Προβληματισμένος εμφανίζεται ο εφοπλιστικός κόσμος, όσον αφορά την πολιτική κυρώσεων της ΕΕ και της ελληνικής κυβέρνησης έναντι της Ρωσίας, όπως φάνηκε στο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στην Αθήνα.

Ads

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ την περασμένη εβδομάδα αποφάσισε να σταματήσει από τις αρχές Δεκεμβρίου να αγοράζει το ρωσικό αργό πετρέλαιο που παραδίδεται δια θαλάσσης (τα 2/3 όλων των ευρωπαϊκών εισαγωγών ρωσικού αργού), ενώ δύο μήνες αργότερα θα απαγορεύσει όλα τα ρωσικά διυλισμένα προϊόντα.

Συγκεκριμένα, μιλώντας στο συνέδριο ο πρόεδρος του ναυτιλιακού ομίλου Capital Maritime Βαγγέλης Μαρινάκης, ξεκαθάρισε πως «νομίζω ότι οι Ευρωπαίοι ηγέτες κάνουν λάθος» και προσέθεσε ότι με τις κυρώσεις «Αντί να τιμωρούμε τη Ρωσία, τιμωρούμε τον εαυτό μας».

Από την πλευρά του, ο ιδρυτής των Dynacom Tankers Management, Dynagas και Sea Traders Γιώργος Προκοπίου δήλωσε πως «Οι κυρώσεις δεν λειτούργησαν ποτέ».

Ads

Πάντως, οι πλοιοκτήτες δηλώνουν ότι προσπαθούν να καταλάβουν ποιες συναλλαγές είναι ακόμα νόμιμες, Και αυτό γιατί μια σειρά κυρώσεων κατά της Ρωσίας και σκληρών μέτρων εναντίον άλλων χωρών, συμπεριλαμβανομένου του Ιράν, παραμένουν μπερδεμένα, δήλωσε τη Δευτέρα 6 Ιουνίου ο κ. Γιώργος Προκοπίου, σύμφωνα με το Reuters.

Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Μόσχα μετά την εισβολή στην Ουκρανία, όπως η αμερικανική απαγόρευση των εισαγωγών πετρελαίου, ώθησαν τη Ρωσία να στραφεί σε πελάτες στην Ινδία και την Κίνα που παραλαμβάνουν φορτία με μεγάλη έκπτωση. Οι υφιστάμενοι περιορισμοί στο Ιράν οδήγησαν επίσης το εμπόριο πετρελαίου του προς την Ασία, με αυξημένη την προσοχή των πλοιοκτητών ώστε να αποφύγουν τις κυρώσεις των ΗΠΑ.

«Τουλάχιστον η σύστασή μου είναι να είμαστε ξεκάθαροι σχετικά με το τι επιτρέπεται και τι όχι, τι είναι νόμιμο, τι είναι παράνομο, επειδή ζούμε συνεχώς σε γκρίζες περιοχές… Βλέπουμε τράπεζες και ασφάλειες να γίνονται πιο αυστηρές από τους ίδιους τους κανονισμούς, και αυτό δημιουργεί πολλές παρεξηγήσεις», κατέληξε η κ. Προκοπίου.

Ο Γιώργος Πατέρας, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Contships Management και πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος εστίασε στις κυρώσεις και στην προσαρμοστικότητα των Ελλήνων: «Δεν πρέπει να κατηγορούμε τους λαούς για τις αποφάσεις των ηγετών τους. Και οι κυρώσεις επιβάλλονται για να πιέζονται οι ηγέτες αλλά υποφέρουν οι λαοί. Πρέπει το εμπόριο να λειτουργεί κανονικά, να συνεχίζεται ανεμπόδιστα».