Την ώρα που η Ελλάδα έμπαινε σε καραντίνα και η αγωνία για την πανδημία κορυφωνόταν η κυβέρνηση Μητσοτάκη διέθετε στα media 11 εκατομμύρια ευρώ για να επικοινωνήσει το μήνυμα «μένουμε σπίτι». Την ώρα που ετοιμαζόμαστε να βγούμε από το σπίτι η κυβέρνηση ανακοινώνει νέο «δώρο» επιπλέον 9 εκατομμυρίων, από τον κρατικό προϋπολογισμό, στα media για να επικοινωνήσει τα «αναγκαία μέτρα προστασίας και τις συμπεριφορές για τον περιορισμό της διασποράς του κοροναϊού».

Ads

Τάδε έφη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας προσθέτοντας ότι «η ενημέρωση σώζει κυριολεκτικά ζωές» καθώς και ότι η επιπλέον χρηματοδότηση είναι επιβεβλημένη προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα… fake news.

«Είναι απαραίτητο, στην κρίσιμη φάση της σταδιακής μετάβασης στην «νέα κανονικότητα», να εκπαιδεύσουμε τους πολίτες σε έναν νέο τρόπο ζωής και να τους προφυλάξουμε από την παραπληροφόρηση και τα «fake news». Διότι, όταν δεν υπάρχει ενημέρωση, θεριεύουν η ανασφάλεια, ο φόβος και ο πανικός».

Με δεδομένο ωστόσο ότι η κρατική χρηματοδότηση της ενημέρωσης, εκτός από ζωές, σώζει και μιντιάρχες – μικρούς και μεγάλους – πρόθυμους να λειτουργήσουν ως κλώνοι του κυβερνητικού εκπροσώπου και να αντικαταστήσουν τα… fake news με υμνολογίες του πρωθυπουργικού έργου, προκύπτουν σοβαρά και αναπάντητα ερωτήματα.

Ads

Το πρώτο ερώτημα είναι σε ποιους, πόσα και με ποια κριτήρια διατέθηκαν τα πρώτα 11 εκατομμύρια και σε ποιους και γιατί θα διατεθούν και τα επιπλέον 9 που ανακοινώθηκαν χθες. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση για την πρώτη δόση και παραμένει άγνωστο εάν στο δεύτερο πακέτο θα ενταχθούν ξανά και εκείνοι που είχαν επωφεληθεί από το πρώτο.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα typologies.gr, από το νέο πακέτο περίπου 4.5 εκατ. ευρώ θα πάνε σε κανάλια εθνικής εμβέλειας, περίπου 1 εκατ. ευρώ σε ραδιοφωνικούς σταθμούς της Αθήνας, και περίπου 1.5 εκατ. ευρώ σε περιφερειακά κανάλια. Δεν αναφέρεται εάν θα χρηματοδοτηθούν και εφημερίδες και ιστοσελίδες ενώ, κατά την ίδια πηγή, στο κόστος περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ, καθώς και ότι το δημιουργικό της καμπάνιας  θα αναλάβουν οι εταιρείες The Newtons και Frank & Fame.

Το δεύτερο ερώτημα είναι πώς επιλέγεται σ’ αυτή την συγκυρία – την ώρα που «ροκανίζονται» ακόμη και τα 800άρια για όσους έμειναν χωρίς δουλειά λόγω πανδημίας – ως εθνική προτεραιότητα η επαναχρηματοδότηση με δημόσιο χρήμα των ιδιοκτητών μέσων ενημέρωσης. Οι οποίοι, παρεμπιπτόντως, έχουν επίσης πριμοδοτηθεί και με την απαλλαγή(ή πάγωμα ; η σχετική απόφαση είναι σκοπίμως ασαφής)  για εφέτος των πληρωμών των δόσεων για την απόκτηση των τηλεοπτικών αδειών.

Η απόφαση προκάλεσε την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ: «Με πρόσχημα την πανδημία, ο κ. Μητσοτάκης επιχειρεί να επιβάλλει ολοκληρωτικό έλεγχο στο πεδίο της ενημέρωσης. Δεν κάνει τίποτα άλλο από το να αντιγράφει κατά γράμμα τον φίλο και ομόσταυλό του Βίκτορ Όρμπαν, μοιράζοντας εν κρυπτώ δημόσιο χρήμα», ανακοίνωσε η αξιωματική αντιπολίτευση προσθέτοντας: «Τα κονδύλια αυτά όμως δεν ανήκουν στον κ. Μητσοτάκη και την παρέα του. Είναι μείζον ζήτημα διαφάνειας αλλά και δημοκρατίας να γνωρίζουν οι πολίτες που πηγαίνει το δημόσιο χρήμα».

Το τρίτο ερώτημα αφορά την τελική πολιτική στόχευση της κυβέρνησης και επαναφέρει τα σενάρια περί εκλογών εν μέσω υγειονομικής και οικονομικής κρίσης. Το έθεσε πρώτος ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Λευτέρης Κρέτσος αποκαλύπτοντας ότι, εν κρυπτώ και με ΠΝΠ(Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου), η κρατικά χρηματοδοτούμενη επικοινωνιακή καμπάνια παρατάθηκε έως τις 20 Σεπτεμβρίου αντί της 30ης Μαίου που προβλεπόταν αρχικά: «9 εκατ. επιπλέον στην καμπάνια Μενουμε Σπίτι, σύνολο 20», έγραψε στο twitter ο Λευτέρης Κρέτσος προσθέτοντας: «Το είχαν προβλέψει. Στην ΠΝΠ 14/03 η σχετική καμπάνια κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων(!!!) ίσχυε μέχρι τις 31 Μαΐου. Στην ΠΝΠ 20/03 η ρύθμιση επεκτείνεται μέχρι 20/09.Εκλογές μέσα στην πανδημία; Που πήγαν τα 11εκατ;».

Κοινώς, εγείρεται πλέον και το εύλογο ερώτημα εάν η κυβέρνηση, εκτός από το να μοιράζει δώρα – με vouchers ή χωρίς – σε ημετέρους έχει επιλέξει εν μέσω πανδημίας να χρηματοδοτήσει από τα δημόσια ταμεία και την προεκλογική καμπάνια της ΝΔ.