκηση από έμπειρα στελέχη χωρίς διάκριση

– ενώ η υποτιθέμενη δημοσιονομική ωφέλεια προκύπτει από την αφαίρεση επιδομάτων, που ούτως ή άλλως καταργούνται στο πλαίσιο του νέου ενιαίου μισθολογίου.