Ημέρα έναρξης αγωνιστικών κινητοποιήσεων για την απόσυρση του νομοσχεδίου για τον «Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων» αποτέλεσε για τη μειοψηφούσα συνδικαλιστική παράταξη Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πυροσβεστών (ΕΑΚΠ) η προηγούμενη Δευτέρα, όταν και ολοκληρώθηκε η διαδικασία της διαβούλευσης.

Ads

Το σχέδιο νόμου, που εισάγεται άμεσα στη Βουλή, περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, την αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος και την αναβάθμιση του εθελοντισμού. Συστήνεται Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, ορίζονται οι επιχειρησιακές μονάδες και οι υποστηρικτικές υπηρεσίες του Μηχανισμού και η στρατηγική διαχείρισης καταστροφών, προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες και η αποστολή της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και οι υποχρεώσεις των εμπλεκόμενων φορέων σε μια φυσική καταστροφή.

Δίνεται επίσης η δυνατότητα στον γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας να κηρύσσει απειλούμενες, από φυσικές η τεχνολογικές καταστροφές, περιοχές σε Κατάσταση Ειδικής Κινητοποίησης Πολιτικής Προστασίας. Ορίζονται, τέλος, θέματα που αφορούν τους πυροσβεστικούς υπαλλήλους και τους εθελοντές πυροσβέστες.

Μπορεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΟΕΥΠΣ), σε ανακοίνωση που εξέδωσε το προηγούμενο Σάββατο, να έκανε λόγο για «θετικές τομές στην κατεύθυνση της αναδιοργάνωσης της Πολιτικής Προστασίας και στο Πυροσβεστικό Σώμα», όμως η ανακοίνωση και το ενημερωτικό σημείωμα που εκδόθηκαν την ίδια ημέρα από την ΕΑΚΠ δίνουν μια εντελώς διαφορετική εικόνα.

Ads

Στο σημείωμα της ΕΑΚΠ διαπιστώνεται ότι ως προς την πρόληψη, την ετοιμότητα για την αντιμετώπιση των καταστροφών και την αποτελεσματικότητα του μηχανισμού, που αναφέρει το νομοσχέδιο: «Δεν προβλέπεται πουθενά στις διατάξεις του νομοσχεδίου η απαιτούμενη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες για να δημιουργηθούν όλα τα απαιτούμενα έργα και οι κατάλληλες υποδομές για την επαρκή αντιπυρική, αντιπλημμυρική και αντισεισμική προστασία, καθώς και οι ασφαλείς διέξοδοι διαφυγής για να μπορούν να απομακρύνονται με ασφάλεια οι πολίτες σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης».

Μειωμένες πιστώσεις

Υπογραμμίζεται ακόμη ότι δεν προβλέπεται η ενίσχυση των υπηρεσιών σε προσωπικό, μέσα, εξοπλισμό, υποδομές της Πολιτικής Προστασίας, της Πυροσβεστικής, της Δασικής Υπηρεσίας, των αρμόδιων υπηρεσιών των δήμων και των περιφερειών, ενώ υπενθυμίζεται ότι: «Η κρατική χρηματοδότηση θα κινείται στις ίδιες μειωμένες πιστώσεις, με τις τεράστιες περικοπές που υπάρχουν τα τελευταία 11 χρόνια μέχρι σήμερα, όπως επιβάλλονται και από το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής».

Γίνεται ακόμη λόγος για «τεράστιο γραφειοκρατικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων που όχι μόνο δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα, αλλά θα δημιουργήσει και πρόσθετα μεγάλα προβλήματα». Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι:

«Από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Πολιτικής Προστασίας, εμπλέκονται στον μηχανισμό πολλά όργανα, επιχειρησιακά κέντρα, διευθύνσεις, συμβούλια, επιτροπές, πλαίσια, συντονιστές, διοικητές, διευθυντές και αναπληρωτές όλων αυτών, με πολλές δυσανάλογες αρμοδιότητες που είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσουν αρκετές δυσλειτουργίες.

»Δεν μπορεί ο μηχανισμός αυτός να γίνει ευέλικτος, διαλειτουργικός και αποτελεσματικός σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό των προληπτικών δράσεων και τον συντονισμό στη διαχείριση κινδύνων, απειλών και καταστροφών, γιατί θα αποτελείται από ένα πολυσύνθετο πλέγμα των εμπλεκόμενων επιχειρησιακών φορέων, σε συνδυασμό με τις επιτελικές δομές της Πολιτικής Προστασίας. Δεν υπάρχει στον μηχανισμό αυτό μια λειτουργική-καθετοποιημένη δομή και ένα σύστημα αναλογικό σε όλα τα στάδια».

Σχετικά με την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Πυροσβεστικής, τη λειτουργία και την υπόστασή της τονίζεται ότι διατηρούνται και διευρύνονται η στρατιωτικοποιημένη δομή του Π.Σ. και η διατήρησή του στα Σώματα Ασφαλείας, σε αντίθεση με τον κοινωνικό χαρακτήρα του ρόλου και της αποστολής του, η συνεργασία της με τη EUROPOL και η διασύνδεσή της με το ΝΑΤΟ (μέσω της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας) και άλλους αντίστοιχους διεθνείς οργανισμούς.

Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται επίσης ότι «οι ήδη υποβαθμισμένες υπηρεσίες της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος θα συνεχίσουν να λειτουργούν με μειωμένη κρατική χρηματοδότηση, δεν θα ενισχυθούν με προσωπικό, εξοπλισμό, μέσα, υποδομές, όπως απαιτείται», πως «παραχωρούνται κρατικές αρμοδιότητες, δομές, καθώς και αρμοδιότητες πυροσβεστικών υπηρεσιών σε δήμους, περιφέρειες, εθελοντικές ομάδες και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις» και ότι «τις συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές θα τις πληρώσει πολύ ακριβά ο λαός για πολλοστή φορά».

Το ενημερωτικό, δε, σημείωμα καταλήγει στο ακόλουθο συμπέρασμα: «Η προώθηση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου όχι μόνο δεν θα προσφέρει απολύτως τίποτε θετικό, αλλά θα υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο τις υπηρεσίες που καλούνται να προσφέρουν η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και το Πυροσβεστικό Σώμα». Προσθέτουν ότι: «Με τη λειψή χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, την ιδιωτικοποίηση και την παραχώρηση κρατικών δομών και υπηρεσιών, το κράτος απαλλάσσεται από βασικές αρμοδιότητες και υποχρεώσεις που αφορούν την προστασία της ζωής και των περιουσιών των συνανθρώπων μας, των υποδομών της χώρας και του φυσικού περιβάλλοντος».

Ενστάσεις εξάλλου για το νομοσχέδιο, και ιδίως για τη δημιουργία θέσεων διοικητή Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) και περιφερειακών συντονιστών, εξέφρασε σε άρθρο του και ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής, Ανδριανός Γκουρμπάτσης, στο οποίο κατέληγε:

«Δεν υφίσταται αναγκαιότητα αλλά σκοπιμότητα θέσπισης του διοικητή ΣΟΠΠ και των 13 περιφερειακών συντονιστών, οι οποίοι όχι μόνο δεν θα επιλύσουν προβλήματα αλλά θα προκαλέσουν περισσότερα. […] Το μόνο που στην πράξη θα εισφέρουν κατά τη λειτουργία τού ως άνω Μηχανισμού είναι να προσθέσουν προβλήματα στα ήδη υπάρχοντα, αγκυλώσεις και δυσλειτουργίες. Και τούτο γιατί είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προκληθούν δυσλειτουργίες του Μηχανισμού από την αντιπαλότητα μεταξύ των ως άνω οργάνων, που είναι ή αναμένεται ότι θα είναι απόστρατοι αξιωματικοί Π.Σ., με τους εν ενεργεία αξιωματικούς Π.Σ., προς τους οποίους προφανώς θα βγουν και αντιταχθούν όλα τα απωθημένα τους από τον χρόνο που βρίσκονταν στην ενέργεια.

»Επιπρόσθετα θα επιβαρύνουν τους φορολογούμενους πολίτες με μια απίστευτη, επιπλέον και περιττή, δαπάνη που συνολικά για τα 14 αυτά όργανα πλησιάζει κατ’ έτος το μισό εκατομμύριο ευρώ. Απλά αυτοί που επινόησαν τα ανωτέρω όργανα κινήθηκαν από ιδιοτέλεια και φυσικά εκθέτουν την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, αφού στο μόνο που στοχεύουν είναι να θεσπιστεί ένας κομματικός στρατός, κοστοβόρος, για να βολεύονται οι ημέτεροι και αρεστοί και όχι οι άριστοι».

Κατάργηση δικαιωμάτων

Μιλώντας, τέλος, στην «Εφ.Συν.» ο Δημήτρης Βλάχος (μέλος Εκτελεστικής Γραμματείας της ΕΑΚΠ) ανέφερε:

«Οχι μόνο δεν γίνεται κάποια προσπάθεια για να αναβαθμιστούν η Πολιτική Προστασία και η Πυροσβεστική, αλλά ίσα ίσα υποβιβάζονται ακόμα περισσότερο. Οσον αφορά τα δικαιώματα των συναδέλφων, καταργούνται κι αυτά που είχαν απομείνει. Αυτό το νομοσχέδιο ούτε συζητιέται ούτε μερεμετίζεται ούτε διορθώνεται. Πρέπει να αποσυρθεί. Το πρόβλημά μας όμως είναι ότι δεν παλεύουμε μόνο με την κυβέρνηση, αλλά και με την πλειονότητα δυστυχώς των συνδικαλιστών, που έχουν συμβιβαστεί και λένε ότι το νομοσχέδιο είναι θετικό. Συμφωνούν με τα περισσότερα σημεία και προσπαθούν δήθεν να διορθώσουν κάποια πράγματα μέσω των κοινωνικών διαλόγων που κάνουν. Είναι στημένο το παιχνίδι. Αυτό είναι το μεγαλύτερό μας πρόβλημα».

Η ΕΑΚΠ από σήμερα ξεκινά ενημερωτικές συσκέψεις πυροσβεστών, με πρώτη αυτή της Αθήνας στα γραφεία της Πανελλήνιας Ενωσης Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΕΑΠΣ). Το νομοσχέδιο πρόκειται να εισαχθεί για επεξεργασία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής στις 22 Ιανουαρίου, με στόχο στις 30 του μήνα να κατατεθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών