«Η ιδιωτική εκπαίδευση, ολισθαίνει σε έναν μεσαίωνα» λέει στο tvxs ο Γιώργος Χριστόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) με αφορμή το ρεπορτάζ που επιχειρεί να καταγράψει, τα αποτελέσματα του νόμου Κεραμέως σε ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια.

Ads

Σκάνδαλα εις βάρος των εκπαιδευτικών με τις πλάτες του υπουργείου, παιδικές ζωές εκτεθειμένες σε κίνδυνο εξαιτίας παντελούς έλλειψης κτιριακών ελέγχων, καθημερινό μπούλινγκ, εκπαιδευτικοί που καλούνται να σφουγγαρίζουν τουαλέτες και ο  πρωτοφανής αριθμός  των 2.500 εκπαιδευτικών που βρέθηκε από το 2020 και μετά εκτός εργασίας (big quit), είτε για λόγους απόλυσης, είτε για λόγους παραίτησης μετά από εξάντληση, είναι ορισμένα μόνο από τα αποτελέσματα που καταγράφονται.

Τα ιδιωτικά σχολεία υπερδιπλασιάζουν τα κέρδη τους και ταυτόχρονα είναι εμποτισμένα με την απόγνωση των εκπαιδευτικών όπως καταγράφουν οι έρευνες και χάνουν την αξιοπιστία τους, αφού έχουν μετατραπεί σε κέντρα διερχομένων. «Τα παιδιά θα κάνουν μάθημα με όποιον αντέξει στο κάτεργο. Αυτό θέλουν οι γονείς για τα παιδιά τους;» αναρωτιέται εκπαιδευτικός μιλώντας στο tvxs.

Μπορεί τα παραπάνω να μην αφορούν το σύνολο των ιδιωτικών σχολείων, ωστόσο το φαινόμενο είναι αρκετά γενικευμένο, ώστε να προκαλεί τεράστια ανησυχία και να θέτει το ερώτημα αν τελικά η ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, πέρα από πολυδάπανη, έχει αρχίσει να γίνεται κα επικίνδυνη για την σωματική και ψυχική υγεία, παιδιών και εκπαιδευτικών. 

Ads

«Η ΝΔ ανταποδίδει τη χάρη στους σχολάρχες-χορηγούς της» είχε πει στο tvxs για το νομοσχέδιο Κεραμέως, ο πρώην πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Μ. Κουρουτός που δεν είναι πλέον στη ζωή. Το ρεπορτάζ που ακολουθεί, τον δικαιώνει μετά θάνατο.

Αναιτιολόγητες απολύσεις, παρουσία ιδιοκτήτη στον σύλλογο διδασκόντων, εκπαιδευτικοί με το πιστόλι στον κρόταφο

«Ο μεγάλος σταθμός για τη σημερινή κατάντια της ιδιωτικής εκπαίδευσης,  ήταν ο νόμος Κεραμέως του ’20, γιατί  ξήλωσε το προηγούμενο καθεστώς, που παρείχε κάποια προστασία στο δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης» λέει ο Γ. Χριστόπουλος.

«Ο προηγούμενος νόμος προέβλεπε, ότι για να απολυθεί ένας ιδιωτικός  εκπαιδευτικός, πρέπει να υπάρχει αιτιολόγηση όπως παντού στον κόσμο. Οι καταγγελίες σύμβασης κρίνονταν από ανεξάρτητη αρχή, από δικαστές. Γιατί το προέβλεπε αυτό ο νόμος; Γιατί ένας εκπαιδευτικός αν προσφύγει στα δικαστήρια θελει 4-5 χρόνια ώσπου να δικαιωθεί.

Η κ. Κεραμέως, καταργεί την ανεξάρτητη αρχή, θεσπίζει αναιτιολόγητες απολύσεις, βάζει τη πιο χυδαία ρύθμιση από μεταπολίτευση -όπως την έχει χαρακτηρίσει ο εργατολόγος κ.Καζάκος- την εθελοντική μείωση του ωραρίου. Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζονται σαν ελεύθεροι επαγγελματίες που βγάζουν χιλιάδες ευρώ. Στην πραγματικότητα, με το πιστόλι στον κρόταφο αποδέχονται να έχουν 10 και όχι 20 ώρες, ώστε, είτε να βάλει κολλητό του ο ιδιοκτήτης του σχολείου στη θέση τους, είτε να πάρει μειωμένη αποζημίωση όταν θα απολυθεί.

Επί Κεραμέως θεσπίστηκε η παρουσία του ιδιοκτήτη στον σύλλογο διδασκόντων. Μιλάμε για κάτι πρωτοφανές, αφού  δεν μπορεί κανένας εκπαιδευτικός να μιλήσει ελεύθερα!

Big Quit

Ένα από τα πιο σοβαρά αποτελέσματα του νόμου Κεραμέως είναι ότι για πρώτη φορά στα χρονικά, καταγράφηκε μια τεράστια φυγή εκπαιδευτικών από ιδιωτικά σχολείο, το λεγόμενο «big quit». «Έχουμε πάνω από 2.500 ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς (πρόκειται για το 30% του σώματος), που είτε εφυγαν είτε απολύθηκαν από το ’20 και μετά . Παραιτήθηκαν γιατί δεν άντεχαν, όπως καταγγέλουν» λέει ο Γ. Χριστόπουλος

«Όταν καταντήσει κέντρο διερχομένων  το σχολείο, μοιραία θα χάσει την ποιότητά του. Ένα καλό σχολείο ωριμάζει μαζί με τους εκπαιδευτικούς του, όπως χρόνια λέμε. Έχουμε καταθέσει στον δημόσιο διάλογο προτάσεις ορθολογικές, χωρίς συντεχνιακό πρόσημο αλλά δεν έχει δεχτεί καμία απολύτως το υπουργείο»

Η ΟΙΕΛΕ έκανε έρευνα για το «big quit». Τι έδειξε;

«Το 67% των ιδιωτικών  εκπαιδευτικών δήλωσαν ότι θέλουν να φύγουν από τις μονάδες στις οποίες εργάζονται. Το 80% ότι για τα έξτρα πράγματα που καλούνται να κάνουν, δεν πληρώνονται. Υπάρχει παράνομη και μαύρη εργασία δια της βίας. Το 60% απαντά, πως η επιλογή διευθυντικών  στελεχών  δεν γίνεται με διαφάνεια. Σύμφωνα με το ελληνικό σύνταγμα, τα ιδιωτικά σχολεία πρέπει  να λειτουργούν με κρατική εποπτεία και διαφάνεια, αλλά κατάντησαν η χειρότερη μορφή ιδιωτικής επιχείρησης» λέει ο Γ. Χριστόπουλος. 

Η κ. Κεραμέως ωστόσο, υποστηρίζει πως υπάρχει εποπτεία «Υπάρχει μόνο εποπτεία εγγράφων. Απολύει ο ιδιοκτήτης κάποιον και απλά εγκρίνει το υπουργείο την απόλυση. Αυτό δήλωσε η Κεραμέως ότι είναι ουσιαστική εποπτεία!» λέει ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ.

«Τόπος μαρτυρίου για τους εκπαιδευτικούς που συχνά σφουγγαρίζουν και  τουαλέτες»

«Πολλά ιδιωτικά σχολεία έχουν γίνει τόπος μαρτυρίου για τους εκπαιδευτικούς, που ανέχονται λόγω ανεργίας, μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας ιδίως ιδιωτικά νηπιαγωγεία» λέει στο tvxs ο Γ. Χριστόπουλος.

«Εκεί, πάνω από το 80%  εργάζονται σε συνθήκες ανυπόφορες. Οι παιδαγωγοί εκτός από το ότι ασκούν τα παιδαγωγικά τους καθήκοντα, σφουγγαρίζουν τουαλέτες, κάνουν ψώνια για το σχολείο, λειτουργούν ως συνοδεία σχολικών λεωφορείων, κάθονται έως 7 στη δουλειά . Μετά αναρωτιόμαστε γιατί ξεχνιούνται παιδιά στα σχολικά!»

Το σκάνδαλο των διπλών συμβάσεων

Στα ιδιωτικά σχολεία, αποκαλύψαμε μεγάλη παρανομία.  Πολλά από αυτά κάνουν δύο συμβάσεις  σε εκπαιδευτικούς, μία στο υπ. Παιδείας και μία στην Εργάνη. Στο ένα δηλώνουν για παράδειγμα πως έχεις 20 ώρες στο άλλο 8. Για να μπορεί να σε πληρώνει για 8 ώρες ενώ κάνεις 20 και η απόλυση να ονομαστεί «λήξη της σύμβασης», οπότε να χάσεις την αποζημίωση. Την παράνομη και εξοργιστική τακτική, ανακαλύψαμε σε ένα εκκλησιαστικό σχολείο, υπό τη σκέπη της Αρχιεπισκοπής. Αν υπολογίσουμε πόσα εκατοντάδες χιλιάδες κερδίζουν από μη καταβολή αποζημιώσεων απόλυσης.

Φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών: Αδήλωτη εργασία και το οικονομικό σκάνδαλο τoυ lockdown

Στα φροντιστήρια και στα κέντρα ξένων γλωσσών καταγράφηκε αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία στο 40-45% των εκπαιδευτικών.

«Πολλά φροντιστήρια λειτουργούν με ορισμένου χρόνου συμβάσεις, που λήγουν  πριν τη λήξη του διδακτικού έτους. Σε αρκετές περιπτώσεις είναι και συμβάσεις δύο μηνών! Οι εκπαιδευτικοί εδώ είναι εντελώς αναλώσιμοι.  Καμία εποπτεία  δεν υπάρχει από την πολιτεία» λέει ο Γ. Χριστόπουλος.

«Είχε γίνει επί ΣΥΡΙΖΑ μια προσπάθεια. Ψηφίστηκε να δημιουργηθεί μια ηλεκτρονικη πλατφόρμα που θα λειτουργούσε υπό την αιγίδα του υπουργείου και θα έλεγχε τα στοιχεία για να καταπολεμηθεί η αδήλωτη εργασία . Δεν εφαρμόστηκε ποτέ, ούτε από την προηγούμενη ούτε από αυτή την κυβέρνηση. Επί ΣΥΡΙΖΑ εξετάστηκε η δημιουργία κοινου σώματος επιθεωρητών υπουργείου παιδείας και εργασίας με σκοπό τον εξειδικευμένο έλεγχο. Ούτε αυτό μπήκε σε λειτουργία.

Επίσης, έως το 2013, οι διευθυντές εκπαίδευσης, είχαν πειθαρχική δικαιοδοσία, για τους εκπαιδευτικούς αυτούς χώρους. Έλεγχαν, πόσα είναι τα τμήματα, ποιοι είναι οι καθηγητές, ποιο το πρόγραμμα κλπ. Έρχεται ο Αρβανιτόπουλος και το καταργεί. Επί ΣΥΡΙΖΑ επανήλθε. Τώρα η Κεραμέως λέει, ότι έχει η διεύθυνση πειθαρχική δικαιοδοσία, χωρίς να λέει ποιες είναι οι πειθαρχικές τους αρμοδιότητες. Άρα είναι ουσιαστικά, σαν να μην έχουν αρμοδιότητες. Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα ανεξέλεγκτο τοπίο.

Ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ θυμίζει πως «…στο λοκ νταουν έγινε μια από τις μεγαλύτερες ληστείες κατά του κράτους και πολιτών και γονέων»

«Οι επιχειρήσεις μπήκαν σε λοκ νταουν. Στην εκπαίδευση, μπορούσες να βάλεις τη μονάδα σου σε αναστολή εθελοντικά. Τι έκαναν; Εικονική αναστολή, ενώ τα φροντιστήρια  έκαναν τηλεκπαίδευση. Κι ενώ δεν πληρωναν ούτε φόρους ούτε εισφορές στο κράτος, εισέπρατταν δίδακτρα από γονείς. Το έκανε η πλειονότητα των κέντρων ξένων γλωσσών και φροντιστηρίων».

Δεν είναι η μόνη περίπτωση στην οποία το υπουργείο κάνει τα στραβά μάτια όμως.

«Υπάρχει η αλυσίδα το Διακρότημα, που διαφημίζει διδακτική ώρα 60 λεπτά ενώ ο νόμος λέει 45. Γιατί το κάνουν; Γιατί αυτά τα 15 λεπτά σε κάθε ώρα, τους δίνουν εκατομμύρια ευρώ κέρδος. Ενώ το επισημάναμε στην κ. Στρατινάκη στο υπουργείο από τον Σεπτέμβρη του ’20, δεν έχει ανοίξει μύτη, δεν τους πειράζει κανείς. Δεν ξέρω πόσοι Πάτσηδες υπάρχουν στην ιδιωτική εκπαίδευση. Και δεν τους αγγίζει κανείς. Ξεκαθαρίζω ότι αυτά δεν ξεκίνησαν σήμερα. Απλά με τον νόμο Κεραμέως, έχουν γιγαντωθεί. Είναι εντελώς ανεξέλεγκτη η κατάσταση».

Κέντρα Μελέτης: Αν σκοτωθεί παιδί ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη;

Το μεγαλύτερο σκάνδαλο σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΙΕΛΕ, είναι η απόλυτη απουσία κάθε ελέγχου στα Κέντρα Μελέτης, ή αλλιώς στα φροντιστήρια για τα παιδιά του δημοτικού. Κι αυτό γιατί κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα των παιδιών.

«Ενώ όλες οι υπόλοιπες μονάδες της ιδιωτικής  εκπαίδευσης, ελέγχονται κτιριακά από τον ΕΟΠΠΕΠ, τα κέντρα μελέτης, δεν τα ελέγχει κανείς. Δεν γνωρίζουμε πως δουλεύουν, με ποιους εκπαιδευτικούς, με ποια προσόντα, πως πληρώνονται σε ποια κτίρια στεγάζονται. Είναι η μοναδική περίπτωση ιδιωτικής επιχείρησης,  που κανείς δεν ξέρει υπό ποιο καθεστώς λειτουργεί! Έκανε ο κ. Ραγκούσης σχετική ερώτηση και ομολόγησε η κυβέρνηση ότι δεν υπάρχει κανένας έλεγχος! Αν σκοτωθεί ένα παιδί, ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη; Οκ ας μπούμε σε 2η μοίρα οι εκπαιδευτικοί. Με τα παιδιά τι γίνεται; να κινδυνεύουν».

Camps: Εργαζόμενοι είχαν συμβάσεις εργατών ορυχείου

«Το ίδιο καθεστώς επικρατεί στα summer camps.  Τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία, απασχολούν εκεί τα καλοκαίρια παιδιά.  Σε τι κτίρια,  με ποιους εκπαιδευτικούς… κανείς δεν ελέγχει. Στείλαμε επιστολή σε υπ. υγείας και εργασίας σχετικά με αυτά τα θέματα. Όταν δημοσιοποιήθηκε, επικοινώνησε μαζί μας μια διευθύντρια δημόσιας υγείας  και μας είπε, ότι μετά το δημοσίευμά μας πήγε η υπηρεσία δημόσιας υγείας σε ένα camp για έλεγχο.  Εκεί αποκαλύφθηκε, ότι οι εργαζόμενοι είχαν συμβάσεις εργατών ορυχείου!» λέει ο Γ. Χριστόπουλος περιγράφοντας ένα απόλυτο χάος.

Ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ που έχει κάνει αρκετές παρεμβάσεις και σε σχέση με τον τρόπο που ο νόμος Κεραμέως λειτουργεί εις βάρος και των παιδιών των δημοσίων σχολείων, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ξανά, προτείνοντας λύσεις:

«Μετά από ανοιχτό δημόσιο διάλογο, με την εμπλοκή όλων των φορέων πρέπει να φτιαχτεί νέος, σοβαρός, δίκαιος νόμος για την ιδιωτική εκπαίδευση, που να διασφαλίζει το αγαθό της εκπαίδευσης, την υγεία και τη διαφάνεια. Η ιδιωτική εκπαίδευση ολισθαίνει σε έναν μεσαίωνα. Δεν είναι δυνατόν να λειτουργεί χώρος παιδείας σε τέτοιες συνθήκες. Με ανελέητο καθημερινό μπούλινγκ, με καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση, με εκπαιδευτικούς σε κατάσταση burnout. Δεν είναι μόνο εις βάρος των εκπαιδευτικών όλο αυτό, αλλά και εις βάρος των μαθητών. Οι μόνοι που κερδίζουν, είναι οι σχολάρχες που μεγιστοποιούν τα κέρδη τους».