Την ανηφόρα συνεχίζουν οι τιμές των προϊόντων στα ράφια και μάλιστα με ρυθμούς που μόνο η αύξηση της τιμής των καυσίμων μπορεί να συναγωνιστεί.

Ads

Όπως σημείωσε στο Tvxs.gr, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών, Γιώργος Λεχουρίτης, η κρίση ακρίβειας δεν είναι παροδική και οι τιμές ήταν ήδη εντυπωσιακά αυξημένες και κατά την περίοδο που ο κ. Γεωργιάδης έβγαζε σέλφι με χαρούμενους πελάτες των σούπερ μάρκετ. Ενώ, οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών προειδοποιούν, ότι η τιμή της αμόλυβδης θα σκαρφαλώσει στα 2 ευρώ και στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή στα πρατήρια των νησιών.

Ακριβότερη από την Γερμανία η βενζίνη στην Ελλάδα

Η νέα χρονιά μπήκε με την τιμή της βενζίνης να κινείται πλέον γύρω από τα 2 ευρώ το λίτρο. Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Καυσίμων Αττικής Γιώργος Ασμάτογλου τόνισε ότι η εκτόξευση των τιμών σε όλα τα καταναλωτικά αγαθά οφείλεται κυρίως στην άνοδο το καυσίμων. Η μέση τιμή στα μεγάλα αστικά κέντρα το λίτρο της αμόλυβδης  βρίσκεται περίπου στο 1,83 ευρώ, ενώ πανελλαδικά το λίτρο έχει ξεπεράσει το 1,85 ευρώ. Στη δε νησιωτική Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τα 2 ευρώ. Προχώρησε μάλιστα στη δυσοίωνη εκτίμηση ότι αν συνεχιστεί έτσι ο ρυθμός των αυξήσεων το Ιούνιο η τιμή της αμόλυβδης στα μεγάλα αστικά κέντρα θα αγγίξει τα 2 ευρώ.

Ads

Ο κ. Ασμάτογλου εκτιμά ότι αυτή η ανοδική πορεία θα συνεχιστεί και μετά τον Ιούνιο και ίσως να μην σταματήσει. Θεωρεί αναγκαίο να μειωθεί η φορολογία, δηλαδή στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης ή στο ΦΠΑ στο καύσιμο  έτσι ώστε να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός και να μην «βουλιάξει» η οικονομία στο χώρο των πρατηρίων ώστε να μπορεί το κράτος να έχει έσοδα.

Τον τελευταίο χρόνο βιώνουμε συνεχείς καθημερινές αυξήσεις από τα διυλιστήρια, είπε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλης Κιούσης. Η βενζίνη έχει ακριβύνει 40 λεπτά το λίτρο από τον περασμένο Φεβρουάριο, τόνισε. Στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ υψηλοί οι φόροι κατανάλωσης. Από το 2011 έχουμε τους υψηλότερους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στην Ευρώπη πρόσθεσε.

«Προτείνουμε όταν αυξάνουν πολύ οι τιμές διεθνώς, να υπάρχει ένας μηχανισμός μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ώστε να γίνεται η τιμή του καύσιμου προσιτή στον μέσο καταναλωτή. Αν δεν υπήρχε ο φόβος του covid, αν δεν φοβόνταν ο κόσμος να χρησιμοποιήσει για τις μετακινήσεις του τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς η κατανάλωση καυσίμων από τα πρατήρια θα είχε πέσει κάτω από το μηδέν υποστήριξε. «Έχουμε την τρίτη ακριβότερη βενζίνης την Ευρώπη. Πιο ακριβή στην Ελλάδα η βενζίνη κι από την Γερμανία!».

Η λύση του προβλήματος, κατά τον κ. Κιούση, είναι ότι πρέπει το καύσιμο να είναι προσιτό στον μέσο Έλληνα καταναλωτή, κι αυτό σήμερα θα επιτευχθεί μόνο με την μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Αισχροκέρδεια και απουσία ελέγχων

«Η ακρίβεια δεν είναι παροδικό φαινόμενο, είναι μόνιμο. Το 2021 είχαμε μέσο όρο ακρίβειας γύρω στο 25% με 30% και άλλο τόσο θα έχουμε και το 2022. Ήδη τον Γενάρη έχει καταγραφεί αύξηση γύρω στο 5%» μας λέει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.

Αιτία αυτής της κατάστασης, για τον ίδιο, είναι η αισχροκέρδεια, σε συνδυασμό με την απουσία ελέγχου της αγοράς από την κυβέρνηση. «Για την αύξηση αυτή ευθύνεται καθαρά η αισχοκέρδεια» λέει ο κ. Λεχουρίτης και εξηγεί: «Οι παραγωγοί διαμαρτύρονται ότι δεν έχουν καλές τιμές και πουλάνε φθηνά τα προϊόντα τους, αλλά έχουν ακριβή παραγωγή λόγω του ακριβού κόστους των λιπασμάτων – φυτοφαρμάκων και του πετρελαίου κίνησης. Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται για την ακρίβεια στο ράφι. Το αποτέλεσμα είναι, το χάσμα μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή, να το κερδίζει ο έμπορος, ο μεσάζοντας. Άρα οι μεσάζοντες είναι αυτοί που διαφεντεύουν, για πολλοστή φορά, την αγορά.».

Σημειώνει επίσης, ότι η αισχροκέρδεια είναι η αιτία και για τις αυξήσεις στις τιμές της ενέργειες και των καυσόμων διεθνώς, τις οποίες επικαλείται και η ελληνική κυβέρνηση. «Υπάρχει πολυεθνική αισχροκέρδεια. Υπάρχει ευρωπαϊκή αισχροκέρδεια, αλλά, παράλληλα, υπάρχει και ελληνική. Δεν είναι άμοιρη ευθυνών η Ευρώπη, ούτε η παγκόσμια αγορά, ούτε, βεβαίως, η Ελλάδα. Δεν μπορεί να αγοράζεις 20 λεπτά το πορτοκάλι και να το πουλάς 1 ευρώ. Δεν μπορείς να αγοράζεις τα ρόδια το καλοκαίρι 21 λεπτά στο χωράφι και να τα πουλάς 2 ευρώ στο ράφι. Άρα λοιπόν κάποιοι κερδίζουν. Εκείνοι που κερδίζουν είναι οι μεσάζοντες. Αρα υπάρχει κερδοσκοπεία» μας λέει ο κ. Λεχουρίτης και προσθέτει:

«Δεν μπορεί να βγαίνει το υπουργείο Ανάπτυξης, ο κ. Γεωργιάδης, να λέει ότι η κρίση της ακρίβειας θα τελειώσει μέσα ή μέχρι το τέλος του 2021 και αντί αυτού να βλέπουμε να συνεχίζεται το ίδιο τροπάριο. Είναι πράγματα που έχουν συμβεί, έχουν καταγραφεί και δεν μπορούν να διαψευστούν. Αν η κυβέρνηση θέλει να ωραιοποιήσει τα πράγματα, ότι είναι “μια χαρά”, της λέμε πως όχι, δεν είναι μια χαρά. Το ψωμί πήρε 30% με 35% αύξηση. Το αλεύρι, συσκευασία 5 κιλών, από 2,5 ευρώ τον Αύγουστο του 2021, τώρα έχει 4,5 – 4,80 ευρώ. Οι φακές εισαγωγής, από 1,5 ευρώ το μισόκιλο έχουν πάει στα 2 ευρώ. Τα χύμα φασόλια γίγαντες, από 6,60 ευρώ τον Αύγουστο του 2021, πήγαν 7,90 ευρώ το τέλος του 2021. Το ότι ο λαός δεν έχει ακόμα αγανακτήσει και δεν έχει βγει στον δρόμο, δεν σημαίνει ότι η κυβέρνηση απαλλάσσεται των ευθυνών της.».

Ο ίδιος θεωρεί ότι «η κυβέρνηση έχει τους μηχανισμούς να ελέγξει την αγορά». Αντί γι’ αυτό όμως κάνει κάτι το οποίο ο κ. Λεχουρίτης μας το δίνει σε ένα παράδειγμα. «Μείωσε τον φόρο στα λιπάσματα, από το 13% στο 6%. Καλή ενέργεια. Η διαφορά αυτή όμως, δεν πηγαίνει σε όφελος του καταναλωτή. Πήγε εις όφελος του έμπορα. Δηλαδή τη διαφορά αυτή της μείωσης του ΦΠΑ δεν την καρπώθηκε ο καταναλωτής. Γιατί το σκεπτικό να μειωθεί ο ΦΠΑ σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων σημαίνει ότι θα υπάρχει έλεγχος. Δεν σημαίνει ότι μείωσα το ΦΠΑ και αφήνω την αγορά ανεξέλεγκτη για το αν μειώθηκε τελικά ή όχι η τιμή στον καταναλωτή.».

Πιο απλά, η μείωση του ΦΠΑ στα λιπάσματα έδωσε την ευκαιρία στον έπορο να ψωνίζει φθηνότερα, αλλά, απουσία ελέγχουμ εξακολουθεί να πουλά όσο θέλει. «Ακριβώς» υπογραμμίζει ο κ. Λεχουρίτης και προσθέτει: «Μάλιστα αυτό ακούστηκε και από χείλη υπουργού. Όταν έγινε ερώτηση πριν τα Χριστούγεννα στον κ. Γεωργιάδη γιατί δεν επιδοτεί τα γυμναστήρια, ο υπουργός απάντησε, ότι από το 24% το ΦΠΑ το πήγε στο 11% ή στο 13%. Άρα, κερδίσανε τη διαφορά του ΦΠΑ που τους μείωσε. Όταν λοιπόν ο ίδιος ο υπουργός αποδέχεται ότι το ΦΠΑ είναι κέρδος για τον επιχειρηματία, καταλαβαίνετε ποιο είναι το σκεπτικό τους. Είναι το κέρδος να πάει, όχι στον καταναλωτή, αλλά στον επιχειρηματία.».

Η νοθεία ως «κερασάκι»

Χειρότερο όμως και από την ακρίβεια είναι, για τον κ. Λεχουρίτη, η νοθεία των προϊόντων. τους ζητούμε να μας το εξηγήσει και μας φέρνει παράδειγμα τις φακές. «Εισάγω 10 τόνους φακές από τον Καναδά. Και αγοράζω από την ελληνική αγορά, 1 τόνο. Τα ανακατεύω και αφού δεν υπάρχει έλεγχος, τα πουλάω στην αγορά ως ελληνικά, ακριβότερα.».

Γιατί, όμως, το εισαγόμενο είναι, κατά κύριο λόγο, φθηνότερο; «Αυτό συμβαίνει, διότι, για παράδειγμα, ένας παραγωγός στην Ελλάδα καλλιεργεί 100 στρέμματα. Ένας παραγωγός στον Καναδά καλλιεργεί 1.000 στρέμματα. Άρα το κόστος της καλλιέργειας στον Καναδά πέφτει ανά κιλό στο 1 εκατοστό. Άρα έχει τη δυνατότητα να πουλήσει φθηνότερα. Το ίδιο συμβαίνει και με το ρύζι. Το ρύζι που εισάγεται είναι φθηνότερο. Εισάγουν πατάτες Κύπρου. Αυτή τη στιγμή η πατάτα Κύπρου πωλείται το κιλό 1,20 ευρώ. Βαφτίζουν την ελληνική πατάτα κυπριακή και την πουλάνε 1,20, με τον Έλληνα παραγωγό όμως να πουλάει στις ίδιες χαμηλές τιμές προς τον έμπορο».