Άμα τη εκλογή της, η κυβέρνηση ΝΔ υπερασπίστηκε με πάθος τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, ενάντια σε όσους στηρίζουν την κατάργησή τους και θεωρούν ότι όλα τα σχολεία πρέπει να είναι πρότυπα. Μεταξύ άλλων, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, διακήρυξε τη δημιουργία ενός ολόκληρου δικτύου, με τουλάχιστον 240 νέα τέτοια σχολεία, σε όλη τη χώρα και μάλιστα με τον σχεδιασμό να λέει ότι αυτά θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από το σχολικό έτος 2020 – 2021.

Ads

«Επαναφέρουμε σταδιακά την κανονικότητα στα πρότυπα και στα πειραματικά μέχρι να φέρουμε συνολική ρύθμιση για την ενίσχυσή τους», δήλωνε μόλις τον προηγούμενο μήνα η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. «Εμείς θεσμοθετούμε ακριβώς αυτή την αναβάθμιση των Πρότυπων Σχολείων», σημείωνε. «Αυτό που εμείς κάνουμε, είναι να προχωρούμε με αποφασιστικότητα στην ενίσχυση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, όπως ήταν και προεκλογική μας δέσμευση», έλεγε συμπληρωματικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας. 

Κανονικότητα τα κενά και στα πειραματικά 

Ωστόσο, φαίνεται ότι τα πειραματικά σχολεία ακολουθούν την ίδια κανονικότητα με τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας, αυτή των… κενών. Αυτό καταγράφουν στις επιστολές τους, τα δεκαπενταμελή συμβούλια δυο πειραματικών σχολείων αλλά και οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, που μάλιστα ενημερώνουν ότι έχουν επισταμένα ενημερώσει για τις ελλείψεις το υπουργείο. 

Ads

Ας ξεκινήσουμε με το Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από τις αρχές της τρέχουσας σχολικής περιόδου υπάρχουν σημαντικά κενά στο διδακτικό προσωπικό βασικών μαθημάτων. Πιο συγκεκριμένα οι διδακτικές ώρες που ματαιώνονται σε Γυμνάσιο και Λύκειο κάθε εβδομάδα είναι οι εξής: 21 ώρες Βιολογίας, 18 ώρες Κοινωνιολογίας, 16 ώρες μαθημάτων Φυσικών Επιστημών (Φυσική, Χημεία, Γεωγραφία), 8 ώρες Μαθηματικών, 7 ώρες Πληροφορικής, 6 ώρες Μουσικής. 

«Ο τίτλος πειραματικό φαντάζει κενός περιεχομένου»

«Εκ των πραγμάτων, όπως αντιλαμβάνεστε, το θέμα είναι πολύ σοβαρό και αφορά σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου. Θα θέλαμε να σας τονίσουμε ότι δεν πραγματοποιούνται βασικά μαθήματα κατευθύνσεων. Ειδικότερα στην Β’ τάξη του Λυκείου δεν υπάρχει απαραίτητο διδακτικό προσωπικό για την συμπλήρωση των μαθημάτων της Κοινωνιολογίας στην κατεύθυνση (ΒΑΚΕ – Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών), Χημείας και Βιολογίας τα όποια εξετάζονται Πανελλαδικώς. Στην Γ’ τάξη του Λυκείου δεν πραγματοποιούνται, επίσης,  βασικά μαθήματα κατευθύνσεων όπως Κοινωνιολογία και Βιολογία, στα οποία οι μαθητές καλούνται να εξεταστούν τον Ιούνιο του 2020. Συνολικά 76 ώρες δεν πραγματοποιούνται στο σχολείο μας εβδομαδιαίως. Λόγω των ανωτέρω ελλείψεων, ο τίτλος Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών φαντάζει κενός περιεχομένου. Κατόπιν τούτου σας παρακαλούμε θερμά να προχωρήσετε χωρίς χρονοτριβή στον διορισμό του αναγκαίου διδακτικού προσωπικού στο σχολείο μας», αναφέρει το 15μελές στην επιστολή του.

Τρεις μήνες μετά χωρίς καθηγητές 

Πάμε στο 1ο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών – «Γεννάδειο». Εντοπίζονται τα εξής κενά: 9 ώρες Πολιτική Παιδεία (στην Α΄ Λυκείου), 8 ώρες Πολίτης και Δημοκρατία (στη Β΄ Λυκείου), 4 ώρες Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (μάθημα προσανατολισμού, Β΄ Λυκείου), 7 ώρες Κοινωνιολογία προσανατολισμού (Γ΄ Λυκείου), 7 ώρες Αρχές Οικονομικής Θεωρίας προσανατολισμού (Γ΄ Λυκείου), 6 ώρες φιλολογικά μαθήματα, 2 ώρες Γαλλικά, 2 ώρες καλλιτεχνικά, 12 ώρες Χημεία και 6 ώρες Βιολογία. 

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελλείψεις αφορούν και μαθήματα προσανατολισμού Γ’ Λυκείου κάτι που σημαίνει ότι οι μαθητές θα εξεταστούν σε αυτά στις πανελλαδικές εξετάσεις. Στην επιστολή του – που συνυπογράφουν ο Σύλλογος Γονέων και ο Σύλλογος Διδασκόντων», το 15μελές συμβούλιο του σχολείου, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ειδικότερα, όμως, όσον αφορά τις 14 ώρες προσανατολισμού στη Γ΄ Λυκείου είναι σαφές πως ή στρέφετε τους μαθητές στην παραπαιδεία ή τους αναγκάζετε σε αποτυχία στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, αφού δεν υπάρχει αρμόδιος να διδάξει τα δύο μαθήματα. Η Διεύθυνση του σχολείου έχει ήδη προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, δηλαδή έχει απευθυνθεί στους αρμόδιους φορείς, χωρίς να υπάρξει αλλαγή στην κατάσταση». 

Επίπληξη… για τις απουσίες 

Σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλουν οι μαθητές, οι επιστολές τους στο υπουργείο έμειναν αναπάντητες. Στις 30 Οκτωβρίου λοιπόν 5μελής επιτροπή επισκέφτηκε το υπουργείο Παιδείας, κάτι που είχε κάνει και την προηγούμενη ημέρα χωρίς αποτέλεσμα. Σκοπός τους ήταν να δουν την υπουργό. Η επιτροπή τους έγινε τελικά δεκτή από την Γενική Γραμματέα κ. Γκίκα. Οι μαθητές αναφέρουν ότι η γγ. αφού τους έκανε επίπληξη γιατί βρέθηκαν εκεί κάνοντας απουσίες τους άκουσε για πέντε λεπτά και κατόπιν αποχώρησε απροειδοποίητα από την αίθουσα της συνάντησης. 

Οι μαθητές έκλεισαν ξανά ραντεβού μέσω της γραμματείας με την κ. Γκίκα για την επόμενη μέρα στις 15:00. Ενημερώθηκαν, ωστόσο, στις 14:00 η ώρα κι ενώ κόντευαν στο υπουργείο, πως η κ. Γκίκα δεν θα μπορέσει να παραβρεθεί στη συνάντηση λόγω της παρουσίας της στη Βουλή. Οι μαθητές πήγαν στο υπουργείο με σκοπό να μιλήσουν τουλάχιστον με κάποιο εκπρόσωπο. Στις 15:10 έγιναν δεκτοί από εκπρόσωπο του υπουργείο, τον κ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος θα αντικαθιστούσε την κ. Γκίκα. 

Ο εκπρόσωπος ανέφερε πως η κατάσταση στην οποία παρέλαβαν το υπουργείο είναι «κατάσταση διάλυσης», απολογήθηκε για την έλλειψη σε καθηγητές και υποσχέθηκε ότι τις επόμενες ημέρες θα γίνουν μαζικές προσλήψεις και τα κενά θα καλυφθούν άμεσα. Στην ερώτηση «τι θα γίνει με τα παιδιά της Γ’ λυκείου τα οποία έχουν χάσει το δικαίωμα της ίσης ευκαιρίας στις πανελλήνιες εξετάσεις λόγω του ότι δεν γίνονται μαθήματα προσανατολισμού εδώ και έναν μήνα» η απάντηση ήταν πως η λύση θα αποφασιστεί από τον Σύλλογο Διδασκόντων σε συνεργασία με το 15μελές για το κάθε σχολείο ξεχωριστά ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών, και όταν ρωτήθηκε «τι γίνεται σε περίπτωση αδυναμίας των οργάνων να αποφανθούν μια λύση κατάλληλη για όλη την μαθητική κοινότητα» δεν δόθηκε απάντηση.

Τελικά ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου έστειλε και ξεχωριστή επιστολή στο υπουργείο Παιδείας δηλώνοντας την αγανάκτηση και την απογοήτευσή τους για την κατάσταση στο σχολείο αλλά και την στήριξή τους στις κινητοποιήσεις των παιδιών που διεκδικούν «όλα όσα συνεπάγεται το δωρεάν δημόσιο σχολείο ξεκινώντας από την πρόσληψη όλων των προβλεπόμενων καθηγητών και καθηγητριών».

Και η αναπλήρωση των χαμένων ωρών;

Στις 11 Νοεμβρίου, 100 περίπου μαθητές του σχολείου επισκέφτηκαν και πάλι το Υπουργείο Παιδείας. Τελικά τρεις εκπρόσωποι του υπουργείο συνάντησαν μια τριμελή αντιπροσωπεία των μαθητών. Από την επιτροπή των μαθητών τέθηκαν τα εξής ζητήματα: η έλλειψη καθηγητών κατά τον τρίτο μήνα της σχολικής χρονιάς και η αναπλήρωση των χαμένων ωρών. Από το υπουργείο τους απάντησαν ότι οι προσλήψεις έχουν γίνει και αναμένεται η παρουσίαση των καθηγητών στα σχολεία εντός ολίγων ημερών. 

Αναφορικά με την κάλυψη της ύλης ζητήθηκε από την αντιπροσωπεία των μαθητών να προτείνουν λύσεις. Σε αυτό οι μαθητές πρότειναν την μείωση της ύλης καθώς επίσης και την αναπλήρωση των χαμένων ωρών. Η απάντηση των εκπροσώπων υπήρξε η διαβεβαίωση της μεταβίβασης του πρώτου ζητήματος σε ανώτερα στελέχη όπως και ο καθορισμός του συλλόγου διδασκόντων σε συνεργασία με το δεκαπενταμελές συμβούλιο ως υπεύθυνους για την εύρεση τρόπου αντιμετώπισης.