Ειδικά φορολογικά κίνητρα για τις στρατηγικές επενδύσεις που θα αδειοδοτηθούν με «ταχείες διαδικασίες» αλλά και ειδικές εξουσίες για τον υπουργό Επικρατείας προβλέπει το νομοσχέδιο του Χάρη Παμπούκη, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.

Ads

Το νομοσχέδιο αυτό ωστόσο δίνει την εξουσία στον υπουργό Επικρατείας να αποφασίζει εκείνος εαν θα οδεύσει στη Βουλή προς κύρωση η εκάστοτε επένδυση. Ο υπουργός Επικρατείας θα μπορεί ακόμη με «αυτεπάγγελτη εισήγησή του» να ζητήσει από την υπό σύσταση αρμόδια διυπουργική επιτροπή, στην οποία θα προεδρεύει, την ένταξη δημόσιου έργου, χωρίς την υπογραφή τού καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού, ενώ η επιτροπή θα αποφασίζει με πλειοψηφία.

Το νομοσχέδιο «Επιτάχυνση και διαφάνεια υλοποίησης Στρατηγικών Επενδύσεων» θεσπίζει ιδιαιτέρως ελκυστικά φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις, που θα ψηφίζονται κατά περίπτωση. Ωστόσο, παρά τις οριακές βελτιώσεις σε διάφορα σημεία που δέχθηκαν μεγάλη κριτική, παραμένουν πολλά «παράθυρα», ενώ έγιναν αλλαγές από το προσχέδιο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον Αύγουστο.

Στο τελευταίο άρθρο του νομοσχεδίου έγινε η προσθήκη μιας σειράς ειδικών φορολογικών ρυθμίσεων που αναφέρονται με μεγάλη ασάφεια και οι οποίες θα θεσπίζονται ανά περίπτωση με νόμο που θα κυρώνει την ένταξη της επενδυτικής πρότασης. Οι ρυθμίσεις αυτές προβλέπουν, όπως επισημαίνει το σχετικό ρεπορτάζ της Ελευθεροτυπίας:

Ads
  • Σταθερό φορολογικό καθεστώς για συγκεκριμένα έτη από την έναρξη λειτουργίας της επένδυσης (δεν αναφέρεται πόσα).
  • Προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος (χωρίς διευκρίνιση της μεθόδου).
  • Διενέργεια αφορολόγητων αποθεματικών.
  • Ειδική φορολόγηση των μερισμάτων.
  • Ειδική διαδικασία και χρόνο επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου του ΦΠΑ.
  • Ελάφρυνση ή απαλλαγή από τέλη, ειδικούς φόρους και δικαιώματα ή αμοιβές τρίτων.

Στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που είναι γνωστό και ως «fast track», παρουσιάζονται επίσης μία σειρά από αλλαγές, οι οποίες δεν υπήρχαν στο σχέδιο που αναρτήθηκε τον Αύγουστο για δημόσια διαβούλευση:

  • Η επένδυση θα οδηγείται υποχρεωτικά στη Βουλή μόνο αν έχει φορολογικά κίνητρα, ή πρόκειται για δημόσιο έργο και αυτό «προβλέπεται στον Φάκελο Δημοπράτησης». Διαφορετικά ο υπουργός Επικρατείας θα αποφασίσει αν θέλει την κύρωση της Βουλής ή έστω την ενημέρωσή της.
  • Οι επιτρεπόμενες πολεοδομικές «ρυθμίσεις» για επενδύσεις εντός σχεδίων πόλεων εγκρίνονται με προεδρικό διάταγμα (πριν, το σχέδιο νόμου ανέφερε απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος) ενώ πλέον δεν υπάρχουν όρια στις αλλαγές των συντελεστών δόμησης, στην κάλυψη στο ύψος των κτηρίων κ.λπ.
  • Προστέθηκε αίτημα της Invest In Greece για να εξεταστεί αν επιτρέπεται η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, παραλίας, παρακείμενου θαλάσσιου χώρου, ή του πυθμένα. Απαιτείται υπουργική απόφαση και έπειτα από γνώμη του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (στην προηγούμενη μορφή, απαραίτητη ήταν η σύμφωνη γνώμη του ΓΕΝ).
  • Η εκτίμηση της αξίας των εκτάσεων που αναγκαστικά απαλλοτριώνονται δεν θα υπολογίζεται από τους προϊσταμένους των ΔΟΥ, αλλά από έκθεση του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών. Καταργήθηκε η δωρεάν παραχώρηση δημόσιων ακινήτων.
  • Στα δημόσια έργα καταργείται διάταξη που επέτρεπε διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού με προεπιλογή, αλλά προστέθηκε, πέρα από το γενικό κανόνα ανάθεσης με διεθνή διαγωνισμό, το δικαίωμα της διυπουργικής να επιλέξει κλειστό διαγωνισμό ή «να προσφύγει σε άλλες μορφές ανάθεσης».
  • Ελάχιστα αλλάζουν στη διάταξη για την κατάρτιση ειδικών σχεδίων ολοκληρωμένης ανάπτυξης (που θα εγκρίνει π.χ. προσχώσεις στη θάλασσα, τον καθορισμό του νέου αιγιαλού κ.λπ.). Θα εγκρίνονται με προεδρικά διατάγματα που θα εκδίδονται ύστερα από πρόταση των υπουργών Περιβάλλοντος και Υποδομών. Προστέθηκε μόνο φράση για την εξέταση της αναγκαιότητας, του τόπου και του περιθωρίου της επένδυσης.
  • Εξειδικεύονται οι επενδύσεις που μπορούν να εγκριθούν αναφέροντας μεταξύ άλλων υπηρεσίες υγείας και διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ δεν τίθεται χρηματικό όριο επένδυσης αν αυτή δημιουργεί τουλάχιστον 250 θέσεις εργασίας.

Από τις υψηλότερες φορολογήσεις των επιχειρήσεων η ελληνική

Η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών με την υψηλότερη φορολογία στις επιχειρήσεις, αλλά και στους έμμεσους φόρους, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και σε παγκόσμια βάση, σύμφωνα με έρευνα της KPMG, μεταδίδει σήμερα το δίκτυο του Σκάι. Στα διανεμόμενα κέρδη και τα μερίσματα η Ελλάδα είναι ουσιαστικά η μόνη χώρα στην Ευρώπη με φορολογικό συντελεστή 40%.

Στα αδιανέμητα κέρδη, τα κέρδη που επανεπενδύονται, ο συντελεστής που επιβάλλει η χώρα μας είναι στο 24%, υψηλότερα από την Ιρλανδία, την Ουγγαρία την Τουρκία και την Πορτογαλία. Την ίδια ώρα, χώρες όπως η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Σερβία και οι Βαλτικές δημοκρατίες, προσπαθούν να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις με φορολογικούς συντελεστές στα διανεμόμενα κέρδη κάτω από 15%.

Πηγές: Ελευθεροτυπία, Καθημερινή, Σκάι