Το 62% των Ελλήνων σε σχέση με το 59% πέρυσι δεν θα κάνει καλοκαιρινές διακοπές, σύμφωνα με πρόσφατη πανελλαδική έρευνα του ΙΝΚΑ, που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 27 Ιουνίου-5 Ιουλίου 2011.

Ads

Περισσότεροι από 62 στους 100 Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι δεν προγραμματίζουν ούτε πιστεύουν ότι τελικά θα πραγματοποιήσουν διακοπές το καλοκαίρι του 2011. Οι αιτίες για τη μη πραγματοποίηση των διακοπών είναι: οικονομικοί λόγοι και επαγγελματική αστάθεια 82%, επαγγελματικές υποχρεώσεις 10% και άλλοι λόγοι 8%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, το 72% κάνει ολιγοήμερες διακοπές ή σε ιδιόκτητο, συγγενικό ή φιλικό σπίτι και συγκεκριμένα οι Έλληνες αυτοί διαμένουν: σε πατρικό ιδιόκτητο σπίτι το 50%, σε συγγενικό – φιλικό σπίτι το 24%, σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα σπίτια ή δωμάτια το 26%.

Αλλά και η διάρκεια των διακοπών όλης, από κοινού, της οικογένειας, φαίνεται ότι περιορίζεται όλο και περισσότερο. Κατά το 2011, θα πραγματοποιήσει 7 ημέρες διακοπές το 46%, 10 ημέρες το 25%, 15 ήμερες το 23%, 20 ήμερες το 5% και 30 ήμερες μόλις το 1%.

Ads

Η σύντμηση της διάρκειας των διακοπών, σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, οφείλεται κυρίως σε παράγοντες αποδόμησης της ζωής του Έλληνα και οικονομικούς, (ένταση της οικονομικής δυσπραγίας, δυσανάλογες με τον πραγματικό πληθωρισμό ή καθόλου αυξήσεις της μισθωτής εργασίας, σε συνδυασμό με την παρεπόμενη ανάγκη για πρόσθετη εργασία) αλλά και σε κοινωνικούς παράγοντες, όπως, χαλάρωση των οικογενειακών δεσμών τόσο μεταξύ γονέων όσο και κυρίως μεταξύ παιδιών και γονιών και η έλλειψη διάρκειας, ασφάλειας και σταθερότητας στη μισθωτή απασχόληση. Παράλληλα, μίκρυνε ασφυκτικά και η γνωστή διασπορά των διακοπών σε περισσότερες εποχές (π.χ. κατά τα εορταστικά 3ήμερα, τα Χριστούγεννα, το Πάσχα κ.λπ.).

Σημειώνεται ότι η φετινή έρευνα του ΙΝΚΑ δείχνει περαιτέρω επιδείνωση της δυνατότητας διακοπών σε σχέση με τα αποτελέσματα της αντίστοιχης περυσινής (59% του 2010, 49% του ’09, 48% του ’08, 45% του ’07, 44% του ’06 αντί 41% του ’05 και 39,6% του ’04).

Τέλος, σύμφωνα με τις επαναλαμβανόμενες κάθε χρόνο έρευνες του ΙΝΚΑ, οι διαφορές τιμών και ποιότητας για το ίδιο προϊόν ή υπηρεσία, στις τουριστικές περιοχές παρουσιάζουν θεαματικές διαφορές -συχνά εξοργιστικές- σε σχέση με το μέσο όρο της υπόλοιπης χώρας. Εκτός των τιμών, όμως, σημαντικό πρόβλημα σημειώνεται ότι παρουσιάζεται στα ζητήματα της ποιότητας, της εξυπηρέτησης και κυρίως της δημόσιας υγείας.